AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #1 Skrevet 10. februar 2018 Hei! Jeg er så frustrert på broren min,han fikk innvilget gjeldsordning for 5 år siden... å jeg trodde han var flink å følge denne( Jeg har spurt for å være snill å støtte han). Nå viser det seg han har for det første ikke har betalt inn alt han skulle og han har hatt lønnsøkning uten og gi beskjed til namsmann. Han har nå fått brev fra tingretten at gjeldsordningen er vurdert ophevet.. så nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre for å hjelpe han... vil vell heller bare høre om det er noen som har vært borti noe slikt å hva kan han forvente nå? Blir det rettsak neste? Anonymkode: 2f36f...e56
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #2 Skrevet 10. februar 2018 For en tosk, hvorfor i all verden har han ikke gjort som han skulle da? Kanskje han må lære å hjelpe seg selv nå. Dette kan nok ikke du fikse for han det blir nok tatt videre ja. Anonymkode: e3da4...5c8 4
Atea Skrevet 10. februar 2018 #3 Skrevet 10. februar 2018 (endret) 34 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Jeg er så frustrert på broren min,han fikk innvilget gjeldsordning for 5 år siden... å jeg trodde han var flink å følge denne( Jeg har spurt for å være snill å støtte han). Nå viser det seg han har for det første ikke har betalt inn alt han skulle og han har hatt lønnsøkning uten og gi beskjed til namsmann. Han har nå fått brev fra tingretten at gjeldsordningen er vurdert ophevet.. så nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre for å hjelpe han... vil vell heller bare høre om det er noen som har vært borti noe slikt å hva kan han forvente nå? Blir det rettsak neste? Anonymkode: 2f36f...e56 Jeg har aldri vært borti noen som har brutt betingelsene, men det første som slår meg er at han bør legge seg flat. Kanskje han kan få en lenger periode på gjeldsordningen så han får dekket alt han har unndratt? Det verste han gjør er å ikke gjøre noe. I verste fall ender han opp med det meste av gjelda han hadde og vil aldri få en ny gjeldsordning. Da er han tilbake på start. Endret 10. februar 2018 av Atea 4
Gjest O.G. Skrevet 10. februar 2018 #4 Skrevet 10. februar 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er så frustrert på broren min,han fikk innvilget gjeldsordning for 5 år siden... å jeg trodde han var flink å følge denne( Jeg har spurt for å være snill å støtte han). Nå viser det seg han har for det første ikke har betalt inn alt han skulle og han har hatt lønnsøkning uten og gi beskjed til namsmann. Han har nå fått brev fra tingretten at gjeldsordningen er vurdert ophevet.. så nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre for å hjelpe han... vil vell heller bare høre om det er noen som har vært borti noe slikt å hva kan han forvente nå? Blir det rettsak neste? Anonymkode: 2f36f...e56 Ikke gjøre noe for å hjelpe ham. For all del ikke gi ham penger, la ham ordne opp selv.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #5 Skrevet 10. februar 2018 1 time siden, Atea skrev: Jeg har aldri vært borti noen som har brutt betingelsene, men det første som slår meg er at han bør legge seg flat. Kanskje han kan få en lenger periode på gjeldsordningen så han får dekket alt han har unndratt? Det verste han gjør er å ikke gjøre noe. I verste fall ender han opp med det meste av gjelda han hadde og vil aldri få en ny gjeldsordning. Da er han tilbake på start. Det hadde ikke jeg heller, så jeg måtte lete litt. Fant en kjennelse fra 2014. Den er ikke trivelig lesning. Anonymkode: 6f777...d00
Atea Skrevet 10. februar 2018 #6 Skrevet 10. februar 2018 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker said: Det hadde ikke jeg heller, så jeg måtte lete litt. Fant en kjennelse fra 2014. Den er ikke trivelig lesning. Anonymkode: 6f777...d00 "Lagmannsretten har ved denne vurderingen tatt hensyn til at noe av inntektsøkningen skyldes overtidsarbeid. Etter praksis bør om lag 65 % av slike tilleggsinntekter gå til kreditorene, jf. rundskriv Q-08/2007 fra Barne- og familiedepartementet. " Nei, det er ikke trivelig lesning. Jeg har hatt gjeldsordning, og fikk beholde 40 prosent av bi-inntekter og overtid. Året før jeg var ferdig, bare noen mnd. igjen - fikk jeg en "betydelig sum /lønn". Selvfølgelig måtte jeg betale inn 60 prosent etter avtalen. Hvis ikke ville jeg sittet igjen med all opprinnelig gjeld. Hadde fem år, pluss to år der ev. arv ville blitt tilgodekjent kreditorer. Loven er vel lik for alle. Men ts skriver ingenting om hvor mye broren har unndratt. Hvis han f.eks. har vunnet penger og vært psykotisk stiller det seg kanskje annerledes. Men, det var ikke sånn det ble fremstilt. Ts kan ikke gjøre noe for å hjelpe. Da må hun overta og cashe ut all gjelden og ha økonomi til å gjøre det. Og man får kun gjeldsordning EN gang. Det nytter ikke å skaffe seg ny gjeld og ønske seg en ytterligere gjeldsordning. Det ville være urettferdig å forskjellsbehandle, de gamle kreditorene som kanskje har fått null dividende eller en brøkdel av den opprinnelig gjelda måtte i så fall blitt involvert i en ev. ny ordning - noe som ville ført til at de nye kreditorene ville fått mindre. Kjedelig, men fakta. Ts kan prøve å høre med gjeldsofferalliansen, men også de er helt klare på lovverket. Endret 10. februar 2018 av Atea 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #7 Skrevet 10. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er så frustrert på broren min,han fikk innvilget gjeldsordning for 5 år siden... å jeg trodde han var flink å følge denne( Jeg har spurt for å være snill å støtte han). Nå viser det seg han har for det første ikke har betalt inn alt han skulle og han har hatt lønnsøkning uten og gi beskjed til namsmann. Han har nå fått brev fra tingretten at gjeldsordningen er vurdert ophevet.. så nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre for å hjelpe han... vil vell heller bare høre om det er noen som har vært borti noe slikt å hva kan han forvente nå? Blir det rettsak neste? Anonymkode: 2f36f...e56 Det er vel ikke opp til deg å rydde opp i rot som broren din har skapt? Har han havnet i en slik suppe, så burde han ordne opp selv... Anonymkode: 95ed5...549 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #8 Skrevet 10. februar 2018 Hei, Det går an så søke om å få gjenopptatt gjeldsordning dersom mislighold av avtale skyldes helse. Ser ikke oppheving avtale ut som alvorlig. Vedtaket må klages innen frist som er viktig for å kunne dette. Erfaren økonomiskrådgiver Anonymkode: 25627...07e
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #9 Skrevet 10. februar 2018 1 time siden, Atea skrev: "Lagmannsretten har ved denne vurderingen tatt hensyn til at noe av inntektsøkningen skyldes overtidsarbeid. Etter praksis bør om lag 65 % av slike tilleggsinntekter gå til kreditorene, jf. rundskriv Q-08/2007 fra Barne- og familiedepartementet. " Nei, det er ikke trivelig lesning. Jeg har hatt gjeldsordning, og fikk beholde 40 prosent av bi-inntekter og overtid. Året før jeg var ferdig, bare noen mnd. igjen - fikk jeg en "betydelig sum /lønn". Selvfølgelig måtte jeg betale inn 60 prosent etter avtalen. Hvis ikke ville jeg sittet igjen med all opprinnelig gjeld. Hadde fem år, pluss to år der ev. arv ville blitt tilgodekjent kreditorer. Loven er vel lik for alle. Men ts skriver ingenting om hvor mye broren har unndratt. Hvis han f.eks. har vunnet penger og vært psykotisk stiller det seg kanskje annerledes. Men, det var ikke sånn det ble fremstilt. Ts kan ikke gjøre noe for å hjelpe. Da må hun overta og cashe ut all gjelden og ha økonomi til å gjøre det. Og man får kun gjeldsordning EN gang. Det nytter ikke å skaffe seg ny gjeld og ønske seg en ytterligere gjeldsordning. Det ville være urettferdig å forskjellsbehandle, de gamle kreditorene som kanskje har fått null dividende eller en brøkdel av den opprinnelig gjelda måtte i så fall blitt involvert i en ev. ny ordning - noe som ville ført til at de nye kreditorene ville fått mindre. Kjedelig, men fakta. Ts kan prøve å høre med gjeldsofferalliansen, men også de er helt klare på lovverket. Ja. Og jeg mente det absolutt ikke på en hoverende måte eller fra en høy hest. Jeg forstår at det er knallhardt og at det ikke gir muligheter for noen utskeielser i de årene gjeldsordningen varer, eller de 2 påfølgende årene. Jeg ser også tragedien dersom ens foreldre skulle dø i de 2 årene etter at gjeldsordningen er omme. Å miste sine foreldre og se at eventuelle verdier de etterlater seg går inn i gjeldsordningen og mye av det foreldrene har spinket og spart gjennom et langt liv blir borte. Og samtidig er det en mulighet for å bli fri fra en gjeld som ellers (i mange tilfeller) ville henge som et skarpt sverd over hodet til den det gjelder kanskje hele resten av livet. Når man har fått en slik mulighet, om enn trang i de årene den varer, så blir det så viktig å være like strukturerert som du har vært @Atea. Å komme ut i den andre enden med hodet over vannet og kunne starte på nytt med blanke ark, - om man tør. Anonymkode: 6f777...d00 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #10 Skrevet 11. februar 2018 Sånn går det når folk fester og drar på dyre ferier. Jeg håper han må betale inn hvert øre av gjelden sin. Han fortjener ikke bedre. Anonymkode: 1892e...6e1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #11 Skrevet 11. februar 2018 11 timer siden, Atea skrev: "Lagmannsretten har ved denne vurderingen tatt hensyn til at noe av inntektsøkningen skyldes overtidsarbeid. Etter praksis bør om lag 65 % av slike tilleggsinntekter gå til kreditorene, jf. rundskriv Q-08/2007 fra Barne- og familiedepartementet. " Nei, det er ikke trivelig lesning. Jeg har hatt gjeldsordning, og fikk beholde 40 prosent av bi-inntekter og overtid. Året før jeg var ferdig, bare noen mnd. igjen - fikk jeg en "betydelig sum /lønn". Selvfølgelig måtte jeg betale inn 60 prosent etter avtalen. Hvis ikke ville jeg sittet igjen med all opprinnelig gjeld. Hadde fem år, pluss to år der ev. arv ville blitt tilgodekjent kreditorer. Loven er vel lik for alle. Men ts skriver ingenting om hvor mye broren har unndratt. Hvis han f.eks. har vunnet penger og vært psykotisk stiller det seg kanskje annerledes. Men, det var ikke sånn det ble fremstilt. Ts kan ikke gjøre noe for å hjelpe. Da må hun overta og cashe ut all gjelden og ha økonomi til å gjøre det. Og man får kun gjeldsordning EN gang. Det nytter ikke å skaffe seg ny gjeld og ønske seg en ytterligere gjeldsordning. Det ville være urettferdig å forskjellsbehandle, de gamle kreditorene som kanskje har fått null dividende eller en brøkdel av den opprinnelig gjelda måtte i så fall blitt involvert i en ev. ny ordning - noe som ville ført til at de nye kreditorene ville fått mindre. Kjedelig, men fakta. Ts kan prøve å høre med gjeldsofferalliansen, men også de er helt klare på lovverket. Strengt tatt skulle vel 100% av all ekstra inntekt gått til kreditorer? Etter min mening. Jeg har aldri misligholdt så mye som en strømregning. Betaler alltid regninger innen forfall. Jeg synes gjeldsordningen er ganske generøs når personen får beholde 40% av biinntekter og overtid. Har de satt seg i den smørja skulle de vært nødt å betale tilbake hver eneste krone. Om de så måtte hatt en nedbetalingsavtale hele livet. Anonymkode: 6080c...d71 5
Atea Skrevet 11. februar 2018 #12 Skrevet 11. februar 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Ja. Og jeg mente det absolutt ikke på en hoverende måte eller fra en høy hest. Jeg forstår at det er knallhardt og at det ikke gir muligheter for noen utskeielser i de årene gjeldsordningen varer, eller de 2 påfølgende årene. Jeg ser også tragedien dersom ens foreldre skulle dø i de 2 årene etter at gjeldsordningen er omme. Å miste sine foreldre og se at eventuelle verdier de etterlater seg går inn i gjeldsordningen og mye av det foreldrene har spinket og spart gjennom et langt liv blir borte. Og samtidig er det en mulighet for å bli fri fra en gjeld som ellers (i mange tilfeller) ville henge som et skarpt sverd over hodet til den det gjelder kanskje hele resten av livet. Når man har fått en slik mulighet, om enn trang i de årene den varer, så blir det så viktig å være like strukturerert som du har vært @Atea. Å komme ut i den andre enden med hodet over vannet og kunne starte på nytt med blanke ark, - om man tør. Anonymkode: 6f777...d00 Takk. Men jeg er faktisk ikke så veldig strukturert. Jeg var nødt. Det å ha barn er et stort ansvar, og hvis jeg hadde måttet streve med gjeld resten av livet, ville de også blitt berørt. De ville også mistet arv. I en gjeldsordning er det sjelden bare en selv som blir rammet. Be broren din ta kontakt med tingretten. Er han heldig kan han få forlenget avtalen. Har han høyere lønn og kan betale kreditorer litt mer enn før, kan det hende det går igjennom. Han bør begynne å tenke på fremtiden. Mister han avtalen vil det komme trekk fra lønn, det vil ikke lønne seg å jobbe og ganske sannsynlig vil han ha mange år foran seg der han så og si lever på mistesats (tror de følger sifo og ikke nav-sosials normer), flere år enn om han gjennomfører /gjennomførte ordningen.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. februar 2018 #13 Skrevet 11. februar 2018 Her må du forklare broren din at det er han som må ordne opp og at bare idioter skusler vekk en slik sjanse. Du får gi han en sjanse til å forklare hvorfor han har vært så dum, og så er ditt eneste bidrag å sørge for at han tar kontakt med namsmannen og legger seg flat og ordner opp. Dessverre er det vel sannsynlig at din bror verken forstår at en må gjøre opp for seg eller hvor heldig han har vært som har fått gjeldsordning. Du får spørre han om han forstår hva det vil si å betale en regning i tide og hva det innebærer å holde det en har lovet.
Atea Skrevet 11. februar 2018 #14 Skrevet 11. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Strengt tatt skulle vel 100% av all ekstra inntekt gått til kreditorer? Etter min mening. Jeg har aldri misligholdt så mye som en strømregning. Betaler alltid regninger innen forfall. Jeg synes gjeldsordningen er ganske generøs når personen får beholde 40% av biinntekter og overtid. Har de satt seg i den smørja skulle de vært nødt å betale tilbake hver eneste krone. Om de så måtte hatt en nedbetalingsavtale hele livet. Anonymkode: 6080c...d71 Strengt tatt ja. Men hvem ville føle seg motivert til å jobbe ekstra hvis man ikke fikk beholde en krone på det? Jeg jobbet ikke overtid, men tjente penger på et prosjekt jeg selv satte i gang. Det kom faktisk også kreditorene til gode, også når /om man jobber overtid. Jeg kunne ventet med prosjektet til ordningen var fullført. Den smørja du snakker om føler jeg meg ikke blandet inn i. Jeg mistet leiligheten og satt igjen med gjeld etter boligkrakket på slutten av åttitallet. Ikke ett øre brukt på kredittkort. Det lønner seg ikke samfunnsmessig å innføre en betalingsavtale "de kan ha resten av livet". 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #15 Skrevet 11. februar 2018 Kjenner folk som har mislighold gjeldsordning selv, de har fått en godtroende søster til å ta opp lån for dem i sitt navn, dette resulterte de mislighold det også å hun som attpåtil er ufør må betale lånet, noe som går på bekostning av hennes fra før dårlige økonomi Anonymkode: a14fd...99a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #16 Skrevet 11. februar 2018 http://www.tv3.no/luksusfellen/soknadsskjema Det er ikke noe du kan gjøre for å hjelpe han. Han har av ukjente grunner opparbeidet seg gjeld, han har vært heldig å få gjeldsordning, han skjønner fortsatt ikke alvoret. Han må lære ta ansvar for sitt eget rot. Anonymkode: 2a2b5...35d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #17 Skrevet 11. februar 2018 Han utsetter det jo bare, ender jo med at de trekker det fra lønna hans automatisk Anonymkode: a4947...fea 1
Akedimiker Skrevet 11. februar 2018 #18 Skrevet 11. februar 2018 (endret) ... Endret 11. februar 2018 av Akedimiker
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #19 Skrevet 11. februar 2018 Hei; Denne gjeldsordnings avtale har han gått i fem år før mislighold oppsto og en rimelig del av gjeld er derfor nedbetalt. 1. Det går an å klage innen frist for å få gjenopptatt dersom restgjeld dreier seg om et stort beløp som skulle slettes om to år utgjør mer enn halvparten av den totale gjelden fem år siden. Frirettshjelp! 2. Ellers må han kontakte gjeldsrådgiver for å kunne få nye nedbetalingsavtaler hos enkelte kreditorer. Gjeldsrådgiver kan be kreditiorer som sitter igjen med små krav om å vise forståelse og å slette rest gjeld, som skal være rimelig og lønnsomt for begge parter. 3. Man har tjent mere i lønn er noe som er bra her. Rest gjeld kan også refinansieres når man kjøper bolig i etter tid. Det som er viktig er å spare for å kunne å kjøpe bolig. Anonymkode: 25627...07e
Atea Skrevet 11. februar 2018 #20 Skrevet 11. februar 2018 Det er forferdelig, vet ikke hvilket annet ord jeg kan bruke. I verste fall ender han opp på nav-sosial og sitter deprimert og sosialt isolert i en leiebolig. Men det finnes kanskje unntak? Hvis han har adhd, er bipolar, og kanskje i tillegg lider av spillegalskap, eller en av de tre, kan han kanskje komme unna med å få forlenget ordningen. Men han må legge seg helt flat, og da mener jeg at han kanskje må leve på sosial-sats noen år fremover selv om han er i jobb. Bil kan han kanskje få beholde hvis han er avhengig av bil for å kunne jobbe. Har ingen erfaring med det, men han burde være klar over at han egentlig har vunnet i lotto på en måte når han fikk ordningen, så det er trist og tragisk at han har rotet det til. Vær en støtte for han som søster, ikke som en bank. Hvis han har gått opp i lønn kan det jo hende han har råd til å betale mer, og blir kvitt gjelden i løpet av få år. Helst bør han samle alle lånene, men det er nærmest umulig i denne situasjonen. Hvem skylder han penger til? Lånekassen og de offentlige er de mest vanskelige å forhandle med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå