Gå til innhold

Fortvilet og engstelig.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Håper noen kan gi meg noen gode råd. Befinner meg i en vond situasjon, og føler at det blir verre og verre nesten for hver dag. Dette blir langt, og det beklager jeg, men føler jeg må forklare situasjonen for at dere evnt kan svare meg ut fra det som har skjedd til nå.

Jeg har i lang tid hatt vondt i ledd og muskler i kroppen. Var på MR av hele ryggen for noen uker siden, og svaret var prolaps i nakke, midtre del av rygg og høyre side i korsryggen. Smertene er til tider helt forferdelig, men jeg fungerer "greit" i hverdagen med hjelp og tilrettelegging. Jobber for tiden 40%. Det er lagt til rette på arbeidsplassen, og dem er svært forståelsesfulle. Men jeg kjenner at dette tar veldig på, og når dag nummer 2 er over, så bruker jeg noen dager på å innhente meg igjen 😐

Jeg har lenge spurt legen min om å bli sendt til revmatismesykehuset for utredning. Der er det omfattende undersøkelser med ultralyd av ledd osv. Der får man hjelp på en helt annen måte. Jeg vet dette fordi jeg har snakket med flere som har vært der, og jeg har snakket med en ansatt ved sykehuset. 

Legen min har gitt meg masse vitaminer som han mener jeg har mangel på. Disse manglene kan gi smerter i ledd og muskler. Jeg har brukt store summer på dette, og brukt dem i nesten 2 mnd. Disse skal ha en virkning etter ca 3 uker. Jeg merker ingen forskjell. Venstre arm er så vond nå at jeg har store problemer med å vaske håret mitt og andre ting i hverdagen som krever at jeg må løfte armen høyere enn skuldren min.

Jeg har gått på krykker i 2 uker nå.  Jeg har hatt vanvittig smerter i høyre ankel,og til slutt ble det så vondt at jeg ikke klarte å stå på benet. Jeg måtte sende et familiemedlem ned til sykehuset for å hente krykker. Dagen etter disse smertene satte inn, måtte jeg bestille time på legevakten. Legen som var der har 42 års erfaring, og kunne ikke forstå hva min lege holder på med. Min lege kikket såvidt på ankelen min, og sa at her er det ikke væskeansamling, så dette er nok en skade som går over. Legen på legevakten sa stikk motsatt. Her er det væske, og ikke minst en betennelse i tillegg. Han var 99% sikker på at dette er artritt. Han sender et notat til min lege og skriver at jeg burde henvises til revmatisme sykehuset for videre oppfølging og utredning. 

Jeg har også veldig store problemer med hendene og fingrene mine. Det er leddgikt og artrose i familien (mor og mormor) 

Legen min ringte meg i går, og jeg var på gråten i tlf. Jeg ber pent om at han sender meg videre,for det å gå å ikke vite 100% sikkert hva som er galt, er veldig vondt. Og jeg trenger hjelp til å mestre hverdagen på en annen måte enn det jeg har vært vant til i alle år. Men nei, nå skal vi først ha røntgen av ankelen min. Legen på legevakten sendte meg ikke opp til røntgen (dem kunne tatt bilder samme dagen jeg var der) fordi han mente det ikke er tvil om hva som er galt. Legen min finner hele tiden på noe nytt. Det oppstår jo stadig smerter i forskjellige deler av kroppen.Han sier at alt må være utprøvd før jeg sendes videre. Blodprøver taes hele tiden. På revmatisme sykehuset må dem ha ferske blodprøver, så jeg ser ikke poenget med disse prøvene. Ikke kan dem avdekke alt som er galt på blodprøver heller. Legen min sier at han får henvisningen tilbake hvis ikke alt er prøvd ut. Jeg ringte revmatismesykehuset, og dem sa at både kiropraktor og fysioterapeut kan henvise. Og dem tar jo ikke blodprøver først. Jeg har tenkt tanken på å bestille time hos kiropraktor pga ryggen min, men nå har jeg brukt opp over 2500 kr i lege utgifter bare i januar, og frikort er på tur. Jeg har aldri i mitt 43 årige liv hatt frikort så tidlig, og dette er frikort nummer 3. Den første gangen jeg hadde frikort, var i 2000, hvor jeg hadde betennelse i hjernen og hjernehinnen. Da var jeg svært syk lenge. Men jeg er svært lite syk utover disse sykdoms periodene jeg nevner her.

Hva hadde dere gjort? Byttet lege? Føler så inderlig på dette, da dette er en person jeg kommer til å møte hver dag i 1,5 år fremover, da vi har barn i samme fritidsordning 😐 men nå går det så på helsen løs,Og jeg begynner å få problemer med å ta vare på barna på en god måte. I dag brukte jeg 1,5 time på å komme meg ut av senga pga intense smerter 😐 

Min beste venninne gjennom 25 år fikk to diagnoser for et par år siden. Hun ble henvist pga historien i familien og smerter hun hadde. Ingen prøver. Ingen røntgen. Ingen MR. Jeg har respekt for leger og jobben dem gjør, men akkurat nå synes jeg han gambler litt med helsen min 😐 

Dette ble langt, men jeg måtte bare få det ut. Er så frustrert og oppgitt nå. 

Er det noen som har disse plagene/diagnoser som kan hjelpe meg litt med tanker og synspunkter?

Anonymkode: 16944...ad5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kan svare meg? 

Skrevet

Prøver en siste gang: Er det virkelig ingen som har leddplager og o.l kan gi meg noen  svar på hva dem var gjennom i startfasen av sykdommen? 

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med leddplager eller leddgikt, men jeg har god erfaring med dårlige leger.....

Bytt lege, det er mitt eneste råd. At du treffer ham igjen ofte får nå stå sin prøve.

Lykke til !

Anonymkode: c9b82...036

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som kan svare meg? 

Bytt lege, Ts.

Det er svaret. Og når du har byttet til første og beste me delast på listen så sender du inn en formell klage på fastlegen du har nå. Bytte burde du ha gjort første gang du og legen var uenige. En anbefaler jo ikke uten grunn at folk jevnlig bytter lege.

Anonymkode: 1bb14...45e

Skrevet

Et legebytte vil jo ikke gjelde før 1. mars uansett, så spørsmålet er om du orker å vente så lenge? Det du kan gjøre er å ringe til kontoret og forhøre deg om du må vente helt til 1.mars med å få komme inn til en annen lege dersom du bytter nå, jeg tror noen gjør det. Si at du ønsker en second opinion. 

Ellers kan jeg ikke si hva som er riktig, men det er jo også mulig at fastlegen din faktisk har rett. At han skjønner at du burde få komme til det sykehuset, men at han faktisk har erfaring tidligere fra å få henvisningen tilbake dersom alt annet ikke er prøvd. Isåfall gjør han jo riktig vurdering når han sender deg til andre undersøkelser først, sånn at henvisningen din blir sterkere når den først blir sendt. 

Dersom det stemmer at en kiropraktor kan henvise deg videre så hadde jeg faktisk bestilt time, koste hva det vil koste. Om du bare trenger en time blir det ikke så dyrt heller dersom du tenker på hva du får igjen for det. Jeg betalte 570 kr for førstegangskonseltasjon før jul. 

Skjønner at du er frustrert, ønsker deg lykke til!

Skrevet

Var hos kiropraktor i går, og jan ble, som legen på legevakten, svært forundret over at jeg ikke er henvist videre. Han sendte et brev til fastlegen min, og sa at dette må gjøres på en "ryddig" måte, så fastlegen får EN sjanse til å gjøre jobben sin sa han, og skulle han igjen nekte, så skulle jeg ringe kiropraktoren med en gang, så sender han henvisning. Han har mer enn nok til å sende meg videre etter ETT eneste besøk. Så nå er jeg litt lettere til sinns, for nå få jeg endelig hjelp.

Tusen takk for svar :)

• Liker 1
Skrevet

Ville byttet fastlege. 

Anonymkode: c5dcc...a8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...