Gå til innhold

Hvor mye personalutskiftning på småbarnsavdelingen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Poden begynte i august. Gruppen på hadde da 9 ettåringer, 15 barn. Fra august har 4 personal blitt skiftet, og av resterende er 1 vikar som egentlig skulle slutte i høst, men fikk forlenget vikariat (vet ikke varighet) fordi den hun vikarierte for ble satt inn på en annen avdeling, og den andre er en ung assistent som også er kun vikar og er der 3 dager i uken. Denne assistenten erstatter også 1 dag med førskolelærer da sist ansatte førskolelærer har lavere stillingsprosent enn forgjengeren. I tillegg skulle det være et annet bytte tidligere, som ble kansellert/utsatt og endret. Alle som er mistet av vårt barns gruppe jobber fortsatt i barnehagen, men på andre avdelinger. Det siste skiftet får vi beskjed om muntlig ved levering/henting, 2 dager før den kjente og kjære pedagogiske medarbeideren flytter til annen avdeling og en annen skal starte på vår. Kollega på samme avdeling fikk vite det 3 dager før bytte.

Er så lite fornøyd med at det er så mye frem og tilbake, og fortsatt vikarer og dermed sannsynlighet for nye bytter. Har ikke noen god følelse for valget av barnehage til minsten vår lengre.

Hvordan er det i din småbarnsavdeling? Klarer de å holde en stabil personalgruppe til de minste?

Anonymkode: f1eb2...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Formå svare deg enkelt, personalsaker får ikke foreldre eller andre insyn i. Her kan være mye som ligger til grunn uten at det er riktig verken å utlevere personalet på nettet, eller å spekulere i hvorfor beslutningene er tatt slik de tydeligvis er. Der finnes ingen lov eller annen regel som regulerer hvor mange som kan slutte eller begynne på en bhg avdeling. 

Du har to muligheter, å godta endringene eller å søke deg til en annen bhg. 

Anonymkode: bcb8e...a79

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si fra at du synes det er for mye, slik at de får signalene, uansett årsak. Hos oss unngår vi for mye bruk av vikarer og utskifting av folk på småbarnsavdelingen, så langt det går, fordi så små barn trenger mer stabile forhold enn de som er litt større. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Det kan være at du bare var uheldig akkurat nå. På avdelingen til vår sønn ble det litt bytte, men dette var folk som hadde jobbet der i mange år som hadde fått nye muligheter med jobb eller høyere stillinger nærmere seg selv. De fleste har jo barn selv og vil gjerne slippe lang reisevei.

Med bytte av personale så blir det gjerne litt omrokering i hele bhg da noen gjerne vil bytte avdeling og kanskje jobbe på storebarnavdeling etc. 

I tillegg så skal evt nye passe inn i dynamikken med de andre faste og dermed kan det ta litt tid å få ny fast ansatt.

Vi var veldig heldig da hun som overtok for hun som hadde vært der i 10 år er helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare gått der et halvår. En korttidssykemelding og en som har gått ned 80%, ellers samme stabile personalet. Bruker to faste vikarer barna kjenner godt.

Anonymkode: bc804...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poden begynte i august. Gruppen på hadde da 9 ettåringer, 15 barn. Fra august har 4 personal blitt skiftet, og av resterende er 1 vikar som egentlig skulle slutte i høst, men fikk forlenget vikariat (vet ikke varighet) fordi den hun vikarierte for ble satt inn på en annen avdeling, og den andre er en ung assistent som også er kun vikar og er der 3 dager i uken. Denne assistenten erstatter også 1 dag med førskolelærer da sist ansatte førskolelærer har lavere stillingsprosent enn forgjengeren. I tillegg skulle det være et annet bytte tidligere, som ble kansellert/utsatt og endret. Alle som er mistet av vårt barns gruppe jobber fortsatt i barnehagen, men på andre avdelinger. Det siste skiftet får vi beskjed om muntlig ved levering/henting, 2 dager før den kjente og kjære pedagogiske medarbeideren flytter til annen avdeling og en annen skal starte på vår. Kollega på samme avdeling fikk vite det 3 dager før bytte.

Er så lite fornøyd med at det er så mye frem og tilbake, og fortsatt vikarer og dermed sannsynlighet for nye bytter. Har ikke noen god følelse for valget av barnehage til minsten vår lengre.

Hvordan er det i din småbarnsavdeling? Klarer de å holde en stabil personalgruppe til de minste?

Anonymkode: f1eb2...fd5

Nei, det har vært mye bytte her og. 

Anonymkode: c0610...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Formå svare deg enkelt, personalsaker får ikke foreldre eller andre insyn i. Her kan være mye som ligger til grunn uten at det er riktig verken å utlevere personalet på nettet, eller å spekulere i hvorfor beslutningene er tatt slik de tydeligvis er. Der finnes ingen lov eller annen regel som regulerer hvor mange som kan slutte eller begynne på en bhg avdeling. 

Du har to muligheter, å godta endringene eller å søke deg til en annen bhg. 

Anonymkode: bcb8e...a79

Utlevere personal på nett? Forventer ikke at styrer skal svare meg her akkurat, men ja, man begynner å lure på om podens hverdag er midt oppi en personalkonflikt. De hadde mange planlagte omrokeringer mellom avdelinger som ble gjort i august, da mange barn uansett er nye/slutter/bytter til storbarn. Barnehagen har flere avdelinger å ta fra, og vet mange mnd i forveien når personal skal ha barselperm/komme tilbake. 

Søknadsfristen var 1. feb her, og barnet brukte 3 mnd før det var ok med å bli levert der. For barnet er det sannsynlligvis bedre å bli i et dårligere tilbud, enn å starte i en helt ny barnegruppe og personalgruppe samtidig.

Skjønner selvsagt at jeg ikke kan bestemme personalkabalen, men jeg kan fortelle andre foreldre i området akkurat hva slags erfaringer vi har med denne barnehagens evne til å skape et trygt stabilt miljø for de aller minste. Det har de vektlagt på nettsidene sine, men ikke innfridd. 

Anonymkode: f1eb2...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært fornøyd med høyt gjennomtrekk av ansatte i en barnehage. Stabilt personale var noe av grunnen til vårt valg av barnehage. Det er en liten énavdelingsbarnehage med fire ansatte og de har alle jobbet der i årevis, to av de fire helt siden barnehagen startet for 25 år siden. Jeg synes det er helt på sin plass å si i fra om deres opplevelse av dette. For et lite barn med mange barnehageår igjen ville jeg også vurdert bytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg ville ikke vært fornøyd med høyt gjennomtrekk av ansatte i en barnehage. Stabilt personale var noe av grunnen til vårt valg av barnehage. Det er en liten énavdelingsbarnehage med fire ansatte og de har alle jobbet der i årevis, to av de fire helt siden barnehagen startet for 25 år siden. Jeg synes det er helt på sin plass å si i fra om deres opplevelse av dette. For et lite barn med mange barnehageår igjen ville jeg også vurdert bytte.

Jeg tror ikke det finnes så små barnehager her, og jeg ser ikke noen mulighet til å få oversikt over personalbytter i barnehagene i området, eller de ulike avdelingene i vår egen engang, det er ganske frustrerende. Barnehagen vår hadde gode omtaler fra foreldre og på nett, men det hjelper jo ikke hvis akkurat vår avdeling har dårlig trivsel for de ansatte. Vi bor by, så det er ikke gjennomsiktlige forhold.

Anonymkode: f1eb2...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det finnes så små barnehager her, og jeg ser ikke noen mulighet til å få oversikt over personalbytter i barnehagene i området, eller de ulike avdelingene i vår egen engang, det er ganske frustrerende. Barnehagen vår hadde gode omtaler fra foreldre og på nett, men det hjelper jo ikke hvis akkurat vår avdeling har dårlig trivsel for de ansatte. Vi bor by, så det er ikke gjennomsiktlige forhold.

Anonymkode: f1eb2...fd5

Nei, det er vanskelig å få et skikkelig bilde av en barnehage. Det er ikke gjennomsiktige forhold her heller og mange barnehager å velge mellom, men man får jo vite litt gjennom andre med barnehagebarn og deres erfaringer, besøke potensielle barnehager, resultater fra Foreldreundersøkelsen og informasjon på barnehagefakta. Hvis det bare er deres avdeling som er vanskelig så vil vel barnet uansett bytte avdeling når det skal over i storbarnsavdeling? Hvis det ellers er en veldig bra barnehage er det kanskje verdt å vente på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arkana skrev:

Nei, det er vanskelig å få et skikkelig bilde av en barnehage. Det er ikke gjennomsiktige forhold her heller og mange barnehager å velge mellom, men man får jo vite litt gjennom andre med barnehagebarn og deres erfaringer, besøke potensielle barnehager, resultater fra Foreldreundersøkelsen og informasjon på barnehagefakta. Hvis det bare er deres avdeling som er vanskelig så vil vel barnet uansett bytte avdeling når det skal over i storbarnsavdeling? Hvis det ellers er en veldig bra barnehage er det kanskje verdt å vente på det.

Unngå barnehager med kvinner i fertil alder f.eks? Føler det er vanskelig å evaluere barnehagen vår, da barnet ikke kan uttale seg om så avanserte temaerog vi ikke har innsyn i hverken vår eller andre barnehager på hverken personalbytter eller innhold i omsorg. Vi har ikke vært misfornøyde med enkeltansatte på avdelingen. 

Anonymkode: f1eb2...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unngå barnehager med kvinner i fertil alder f.eks? 

Anonymkode: f1eb2...fd5

Jeg kaller ikke det utskiftning at kvinner og menn går ut i svangerskaps-/pappapermisjon. De er fremdeles ansatt, de fleste får et ganske begrenset antall barn og de kommer tilbake. Det er noe annet enn at forholdene er slik at det stadig blir ansatt nye fordi ingen blir særlig lenge eller det er utstrakt bruk av (ukjente) vikarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arkana skrev:

Jeg kaller ikke det utskiftning at kvinner og menn går ut i svangerskaps-/pappapermisjon. De er fremdeles ansatt, de fleste får et ganske begrenset antall barn og de kommer tilbake. Det er noe annet enn at forholdene er slik at det stadig blir ansatt nye fordi ingen blir særlig lenge eller det er utstrakt bruk av (ukjente) vikarer.

Problemet er ikke at det lages mange barn av de ansatte på vår avdeling, men at vår avdeling mister langtidsansatte (eller de ønsker seg bort?) til andre avdelinger varig når ansatte på andre avdelinger får barn, selv om det er mer midlertidige ansettelser som kunne vært flyttet i stedet for. 

Anonymkode: f1eb2...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...