Gå til innhold

Misligholdt Gjeldsordning

Anbefalte innlegg

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er så frustrert på broren min,han  fikk innvilget gjeldsordning for 5 år siden... å jeg trodde han var flink å følge denne( Jeg har spurt for  å være snill å støtte han).

Nå viser det seg han har for det første ikke har betalt inn alt han skulle og han har hatt lønnsøkning uten og gi beskjed til namsmann.

Han har nå fått brev fra tingretten at gjeldsordningen er vurdert ophevet.. så nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre for å hjelpe han... vil vell heller bare høre om det er noen som har vært borti noe slikt å hva kan han forvente nå?  Blir det rettsak neste?

Anonymkode: 2f36f...e56

Gjleldsordningen blir avsluttet og han må betale alt han skylder. Snakk om å skyte seg selv i foten.

Anonymkode: 1d871...fdf

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei; Denne gjeldsordnings avtale har han gått i fem år før mislighold oppsto og en rimelig del av gjeld er derfor nedbetalt.  
1. Det går an å klage innen frist for å få gjenopptatt dersom restgjeld dreier seg om et stort beløp som skulle slettes om to år utgjør mer enn halvparten av den totale gjelden fem år siden.  Frirettshjelp!
2.  Ellers må han kontakte gjeldsrådgiver for å kunne få nye nedbetalingsavtaler hos enkelte kreditorer. 
     Gjeldsrådgiver kan be kreditiorer som sitter igjen med små krav om å vise forståelse og å slette rest gjeld,  som skal være rimelig og lønnsomt for begge parter. 
3. Man har tjent mere i lønn er noe som er bra her.   
    Rest gjeld kan også refinansieres når man kjøper bolig i etter tid.   Det som er viktig er å spare for å kunne å kjøpe bolig. 

Anonymkode: 25627...07e

Du, han vil ikke få lån når han er svartelistet.

Jeg fikk lån like etter at jeg hadde fullført gjeldsordningen, til bolig. Banken anså at jeg hadde litt svak betalingsevne, men sterk betalingsvilje.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Atea skrev:

Det er forferdelig, vet ikke hvilket annet ord jeg kan bruke. I verste fall ender han opp på nav-sosial og sitter deprimert og sosialt isolert i en leiebolig.

Men det finnes kanskje unntak? Hvis han har adhd, er bipolar, og kanskje i tillegg lider av spillegalskap, eller en av de tre, kan han kanskje komme unna med å få forlenget ordningen. Men han må legge seg helt flat, og da mener jeg at han kanskje må leve på sosial-sats noen år fremover selv om han er i jobb. Bil kan han kanskje få beholde hvis han er avhengig av bil for å kunne jobbe.

Har ingen erfaring med det, men han burde være klar over at han egentlig har vunnet i lotto på en måte når han fikk ordningen, så det er trist og tragisk at han har rotet det til.

Vær en støtte for han som søster, ikke som en bank. Hvis han har gått opp i lønn kan det jo hende han har råd til å betale mer, og blir kvitt gjelden i løpet av få år. Helst bør han samle alle lånene, men det er nærmest umulig i denne situasjonen. Hvem skylder han penger til? Lånekassen og de offentlige er de mest vanskelige å forhandle med.

Alt tyder på man ikke mente å misligholde gjeldsordningsavtale. 
Da ser jeg alt gode grunner til å få gjenopptatt avtale hos Namsmann og kreditorer og be om forståelse- 
Klarer dere ikke å få levert skriftlig klage innen fristen, kan dere be om å få utsatt klagefristen. 
Det som er viktig er å kommunisere med Namsmann skriftlig innen frist- 
Kontakte fastleger, behandlere tar tid- Husk dokumentasjon- 
Har han inntekt, kontakte advokater --

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Akedimiker skrev:

Hei; Lånekasse (og offentlige) ville bare hatt bare informasjon av inntekt og utgiftsituasjon for å kunne fryse innkreving- Det er derfor viktig å kommunisere med de minst to ganger oi løpet av året. 
Dekningsloven!
NAV gjeldsrådgiver kan hjelpe med alt dette da. 

Endret av Akedimiker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...