AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #1 Skrevet 9. februar 2018 Jeg har noen sterke hang-ups ang. personlig hygiene som medfører konstant usikkerhet. Første gang jeg fikk en kommentar var jeg vel rundt 13-14, da moren min nevnte at det noen ganger «lukter litt av munnen min». Andre gang var litt senere i tenårene da sjefen der jeg jobbet tok opp en situasjon om en tredjeperson i plenum, men som jeg følte var ganske direkte myntet på meg. Dette har brent seg såpass fast i minnet at jeg husker det som om det var i går. Ekstra ille var det at det var foran alle. Jeg vet ikke helt årsaken da jeg var tenåring, men det kan ha noe å gjøre med at jeg var på en slags permanent slankekur, der det ofte gikk lang tid mellom måltider og jeg ofte spiste blåbæryogurt og kunstige slankeprodukter når jeg spiste. Skal ikke se bort ifra at jeg var mindre rutinert med tannpleien, men jeg har alltid pusset tennene regelmessig. I løpet av årene som fulgte har jeg hele tiden hatt dette i bakhodet. Nå er jeg ganske manisk på dette. Jeg pusser tennene morgen og kveld, bruker munnskyllevann hver morgen og tanntråd iblant. Går til tannlegen ganske ofte (1-2 ganger i året). Har aldri hatt hull, og får tilbakemelding på at alt ser veldig bra ut. Jeg er vel litt der at dersom noen tar opp en tredjeperson og kommer inn på hygiene så lurer jeg på om det er meg de egentlig sikter til. Det er et konstant usikkerhetsmoment, selv om ting ellers går min vei. Jeg får jo ofte jobben, og menn er interessert i meg… men skulle det ikke gå slik, lurer jeg på om det er meg. Jeg vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre, men er fortsatt veldig usikker. Når jeg har en date er jeg alltid pusset til blods, og har rikelig med tyggis og mint i lommene til bruk utover kvelden. Lurer også på om det er noen individuelle forskjeller her. Min søster har ikke bedre tannstell enn meg, men jeg har aldri kjent noen ånde fra hennes side, noensinne. Selv etter hun har spist cheez doodles eller chillinøtter. Kanskje har jeg dårlig luktesans? Kan jeg på noen måte ta noen undersøkelse eller gjøre noe som forårsaker at jeg «slår meg til ro"? Anonymkode: 90561...c89
Gjest GoldenLioness Skrevet 9. februar 2018 #2 Skrevet 9. februar 2018 Om du spiser lite karbs så kan du være i ketose og da får en dårlig ånde. Ellers så ligger lukten på tungen. Tennene i seg selv lukter ikke. Så du vil få bedre ånde av å spise sunt og variert og pusse tungen forsiktig.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #3 Skrevet 9. februar 2018 Les bøkene til Ingvard Wilhelmsen, det får deg til å se deg selv i perspektiv Anonymkode: d45cb...e7c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #4 Skrevet 9. februar 2018 Virker som du gjør det du kan, og bare har fått en usikkerhet pga enkelthendelser i ungdommen... Men allikevel; Dusjer du minst annenhver/tredjehver dag og vasker armhuler og underliv godt de dagene du ikke dusjer? Bruker du en deo som fungerer mot å hindre svettelukt? Vasker håret minst ett par ganger i uka? Bytter til rene klær nærmest huden hver dag? Renser ører og navlen? (I navlen kan det sette seg mye navlelo som gir lukt) I munnen: Dårlig ånde sitter på tungen, så puss heller den enn å pusse tenna til tannkjøttet blør. Det fører bare til tannskader som igjen kan gi dårlig ånde. Normal tannpuss morgen og kveld med tanntråd regelmessig og munnskyllevann burde være mer enn nok. Så lenge du følger alt dette, har du nok ingenting å bekymre deg for, da sitter det i hodet Om du føler du får dårlig ånde utover dagen er det mer enn nok med tyggis/mintpastiller Anonymkode: f7f91...d84
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #5 Skrevet 9. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dusjer du minst annenhver/tredjehver dag og vasker armhuler og underliv godt de dagene du ikke dusjer? Bruker du en deo som fungerer mot å hindre svettelukt? Vasker håret minst ett par ganger i uka? Bytter til rene klær nærmest huden hver dag? Renser ører og navlen? (I navlen kan det sette seg mye navlelo som gir lukt) Anonymkode: f7f91...d84 Dusjer hver dag - annenhver dag med hårvask, og annenhver dag kun kropp. Bruker deodorant, bytter undertøy og ellers andre klær ofte. Bruker en liten sprut god parfyme. Men kroppslukt er egentlig ikke det jeg er bekymret for. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I munnen: Dårlig ånde sitter på tungen, så puss heller den enn å pusse tenna til tannkjøttet blør. Det fører bare til tannskader som igjen kan gi dårlig ånde. Normal tannpuss morgen og kveld med tanntråd regelmessig og munnskyllevann burde være mer enn nok. Anonymkode: f7f91...d84 Pusser tungen, og gurgler med skyllevann. Tenner og munn burde være rent. TS Anonymkode: 90561...c89
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #6 Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dusjer hver dag - annenhver dag med hårvask, og annenhver dag kun kropp. Bruker deodorant, bytter undertøy og ellers andre klær ofte. Bruker en liten sprut god parfyme. Men kroppslukt er egentlig ikke det jeg er bekymret for. Pusser tungen, og gurgler med skyllevann. Tenner og munn burde være rent. TS Anonymkode: 90561...c89 Da har du nok absolutt ingen verdens ting å bekymre deg for Da sitter det i hodet, og kun der.. Lykke til med å snu tankegangen Anonymkode: f7f91...d84
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #7 Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da har du nok absolutt ingen verdens ting å bekymre deg for Da sitter det i hodet, og kun der.. Lykke til med å snu tankegangen Anonymkode: f7f91...d84 Det er ikke helt sant. Hun kan slite med: munntørrhet Betente bihuler Mandelpropper Anonymkode: e0f00...743 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #8 Skrevet 9. februar 2018 Kan du ikke spørre moren din eller søsteren din neste gang dere ses, om det lukter vondt? Den kommentaren du fikk, var den ment generelt eller for akkurat der og da? Du kan jo også spørre tannlegen. Tenker at det mest sannsynlig ligger i hodet ditt. Alle lukter litt i blant, men om du faktisk har dårlig ånde hele tiden så finnes det nok hjelp for det. Men synes du bør finne ut av det uansett så du kan slappe av litt. Anonymkode: 05d3b...cbe
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #9 Skrevet 10. februar 2018 Har du tørr munn? Det lukter. Ikke bruk tanntråd i blant, bruk tanntråd to ganger hver dag. Bytt til elektrisk tannbørste som pusser bedre enn en manuell? Anonymkode: 0ac71...77a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå