AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #1 Skrevet 7. februar 2018 Jeg er ganske liten og ikke noe sterk i det hele tatt, men jeg har så lyst på en stor hund på 30-40 kilo. Jeg har funnet en hunderase som jeg tror passer for meg en briard. Jeg bor alene og da føler jeg meg tryggere å ha en stor hund kontra en som er mindre men samtidig så må jeg være sterk nok til at hunden ikke drar meg over ende om den da ser en katt eller noe annet. Jeg liker hunder med mye pels og store hunder og briard har også blitt brukt som en vakthund og selvfølgelig en gjeterhund. Vil at hunden skal være lettlært og jeg elsker å lære dem triks og å gå turer i skogen og ønsker å ha hunden løs. Ønsker også en hund som har minst mulig jaktinstinkt da jeg ikke jakter og vil ha hunden løs uten å bekymre meg for at jakten tar helt overhånd. Må jo ha kontroll på hunden. Jeg skal kun ha en hund og jeg har sett etter briard lenge men ser at oppdretterne har sjelden kull og jeg finner ingen briard valper. Er det en grunn til at briard er så sjelden og ikke passer for alle? Er det en vanskeligere hund enn gjennomsnittet å oppdra? Er den myk og lett å ha om å gjøre? Hadde kanskje vært vanskelig å holde styr på en 35 kilo stor energibunt som drar meg over ende siden den er en glad hund. Vil den hilse på alt eller alle og bjeffer briard mye siden det er en vakt og vokter hund? Det står også at briarden har ett hjerte av gull og det passer meg utmerket som en hund. Og at den er avbalansert i følge norsk kennel klubb sine sider. Jeg skal også stille ut hunden på hundeutstillinger. Er briard en energibunt? Finnes det noen andre hunderaser man kan sammenligne briarden med? Det står så lite om erfaringer og lite om briarden som familiehund generelt på Internett. Jeg skal jo ha hunden i mange år og vil være mest sikker på å velge riktig hunderase selv om de uansett har hver sin personlighet og oppførsel. Eneste jeg er usikker på er om jeg er fysisk sterk nok til å holde igjen en såpass stor hund da jeg ikke er noe sterk selv. Noen som kan komme med noe å kommentere på av det jeg skriver og gjerne erfaringer med store hunder til en liten dame. Jeg er veldig lav også. Det er bare det at briarden passer meg så bra ut i fra det jeg har lest men vil jo vite mest mulig. Trenger en hund som kan passe på meg da jeg ofte liker å gå tur om natta og synes det er ekkelt siden jeg er så mørkeredd og dame i tillegg som bor alene. Anonymkode: dbb89...061
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #3 Skrevet 8. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske liten og ikke noe sterk i det hele tatt, men jeg har så lyst på en stor hund på 30-40 kilo. Jeg har funnet en hunderase som jeg tror passer for meg en briard. Jeg bor alene og da føler jeg meg tryggere å ha en stor hund kontra en som er mindre men samtidig så må jeg være sterk nok til at hunden ikke drar meg over ende om den da ser en katt eller noe annet. Jeg liker hunder med mye pels og store hunder og briard har også blitt brukt som en vakthund og selvfølgelig en gjeterhund. Vil at hunden skal være lettlært og jeg elsker å lære dem triks og å gå turer i skogen og ønsker å ha hunden løs. Ønsker også en hund som har minst mulig jaktinstinkt da jeg ikke jakter og vil ha hunden løs uten å bekymre meg for at jakten tar helt overhånd. Må jo ha kontroll på hunden. Jeg skal kun ha en hund og jeg har sett etter briard lenge men ser at oppdretterne har sjelden kull og jeg finner ingen briard valper. Er det en grunn til at briard er så sjelden og ikke passer for alle? Er det en vanskeligere hund enn gjennomsnittet å oppdra? Er den myk og lett å ha om å gjøre? Hadde kanskje vært vanskelig å holde styr på en 35 kilo stor energibunt som drar meg over ende siden den er en glad hund. Vil den hilse på alt eller alle og bjeffer briard mye siden det er en vakt og vokter hund? Det står også at briarden har ett hjerte av gull og det passer meg utmerket som en hund. Og at den er avbalansert i følge norsk kennel klubb sine sider. Jeg skal også stille ut hunden på hundeutstillinger. Er briard en energibunt? Finnes det noen andre hunderaser man kan sammenligne briarden med? Det står så lite om erfaringer og lite om briarden som familiehund generelt på Internett. Jeg skal jo ha hunden i mange år og vil være mest sikker på å velge riktig hunderase selv om de uansett har hver sin personlighet og oppførsel. Eneste jeg er usikker på er om jeg er fysisk sterk nok til å holde igjen en såpass stor hund da jeg ikke er noe sterk selv. Noen som kan komme med noe å kommentere på av det jeg skriver og gjerne erfaringer med store hunder til en liten dame. Jeg er veldig lav også. Det er bare det at briarden passer meg så bra ut i fra det jeg har lest men vil jo vite mest mulig. Trenger en hund som kan passe på meg da jeg ofte liker å gå tur om natta og synes det er ekkelt siden jeg er så mørkeredd og dame i tillegg som bor alene. Anonymkode: dbb89...061 Først, jeg har ikke briard selv. Jeg ser at den kan være krevende ettersom den beskrives som aktiv, ofte dominant og anbefalt for erfaren eier. Ettersom den beskrives som reservert vakthund så holder den seg helst med sin eier . Hvordan bor du? Jeg kjenner som sagt ikke rasen, men har erfaring med stor hund og hund med stort aktivitetsbehov og vet at det er veldig stort ansvar å være alene om, så det er lurt å tenke seg godt om. Det er jo også fantastisk hvor mye mosjon man får, dersom det passer ens livsstil. Anonymkode: 1bd43...e9d 4
skruf Skrevet 8. februar 2018 #4 Skrevet 8. februar 2018 (endret) Har ingen erfaring med den rasen du tenker på Ts, men har erfaring med stor hund. Vi har en hund på litt over 50kg, også vakthundrase, og jeg er ikke den sterkeste dama i gata akkurat. Men nettopp pga rasen vi har er stor så fokuserte vi tidlig på å lære den å gå fint i bånd fra tidlig alder. Øvde mye på passering av både andre folk, andre hunder, barnevogner, syklister, joggere..(joggere var litt utfordrende pga hun heiv seg rundt og løp etter, så det jobbet vi ekstra med). Hun ble veldig flink å gå i band ganske tidlig. Eneste vi opplever av og til er at hun drar bakover og nekter å gå mere tur hvis det er skikkelig surt vær ute. Øvde også tidlig og mye innkalling. Det er iallefall ingen problem for meg å gå tur med henne, sånn bortsett fra når hun ikke vil gå tur og jeg har lyst å gå tur edit; Rasen vi har er Berner sennen, kan varmt anbefale en sånn hund. Endret 8. februar 2018 av skruf
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #5 Skrevet 8. februar 2018 Snakk lenge med flere oppdrettere og få vite om dette er en hunderase som passer for deg. Jeg forstår begeistringen, men jeg tror at du har forelsket deg i utseendet. Virkeligheten kan vise seg å være en helt annen. Anonymkode: 814f8...b8d 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #6 Skrevet 8. februar 2018 Jeg har snakket med mange både oppdrettere og folk ellers og føler det er sånn at alle anbefaler rasen sin. Hva bør jeg gjøre da? Det er ikke kun utssendet jeg har falt for men jeg liker at de har mye pels sånn at de ikke fryser om dem feks. skal vente i bilen mens jeg handler ol. Også er det så mange kalde dager og vinter halve året i Norge. Om sommeren kan jeg uansett ikke ha hunden i bilen siden da er det altfor varmt for en kinesisk nakenhund også. Også liker jeg pelsstell og det å børste enn at dem røyter korte hår overalt som på de korthåret rasene feks. dalmatiner som da setter seg på klær og overalt i huset. Nå ble det ett avsnitt her til de som kommenterte det. 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Først, jeg har ikke briard selv. Jeg ser at den kan være krevende ettersom den beskrives som aktiv, ofte dominant og anbefalt for erfaren eier. Ettersom den beskrives som reservert vakthund så holder den seg helst med sin eier . Hvordan bor du? Jeg kjenner som sagt ikke rasen, men har erfaring med stor hund og hund med stort aktivitetsbehov og vet at det er veldig stort ansvar å være alene om, så det er lurt å tenke seg godt om. Det er jo også fantastisk hvor mye mosjon man får, dersom det passer ens livsstil. Anonymkode: 1bd43...e9d Har lest det jeg også at briarden har ett stort aktivitetsbehov og blir kanskje for mye for kun en person. Er briarden like krevende som feks. Schæfer? Hvordan er det å leve med en dominant hund? Er den da dominante ovenfor andre hunder eller dominante ovenfor mennesker? Jeg er ikke så erfaren eier så da kom skeptisken tilbake. Men er det andre hunder i samme gate som briarden som ikke har disse utfordringene? Hvem andre hunderaser kan jeg sammenligne briarden med? Anonymkode: dbb89...061
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #7 Skrevet 8. februar 2018 Hvordan er det å ha en reservert vakthund? Hva kan problemene være da? Anonymkode: dbb89...061
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #8 Skrevet 8. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har snakket med mange både oppdrettere og folk ellers og føler det er sånn at alle anbefaler rasen sin. Hva bør jeg gjøre da? Det er ikke kun utssendet jeg har falt for men jeg liker at de har mye pels sånn at de ikke fryser om dem feks. skal vente i bilen mens jeg handler ol. Også er det så mange kalde dager og vinter halve året i Norge. Om sommeren kan jeg uansett ikke ha hunden i bilen siden da er det altfor varmt for en kinesisk nakenhund også. Også liker jeg pelsstell og det å børste enn at dem røyter korte hår overalt som på de korthåret rasene feks. dalmatiner som da setter seg på klær og overalt i huset. Nå ble det ett avsnitt her til de som kommenterte det. Har lest det jeg også at briarden har ett stort aktivitetsbehov og blir kanskje for mye for kun en person. Er briarden like krevende som feks. Schæfer? Hvordan er det å leve med en dominant hund? Er den da dominante ovenfor andre hunder eller dominante ovenfor mennesker? Jeg er ikke så erfaren eier så da kom skeptisken tilbake. Men er det andre hunder i samme gate som briarden som ikke har disse utfordringene? Hvem andre hunderaser kan jeg sammenligne briarden med? Anonymkode: dbb89...061 En dominant hund kan vise dominans ovenfor andre hunder, da kan passering og det å ha hunden løs bli en utfordring. Hunden kan også være dominant ovenfor eier og da er den vanskeligere å oppdra og krever at du er tydelig, bestemt og ikke lar den får noen unntak. Dette kan være litt vanskelig når man er fersk hundeeier, derfor anbefales slikt lynne for erfarne eiere. Anbefaler det å sjekke canis. NKK har rasevelger, du kan begrense søk og fordyp deg i de anbefalte rasene. Anonymkode: 1bd43...e9d 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #9 Skrevet 8. februar 2018 Hva med berner sennen? Anonymkode: 1bd43...e9d 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #10 Skrevet 9. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med berner sennen? Anonymkode: 1bd43...e9d Har sett på denne også og er helt forelska meg i den rasen. Men er redd levealderen er så kort. Det er kun levealderen som stopper meg. Anonymkode: dbb89...061
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #11 Skrevet 9. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En dominant hund kan vise dominans ovenfor andre hunder, da kan passering og det å ha hunden løs bli en utfordring. Hunden kan også være dominant ovenfor eier og da er den vanskeligere å oppdra og krever at du er tydelig, bestemt og ikke lar den får noen unntak. Dette kan være litt vanskelig når man er fersk hundeeier, derfor anbefales slikt lynne for erfarne eiere. Anbefaler det å sjekke canis. NKK har rasevelger, du kan begrense søk og fordyp deg i de anbefalte rasene. Anonymkode: 1bd43...e9d Hvor har canis sin hunderasevelger blitt av? Likte den så godt. Anonymkode: dbb89...061
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #12 Skrevet 9. februar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har sett på denne også og er helt forelska meg i den rasen. Men er redd levealderen er så kort. Det er kun levealderen som stopper meg. Anonymkode: dbb89...061 Jeg ville ikke latt det stoppe meg hvis rasen ellers føles riktig. Vi som ønsker å leve med hund må belage oss på at vi skal ha flere hunder i vår levetid. Det er så trist å miste dem, men så får man en ny hund i hus og blir så glad i denne også, at man nesten glemmer den tidligere hundens personlighet. Anonymkode: 1bd43...e9d
skruf Skrevet 9. februar 2018 #13 Skrevet 9. februar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har sett på denne også og er helt forelska meg i den rasen. Men er redd levealderen er så kort. Det er kun levealderen som stopper meg. Anonymkode: dbb89...061 Berneren vår er straks 9 år og er i veldig god form hun er i følge dyrlegen litt giktisk, men ikke verre enn at hun løper rundt som en valp på tur. Vi tar henne ikke med på de bratteste fjellturene lengre, men vanlig turgåing går helt fint. Også langturer i skog og mark der hun går løs. Men ser på henne at hun er litt stivere når hun sniker seg oppi sofaen.. Vi har vært heldige med henne, ikke noe sykdom eller skader, ikke tannproblemer. Godt gemytt og valpetiden var enkel. Enkel å oppdra og tok til seg læring fort. Vi valgte tispe bevisst, pga hannhunder kan være striere, og tispene er litt mindre. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #14 Skrevet 9. februar 2018 Jeg har en selskapshund på 7kg. Jeg er forholdsvis sterk av meg, og ikke petit i størrelsen. Mtp hvor sterk min lille hund kan være hvis hun virkelig får ferten av noe, tør jeg ikke å tenke på hvordan det vil se ut om en hund på 40kg legger på sprang med en tynn og svak eier hengende etter som et slips... Store hunder er STERKE om de setter den siden til. Det spiller liten rolle hvor god kustus du har på den. Du må også kunne kontrollere den om den plutselig glemmer alt rundt seg og drar med all kraft for å komme etter nabokatta eller en paringsvillig tispe. Da bør du være såpass sterk at du klarer å holde den igjen. Også på speilholke. Anonymkode: 2fc60...80b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #15 Skrevet 9. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en selskapshund på 7kg. Jeg er forholdsvis sterk av meg, og ikke petit i størrelsen. Mtp hvor sterk min lille hund kan være hvis hun virkelig får ferten av noe, tør jeg ikke å tenke på hvordan det vil se ut om en hund på 40kg legger på sprang med en tynn og svak eier hengende etter som et slips... Store hunder er STERKE om de setter den siden til. Det spiller liten rolle hvor god kustus du har på den. Du må også kunne kontrollere den om den plutselig glemmer alt rundt seg og drar med all kraft for å komme etter nabokatta eller en paringsvillig tispe. Da bør du være såpass sterk at du klarer å holde den igjen. Også på speilholke. Anonymkode: 2fc60...80b Jeg har en på 30kg. Hvis det er speilholke er jeg avhengig av brodder hvis hunden oppdager et ekorn Anonymkode: 1bd43...e9d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #16 Skrevet 9. februar 2018 Jeg har en stor hund, en gigantrase, på 75 kg. Jeg er hverken stor eller sterk, men kan fint gå tur med han. Han har oppdragelse og går pent i bånn. Kan bli litt ivrig innimellom, men ikke verre enn at jeg fint kan holde han igjen. Han er rolig og lydig, ellers så hadde det ikke gått. Store hunder krever en god oppdragelse. De har også andre utfordringer enn mindre hunder og har ofte kortere levetid. Anonymkode: e76cb...f6f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #17 Skrevet 9. februar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har sett på denne også og er helt forelska meg i den rasen. Men er redd levealderen er så kort. Det er kun levealderen som stopper meg. Anonymkode: dbb89...061 Obs: Husk at kanskje ikke alle raser har denne typen statistikk som er pålitelig. Det betyr ikke at de rasene lever så veldig mye lenger, man bare vet ikke hvor mange som blir så og så gamle Så kommer veldig an på hvilke raser du sammenligner. Samme med annen helsestatistikk, selv om statistikken sier så og så mange har noe kan den fortsatt være generelt friskere enn en annen rase hvor man ikke sjekker dette og dermed ikke vet noe om hvordan det står til. Anonymkode: 75ccc...fb8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå