Jostedalsrypa Skrevet 10. februar 2018 #1 Skrevet 10. februar 2018 Hei Jeg har et litt merkelig spørsmål som jeg vil stille her. Jeg har i lengre tid vært syk og mistet jobben. Fått minimalt med hjelp fra NAV og nå står jeg her med 5000 i legeregninger som har gått til inkasso og fastlegen min nekter å ta meg inn på time før dette er betalt. Jeg har en del medisiner som jeg trenger, men har ikke penger til å betale legeregningene mine før kanskje juni/juli. Har jeg rett på helsehjelp uansett? Skal jeg kontakte legevakt for hjelp der?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #2 Skrevet 10. februar 2018 Du må finne en måte å betale den regningen på nå før det blir snakk om forliksrett. Lån av venner eller familie, selg ting du ikke trenger osv. Å vente 4-5 måneder på å betale en regning er idiotisk når den er allerede gått til inkasso. Den kommer til å koste deg langt flere tusenlapper fremover. Anonymkode: c3d13...37f 30
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 Populært innlegg #3 Skrevet 10. februar 2018 Hvordan kan du ha 5000 utestående hos fastlegen når man får frikort lenge før det? Anonymkode: 10c61...ba4 92
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #4 Skrevet 10. februar 2018 Så vidt meg bekjent har alle i Norge krav på akutt medisinsk hjelp uansett situasjon. Men hvis du har akkumulert 5000 kroner i ubetalte helsetjenester, så skulle du vel hatt frikort for lengst? Du skal vel uansett ikke betale noe hos legen nå? Det er vel offentlig lege du går til? Skjønner ikke hvordan dette kan henge sammen. Anonymkode: 8a5e0...3e8 17
Nicco Skrevet 10. februar 2018 #5 Skrevet 10. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du ha 5000 utestående hos fastlegen når man får frikort lenge før det? Anonymkode: 10c61...ba4 Samme tenkte jeg🤔
Nicco Skrevet 10. februar 2018 #6 Skrevet 10. februar 2018 1 minutt siden, Nicco skrev: Samme tenkte jeg🤔 Dessuten hadde vel legen nektet deg time lenge før det kom til 5000,- 13
Gjest wahaj Skrevet 10. februar 2018 #7 Skrevet 10. februar 2018 Får ikke frikort før beløpene er betalt, og selv da tar det noen uker før man får frikortet.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #8 Skrevet 10. februar 2018 2 minutter siden, wahaj said: Får ikke frikort før beløpene er betalt, og selv da tar det noen uker før man får frikortet. Jo. Jeg Var i nøyaktig samme situasjon i fjor. Anonymkode: c9291...ae2 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #9 Skrevet 10. februar 2018 1 minutt siden, Nicco skrev: Dessuten hadde vel legen nektet deg time lenge før det kom til 5000,- Jeg ble sendt med ambulanse til sykehuset rett fra legekontoret, og glemte å betale i alt oppstyret. Da jeg kom for å ta noen blodprøver en måned seinere måtte jeg betale for den forrige timen før de slapp meg inn. Jeg tror man slipper inn hvis det er snakk om øyeblikkelig hjelp. Det har de vel ikke lov til å nekte. Anonymkode: a2d29...afe 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #10 Skrevet 10. februar 2018 Ts: lån av familie eller spør nav om de kan dekke det, i form av sosialhjelp. Noe usikker på om du kan få dekket sosialhjelp om du ikke er i systemet men det er verdt å prøve! Jeg antar at du får nødhjelp fra nav? Anonymkode: 15046...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #11 Skrevet 10. februar 2018 Hvis det er medisiner du har brukt tidligere, kan du jo bare søke fornyelse av resept på helsenorge.no. Det koster heller ingenting. Du må finne en måte å betale lenge før juni/juli. Anonymkode: efad6...c65 7
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #12 Skrevet 10. februar 2018 Skylder du 5000 til legekontoret? Det er jo hinsides mye penger hos legen. Hvordan har det gått til? Du må ha unngått å betale veldig mange ganger med en slik sum? Anonymkode: 4f511...dfa 9
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #13 Skrevet 10. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble sendt med ambulanse til sykehuset rett fra legekontoret, og glemte å betale i alt oppstyret. Da jeg kom for å ta noen blodprøver en måned seinere måtte jeg betale for den forrige timen før de slapp meg inn. Jeg tror man slipper inn hvis det er snakk om øyeblikkelig hjelp. Det har de vel ikke lov til å nekte. Anonymkode: a2d29...afe Man må ikke dekke ambulanse selv akkurat og en vanlig legeregning stiger ikke til 5000 på en måned. Her må misligholdet ha vært mer omfattende en du beskriver. Fastleger kan også bare nekte vanlig legetimer de mener det er forsvarlig å nekte. Men har plikt til å ivareta selv pasienter som misligholder betaling. Derfor vurderer åpenbart ikke legen deg som spesielt syk.. Anonymkode: c2e5e...d75 15
Nicco Skrevet 10. februar 2018 #14 Skrevet 10. februar 2018 Er snakk om ganske mange timer for å komme opp i 5000kr, en vanlig time koster vel rundt 250,- 6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #15 Skrevet 10. februar 2018 Tror det er mange som har tolket innlegget til TS feil. Poenget er jo at h*n ikke har betalt en eneste krone, men summen hos legen har kommet opp i 5000 kr. Man er nødt til å ha betalt inn minst 2500 i legeregninger/medisiner før man får frikort. TS har betalt 0, men har utgifter for 5000 fordi h*n ikke har betalt regningene sine. TS: Selvsagt kan du bli nektet legetime om du ikke betaler for tjenesten som du får av fastlegen sin. Det er jo ikke gratis å gå til lege, de må jo få betalt for jobben sin. Det blir jo som å stjele i fra en butikk. Du tar med deg en vare som ikke er betalt. Anonymkode: 481e2...4f8 20
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #16 Skrevet 10. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tror det er mange som har tolket innlegget til TS feil. Poenget er jo at h*n ikke har betalt en eneste krone, men summen hos legen har kommet opp i 5000 kr. Man er nødt til å ha betalt inn minst 2500 i legeregninger/medisiner før man får frikort. TS har betalt 0, men har utgifter for 5000 fordi h*n ikke har betalt regningene sine. TS: Selvsagt kan du bli nektet legetime om du ikke betaler for tjenesten som du får av fastlegen sin. Det er jo ikke gratis å gå til lege, de må jo få betalt for jobben sin. Det blir jo som å stjele i fra en butikk. Du tar med deg en vare som ikke er betalt. Anonymkode: 481e2...4f8 Nei, jeg fikk frikort automatisk tilsendt senest i fjor etter at jeg hadde fått regninger for 2500 eller hva nå enn summen var, selv om jeg ikke hadde betalt dem. Anonymkode: c9291...ae2 4
_popcorn_ Skrevet 10. februar 2018 #17 Skrevet 10. februar 2018 http://legeforeningen.no/Arbeidsliv-og-jus/naringsdrivende/Naringsinntekt/HELFO/Pasienters-betalingsmislighold/ 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #18 Skrevet 10. februar 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: lån av familie eller spør nav om de kan dekke det, i form av sosialhjelp. Noe usikker på om du kan få dekket sosialhjelp om du ikke er i systemet men det er verdt å prøve! Jeg antar at du får nødhjelp fra nav? Anonymkode: 15046...cd6 Sosialhjelp dekker ikke gjeld og inkassosaker. Hadde vedkommende betalt de første par tusen opp til frikortgrensen, ville hun hatt frikort. Anonymkode: af536...a87 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #19 Skrevet 10. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sosialhjelp dekker ikke gjeld og inkassosaker. Hadde vedkommende betalt de første par tusen opp til frikortgrensen, ville hun hatt frikort. Anonymkode: af536...a87 Jeg har aldri vært i den situasjonen selv men jeg har fått dekket frikort av dem, og jeg har også fått dekket andre utgifter som jeg ikke hadde råd til. Da mottok jeg sosialhjelp og aap så var jo selv inni systemet da. Skulle kanskje tro at de kunne hjelpe ts? Håper det. Og så håper jeg at ts tenker smartere neste gang hun havner i ei sånn klemme. Anonymkode: 15046...cd6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #20 Skrevet 10. februar 2018 At ikke du skjems ts, alvorlig talt. Ubetalte regninger på 5000 til legekontoret tar år å bygge opp. Lån pengene og betal det du skylder. Alternativt kan du bytte fastlege og starte på nytt der, men de pengene du skylder din nåværende fastlege vil øke i omfang for hvert skritt som tas for å inndrive gjelden din. Anonymkode: e7d7a...e85 10
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå