Gå til innhold

Les dette om du tør!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette var en usedvanlig god artikkel. Men det var lite interesse, få kommentarer. Det ser ut som om de fleste foreldre tror blindt på politikerne som overbeviser oss om hvor gode barnehagene er. Da kjennes det bedre å levere i barnehagen og gå på jobb. Men stoler dere mer på politikerne enn de som selv jobber i barnehagen? En barnehageansatt vil ikke klage til dere, av hensyn til loyalitet ovefor arbeidsgiver. De vet også at dersom dere visste så ville dere henvende dere til dem med klagene, i stedet for til politikerne som setter rammebetingelsene. Så anbefaler deg å lese denne artiklen, om du tør.

https://www.nrk.no/ytring/bemanning-i-barnehagen-_-tor-du-vite_-1.13907457

 

Anonymkode: 7e27c...f00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var det noe å ikke tørre? Dette visste vi vel alle på forhånd, eller er du naiv?

Anonymkode: 0c835...138

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfest
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei takk, for jeg vil ikke ha virus.

Anonymkode: cf3a4...acc

Har aldri hørt om noen som får virus av å lese en artikkel på NRK sin nettside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det er forskjellig fra bhg til bhg. I kjernetiden 0930-1400, er alle ansatte tilstede i min bhg. Og ja, pauser skal avvikles, men småbarns har pause mens ungene sover, og så hjelper de til så storbarnsavd får avviklet pause mest mulig smidig. Pedleder har møter utenfor kjernetid. 

Anonymkode: bf551...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I kjernetiden 0930-1400, er alle ansatte tilstede i min bhg

Ja, og da er det fem timer om dagen med redusert personal. Det er ikke mange barn som kun benytter kjernetiden. Det vanligste er 16 dager fravær før det settes inn vikar, ikke vikar ved avvikling av ferie eller avspasering. I din barnehage er alle møter avdelingsmøter, ledermøter, møter med andre instanser, foreldresamtaler i sovetid eller på kveldstid? I din barnehage sover alle barna samtidig og lenge? At avdelingene hjelper hverandre betyr at de er underbemannet, ikke at en annen avdeling ikke har noe å gjøre, ingen har bemanning til overs. Foreldre må begynne å se sannheten i øynene. Personalet har også andre oppgaver enn omsorg for barna, som det også står i artikkel. Virker som foreldre bare forsvarer sin barnehage, slik at de kan gå på jobb med god samvittighet. Hvorfor tror dere det utdannes massevis av pedagoger samtidig som så mange forsvinner fra barnehagen? De er jo også blitt lurt, men så oppdager de rammebetingelsene og gidder ikke mer. 

Anonymkode: 7e27c...f00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette vet vi jo. At de fleste i Norge ikke stemmer på partier som gjør det beste for barna er mer sjokkerende. 

Anonymkode: 4e62e...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bhg-ansatte får ikke lov å si negarive ting i bhg sin. En ting er sikkert. Jeg er sjeleglad jeg slapp bhg til mine før de var 2-3 år. Aldri i livet om min 9 mnd gamle baby eller 1 åring skulle gått i bhg. Aldri. Da skulle jeg levd på suppe og flatbrød før det skjer. Jeg mener barn bør bli over 2 år før de trenger bhgplass. Mye lyd, bråk, uro, mange ansikter, ustabilt personal, fremmede vikarer gjør samtlige bhg elendige for barn 9 mnd til 2 år. På papiret ser alt så fint ut. Prøv en dag i bhg i 7,5 timer. Hodet er tappet når man kommer hjem. Tenk de små som er der opptil 9 timer daglig! 

Ikke rart angst, depresjoner, utbrenthet, adhd symptomer ect har eksplodert de 15 siste årene. Det starter i barnehagene!!

Anonymkode: f5fee...7c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som avdelingsleder i fire år, og ja barnehager er underbemannet. Men dette er ikke styrer sin feil, men regjeringen. De har satt et maks antall voksne per barn, som barnehagen er lovpålagt å følge. På min avdeling er vi tre voksne, jeg som pedagog og to assistenter,  på 19 barn. Dersom vi hadde hatt 22 barn, ville vi vært fire ansatte - altså to pedagoger. Men siden barnehagens arealer ikke har "plass" til fler barn er det ikke mulig å øke barnegruppa. Så her er det regjeringen som må gjøres noe med! 

Anonymkode: dafb7...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette vet vi jo. At de fleste i Norge ikke stemmer på partier som gjør det beste for barna er mer sjokkerende. 

Anonymkode: 4e62e...867

Ja, hvilket parti mener du vi bør stemme på da? Nå har jeg jobbet i barnehager i 8 år, og ingen av de partiene som har vært i regjering da har jobbet for det beste for barnet. 

Anonymkode: ccaf2...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri sendt mitt barn i barnehage for at vilt fremmede skulle ta seg av det hele dagen. Skjønner ikke hva foreldre tenker med.

Anonymkode: 3bb2c...c92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og da er det fem timer om dagen med redusert personal. Det er ikke mange barn som kun benytter kjernetiden. Det vanligste er 16 dager fravær før det settes inn vikar, ikke vikar ved avvikling av ferie eller avspasering. I din barnehage er alle møter avdelingsmøter, ledermøter, møter med andre instanser, foreldresamtaler i sovetid eller på kveldstid? I din barnehage sover alle barna samtidig og lenge? At avdelingene hjelper hverandre betyr at de er underbemannet, ikke at en annen avdeling ikke har noe å gjøre, ingen har bemanning til overs. Foreldre må begynne å se sannheten i øynene. Personalet har også andre oppgaver enn omsorg for barna, som det også står i artikkel. Virker som foreldre bare forsvarer sin barnehage, slik at de kan gå på jobb med god samvittighet. Hvorfor tror dere det utdannes massevis av pedagoger samtidig som så mange forsvinner fra barnehagen? De er jo også blitt lurt, men så oppdager de rammebetingelsene og gidder ikke mer. 

Anonymkode: 7e27c...f00

Vel. I min bhg har vi vikar fra dag en, møter er i barnehagens åpningstid, men utenfor kjernetid. Det er to småbarns og en storbarns, altså en liten bhg. Når småbarna sover, går småbarnsvoksne på pause, 1 er igjen for å passe på de sovende/rydde avd. Etter 30 min kommer de pausende tilbake, og den ene som var igjen går på pause. 1 går ut, og ser etter storbarnsbarn sammen med 2 storbarnsvoksne mens den siste pauser seg.  Etterhvert som småbarna våkner blir de kledd på og en småbarnsvoksen kommer ut sammen med disse når det er 6 barn våkne. På dette tidspunktet er det stort sett bare en som ikke har fått pause enda. Dette blir fikset mens storbarns spiser matpakker. Vi har ikke inntrykket av at vi er underbemannet, men tror nok vi er en av de få som har det slik. Det virker sånn når man leser om andre bhg rundt omkring.

Anonymkode: bf551...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...