Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket yrke ville dere valgt med tanke på jobb etter utdanning? Er det spesielt vanskelig å få jobb innen disse yrkene? 

Anonymkode: 2ad54...140

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville valgt radiograf. Vet at det ofte er mangel på folk med den utdannelsen. Det er jo derfor det "alltid" er så lang ventetid på ti me.

Anonymkode: 97d16...a0c

Skrevet

Jeg har erfart at det er nesten umulig å få jobb som radiograf. Audiograf og optikere er det stor mangel på, spesielt optikere. 

Hadde jeg valgt med hjertet ville jeg valgt radiografi pga spennende arbeidsoppgaver, men hadde jeg valgt med hodet ville jeg valgt en av de to andre pga jobbmuligheter.

Anonymkode: cad72...d6c

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville valgt radiograf. Vet at det ofte er mangel på folk med den utdannelsen. Det er jo derfor det "alltid" er så lang ventetid på ti me.

Nei, det er ikke derfor. Grunnen er kapasiteten på maskinene hos de ulike røntgensentrene. 

Å få full eller fast stilling som radiograf har vært problematisk i årevis. 

Anonymkode: 58f97...1b5

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke valgt radiograf. Det er som regel mangel på arbeidsplass

Anonymkode: bff95...114

• Nyttig 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt feil, det er overflod av radiografer i Norge, og svært vanskelig å få jobb. Grunnen til at det er ventetid er kø på maskinene, og at det offentlige kun betaler det private for et visst antall undersøkelser i året. Det er mangel på radiologer til bildetolkning, men i så fall må ts bli lege først. 

Anonymkode: 5a5af...88c

• Liker 4
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Jeg synes de høres spennende ut alle sammen, men finner lite informasjon om det på nettet.. Ønsker meg fulltidsjobb, så da er radiograf kanskje et dumt valg? Det er vanskelig å vite om det er mangel på ressurser eller mangel på utdannede, når det kommer til ventetid osv. 

Anonymkode: 2ad54...140

Skrevet

Ville valgt audiograf, greie arbeidstider og sikkert mange hyggelige (eldre) pasienter :) Optikere ender som oftest på kjøpesentere med lange åpningstider. Fant en tråd om audiograf: 

Anonymkode: 0b62b...01b

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er IKKE sant. Det utdannes altfor mange radiografer enn det er jobb for. Markedet ble sprengt etter de åpnet studiesteder i Gjøvik, Drammen osv fordi det en kort periode rundt 2000 tallet var manko. På få år ble mangelen metta og de gikk fra arbeidstakere marke til å vær arbeidsgivers marked. 

Forbredt deg på å måtte flytte etter jobbene, som da gjerne er vikariater. Og flere vikariater etter hverandre. Er du heldig har du fast jobb etter 2 år kanskje. Jeg fikk fast etter 2,5 år som vikar. Men ennå er ser flere fra kullet mitt som var ferdig i 2014 som er vikarer. Et par fikk aldri radiograf jobb heller.

hilsen heldig radiograf  

Anonymkode: 790c6...959

• Liker 3
Skrevet
På 9.2.2018 den 16.00, AnonymBruker skrev:

Helt feil, det er overflod av radiografer i Norge, og svært vanskelig å få jobb. Grunnen til at det er ventetid er kø på maskinene, og at det offentlige kun betaler det private for et visst antall undersøkelser i året. Det er mangel på radiologer til bildetolkning, men i så fall må ts bli lege først. 

Man må da ikke være lege for å bli radiolog? Men må ha master. Radiograf er bachelor.

På 9.2.2018 den 23.09, AnonymBruker skrev:

Dette er IKKE sant. Det utdannes altfor mange radiografer enn det er jobb for. Markedet ble sprengt etter de åpnet studiesteder i Gjøvik, Drammen osv fordi det en kort periode rundt 2000 tallet var manko. På få år ble mangelen metta og de gikk fra arbeidstakere marke til å vær arbeidsgivers marked. 

Forbredt deg på å måtte flytte etter jobbene, som da gjerne er vikariater. Og flere vikariater etter hverandre. Er du heldig har du fast jobb etter 2 år kanskje. Jeg fikk fast etter 2,5 år som vikar. Men ennå er ser flere fra kullet mitt som var ferdig i 2014 som er vikarer. Et par fikk aldri radiograf jobb heller.

hilsen heldig radiograf  

Anonymkode: 790c6...959

Jeg lurer på om det samme er i ferd med å skje med bioingeniører. Det har i lengre tid vært mangel på bioingeniører i deler av landet. Nå har man tatt inn vesentlig flere på studier, spesielt på vestlandet. Dermed kan det være for mange bioingeniører i forhold til behovet om 5-10 år.

Men det er klart, de fleste får jobb. Og får man jobb, så oppleves ikke arbeidsmarkedet som et problem.

Skrevet
På 9.2.2018 den 15.39, AnonymBruker skrev:

På det sykehuset jeg jobber er det mangel på utstyr/rom som skaper kø. Snakket med en radiograf nå i uka og hun har slitt i mange år for å få jobben sin. 

Anonymkode: 7a23f...dd5

Skrevet

Her var det mange tullete svar. Grunnen til at det har vært mangel på arbeidsplass til radiografer, er kun fordi at de eldste radiografene har ikke pensjonert seg ennå. Det er først nå de begynner å pensjonere seg, og da blir det større marked. Man MÅ være lege for å bli radiolog, RADIOLOG: det er en lege som er spesialisert i radiologi. 

Det er trygt å bli radiograf nå, det er mye i utvikling, og vi trenger flere teknikere på dette området. Spesielt MR feltet blir veldig stort. Bli radiograf om det er det du ønsker, du skal tross alt jobbe med det lenge.

Jeg studerer 2 året, og er stor fornøyd. Mye fysikk, mye anatomi, mine favoritter. 

Anonymkode: 63d5c...689

Skrevet
16 timer siden, straamann skrev:

Man må da ikke være lege for å bli radiolog? Men må ha master. Radiograf er bachelor.

Jeg lurer på om det samme er i ferd med å skje med bioingeniører. Det har i lengre tid vært mangel på bioingeniører i deler av landet. Nå har man tatt inn vesentlig flere på studier, spesielt på vestlandet. Dermed kan det være for mange bioingeniører i forhold til behovet om 5-10 år.

Men det er klart, de fleste får jobb. Og får man jobb, så oppleves ikke arbeidsmarkedet som et problem.

Jo, det må man. Radiologi er en spesialisering etter medisinutdannelsen, betegnes gjerne som en røngtenlege. Man blir ikke radiolog av å ta en master. Hvor har du det i fra?

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/radiolog

Anonymkode: cad72...d6c

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, straamann skrev:

Radiologi er en spesialisering for leger på samme måte som gynekolog, psykiater, allmennlege, indremedisiner, karkirurg eller ortoped. Fasinerende hvordan folk uten peiling svarer så skråsikkert i en tråd. 

Skrevet
På 12.2.2018 den 6.44, AnonymBruker skrev:

Radiologi er en spesialisering for leger på samme måte som gynekolog, psykiater, allmennlege, indremedisiner, karkirurg eller ortoped. Fasinerende hvordan folk uten peiling svarer så skråsikkert i en tråd. 

takk for rettelse.

men vi er jo på kvinneguiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...