Gå til innhold

Når burde utleier informere om salg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk for et par dager siden beskjed av paret som eier huset jeg leier leilighet i, at hele huset skal selges, og at prosessen starter om to knappe uker. 

Mest sannsynlig vil nye eiere bruke leiligheten selv, og jeg må flytte under en periode der jeg pendler mye og rett og slett ikke har tid til flytting og alt styret som følger med. 

Det er flere måneder siden huseier startet planlegging av salg, og det er i følge dem også flere måneder siden de kjøpte seg nytt hus. Dette synes jeg er dårlig, da jeg kunne startet flytteprosessen nå dersom jeg hadde fått beskjed i rett tid. 

Fant meg en ny leilighet som jeg ønsket å flytte i, og spurte utleier om dette gikk greit, men da måtte jeg vente de tre månedene som sto i kontrakten. 

Er det riktig av utleier å vente så lenge med å informere om salg, mest sannsynlig med intensjon om at jeg skal bli boende helt til et eventuelt salg er gjennomført? 

Anonymkode: 889f3...f31

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er usikker på reglene. Men om det står 3 mnd oppsigelse i leiekontrakten, da burde de vil si ifra 3 mnd før. 

• Liker 3
Skrevet

De er nok redd for at du skal flytte ut før de selger slik at de står uten leieinntekt i en periode. Dårlig gjort, ja, men de har jo kun 3 måneders varslingsplikt. 

Anonymkode: d2178...7ce

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvilken prosess starter om to uker? Det kan ta lang tid å selge et hus. Jeg går utifra at de ikke en gang har hatt visning enda siden du ikke visste om det.

Dette er ulempen ved å leie. Man vet aldri når huseier kan komme til å si deg opp pga at de skal bruke leiligheten selv. Det er ikke en gang sikkert at nye eiere vil benytte den selv. Kan du ikke bare ta sjansen på at de ikke skal det? Du må sikkert flytte på et ubeleilig tidspunkt uansett? 

Endret av penny_
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

De er nok redd for at du skal flytte ut før de selger slik at de står uten leieinntekt i en periode. Dårlig gjort, ja, men de har jo kun 3 måneders varslingsplikt. 

Anonymkode: d2178...7ce

Risikerer jo at huset blir solgt allerede om to-tre uker. Men de tør ikke «la meg gå» da de ikke vet sikkert når huset blir solgt. 

Skrevet
Just now, penny_ said:

Hvilken prosess starter om to uker? Det kan ta lang tid å selge et hus. Jeg går utifra at de ikke en gang har hatt visning enda siden du ikke visste om det.

Visning starter neste uke. Så starter budrunde etter det.

Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Visning starter neste uke. Så starter budrunde etter det.

Hvis det kommer noen bud :)

Men det har jo egentlig ingenting å si. Når begynner du med pendlingen? 

Endret av penny_
Skrevet

2 minutter siden, penny_ said:

Hvis det kommer noen bud :)

Men det har jo egentlig ingenting å si. Når begynner du med pendlingen? 

Til uken😊 ja, rett er vel rett, men skulle ønske de informerte meg om salg når de selv kjøpte nytt hus

Skrevet

Ganske sleipt gjort, men vet dessverre ikke hva som er rett. Kontakt leieboerforeningen :)

Anonymkode: 446ed...3fc

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke de er innenfor lovverket her. Ville fulgt rådet over her. 

Anonymkode: cb535...455

Skrevet

Det er jo vanlig med 2-3 mnd til overtagelse av de nye eierne. 

Anonymkode: 46ec8...5d5

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk for et par dager siden beskjed av paret som eier huset jeg leier leilighet i, at hele huset skal selges, og at prosessen starter om to knappe uker. 

Mest sannsynlig vil nye eiere bruke leiligheten selv, og jeg må flytte under en periode der jeg pendler mye og rett og slett ikke har tid til flytting og alt styret som følger med. 

Det er flere måneder siden huseier startet planlegging av salg, og det er i følge dem også flere måneder siden de kjøpte seg nytt hus. Dette synes jeg er dårlig, da jeg kunne startet flytteprosessen nå dersom jeg hadde fått beskjed i rett tid. 

Fant meg en ny leilighet som jeg ønsket å flytte i, og spurte utleier om dette gikk greit, men da måtte jeg vente de tre månedene som sto i kontrakten. 

Er det riktig av utleier å vente så lenge med å informere om salg, mest sannsynlig med intensjon om at jeg skal bli boende helt til et eventuelt salg er gjennomført? 

Du har kontraktens oppsigelsestid, den er gjensidig. Utover kontraktens oppsigelse har du ingen rettigheter mht. innsyn i utleiers privare anliggende, her salg av bolig. Det er ikke naturlig å varsle deg før takstmannen er nært i sitt arbeid om må inn i din boligdel. At dette passer deg dårlig kan ikke utleier lastes for. 

Anonymkode: 87056...381

• Liker 3
Skrevet

Det er jo vanlig med 2-3 mnd til overtagelse av de nye eierne. 

Anonymkode: 46ec8...5d5

Det står ingen andre ting om eierskifte enn dette i husleieloven

Sitat

§ 8-6.Eierskifte

Ved eierskifte kan utleieren overføre til erververen rettigheter og forpliktelser etter leieavtalen.

Gir erververens forhold saklig grunn til det, kan leieren kreve at avhenderen er ansvarlig sammen med erververen for riktig oppfyllelse av forpliktelsene etter avtalen, med mindre det stilles betryggende sikkerhet. Leierens krav om at avhenderen skal hefte for oppfyllelsen, må settes fram overfor avhenderen innen seks måneder etter at leieren fikk eller burde ha fått kjennskap til eierskiftet.

Skrevet
9 minutter siden, penny_ said:

Dette er ulempen ved å leie. Man vet aldri når huseier kan komme til å si deg opp pga at de skal bruke leiligheten selv. Det er ikke en gang sikkert at nye eiere vil benytte den selv. Kan du ikke bare ta sjansen på at de ikke skal det? Du må sikkert flytte på et ubeleilig tidspunkt uansett? 

Ja, saken er bare at det dukket opp en leilighet jeg kunne ta over før pendling. Dette var uaktuelt for utleier. Hadde jeg fått beskjed i fjord når første takstmann kom å så på leiligheten min, kunne jeg sagt opp lenge før jeg havnet i «pendler-perioden» min

Skrevet

Står det noe i husleiekontrakten om at du plikter å holde leilighet åpen for eventuell visning? Hvis det ikke gjør det kan du evt nekte å ha visning i «din» leilighet. Da kan du bruke det som evt forhandlingstaktikk å slippe unna 3 mnd oppsigelse.

Anonymkode: 9fd3c...718

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du har kontraktens oppsigelsestid, den er gjensidig. Utover kontraktens oppsigelse har du ingen rettigheter mht. innsyn i utleiers privare anliggende, her salg av bolig. Det er ikke naturlig å varsle deg før takstmannen er nært i sitt arbeid om må inn i din boligdel. At dette passer deg dårlig kan ikke utleier lastes for. 

Det har vært en takstmann hos meg for flere måneder siden. Regnet med de bare ville skjelle husets verdi.

Skrevet

Ja, saken er bare at det dukket opp en leilighet jeg kunne ta over før pendling. Dette var uaktuelt for utleier. Hadde jeg fått beskjed i fjord når første takstmann kom å så på leiligheten min, kunne jeg sagt opp lenge før jeg havnet i «pendler-perioden» min

Jeg skjønner godt at de ikke vil tape penger. Er det noen som sjekker takst uten å ha planer om å selge? Enten gjør man det fordi samboer skal kjøpe en del av boligen eller at hele boligen skal selges til noen andre. Eller? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært en takstmann hos meg for flere måneder siden. Regnet med de bare ville skjelle husets verdi.

Da måtte du jo være så våken t du forstod at selger ikke tar inn en takstmann uten å skulle selge. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da måtte du jo være så våken t du forstod at selger ikke tar inn en takstmann uten å skulle selge. 

Selger hadde fått skader på boligen, så regnet med, etter å ha forhørt meg litt med andre da utleier ikke sa noe, at det var derfor.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selger hadde fått skader på boligen, så regnet med, etter å ha forhørt meg litt med andre da utleier ikke sa noe, at det var derfor.

Men da trenger man jo bare å taksere selve skaden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...