Gå til innhold

Overfylte med konsentrert frostvæske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde frostvæskebeholderen var lekk. Lyste på ekspansjonstanken med sterk lampe (1400 lumen) og den virka tom. Fylte på med konsentrert frostvæske og, vips, var den langt over maks. Trodde det var ferdigblandet som mannen min hadde kjøpt, men det var det ei:

36-1786_l_1.jpg

Før jeg innrømmer det for han og får en kjempelekse...kan noen her hjelpe meg med å forstå konsekvensene? Ekspansjonstanken er vel der for at lufta får plass, men er den for full, så finnes det vel en trykkventil som slipper ut væske? Og hva er greia med ublandet frostvæske - ifølge Google kan motoren da lett bli for varm? Skjønner ikke dette. Men nå om vinteren må det vel gå greit? HJELP!

Anonymkode: e1827...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bruk bilen før du har fått råd fra kyndige folk (på bilverksted el.l.) om hva du skal gjøre.

Anonymkode: f94d3...507

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye fylte du på?

Anonymkode: f94d3...507

Ca 1 liter. Det var nok litt lite på, tror jeg, men ikke så lite som jeg trodde. Det viste seg ikke på tanken, som er helt sløv og matt.

Jeg har allerede kjørt bilen, 1 mil til å hente guttungen fra fotballtrening og tilbake. Går helt fint så langt. Men jeg er altså ute etter råd fra folk som vet. :) Er det ikke mekanikere her?

Anonymkode: e1827...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk bilen før du har fått råd fra kyndige folk (på bilverksted el.l.) om hva du skal gjøre.

Anonymkode: f94d3...507

Og blitt noen tusen fattigere?

Anonymkode: 8ab7a...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ca 1 liter. Det var nok litt lite på, tror jeg, men ikke så lite som jeg trodde. Det viste seg ikke på tanken, som er helt sløv og matt.

Jeg har allerede kjørt bilen, 1 mil til å hente guttungen fra fotballtrening og tilbake. Går helt fint så langt. Men jeg er altså ute etter råd fra folk som vet. :) Er det ikke mekanikere her?

Anonymkode: e1827...05f

Så lenge du hadde på av samme slaget som var på fra før, er det nok ingen fare. Det blander seg jo når du har kjørt motoren varm, termostaten åpner så væska får sirkulere. Det det var nok noen liter i anlegget fra før.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og blitt noen tusen fattigere?

Anonymkode: 8ab7a...da1

Det koster ikke noen tusen kroner å få råd fra kyndige folk (på bilverksted el.l.)

Anonymkode: f94d3...507

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tdm900 skrev:

Så lenge du hadde på av samme slaget som var på fra før, er det nok ingen fare. Det blander seg jo når du har kjørt motoren varm, termostaten åpner så væska får sirkulere. Det det var nok noen liter i anlegget fra før.

Takk for det første målretta svaret! Vil da bare frysepunktet synke med en mer konsentrert væske? Den var ganske seig, som sukkervann.

Anonymkode: e1827...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den hadde samme farge som den som allerede var der, og det var blandet der fra før går det greit. Kjør motoren varm og fyll på en tilsvarende mengde springvann som det du har fylt på frostvæske - om det er plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det første målretta svaret! Vil da bare frysepunktet synke med en mer konsentrert væske? Den var ganske seig, som sukkervann.

Anonymkode: e1827...05f

Hvis det var samme væsken(som oftest rød eller blå) så er det kun det som skjer ja. Om man blander rød og blå kan den klumpe seg og tette kjølekanaler i motoren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det første målretta svaret! Vil da bare frysepunktet synke med en mer konsentrert væske? Den var ganske seig, som sukkervann.

Anonymkode: e1827...05f

Ja, konsentratet er ganske seigt. Og det som ikke er bra, er at om det blir for mye konsentrat, vil det fryse fortere mot at det er halvblanda. Om det ikke fryser, så blir det isdannelse i kjølevæska når det blir kaldt nok, og da snakker vi om ned mot minus 25-30. Halvblanda vil ligge på minus 35 og kaldere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Husholdning1 skrev:

Om den hadde samme farge som den som allerede var der, og det var blandet der fra før går det greit. Kjør motoren varm og fyll på en tilsvarende mengde springvann som det du har fylt på frostvæske - om det er plass.

Skal ikke man bruke destillert vann?

Fargen er nok den samme som var i fra før; ganske sikker på at mannen min har passa på det.

Da sier jeg foreløpig ingenting og sjekker beholdningen igjen om noen dager. :)

Anonymkode: e1827...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke man bruke destillert vann?

Fargen er nok den samme som var i fra før; ganske sikker på at mannen min har passa på det.

Da sier jeg foreløpig ingenting og sjekker beholdningen igjen om noen dager. :)

Anonymkode: e1827...05f

Ikke noe behov for destillert vann, nei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint det der, mye verre om du hadde fylt masse vann på siden det tynner ut frostvæsken og gjør at frysepunktet blir høyere (temperatur) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, C-girl skrev:

Går fint det der, mye verre om du hadde fylt masse vann på siden det tynner ut frostvæsken og gjør at frysepunktet blir høyere (temperatur) 

Hvor har du lært dette? Med for stor del frostvæskekonsentrat synker frysepunktet. Frostvæske alene fryser.

 

 

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 12.2.2018 den 18.41, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde frostvæskebeholderen var lekk. Lyste på ekspansjonstanken med sterk lampe (1400 lumen) og den virka tom. Fylte på med konsentrert frostvæske og, vips, var den langt over maks. Trodde det var ferdigblandet som mannen min hadde kjøpt, men det var det ei:

36-1786_l_1.jpg

Før jeg innrømmer det for han og får en kjempelekse...kan noen her hjelpe meg med å forstå konsekvensene? Ekspansjonstanken er vel der for at lufta får plass, men er den for full, så finnes det vel en trykkventil som slipper ut væske? Og hva er greia med ublandet frostvæske - ifølge Google kan motoren da lett bli for varm? Skjønner ikke dette. Men nå om vinteren må det vel gå greit? HJELP!

Anonymkode: e1827...05f

Har du ikke peiling på det du holder på med, så stopp og ikke gjør dumme ting. 

Du får det opp igjen ved bruk av slange og hevertmetoden. Eller lar mannen rydde opp der du feiler. Ikke start bilen!

Anonymkode: 3d7ea...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke peiling på det du holder på med, så stopp og ikke gjør dumme ting. 

Du får det opp igjen ved bruk av slange og hevertmetoden. Eller lar mannen rydde opp der du feiler. Ikke start bilen!

Anonymkode: 3d7ea...024

Du aom tror dette er en kjempefadese er neppe den rette til å uttale seg. Det er selvsagt uproblematisk å starte bilen i dette tilfellet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200 er en puslete lommelykt. Den jeg bærer i lommen hele tiden er 3000 lumen. Den jeg bruker på tur er 6600...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Du aom tror dette er en kjempefadese er neppe den rette til å uttale seg. Det er selvsagt uproblematisk å starte bilen i dette tilfellet. 

Enig. 

Hadde det derimot vært feil drivstoff man fylte på hadde jeg heller vært skeptisk til å starte bilen. Da typ bensin på dieselbil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...