Gå til innhold

Oppskrifter på tomatsaus-baser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som vil dele oppskriften på en god tomatsaus? :) Jeg pleier å lage en stor porsjon og fryse ned i mindre porsjoner. Deretter tar jeg de opp etter behov. Det jeg syns er så genialt er at jeg kan bruke de til base både til pasta- og pizzasaus, tomatsuppe og som vanlig saus i ulike gryter. Men det er fint å variere litt, så jeg vil gjerne høre folk sine oppskrifter :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når den skal brukes som base til mye forskjellig slik du beskriver hadde jeg holdt den ganske enkel og heller tilsatt varierende smakstilsetninger ved/før bruk. 

Min enkleste standardsaus består av løk, hvitløk, urter og hermetiske tomater, som får koke godt inn. Gjerne med et laurbærblad eller to oppi også. Og selvsagt salt og pepper. Kanskje ikke så veldig spennende, men god og passer til alt. 

Ellers går det an å lage en base med mer grønnsaker: Finhakket løk, revet gulrot, revet selleri og revet persillerot surres i olje til det er mykt og såvidt litt gyllent, før presset hvitløk has i og surres litt til. Ha i en vinslant og kok nesten inn, deretter hermetiske tomater. Urter og laurbærblad etter smak. Kokes lenge på lav varme, til passende konsistens. Litt finhakket bacon kan godt surres sammen med grønnsakene fra start, det gir veldig god smak. 

Anonymkode: e90f3...0d5

Skrevet

Denne følger jeg med på. 

Skrevet

Ble litt klønete tittel, men egentlig er jeg ute etter oppskrifter på tomatsaus generelt, ikke nødvendigvis bare baser :)

Min saus er ganske lik den til AB;, finhakka løk, hvitløk, litt chili, gulrot, stangselleri og soltørka tomater. Surres i god olje, før jeg har i hermetiske tomater, syre av noe slag og et par laurbærblad. Smaker til med salt, pepper og honning. Kjører det i mikseren slik at sausen blir glatt og fin. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes sausen til "nerdepappas lasagne" er god. Den krever litt tid, men den er veldig lett å lage i store mengder.

Anonymkode: 67178...bf9

Skrevet

Løk, hvitløk, gulrot og stangselleri i olje, litt tomatpuré svettes inn, hermetiske tomater, salt, nykvernet pepper, litt sukker. Laurbærblad og tørkede urter som oregano, timian, rosmarin, basilikum, provencekrydder (ikke alt!) En skvett hvit/rødvin eller balsamico. Kanskje litt kyllingkraft. 

Anonymkode: 05865...8d9

Skrevet

Hvitløk, løk, (karbonadedeig/el.), 1 paprika, 2 raspete gulrøtter, 2pk hermetisk tomat, litt tomatpurré, krydder (salt, pepper, chilli, oregano osv)

Anonymkode: a8858...af6

Skrevet

Jeg hiver oppi et par paprika i tillegg til alt det andre som er nevnt her, gulrot, tomater, tomatpuré, stangselleri, løk, hvitløk, buljong og krydder. Og rødvin :) Moser med stavmikser. Men er noe dritt å la den koke videre etter stavmikseren har gjort jobben, blir jo helt lava og spruter alle veier uten lokk 😜

I bolognesesaus er kanel forresten en av ingrediensene, hender jeg hiver litt av det oppi også! 

Anonymkode: 5b3d1...2b1

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bruker løk, hvitløk, litt chili, basilikum, hakka tomat, en dæsj tomatpure, finrevet gulrot, buljong, salt og pepper.

Endret av Strikkagenser
Glemte buljong!
Skrevet

4 porsj.

En boks hakket tomat

1 ss tomatpure

1 ts sukker. 

1/2 kuttet løk

1 fedd hvitløk

en kvart terning buljong

krydder.

Stek hvitløk og løk, hell over resten av ingrediensene. Kok i 10 min. 

Denne oppskriften bruker jeg til en stor langpannepizza til 4 personer. 

Skrevet

Det viktigste er nesten at du koker tomatsausen i flere timer, jeg koker min i minst tre. Tilsetter gjerne ekstra, fersk hvitløk og tørkede krydderurter når det nærmer seg slutten av koketiden, for å friske opp smaken. Og har du en parmesanskorpe, så la den gjerne koke med hele tiden, den gir veldig fin smak. 

Skrevet

Jeg bruker denne tomatsaus oppskriften til pasta:

5 tomater (man kan også bruke tomater i boks hvis man ønsker det)

1 ss med pepper paste (kan kjøpes i Asia/innvandrer butikker)

2-3 fedd med hvitløk

2-3 ss smør (eller matolje/olivenolje)

2 grønn paprika (man kan også bruke chili hvis man ønsker en litt sterkere saus)

1-2 ss ketchup (eller litt sukker, men jeg synes det smaker bedre med ketchup)

Salt, pepper og oregano

Slik gjør du:

Fjern skallet på tomatene og hvitløken, riv tomaten og hvitløken på et rivjern. Kutt paprikaen i terninger. Smelt smøret (eller varm oljen) i en gryte/panne, tilsett først paprika og hvitløken og stek dem i 1 minutt. Tilsett tomaten, pepper paste, ketchup og stek videre i 5-6 minutter. Ha salt, pepper og oregano til slutt. Veldig godt med revet parmesan, revet mozerella eller revet fetaost på toppen. :)

Skrevet

Tusen takk for alle gode forslag! Skal teste de ut alle sammen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...