Gå til innhold

Ditt beste jobbintervju tips

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, hva er ditt desidert beste tips til jobbintervju?

Anonymkode: 36f6e...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ikke gå inn i rommet med en tanke om at du bare MÅ få jobben (desperat og overivrig). Vær trygg og vis hva du er god for på en hyggelig og litt tilbakelent måte. Spør spørsmål og virk oppriktig interessert i å finne ut om dette kan være jobben for deg. 

Anonymkode: c218c...472

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Her er mine råd:

1. Forbered deg på de spørsmålene du kommer til å få før intervjuet

2. Prøv å sett deg inn i de som ska intervjue deg sin situasjon

3. Ta det med ro og vær deg selv.

Når du skal forberede deg er det greit å tenke over disse spørsmålene:

•  De er tre ting intervjuer vil finne ut:
    1. Har du den rette kompetansen?
    2. Har du den rette motivasjonen?
    3. Passer du inn?

Tenk gjennom disse spørsmålene slik at du er klar til å svare: 

• Hvilken kompetanse har du som matcher eller  kompetansen som etterspørres i annonsen? (ranger konkrete eksempler på erfaring og utdanning)
  • Hvorfor vil du ha denne jobben? (Hvorfor du vil møte motivert på jobb hver gang?)
  • Hvilke personlige egenskaper har du som gjør at du passer inn i selskapet, teamet og stillingen?
  • Mye av dette har du allerede ha opplyst om i CV og Søknad - du bør forberede informasjon som komplementerer dette. 
  • Hvilke historier kan du fortelle for å underbygge dette?

Nå som du har dette klart kan du forberede deg på en del vanlige intervjuspørsmål: 

• Fortell litt om deg selv (en gyllen mulighet)
  • Hvorfor har du søkt på denne stillingen?
  • Hvorfor har du tatt valgene CV-en din viser? (Hvorfor denne utdanning, endring, jobb osv)
  • Hva tror du blir dine største utfordringer i denne stillingen?
  • Hva er dine svake/sterke sider? 
  • Hva kan du tilføre denne stillingen?
  • Hvor ser du deg selv om 5 år?
  • Hva vil dine referanser si når vi spør om deg?
  • Har du hull i CV-en - ha et svar på hvorfor. Hva gjorde du?
  • Hvordan jobber du i team. Foretrekker du å jobbe i team eller alene?
  • Hvordan håndterer du stress?
  • Kan du gi eksempel på en konfliktsituasjon du har vært i?

Hvis du hadde vært intervjuer til denne stillingen, hva hadde du stilt spørsmål ved, til deg som kandidat? 

• Mangler du erfaring?
  • Mangler du utdanning?
  • Har du tatt noen utradisjonelle valg i karrieren din?

Prøv å forutse hvilke innvendinger de har mot å ansette deg. 

Til slutt får du kanskje anledning til å stille spørsmål selv, hvis dere rekker det. Forbered deg på dette også. 

• Noter deg relevante spørsmål du har om stillingen på forhånd

Lykke til!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å ikke overdrive med forberedelsene. Da blir du bare stressa når det ikke går som du hadde tenkt.

Anonymkode: dd066...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på jobber du er godt kvalifisert for, da går resten av seg selv☺

Anonymkode: da491...9d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søk på jobber du er godt kvalifisert for, da går resten av seg selv☺

Anonymkode: da491...9d6

Du har tydeligvis ikke opplevd et tøft arbeidsmarked der det er vanskelig å få jobb selv om man er mer enn godt nok kvalifisert. 

Anonymkode: 25aba...a97

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Intervju går ganske mye på kjemi, i tillegg til å kommunisere at du er et våkent og reflektert menneske.

Spør på forhånd hvem du skal møte. Gjør din research - sjekk hvem disse menneskene er, og hva slags mennesker de er. Vit hvem du skal snakke med, og hva du skal prioritere å legge vekt på. I mitt siste intervju snakket jeg eksempelvis med en som ville bli min sjef, en HR-representant og en markedsføringsansvarlig. Med andre ord er det en som har fokus på lønnsomhet (sjefen), en som skal sjekke at jeg ikke er gal (HR) og en som vil se om jeg er kreativ og en lagspiller (markedsføringsansvarlig). Henvend deg til rett person når du understreker poengene dine. 

Snakk til alle og hold øyekontakt. Ikke fokuser oppmerksomheten på den du tror er beslutningstaker. Spesielt om du er ung kvinne bør du være var på å bare legge deg opp mot sjefen. De skal ta beslutningen som et team. 

Vær rett i ryggen og fast i håndtrykket. Still intelligente spørsmål og vær fremoverlent. Det er normalt at folk mister entusiasmen etter de har vært i en jobb en stund, så utgangspunktet må i det minste være at man er veldig engasjert. 

Anonymkode: 1acda...53c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er også å forberede seg godt. Jeg har en tendens til å bli nervøs i situasjoner hvor jeg evalueres, da hjelper det at jeg har tenkt igjennom hvordan jeg vil presentere meg og reflektert rundt hva jeg vil svare.

Hvis du får et spørsmål som du ikke vet hva du skal svare på si "kan jeg få litt tid til å tenke om meg om?" eller hvis du ikke forstår spørsmålet "kan du omformulere spørsmålet?". 

Spør gjerne en venn om dere kan ta et "prøveintervju" og så kan vedkommende gi deg tilbakemelding etterpå. 

Lykke til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dropper å sove natta før. Da er jeg så overtrøtt at jeg ikke bryr meg om hvorvidt jeg får jobben eller ikke. Vil bare hjem og sove. 

Anonymkode: 5a48b...cfd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.2.2018 at 5:14 PM, AnonymBruker said:

Jeg dropper å sove natta før. Da er jeg så overtrøtt at jeg ikke bryr meg om hvorvidt jeg får jobben eller ikke. Vil bare hjem og sove. 

I tillegg kan jeg avsløre at jeg ALDRI forbereder meg på spørsmål på forhånd. Da bruker jeg hele intervjuet på å prøve å huske hvilke svar jeg skulle ha klart på hvilke potensielle spørsmål, og det er sinnsykt distraherende. I stedet svarer jeg bare det jeg føler der og da. Worked like a charm for å skaffe meg tre jobber siden 2010, dvs. alle jobbene jeg har hatt siden. Jeg ble utvalgt fra over 100 søkere til en butikkjobb jeg ikke ga døyten om da jeg var 20 fordi jeg svarte at jeg ikke hadde noen gode svar på et av spørsmålene. Seriøst!

Alt jeg ville i livet var å gå hjem og sove.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har gått rett hjem for meg på samtlige intervjuer jeg har vært på de siste 8 åra er å prøve å være så avslappet som mulig, og fokusere på å føre en samtale med den som intervjuer i stedenfor å svare korrekt på alle spørsmål. Jeg forestiller meg at jeg sitter og prater med en kompis og lar samtalen flyte. Veldig mye avhenger av kjemi.

Var på et intervju denne uken der de ringte meg opp igjen en halvtime etter intervjuet var over og sa de ville ha meg. Fikk jobben over en som hadde flere års erfaring, men de sa de ville ha meg fordi jeg var så lett å snakke med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
AnonymBruker skrev (På 13.2.2018 den 17.14):

Dette her funker faktisk 😁 Å gjøre noe at man ikke har energi til å bry seg. Husker jeg var på jobbintervju 30 min etter at jeg hadde en kjempe krangel med kjæresten min. Jeg var så lei meg, ville bare legge meg og sove, kunne ikke konsentrere meg, husker ikke hva jeg sa....Gjett hva, jeg fikk jobben 😁

Anonymkode: 4a678...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forberede seg. Få en naturlig flyt i samtalen. Være engasjert. Kunne reflektere over potensielle utfordringer og negative sider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...