Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. 

Babyen vår på 3 måneder har fått atopisk eksem. Trenger litt råd for hva vi kan smøre med, og hva vi burde passe på. Han reagerer på ull, så alt det er tatt bort. Har i tillegg byttet ut alt av tøyvaskemidler. 

Noe jeg burde tenke på? Feks mat jeg spiser (ammer), bading, kremer osv. Er helt «grønn» på dette... 

Anonymkode: ce345...363

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bad sjelden. 1-2 ganger i uka er nok, bruk olje og til varmere vann til mer tørker det ut. En baby på 3 mnd tåler fint at det er 33-34 grader heller enn 36-37. Smør morgen og kveld. 

Anonymkode: f5cb3...dd3

Skrevet

Enig med det over. I tillegg kan jeg anbefale aderma exomega. Nå bruker vi canoderm som vi har fått på blå resept, men jeg tror kanskje aderma er bedre. 

Anonymkode: 3cc75...f7d

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig med det over. I tillegg kan jeg anbefale aderma exomega. Nå bruker vi canoderm som vi har fått på blå resept, men jeg tror kanskje aderma er bedre. 

Anonymkode: 3cc75...f7d

Er det kun Canoderm som gis på blå resept? 

Anonymkode: f686a...fb6

Skrevet

Datteren min fikk atopisk eksem da hun var 1 mnd. Hele ansiktet var bare skorper av eksem. Fikk anbefalt forskjellige kremer, men den jeg følte fungerte best var A-derma exomega til veldig tørr hud. Det finnes billigere kremer som sikkert gjør samme nytten, så prøv deg frem og se hva som passer babyen din best :-) Er huden til babyen din veldig ille? Jeg smurte huden til datteren min flere ganger daglig. Med en gang jeg så at kremen var trukket inn, smurte jeg igjen til det ble bedre.

Når det gjelder bading, så badet jeg henne når jeg følte at det trengtes. Prøv å ikke la babyen klø på det, da blir det verre (det vet du sikkert :-) )  Babyvotter hjelper.

Anonymkode: 62c68...f63

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Babyen vår på 3 måneder har fått atopisk eksem. Trenger litt råd for hva vi kan smøre med, og hva vi burde passe på. Han reagerer på ull, så alt det er tatt bort. Har i tillegg byttet ut alt av tøyvaskemidler. 

Noe jeg burde tenke på? Feks mat jeg spiser (ammer), bading, kremer osv. Er helt «grønn» på dette... 

Kontakt naaf.no og få hjelp av likemann. 

Har barnet vært hos hudspesialist slik at dere får smøreskoleopplæring? 

Anonymkode: 76000...79f

Skrevet

Tusen takk for raske svar :) 

a-derma kjøpte jeg for litt siden, og smører 2-3 ganger om dagen. Men føler ikke den hjelper noe særlig. 

Han er ganske ille i hodebunn og bak lår/knær. Ser heldigvis ikke ut som det plager han veldig, men huff, får helt vondt for ser jo ikke noe godt ut :( 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt naaf.no og få hjelp av likemann. 

Har barnet vært hos hudspesialist slik at dere får smøreskoleopplæring? 

Det skal jeg gjøre :) 

nei venter på time til hudlege, så håper vi får det fort! 

Skrevet

Vår baby tålte faktisk ikke neutral parfymefritt vaskemiddel. Fikk eksem overalt, og vi smurte og smurte med diverse kremer uten at det ble bedre. Tok lang tid før noen tipset meg om å prøve et annet vaskemiddel. Jeg trodde at parfymefritt var det beste for de små, så hadde ikke falt meg inn at han kunne reagere på et vaskemiddel som var anbefalt for allergikere. Forsvant raskt etter at vi byttet til vanlig omo/ariel som vi voksne bruker:) 

Anonymkode: eb872...5c4

Skrevet

Okay, nå gjelder dette en baby, så vet ikke om dette rådet bør følges akkurat i dette tilfelle.

Men jeg og en venninne studerte sammen, hun har slitt med atopisk eksem hele livet (var sån 23 år eller noe på dette tidspunktet). I et av fagene fikk vi beskjed fra forleser at i mange tilfeller (dog ikke alle) er grunnen bak utbruddene melk. Rettere sagt melkeproteiner som personen reagerer på. (Så laktosefritt vil ikke være et alternativ). 

Min veninne tenkte at hun kunne nå fint prøve å kutte ut melk som et eksperiment (skader jo ikke noen), og det funka!  

Igjen, dette gjelder en baby, og kan se at melk er veldig veldig viktig på dette tidspunktet, men et tips til lengre inn i fremtiden om problemet fortsetter :) 

Anonymkode: 30ccd...0c5

Skrevet

Vår baby tålte faktisk ikke neutral parfymefritt vaskemiddel. Fikk eksem overalt, og vi smurte og smurte med diverse kremer uten at det ble bedre. Tok lang tid før noen tipset meg om å prøve et annet vaskemiddel. Jeg trodde at parfymefritt var det beste for de små, så hadde ikke falt meg inn at han kunne reagere på et vaskemiddel som var anbefalt for allergikere. Forsvant raskt etter at vi byttet til vanlig omo/ariel som vi voksne bruker:) 

Jeg har byttet fra omo til blenda nå. Skal ha det i bakhodet hvis han ikke blir bedre av andre ting :) takk! 

Skrevet

Bruker kun neutral vaskemiddel. Canoderm på blå resept. Dusjer/vasker i dusjolje. 

Du må ha diagnose for å få canoderm på blå resept. 

Anonymkode: 426f3...ac3

Skrevet

Mitt barn er tre år nå, og det er alltid litt verre om vinteren. Purelan og lanolin inneholder ikke noen vannstoff og er dermed veldig fin å smøre med før dere skal ut.

Kremer med vannstoff gjør huden kaldere. Renere fett/olje hjelper å isolere. 

Går mye lanolin på kinnene på vinteren her :) Og det hjelper. 

Skrevet

Samme råd som de over. Bad så sjeldent som mulig, smør rikelig. Mine reagerte aldri på mat. Vær obs på plaster, mange reagerer stygt på limet. 

Jeg fikk også resept på 3 forskjellige kortisonkremer med forskjellig styrke, med instruksjon om når og hvordan de skal brukes. Det gjorde en fantastisk forskjell, men riktig, og ikke overdreven bruk er uhyre viktig. Snakk med legen hvis du føler det er nødvendig. 

Mine har heldigvis vokst det nesten fra seg ved 3-4 års alderen, og nå har vi bare små utslett et par ganger i året, som vi stort sett får stoppet kjapt. 

Når barnet blir eldre kan du gjerne være obs på allergi (særlig pollen) og astma. Det er noen sammenhenger der. 

Anonymkode: 3e1b8...81c

Skrevet

Tusen takk for raske svar :) 

a-derma kjøpte jeg for litt siden, og smører 2-3 ganger om dagen. Men føler ikke den hjelper noe særlig. 

Han er ganske ille i hodebunn og bak lår/knær. Ser heldigvis ikke ut som det plager han veldig, men huff, får helt vondt for ser jo ikke noe godt ut :( 

Da min datter var på det verste, visste jeg ingenting om dette (kan en del om dette nå). Legen sa bare at "det går over, bare smør masse". Det tok nesten 2 uker før det ble bedre. Vi er med i PreventAdall på Ullevål, så fikk snakket med legen der som skrev ut kortison med en gang og ga oss tilpasset behandling. Det hjalp veldig. Den behandlingen skulle vi hatt første gang, mener jeg. Etter det vedlikeholder vi med A-derma og Canoderm (fikk på blå resept), og kortison kun når det er ille. Håper du får time hos hudlegen fort og at babyen din får riktig krem som passer :hjerte:

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da min datter var på det verste, visste jeg ingenting om dette (kan en del om dette nå). Legen sa bare at "det går over, bare smør masse". Det tok nesten 2 uker før det ble bedre. Vi er med i PreventAdall på Ullevål, så fikk snakket med legen der som skrev ut kortison med en gang og ga oss tilpasset behandling. Det hjalp veldig. Den behandlingen skulle vi hatt første gang, mener jeg. Etter det vedlikeholder vi med A-derma og Canoderm (fikk på blå resept), og kortison kun når det er ille. Håper du får time hos hudlegen fort og at babyen din får riktig krem som passer :hjerte:

Tusen takk! Ja det håper jeg å:) 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk vel kjent. Blenda sensitiv er bedre for mange enn Neutral. Jeg foretrekker å bruke Ariel sensitiv flytende. Skyllemiddel og eddik er også vanlig å reagere på. Omo har ekstremt mye parfymelukt og er uegnet til baby. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg gjøre :) 

nei venter på time til hudlege, så håper vi får det fort! 

Store apotek har gjerne prøver på ulike produkter de gir bort gratis om du spør. Apotekansatte kurses også i ulike sykdommer og produkter som kan hjelpe. Så be om hjelp på apoteket. Decubsl sin dusjolje er god. Den kan og brukes til vask og bading. Lukter ikke noe og er ikke klissete.

Skrevet

Ps: de blir gjerne mye bedre etterhvert som de vokser. Min hadde det ikke som baby, er nå tre år og det er stort sett overarmene og kinnene som er igjen med litt "grov" hud som er lett for å bli rød og blir gjerne eksem her om vi glemmer å smøre. 

Skrevet

Vår fikk atopisk eksem da hun var 6 mnd. Ikke så ille plaget, men dukker opp mye nå og da, helst bak knær, på ryggen og på armene. 

Da det var skikkelig ille fikk vi kortisonkrem av legen, og tips om en krem som heter Miniderm til å smøre med to ganger om dagen. Det har hjulpet veldig altså! Hun gikk fra å våkne mange ganger om natten fordi det klødde, til å sove gjennom hele natten på kort tid ☺👍 

Håper du finner noe som hjelper for din også!☺

Anonymkode: 2b1ad...784

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...