Gå til innhold

Plassering i rundkjøring med flere felt når det er kun 3 veier ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tatt en del kjøretimer nå og har fått beskjed om ihvertfall 2 dobbelttimer til + veiledningstime, dermed vil jeg helst ligge på så godt nivå jeg kan før neste time så jeg slipper enda flere timer som ikke er obligatorisk.

Jeg er litt forvirret over rundkjøringer med kun tre utkjøringsveier. I følge kjørelæreren min skal man da i et tilfelle plassere seg til venstre istedet for høyre, men jeg er usikker på når dette gjelder? 

Det jeg alltid har tenkt er at skal jeg til høyre eller rett frem ligger jeg alltid til høyre, og skal jeg til venstre eller helt rundt, så ligger jeg til venstre. I hvilket tilfelle hvor det er færre utkjøringer skal jeg ligge til venstre selv om jeg ikke skal til venstre feks? 

Føler det er noe essensielt og logisk jeg bare ikke klarer å forstå her.. 

Skal man da feks ligge til venstre når man skal rett frem hvis det ikke er en vei ut til venstre?

Anonymkode: 9e5ff...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis siste avkjøring går rett fram, skal du ligge til venstre, ja. Alle kan ikke kjøre i høyre felt:)

Anonymkode: 57d3c...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjørelærer sa at om det er trearmet rundkjøring legger man seg ytterst om man skal ut i en av de to første avkjørslene fordi hvis ikke kommer man seg ikke ut. Hvis man skal rundt og tilbake dit man kom fra legger man seg innerst  

Anonymkode: a6d27...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre om du skal ut første høyre
Venstre om du skal ut rett frem eller ut der du kom ifra. 

Antall filer når du kommer ut er også viktig. 
Er det 1 fil så nytter det ikke å bruke begge to i rundkjøringer. Da er det idiotisk å bruke venstre fil, for da blokkerer du de fra høyre. så da legger du deg naturlig nok til høyre når du skal rett frem. 
Er det 2 filer på vei ut så velger du høyre når du skal ut første mulighet og venstre om du skal rett frem (eller hele veien rundt). 

Anonymkode: 7a587...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen. 

Sånn ville jeg lagt meg i de forskjellige alternative rundkjøringene. Hva er feil?

Eksempler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

TS her igjen. 

Sånn ville jeg lagt meg i de forskjellige alternative rundkjøringene. Hva er feil?

Eksempler

De nederste rundkjøringene skulle se ut som de over, så det er feil på bildet. Ignorer det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som forvirrer deg er begrepet «tre utkjøringer», og at det i seg selv har noen betydning for hvor du skal ligge.

Dette stemmer ikke.

Tre-armede rundkjøringer kan ha forskjellig utforming. Og det er utformingen som har betydning for hvor du skal ligge når du skal rett frem.

Ingen vei til venstre = ligge mot venstre.

Er vei til venstre = ligge mot høyre.

Om det er vei til høyre, har ingen betydning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...