AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #1 Skrevet 12. februar 2018 Var nylig og tok blodprøver, da en tanke slo meg.... Hygienen på lab. Labdama spurte om navnet mitt og gikk på dataen, tastet noe og printet ut navnelapper som hun festet på prøveglass. Så staset hun opp armen min og kjente med fingeren hvor det var en god åre, spritet over der hun skulle stikke, så kjente hun nok en gang over med finger.... Hva var vitsen med å sprite meg når hennes finger var usteril? Tastaturet er nok fullt av bakterier... Enten burde hun sprite hendene sine eller bruke hansker mener jeg. Ja det er sjelden noen får infeksjon i stikket, men det kan skje. Det jeg tenker er prinsippet. Spritet man stikkstedet så bør man være like nøye med håndhygienen. Anonymkode: 65490...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #2 Skrevet 12. februar 2018 Enig, det høres dårlig ut. Hun burde spritet armen din igjen før hun stakk om hun hadde fingret på stikkstedet med urene fingre etter første spriting. Anonymkode: 0b51f...31b 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #3 Skrevet 12. februar 2018 Det er normalt ikke nødvendig å sprite stikkstedet, men hun skulle spritet sine egne hender før prøvetakingen. I dette tilfellet skulle hun spritet over på nytt før hun stakk. Er enig i at det er liten vits å sprite når man tar på stikkstedet etterpå. Anonymkode: ae336...c43 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #4 Skrevet 12. februar 2018 Dette gjelder forøvrig kreftpasienter. Anonymkode: 65490...1d5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #5 Skrevet 12. februar 2018 Har ofte reagert på hygienen ved blodprøvetaking. De er så utrolig mye mer nøye ved vaksine, og det gir ikke mening. Anonymkode: 25d87...41c
Gjest Bøff Eløff Skrevet 12. februar 2018 #6 Skrevet 12. februar 2018 På mitt legesenter spriter de ikke hender, de spriter ikke over innstikkstedet og de har flisete negler med avskallet neglelakk. Jeg fikk sjokk når jeg var der å tok blodprøver. Håper jeg ikke må tilbake.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #7 Skrevet 12. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Var nylig og tok blodprøver, da en tanke slo meg.... Hygienen på lab. Labdama spurte om navnet mitt og gikk på dataen, tastet noe og printet ut navnelapper som hun festet på prøveglass. Så staset hun opp armen min og kjente med fingeren hvor det var en god åre, spritet over der hun skulle stikke, så kjente hun nok en gang over med finger.... Hva var vitsen med å sprite meg når hennes finger var usteril? Tastaturet er nok fullt av bakterier... Enten burde hun sprite hendene sine eller bruke hansker mener jeg. Ja det er sjelden noen får infeksjon i stikket, men det kan skje. Det jeg tenker er prinsippet. Spritet man stikkstedet så bør man være like nøye med håndhygienen. Anonymkode: 65490...1d5 Å sprite stikk stedet før en blodprøve er noe de sluttet med på tidlig 1980 tallet. Unnataket er kreftpasienter og andre imunsvekkede. Grunnen er enkel, sprit fjerner både gode og dårlige bakterier. Så mange dårlige bakterier har ikke normalt friske med en normal hygiene i albubøyen, der blodprøver hovedsaklig blir tatt. I tillegg er desinfeksjonssprit og duften av den noe helsepersonell og pasienter ikke skal gå oppi, desinfeksjonssprit er også dyr å fremstille. Spriting av huden før blodprøver kan og påvirke resultatet av de prøvene som blir tatt. Å måle Etyl i blodet til en promillemistenkt etter å ha spritet huden er for eksempel grunn god npk til at prøven ikke er holdbar som dokumentasjon på promille. Der ble gjort diverse undersøkelse før retninglinjene for spriting før blodprøver ble fjernet som obligatorisk prosedyre. Med nåla inn gjennom stikkstedet går det ikke mye sykdomsfremkallende bakterier fra huden. Helsepersonell er i tillegg oppfordret til å bruke hansker ved håndtering av kroppsvæsker innkludert blodtapping. Det helsepersonell kan gjøre i ulike sammenhenger der de ser at en har med engstelige pasienter å gjøre, er å bruke vann på en dott for så å stryke over huden. Jeg vil tro at enten er det dette som er gjort ellers så er ts en person med nedsatt imunforsvar i form av kreftpasient eller lignende. Følgelig har ts ikke noe å bekymre seg over med hensyn til å få infeksjon i stikkstedet. Anonymkode: 26efa...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #8 Skrevet 12. februar 2018 Jeg har kreft ja... men det var mest det med at de alltid er så nøye med å sprite innstikkstedet, men skriver på det skitne tastaturet, for så å hverken bruke hansker eller sprite hender... da forsvinner jo litt av hensikten mener jeg.... og dette gjelder litt generelt, ikke at jeg var så bekymret. ts Anonymkode: 65490...1d5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #9 Skrevet 12. februar 2018 Det er utrolig mye slappe folk som tar blodprøver. Sånn er det her å. Er ikke alltid de spriter, kommer an på hvem som skal ta blodprøven. Anonymkode: 082a3...3fd
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #10 Skrevet 12. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er utrolig mye slappe folk som tar blodprøver. Sånn er det her å. Er ikke alltid de spriter, kommer an på hvem som skal ta blodprøven. Anonymkode: 082a3...3fd Og hva er greia med å sprite innstikkstedet for så å ta på det med en uren finger som nettopp har skrevet på tastatur....Dere vet vel at tastatur gjerne har mye mer bakterier enn et dosete? ts Anonymkode: 65490...1d5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #11 Skrevet 12. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hva er greia med å sprite innstikkstedet for så å ta på det med en uren finger som nettopp har skrevet på tastatur....Dere vet vel at tastatur gjerne har mye mer bakterier enn et dosete? ts Anonymkode: 65490...1d5 Kan jeg kan ikke forstå det. Jeg syns det er ekkelt selv at de stikker meg uten at det er rent. Det skal utrolig mye til før man faktisk får nor grums i seg av et nålestikk, men ekkelt uansett. Anonymkode: 082a3...3fd
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #12 Skrevet 12. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hva er greia med å sprite innstikkstedet for så å ta på det med en uren finger som nettopp har skrevet på tastatur....Dere vet vel at tastatur gjerne har mye mer bakterier enn et dosete? ts Anonymkode: 65490...1d5 Greia med å vaske, jeg betviler sterkt at de bruker sprit, er rent psykisk for pasienten. At du har hatt krefte, betyr at imunsystemet ditt er ferdig med cellegiften som nedsetter imunsystemet. Det er jo også derfor det blir tatt blodprøver mellom hver cellegiftkur for å se at imunsystemet ditt tåler en ny kur. Og er det brystkreft du har hatt, så skal det ikke taes blodprøve på den siden bryst og lymfekjertler eventuelt er fjernet. Anonymkode: 26efa...1c3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #13 Skrevet 12. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greia med å vaske, jeg betviler sterkt at de bruker sprit, er rent psykisk for pasienten. At du har hatt krefte, betyr at imunsystemet ditt er ferdig med cellegiften som nedsetter imunsystemet. Det er jo også derfor det blir tatt blodprøver mellom hver cellegiftkur for å se at imunsystemet ditt tåler en ny kur. Og er det brystkreft du har hatt, så skal det ikke taes blodprøve på den siden bryst og lymfekjertler eventuelt er fjernet. Anonymkode: 26efa...1c3 ikke har hatt, men har... og blir aldri frisk. Nå måtte jeg utsette kur pga immunforsvaret var for lavt. Anonymkode: 65490...1d5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #14 Skrevet 12. februar 2018 Er sånn hos fastlegen min også - bare at der spriter de ikke stikkstedet heller.. Sist jeg var på akutten var det gammelt blod overalt rundt toalettet, på håndtaket, gulvet osv... Jeg ga beskjed i skranken og når jeg ble innlagt igjen dagen etterpå var det der fortsatt... Sånn generelt har jeg mange spesielle opplevelser med manglende hygiene i norsk helsevesen. Anonymkode: a39e1...611
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #15 Skrevet 13. februar 2018 Vet blodprøvetakeren at pasienten har kreft? Anonymkode: 96d4a...54c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #16 Skrevet 13. februar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er sånn hos fastlegen min også - bare at der spriter de ikke stikkstedet heller.. Sist jeg var på akutten var det gammelt blod overalt rundt toalettet, på håndtaket, gulvet osv... Jeg ga beskjed i skranken og når jeg ble innlagt igjen dagen etterpå var det der fortsatt... Sånn generelt har jeg mange spesielle opplevelser med manglende hygiene i norsk helsevesen. Anonymkode: a39e1...611 Som flere her har sagt så skal man ikke sprite stikkstedet. Men man skal vaske hendene eller sprite hendene før man starter, så absolutt. Og man skal helst bruke hansker, men det er for ens egen del. Om man søler blod. Anonymkode: 4ac75...2d3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #17 Skrevet 13. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Som flere her har sagt så skal man ikke sprite stikkstedet. Men man skal vaske hendene eller sprite hendene før man starter, så absolutt. Og man skal helst bruke hansker, men det er for ens egen del. Om man søler blod. Anonymkode: 4ac75...2d3 Oja, har ikke lest hele tråden - bare vet at hygienen er helt elendig. De bruker ikke hansker når de sjekker urinprøver og slikt heller, og gjør gjerne det MENS de holder på med blodprøver:) Anonymkode: a39e1...611
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #18 Skrevet 13. februar 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oja, har ikke lest hele tråden - bare vet at hygienen er helt elendig. De bruker ikke hansker når de sjekker urinprøver og slikt heller, og gjør gjerne det MENS de holder på med blodprøver:) Anonymkode: a39e1...611 Ja, det er jo bare ekkelt. Rart at det er så vanskelig å opprettholde korrekt hygiene, de har jo lært det engang. Påpek det neste gang, det kan være de får seg en liten vekker. Anonymkode: 4ac75...2d3 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #19 Skrevet 13. februar 2018 21 hours ago, AnonymBruker said: Og hva er greia med å sprite innstikkstedet for så å ta på det med en uren finger som nettopp har skrevet på tastatur....Dere vet vel at tastatur gjerne har mye mer bakterier enn et dosete? ts Anonymkode: 65490...1d5 Det er et hjemmetastatur. De færreste desinfiserer laptopen hjemme og hendene flere ganger om dagen sånn som de gjør på sykehus/legekontor. Anonymkode: 88ac3...852
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #20 Skrevet 13. februar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet blodprøvetakeren at pasienten har kreft? Anonymkode: 96d4a...54c Selvsagt... jeg tar blodprøver der stadig, og dette er lab ved kreftpoliklinikk. Kun kreftpasienter her. Anonymkode: 65490...1d5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå