Gå til innhold

Han røyker hasj

Fremhevede innlegg

Skrevet

En kar jeg driver med og har holdt på med i 4 mnd røyker visst hasj. Da vi ble kjent sa han at han ikke likte tanken på hasj, og at han ikke gjorde slikt grunnet tidligere livserfaringer. Brått for noen dager siden sa han at hasj var en del av livet hans, og at han hadde gjort det til tider. 
Min tillit var nok det første som brakk, fordi det var en stor løgn i mitt hode. Nå er det ikke hasj i seg selv som er problemet her, men ringvirkningene rundt det. Jeg mistet min beste venn til hasj, og så hvordan hasj ble viktigere enn vennskapet. Vi kjente hverandre i 14 år, og sakte, men sikkert, gikk vennskapet i grus fordi hasjen forsterket de personlige problemene hans, og førte han videre til sopp osv...
Etter å ha støttet han igjennom rehab i mange år, og virkelig vært der for han, måtte jeg gi opp vennskapet fordi det trakk meg sterkt nedover. Dermed har jeg lovet meg selv å ikke bli kjæreste eller bestevenn med en som røyker hasj, for jeg er ganske redd for å bli utsatt for det samme med en person jeg virkelig bryr meg om. Først trodde jeg at jeg kunne takle dette, men jeg innser at redselen for ringvirkningene er veldig store.

Og jeg føler dobbelmoral rundt dette fordi 1) jeg drikker alkohol og pr forskning er hasj mer skadelig i lengden, mens alkoholen der og da. Ergo er jeg vel ikke noe ''bedre'', forskjellen er bare hva som er lovlig og ikke. Men jeg er redd for å bli nedprioritert og såret igjen.. det er svært egoistisk (føler jeg), men dessverre er situasjonen blitt problematisk for meg. What to do ?

Anonymkode: 9d053...1d5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Så lenge han sa at han ikke brukte det pga tidligere livserfaringer,så hadde jeg nok blitt rimelig skeptisk! Det som er med mennesker som er avhengige av rusmidler (uansett hvilke),er at det blir førsteprioritet i livet deres.Det kommer før alt,og er vintigere enn alt.Da snakker jeg om avhengighet.Du har jo en dårlig erfaring allerede.

Det at han løy om det er derfor noe jeg ville reagert på.Hva er tidligere livserfaringer?? 

Om folk bruker ting en sjelden gang,og har kontroll på det er noe annet,men det er en grunn til at han løy,så ville nok tenkt at han var avhengig.Og da vet du jo allerede hvilken vei det kan gå.

Skrevet
1 minutt siden, NotNaomi skrev:

Så lenge han sa at han ikke brukte det pga tidligere livserfaringer,så hadde jeg nok blitt rimelig skeptisk! Det som er med mennesker som er avhengige av rusmidler (uansett hvilke),er at det blir førsteprioritet i livet deres.Det kommer før alt,og er vintigere enn alt.Da snakker jeg om avhengighet.Du har jo en dårlig erfaring allerede.

Det at han løy om det er derfor noe jeg ville reagert på.Hva er tidligere livserfaringer?? 

Om folk bruker ting en sjelden gang,og har kontroll på det er noe annet,men det er en grunn til at han løy,så ville nok tenkt at han var avhengig.Og da vet du jo allerede hvilken vei det kan gå.

Tidligere livserfaringer er å være ungdomskriminell med rusmisbruk mer enn hasj. Han flyttet fra Trondheim for å starte skifte miljø- noe jeg så litt opp til han for. Men så viser det seg at han ikke har klart å skifte miljø totalt, men da henger igjen med hasj i ny og ned. Han sier at det ikke preger personligheten hans, og han har ikke vært høy i mitt nærvær. Vurderer å snakke med han om dette, men samtidig føler jeg ikke en stor ''rett'' til å kreve at han legger det vekk pga mine dårlige erfaringer. Og han er jo den samme flotte mannen han har vært igjennom de 4 mnd før han fortalte dette.. det er bare en side jeg virkelig IKKE trives med. Hadde det vært 1-3 ganger i året hadde det vært mer Ok, men at han brått kan ha en periode på 1-4 mnd røyking (eller mer..) er ikke like trivelig.. 

ts

Gjest NotNaomi
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tidligere livserfaringer er å være ungdomskriminell med rusmisbruk mer enn hasj. Han flyttet fra Trondheim for å starte skifte miljø- noe jeg så litt opp til han for. Men så viser det seg at han ikke har klart å skifte miljø totalt, men da henger igjen med hasj i ny og ned. Han sier at det ikke preger personligheten hans, og han har ikke vært høy i mitt nærvær. Vurderer å snakke med han om dette, men samtidig føler jeg ikke en stor ''rett'' til å kreve at han legger det vekk pga mine dårlige erfaringer. Og han er jo den samme flotte mannen han har vært igjennom de 4 mnd før han fortalte dette.. det er bare en side jeg virkelig IKKE trives med. Hadde det vært 1-3 ganger i året hadde det vært mer Ok, men at han brått kan ha en periode på 1-4 mnd røyking (eller mer..) er ikke like trivelig.. 

ts

Nei,du trenger ikke kreve at han kutter ut,men du må velge om du vil ha ham i livet ditt.Han har jo fremdeles en viss tilhørighet til et miljø han ville holde seg unna,og det er alarmerende syns jeg.Perioder med hasjbruk i 1-4 måneder er misbruk.

Skrevet

Jeg røyker selv, men han her hadde jeg dumpa. Første han serverer deg er en løgn? 

Anonymkode: 0de89...c52

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg røyker selv, men han her hadde jeg dumpa. Første han serverer deg er en løgn? 

Anonymkode: 0de89...c52

Bra svar.  Lytt til denne.  Finn noen andre som er pålitelig ts. 

Anonymkode: 2a5b4...7c7

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra svar.  Lytt til denne.  Finn noen andre som er pålitelig ts. 

Anonymkode: 2a5b4...7c7

Er litt enig her. Jeg røyker også, men lyver ikke til de nærmeste om det. 

Om det er dumpegrunnlag vil jeg ikke svare på, men dere blir nødt til å snakke litt om hva dere tenker fremover. 

Anonymkode: c1ba8...80d

Skrevet

Tenker i utgangspunktet at en person som røyker 1-4 ganger per mnd ikke trenger være en dårlig partner. Det er daglig-røykere som er skit-personer som bare er til å holde seg langt unna. Men denne fyren er en løgner, så både det og risikoen for at han lyger om forbruket: dump han. Å ha en løgner til partner er en dårlig idé. 

Anonymkode: 25bb9...fe3

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Dette med at alkohol er så mye verre og at man derfor bør akseptere hasj er jeg uenig i. I en flaske vin er mengden virkestoff gitt. 12,5 % og ferdig. Det er sånn det er. 

I en dose hasj har mengden virkestoff bare økt og økt. Da man brukte hasj på f.eks. 70-tallet var det kanskje mulig at alkohol var verre, fordi datidens hasj var et svakere produkt enn nå. Denne hasj mot alkohol-myten ble skapt da, og brukes som argument den dag i dag. Men i og med at hasjindustrien i dag produserer et produkt som er mange ganger sterkere enn det som var tilfelle før i tiden, må man se situasjonen i lys av dagens produkter. Vin er fortsatt vin. 12,5 % og ferdig. Hasj er ikke det samme som før. 

Man må kunne klare å snakke om hasj, uten alltid å si "men alkohol er så verre så ferdig snakka, lissom". 

Skrevet

Jeg snakket med han ansikt til ansikt og det gikk veldig bra. Jeg innså fort at frykten min for ringvirkningene ble forstørret grunnet sjokket rundt løgnen. Uten at jeg kom spesielt langt sa han '' hadde det vært et valg om prioriteringer hadde du kommet først. Jeg vil aldri prioritere hasj over deg, om du skulle ønske at jeg kutta''. Jeg forklarte han at det ikke var et alternativ jeg ønsket å legge frem, men at jeg satte pris på at han fortalte det.
Sa også at dette definitivt prega tilliten min, og at i det sekundet hasj går negativt utover meg på noe vis er jeg ute av bildet - uten diskusjon. Han får heller ikke røyke i mitt nærvær eller være høy når han er med meg. Det er min grensesetting. Han sa at det respekterte han 100% og at det aldri vil gå så langt. Han røyker når han er på ferie, og litt innimellom. Men at han langt ifra er en daglig bruker når han gjør har en periode, ei en som gjør det mer enn én gang om dagen. Selvom han har en periode kan det fort gå 1-2 uker i mellom hver røyk. Han visste hva hasj kunne gjøre, og han visste hvor hans egen grense gikk. Han var rimelig tydelig på at hasj ikke betydde mye for han, men han fant det ''hyggelig'' i blant da han ikke blir sløv av det, bare mer ''avslappet''. Han sa også at om jeg skulle ombestemme meg måtte jeg gjerne prate med han igjen om det, så kunne han selvsagt ta avstand fra det totalt - om det skulle føles mer riktig for meg. Ellers sa han unnskyld og at han ikke hadde annet å skjule, og var svært takknemlig for at jeg tok det opp pent og rolig. 

Vi får se. Jeg skal nok gi han en sjanse å se hvordan dette blir. Men jeg vet mine verdier og hva jeg orker å finne meg i.
Som sagt; går det negativt utover meg på noe vis er jeg borte på sekundet.
Blir definitivt interessant å se hvordan dette utvikler seg :)

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...