Gå til innhold

Spanske og norske navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er spansk, min mann norske, vil dere hjelpe å finne navne som pase både til norske og spanske, både jente og gutte navn?

Beklage dårlig norske.

Anonymkode: 6798d...e07

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror mange bibelske navn kan passe i begge land. Navn som Anna, Maria, Miriam, Gabriel, Thomas, Daniel osv. Noen har spesielle skrivemåter, men de fungerer godt nok på begge språk :)

Anonymkode: e4845...89a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanske navn passer like godt på norsk så jeg syns dere bare skal velge noe dere liker. 

Anonymkode: bb54d...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange navn som funker på begge språk. I tillegg til de nevnt over, kan jeg foreslå: Christian, Sebastian, Benjamin, Christina, Cecilia, Elisa, Andrea, Katharina, Felicia.

Anonymkode: 3ffc6...f54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle bibelske navn går fint (ikke de som starter på J) :Maria og  Thomas f.eks.

Andre navn: Antonio, Ella/Stella

 

Anonymkode: 9fbc2...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spanske navn passer like godt på norsk så jeg syns dere bare skal velge noe dere liker. 

Anonymkode: bb54d...2a3

Det er jeg faktisk ikke enig med deg i. Carmen (som et barn i barnehagen til mine barn heter) synes jeg fungerer særdeles dårlig på norsk. (Familien har forøvrig heller ingen tilknytning til spansktalende land).

Andre spanske navn jeg synes fungerer dårlig på norsk (uavhengig av familiens tilknytning til spansktalende land): Inez, Ximena, Blanca, Jorge, Carlos, Enrique, Alejandro- og jeg kunne fortsatt og fortsatt. Det er MANGE spanske navn som ikke funker særlig bra på norsk. Men det er også mange navn som faktisk gjør det- og da synes jeg heller man kan velge ett av disse (for barnets skyld).

Anonymkode: 3ffc6...f54

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nesten alle bibelske navn går fint (ikke de som starter på J) :Maria og  Thomas f.eks.

Andre navn: Antonio, Ella/Stella

 

Anonymkode: 9fbc2...05c

Ella betyr «hun» på spansk, så jeg tenker at det vil oppfattes som et litt merkelig navn for den spanske delen av familien..! 

Videre uttales ll som j, altså vil disse to navnene bli «Eja» og «Steja» på spansk. 

Anonymkode: 3ffc6...f54

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker disse navnene fra årene jeg bodde i Spania, de kan fint brukes i Norge;

Alma

Matilda

Aurora

Alba

Sofia

Nuria

Laura

Clara

 

Felipe

Emilio

Julian

Oscar

Markus

Jonas

Cesar

Martin

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg faktisk ikke enig med deg i. Carmen (som et barn i barnehagen til mine barn heter) synes jeg fungerer særdeles dårlig på norsk. (Familien har forøvrig heller ingen tilknytning til spansktalende land).

Anonymkode: 3ffc6...f54

Jeg siktet ikke til dine fordommer da jeg sa at spanske navn fungerer på norsk. Har Carmen en spansk mor så få du bare svelge at hun heter Carmen uten å miste nattesøvnen. Dersom Carmen var pur norsk vil det også bare være sneversynte synsere som reagerer på navnet og det behøver man ikke bry seg om.

Jeg hadde ei venninne som het Matilde da jeg bodde i Barcelona, det samme som jeg heter. Helena, Mayla, Bianca, Cara, masse flotte navn vil fungere supert på norsk. Guttenavn likeså. Sønnen min heter Matteo for eksempel. Vi har røtter i Spania men man må da virkelig ikke ha det for å kunne bruke spanske (internadjonale navn).

Anonymkode: bb54d...2a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Pedro. 

Jesus Tor. 

Pablo Asbjørn. 

Nils Antoni

Francisco Hans. 

Per Claudio

Jens El Greco

Emma Remedios

Birgitte Rosana

Patricia Gro

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Morpheus skrev:

Knut Pedro. 

Jesus Tor. 

Pablo Asbjørn. 

Nils Antoni

Francisco Hans. 

Per Claudio

Jens El Greco

Emma Remedios

Birgitte Rosana

Patricia Gro

 

Det jeg ikke kan ta seriøst

Anonymkode: 6798d...e07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ella betyr «hun» på spansk, så jeg tenker at det vil oppfattes som et litt merkelig navn for den spanske delen av familien..! 

Videre uttales ll som j, altså vil disse to navnene bli «Eja» og «Steja» på spansk. 

Anonymkode: 3ffc6...f54

Rikti, kan ikke bruke de navn

Anonymkode: 6798d...e07

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takke for masse gode forslag, kom gjerne med flere. Foreløplig står Carmen, Alba, Gabriel og Emilio høyst oppe :)

Anonymkode: 6798d...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg siktet ikke til dine fordommer da jeg sa at spanske navn fungerer på norsk. Har Carmen en spansk mor så få du bare svelge at hun heter Carmen uten å miste nattesøvnen. Dersom Carmen var pur norsk vil det også bare være sneversynte synsere som reagerer på navnet og det behøver man ikke bry seg om.

Jeg hadde ei venninne som het Matilde da jeg bodde i Barcelona, det samme som jeg heter. Helena, Mayla, Bianca, Cara, masse flotte navn vil fungere supert på norsk. Guttenavn likeså. Sønnen min heter Matteo for eksempel. Vi har røtter i Spania men man må da virkelig ikke ha det for å kunne bruke spanske (internadjonale navn).

Anonymkode: bb54d...2a3

Oi, noen som følte seg truffet, eller? :ler:

Jeg har forøvrig barn med en mann fra et spansktalende land, og har valgt navn som fungerer akkurat like godt på norsk og på spansk til barna- det finnes, som nevnt over her, VELDIG mange å velge i. Matteo er jo blitt et veldig vanlig navn (vi har to stk i barnehagen, og det har vel ligget på topp 10 i mange områder i Norge de siste årene), så det er vel ikke det beste eksempelet når det gjelder utradisjonelle, internasjonale navn (som jeg vil si Carmen er). Carmen høres ut som et norsk ord, «karmen»- som i «vinduskarmen».

JEG bryr meg nøkken om hva folk kaller barna sine. Men jeg hadde selv ikke ønsket å gi barna mine navn som de kunne mobbes for, og som de for resten av livet ville måtte forklare skrivemåten til, bare fordi..!

Anonymkode: 3ffc6...f54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...