AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #1 Skrevet 9. februar 2018 Jeg har følt meg ganske energiløs og slapp i det siste, og tenkt det kunne skyldes lavt jernlager. Årsaken til at jeg tror det kan være det er at jeg blør en god del når jeg har mensen, drikker en del te/kaffe og tar et tilskudd med kalsium som muligens kan hemme jernopptaket. Har I tillegg problemer med fordøyelsen (oppblåst 24/7 uansett hva jeg spiser eller ikke spiser), som kanskje også kan spille inn, ikke vet jeg..I dag fikk jeg mensen og føler meg så rar; veldig kald, svimmel, kraftløs..skulle snakke med lege i dag, men han var ikke tilgjengelig før på mandag. Jeg lurer på om jeg bare skal avvente til mandag, eller om jeg skulle prøve å få tak i noe jerntilskudd for å se om det kan hjelpe..utrolig ekkelt å føle seg så redusert. Anonymkode: 54a77...090
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #2 Skrevet 9. februar 2018 Sjekk med legen før du tar noe som helst. Og få legen til å sjekke D-vitaminnivået ditt samtidig. Det er kjipt å føle seg slapp og elendig, men du klarer noen dager til uten å selvmedisinere. Anonymkode: d10f0...694 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #3 Skrevet 9. februar 2018 Hvorfor tar du kalsium? har du problem med flere typer næringsopptak? Spiser du for lite/ er undervektig? Isåfall kan symptomene dine være farlige og jeg ville ringt legevakten og forklart situasjonen og spurt om du skulle komme inn Om du tar kalsium grunnet en viss type sykdom, manglende evne til å ta opp eller bare for moro skyld og ellers er "normal", så ville jeg nok alikevel ringt og spurt om symptomene vedvarer. Det trenger jo ikke ha noe med jern å gjøre i det hele tatt, det kan være mye annet. Det er ikke tampongsyken? Når det gjelder ekstrem oppblåsthet, så kan det være det gjelder å drikke mer av næringen, spise mer supper med godt kokte grønnsaker, linsesuppe og kanskje proteinpulver (uten søtning eller annet i). Et par dråper peppermynteekstrakt i en kopp med vann et apr ganger om dagen hjelper enkelte. Mulig at musklene i tarmen din ikke dytter gjennom maten så bra som de burde, og derfor blir ting stuck og du blir oppblåst. I så tilfelle vil mesteparten av det du spiser gjøre deg oppblåst, for noen hjelper en mer flytende diett. Du kunne alltids prøve diett for gastroparese og se om det hjelper Anonymkode: 2826a...128
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #4 Skrevet 9. februar 2018 Man skal ikke ta jerntilskudd uten å ha forhørt seg med lege. For mye jern er ikke bra i det hele tatt. Du har ikke nødvendigvis verken lav blodprosent eller jernmangel selv om du blør mye under mensen. De som blør mye mister likevel bare rundt 1 dl. Til sammenligning: når man gir blod gir man en halvliter, altså 5 ganger så mye - og det gjør man hver 3. måned i tillegg til man har mensen. Så gå til legen, og få målt jernlagre og blodprosent der, og hør med legen om han anbefaler jerntilskudd. Om du går på apoteket og kjøper jern, spør de alltid om du har fått beskjed fra legen om å ta det, og forteller deg at du ikke bør ta det utenomi samråd med lege (men du får fremdeles kjøpe det, altså). Anonymkode: ea0aa...72d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #5 Skrevet 9. februar 2018 Jeg bruker calcium d glucarate for å hjelpe leveren til å skylle ut overflødige hormoner. Har slitt veldig med kviser i 15 år og jeg har endelig blitt så og si kvitt problemet. Får bare vente til mandag da, selv om formen er heller laber. Ts. Anonymkode: 54a77...090
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #6 Skrevet 9. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har følt meg ganske energiløs og slapp i det siste, og tenkt det kunne skyldes lavt jernlager. Årsaken til at jeg tror det kan være det er at jeg blør en god del når jeg har mensen, drikker en del te/kaffe og tar et tilskudd med kalsium som muligens kan hemme jernopptaket. Har I tillegg problemer med fordøyelsen (oppblåst 24/7 uansett hva jeg spiser eller ikke spiser), som kanskje også kan spille inn, ikke vet jeg..I dag fikk jeg mensen og føler meg så rar; veldig kald, svimmel, kraftløs..skulle snakke med lege i dag, men han var ikke tilgjengelig før på mandag. Jeg lurer på om jeg bare skal avvente til mandag, eller om jeg skulle prøve å få tak i noe jerntilskudd for å se om det kan hjelpe..utrolig ekkelt å føle seg så redusert. Anonymkode: 54a77...090 Du avventer til mandag og legetime med blodprøver. Begynner du å ta tilskudd av like slag så vil ikke prøvene vise fakta på manda. Vi har i tillegg i dag fredag, tre dager før mandag. Be legen om å få målt Folat i tillegg til andre blodprøver. Folatmangel kan gi oppblåsthet og mye luft, men skal ikke brukes i tolskudd uten at mangel er påvist. Tar du kalsiumstilskudd så ta det på kvelden og sammen med juice eller en appelsin. Skulle kalsiumtilskudd hemme jernopptaket så burde vi ikke spise melk eller melkeprodukter men så enkelt er ikke kroppens opptak laget. Det som er viktig er å ikke svelge unna jerntabletter med melk, eller å ta kalsium sammen med melk begge deler hemmer nemlig full utnyttelse av tilskuddene. Men vi har 24 timer å fordele både kalsium og jerntilskudd på, så det ene om kvelden og det andre på formiddagen løser dette greit. Anonymkode: af8bc...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #7 Skrevet 9. februar 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker calcium d glucarate for å hjelpe leveren til å skylle ut overflødige hormoner. Har slitt veldig med kviser i 15 år og jeg har endelig blitt så og si kvitt problemet. Får bare vente til mandag da, selv om formen er heller laber. Ts. Anonymkode: 54a77...090 Dette er tull og kan medføre helsskade. Gjør legen oppmerksom på hva du driver med. Hvilke doser inntar du av calsium i døgnet? Anonymkode: af8bc...3e0 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #8 Skrevet 9. februar 2018 58 minutter siden, AnonymBruker said: Du avventer til mandag og legetime med blodprøver. Begynner du å ta tilskudd av like slag så vil ikke prøvene vise fakta på manda. Vi har i tillegg i dag fredag, tre dager før mandag. Anonymkode: af8bc...3e0 Nå går du i samme fellen som mange andre i tråden og antar at TS har rett i sin tro på at dette handler om lavt jernnivå. Det er faktisk mulig å bli syk på andre måter, selv om man har eller tidligere har hatt jernmangel. Det ken være at TS sine problemer er helt urelatert til jern og hun burde da rådgis i form av hvor bra helsen er, ikke om det er trygt å ha jernmangel i 3 dager eller ikke Anonymkode: 2826a...128
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #9 Skrevet 9. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker calcium d glucarate for å hjelpe leveren til å skylle ut overflødige hormoner. Har slitt veldig med kviser i 15 år og jeg har endelig blitt så og si kvitt problemet. Får bare vente til mandag da, selv om formen er heller laber. Ts. Anonymkode: 54a77...090 Jerntilskudd må tas over lengre tid før du vil merke noe effekt, så det har absolutt ingenting å si om du venter til legen har sjekket deg før du tar noe. Og hør med legen angående det tilskuddet du allerede tar. Generellt sett er det en fin regel at man ikke skal ta tilskudd uten at man har fått godkjenning av legen. For mye av noe kan være like ille som for lite, og om du tar i hytt og gevær kan ting påvirke hverandre på en meget uheldig måte. Anonymkode: ea0aa...72d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #10 Skrevet 9. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå går du i samme fellen som mange andre i tråden og antar at TS har rett i sin tro på at dette handler om lavt jernnivå. Det er faktisk mulig å bli syk på andre måter, selv om man har eller tidligere har hatt jernmangel. Det ken være at TS sine problemer er helt urelatert til jern og hun burde da rådgis i form av hvor bra helsen er, ikke om det er trygt å ha jernmangel i 3 dager eller ikke Anonymkode: 2826a...128 Jeg går ikke i noen felle, jeg henviser ts til legens vurdering om hun skal ha jerntilskudd elelr andre tiltak. Det er legens og ikke brukerne på et nettforum som er ansvarlig for å finne ut hva pasienten feiler og om hun feiler noe i det hele tatt. Å ta jern i tre dager er unødvendig, kan ha en uheldig invirkning på enkelte blodprøver. Sist men ikke minst, å ta jerntilskudd elelr ikke er noe legen avgjør etter at resultatene av blodprøver foreligger. For mye jern er like eller enda mer skadelig enn for lite. Anonymkode: 6c680...07a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #11 Skrevet 9. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg går ikke i noen felle, jeg henviser ts til legens vurdering om hun skal ha jerntilskudd elelr andre tiltak. Det er legens og ikke brukerne på et nettforum som er ansvarlig for å finne ut hva pasienten feiler og om hun feiler noe i det hele tatt. Å ta jern i tre dager er unødvendig, kan ha en uheldig invirkning på enkelte blodprøver. Sist men ikke minst, å ta jerntilskudd elelr ikke er noe legen avgjør etter at resultatene av blodprøver foreligger. For mye jern er like eller enda mer skadelig enn for lite. Anonymkode: 6c680...07a jern jern jern Se bort ifra jern. Om en kvinne opplever uvanlige symptomer når hun får mensen, hva vil du anbefale? Hva om en kvinne føler seg dårlig og ikke har mensen en gang? Anonymkode: 2826a...128
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #12 Skrevet 9. februar 2018 Ikke ta vitamintilskudd uten at du har påvist mangel. Det kan være farlig i tillegg til at man kan gi seg selv mangler av andre stoffer. Ikke ta noe som helst av tilskudd før du har vært hos lege. Dra til fastlege, fortell at du har tatt kalsium uten påvist mangel, ta blodprøver og spør etter et egnet preparat for uren hud samtidig. Så overlater du til fastelege å vurdere om du skal ta tilskudd heretter. Anonymkode: 26ebf...b73
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #13 Skrevet 9. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: jern jern jern Se bort ifra jern. Om en kvinne opplever uvanlige symptomer når hun får mensen, hva vil du anbefale? Hva om en kvinne føler seg dårlig og ikke har mensen en gang? Anonymkode: 2826a...128 Lege, lege, lege og enda et legebesøksanbefaling. Kvinner med helseproblemer gjør det samme som menn med heleseproblemer, oppsøker lege. Lar seg undersøke og tar imot råd fra legen uansett hva de får råd om på nettet. Det samme gjelder forøvrig barn. Anonymkode: 6c680...07a 1
missmcbeal Skrevet 9. februar 2018 #14 Skrevet 9. februar 2018 (endret) 1. Jerntabletter virker ikke så fort uansett, så det er ikke noe vits å begynne før du har vært til legen. Som noen sier kan det også kamuflere blodprøvene om du tar tilskudd. 2. Du burde være forsiktig med å ta kalsiumtilskudd uten å ha noe oppfølging av det. Du kan nemlig få for mye kalsium i blodet, og det kan være en alvorlig tilstand dersom det blir for høyt. Det heter hyperkalsemi. Jeg hadde lett forhøyet kalsiuminnhold i blodet en stund uten kjent grunn, og dette ble nøye fulgt med av lege. Du må si til legen at du har tatt dette tilskuddet over en tid, og bør få målt kalsiumverdiene dine i blodet. 3. Det kan være andre mangler som gjør til at du er slapp og trøtt. Foruten jernlager og måling av kalsium i blodet, burde du som et mimimum sjekke folatverdier, D-vitamin og B12. Lykke til! Endret 9. februar 2018 av missmcbeal
Blod Skrevet 11. februar 2018 #15 Skrevet 11. februar 2018 Kjære Ts Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Vennlig hilsen Blod, mod
Fremhevede innlegg