Gå til innhold

Ønsker å endre samværsavtale


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om noen har erfaring på feltet.

Jeg ble skilt for 1,5 år siden etter 20 år samboerskap og 2 gutter på 11 og 13 år. Jeg var sliten og lei etter måneder med diskusjoner og uenigheter med min eks og skrev derfor under på samværsavtalen jeg ble forelagt. 

Der stod det at guttene skulle ha fast bosted hos han men at vi skulle ha 50/50 fordeling av samværet. Jeg ønsket delt bosted ,  men det nektet han å gå med på fordi han da ville miste ytelsene han får siden guttene har fast bosted hos han (jeg var den som flyttet ut fra felles hjem). Jeg har i ettertid angret på at jeg ga meg og ønsker nå å få endret avtalen til delt bosted.

Hvordan er fremgangsmåte og mulighet for å få denne endret dersom han nekter? Noe som er høyst sannsynlig at han vil gjøre.

Anonymkode: 4f8cf...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Retten om han sier nei.

Anonymkode: 0c1a7...9b1

Ja, hva kan jeg gjøre dersom han sier nei? 

Anonymkode: 4f8cf...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Retten om han sier nei.

Anonymkode: 0c1a7...9b1

Ja, hva kan jeg gjøre dersom han sier nei? Hvordan er mulighetene for eventuelt å vinne frem i retten?

Anonymkode: 4f8cf...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kalle han inn til megling. Om dere ikke blir eninge der, må du ta med deg meklingsattesten og starte rettsak. Det er veien å gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Nie skrev:

Du må kalle han inn til megling. Om dere ikke blir eninge der, må du ta med deg meklingsattesten og starte rettsak. Det er veien å gå..

Jeg har vært i kontakt med ett par advokater for å høre om det er noe å gå til sak på. Men det virker som om de ser på dette som en bagatell som ikke er verdt å bruke tid og penger på. Vi bor to km fra hverandre så det er jo ikke snakk om avstander og flytting. De mener at vi stort sett har du samme ansvaret uansett. 

Anonymkode: 4f8cf...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett det samme ansvaret har dere uannsett, det spiller inn når det kommer til det økonomiske eks stønader fra Nav. Og ikke minst hvis en av dere flytter fikk jeg vite på familievern kontoret. Viss jeg forsto det rett så er det ved fast bosted da kan man flytte med barna, men ved fast delt bosted må den andre part»godkjenne» flyttingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nie skrev:

Stort sett det samme ansvaret har dere uannsett, det spiller inn når det kommer til det økonomiske eks stønader fra Nav. Og ikke minst hvis en av dere flytter fikk jeg vite på familievern kontoret. Viss jeg forsto det rett så er det ved fast bosted da kan man flytte med barna, men ved fast delt bosted må den andre part»godkjenne» flyttingen.

Da blir det vel å få time til mekling først og så ta det derfra...?

Anonymkode: 4f8cf...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da blir det vel å få time til mekling først og så ta det derfra...?

Anonymkode: 4f8cf...376

Ja de fortalte meg at meklingsattesten må man ha først, og den får du etter første meklingstimen. Den er gyldig i 6 mnd. Når du har fått den, kan du starte sak om dere ikke blir enige på første meklingstime eller fortsetter i mekling for å komme til enighet, det er jo det beste og det billigste 😉 Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Nie skrev:

Ja de fortalte meg at meklingsattesten må man ha først, og den får du etter første meklingstimen. Den er gyldig i 6 mnd. Når du har fått den, kan du starte sak om dere ikke blir enige på første meklingstime eller fortsetter i mekling for å komme til enighet, det er jo det beste og det billigste 😉 Lykke til!

Tusen takk for alle svar 😊 Da er det bare å ta tyren ved hornene og sette i gang.

Anonymkode: 4f8cf...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere har 50/50 så skal alle "gode" deles likt også .  Hvis det er barnetrygd du tenker på, skal dette faktisk deles lik når dere har 50/50.  At du har flyttet ut har null betydning.  Har du barnet hver annen uke?  

4 hours ago, xinnia said:

Hvorfor lage bråk om småting ? 

bråk om småting?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Outlander skrev:

Hvis dere har 50/50 så skal alle "gode" deles likt også .  Hvis det er barnetrygd du tenker på, skal dette faktisk deles lik når dere har 50/50.  At du har flyttet ut har null betydning.  Har du barnet hver annen uke?  

bråk om småting?  

Man må ha en skriftlig avtale om delt bosted for å kunne dele barnetrygden. Uten den ansees barna/et som bosatt hos kun en av foreldrene og det er kun denne personen som kan få barnetrygd... 

Ved delt bosted skal også alle utgifter deles 50%.. Ved bidragsberegning er det den som tjener mest som skal betale til den som tjener minst. 

Anonymkode: 732de...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har guttene en uke hver. De bor altså hos meg annen hver uke. Alle "godene" tilfaller far. Det er også derfor han ikke vil gå med på delt bosted. Nav bryr seg tydeligvis ikke om at guttene bor like mye hos hver så lenge det står i avtalen at de har fast bosted hos far. Jeg fikk derfor avslag på søknad om bidrag. Jeg søkte om bidrag fordi det er jeg som bærer hovedtyngden økonomisk når det gjelder guttene og det er håpløst å få utgiftene delt med far. Vet ikke om jeg orker å dra guttene gjennom en rettsak dersom det er det som skal til for å få endret avtalen. 

Anonymkode: 4f8cf...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har guttene en uke hver. De bor altså hos meg annen hver uke. Alle "godene" tilfaller far. Det er også derfor han ikke vil gå med på delt bosted. Nav bryr seg tydeligvis ikke om at guttene bor like mye hos hver så lenge det står i avtalen at de har fast bosted hos far. Jeg fikk derfor avslag på søknad om bidrag. Jeg søkte om bidrag fordi det er jeg som bærer hovedtyngden økonomisk når det gjelder guttene og det er håpløst å få utgiftene delt med far. Vet ikke om jeg orker å dra guttene gjennom en rettsak dersom det er det som skal til for å få endret avtalen. 

Anonymkode: 4f8cf...376

Hvorfor gikk du med på dette i utgangspunktet? Var det stygt brudd?

Jeg tenker at jeg hadde spart guttene dine for belastningen og heller tatt de med en tur til Disney World. Mor får heller åpne en kartong med vin, sette på noe musikk og bli ferdig med saken en gang for alle. Lovet handler om å ta til seg lærdom og velge sine kamper!

Anonymkode: 8c2f2...f0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har guttene en uke hver. De bor altså hos meg annen hver uke. Alle "godene" tilfaller far. Det er også derfor han ikke vil gå med på delt bosted. Nav bryr seg tydeligvis ikke om at guttene bor like mye hos hver så lenge det står i avtalen at de har fast bosted hos far. Jeg fikk derfor avslag på søknad om bidrag. Jeg søkte om bidrag fordi det er jeg som bærer hovedtyngden økonomisk når det gjelder guttene og det er håpløst å få utgiftene delt med far. Vet ikke om jeg orker å dra guttene gjennom en rettsak dersom det er det som skal til for å få endret avtalen. 

Anonymkode: 4f8cf...376

Får si det jeg og.. Velkommen til mennenes verden :)

Anonymkode: 09361...8b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gikk du med på dette i utgangspunktet? Var det stygt brudd?

Jeg tenker at jeg hadde spart guttene dine for belastningen og heller tatt de med en tur til Disney World. Mor får heller åpne en kartong med vin, sette på noe musikk og bli ferdig med saken en gang for alle. Lovet handler om å ta til seg lærdom og velge sine kamper!

Anonymkode: 8c2f2...f0c

Ja d var ikke noe vennskapelig brudd for å si det pent. Han prøvde å sabotere fra dag en. Alt fra å ikke ville levere ut sakene mine til å baksnakke meg til guttene. D tok nesten 1 år med forhandlinger mellom advokatene våre så til slutt orket jeg ikke mer. Derfor skrev jeg under. Nå i ettertid ser jeg jo at d aldri skulle ha vært gjort. Men d er vanskelig å altid tenke klart midt oppi et sånt kaos som d var.

Anonymkode: 4f8cf...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får si det jeg og.. Velkommen til mennenes verden :)

Anonymkode: 09361...8b2

Hvilken verden er det? Vil ikke si det er typisk for menn å motta offentlige ytelser OG la den andre parten stå for utgiftene utover kost og losji. Dette høres mer ut som en kvinnetypisk situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...