Gå til innhold

Klamydia

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har mest sannsynlig klamydia, har alle symptomene. Leste på en side at dersom man har symptomer så vil disse komme 5-14 (?) dager etter smitte... Betyr dette at jeg har blitt smittet av kjæresten min da? Eller er det mulig at jeg har gått lenge med klamydia uten symptomer, og først nå fått symptomer? Oppfattet det ikke slik på nettsiden (helsenorge) men er usikker, så lurer på om noen vet?

Anonymkode: 3a2e9...05c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette stod på nettsiden:

Klamydia vil i 60-80 prosent av tilfellene ikke gi noen merkbare symptomer. Dersom du skulle få plager, vil du merke disse rundt 5-14 dager etter smittetidspunktet.

Skrevet (endret)

Selv om du har blitt smittet av klamydia for lenge siden, trenger nødvendigvis ikke bakteriene å bryte ut før nå. Dvs du kan ha bakterien i kroppen over kanskje flere år, men det er individuelt når symptomene fremtrer. Sjekk deg hyppig etter partnerskifte, så unngår du å være usikker :nordvesta:  

Endret av sykepleierpia
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, sykepleierpia skrev:

Selv om du har blitt smittet av klamydia for lenge siden, trenger nødvendigvis ikke bakteriene å bryte ut før nå. Dvs du kan ha bakterien i kroppen over kanskje flere år, men det er individuelt når symptomene fremtrer. Sjekk deg hyppig etter partnerskifte, så unngår du å være usikker :nordvesta: Jeg er sykepleier forresten. 

takk for svar! hva menes da med det jeg limte inn over?

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

takk for svar! hva menes da med det jeg limte inn over?

Om du googler litt til, vil utallige nettsider ha hver sin definisjon og fasit på klamydia. Noen hevder det du har lest, andre hevder andre ting.    

Hvilke symptomer har du? Det er mange kjønnssykdommer som kan ligne på hverandre, for eksempel sopp og klamydia har flere felles symptomer. 

Endret av sykepleierpia
  • Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, sykepleierpia skrev:

Om du googler litt til, vil utallige nettsider ha hver sin definisjon og fasit på klamydia. Noen hevder det du har lest, andre hevder andre ting. Jeg kan forsikre deg om at min kompetanse er lært ut i fra pensumbøker, og ulike leger som har undervist. Stol heller på meg :fnise:  

Hvilke symptomer har du? Det er mange kjønnssykdommer som kan ligne på hverandre, for eksempel sopp og klamydia har flere felles symptomer. 

Okei :) jeg har smerter i livmoren (eller, det kjennes sånn ut, vet ikke nøyaktig om det er livmoren) spesielt når jeg tisser, og jeg har små blødninger selv om jeg nettopp har hatt mensen. Har i tillegg hatt magesmerter... tok en klamydiatest i dag, så får bare vente på resultatet...

Skrevet
2 timer siden, sykepleierpia skrev:

Om du googler litt til, vil utallige nettsider ha hver sin definisjon og fasit på klamydia. Noen hevder det du har lest, andre hevder andre ting. Jeg kan forsikre deg om at min kompetanse er lært ut i fra pensumbøker, og ulike leger som har undervist. Stol heller på meg :fnise:  

Det er mot forumets regler å utgi seg for å være helsepersonell

Anonymkode: c0bdd...b92

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har mest sannsynlig klamydia, har alle symptomene. Leste på en side at dersom man har symptomer så vil disse komme 5-14 (?) dager etter smitte... Betyr dette at jeg har blitt smittet av kjæresten min da? Eller er det mulig at jeg har gått lenge med klamydia uten symptomer, og først nå fått symptomer? Oppfattet det ikke slik på nettsiden (helsenorge) men er usikker, så lurer på om noen vet?

Å klare å få alle symptomer på en sykdom pleier å være i meste laget. Men leser en om en sykdom og så kjenner godt etter, så klarer mange å kjenne seg frem til ting de ikke har kjent før de leste. 

Kom deg til lege og bli testet slik at du får påvist eller avbist dine mistanker om Klamydia. Det hjelper deg ikke ett gram å diskutere her inne om du har Klamydia eller hvor fremmede mennesker kan tro du har fått smitten fra. 

Anonymkode: bce55...571

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å klare å få alle symptomer på en sykdom pleier å være i meste laget. Men leser en om en sykdom og så kjenner godt etter, så klarer mange å kjenne seg frem til ting de ikke har kjent før de leste. 

Kom deg til lege og bli testet slik at du får påvist eller avbist dine mistanker om Klamydia. Det hjelper deg ikke ett gram å diskutere her inne om du har Klamydia eller hvor fremmede mennesker kan tro du har fått smitten fra. 

Anonymkode: bce55...571

Som sagt over har jeg testet meg for klamydia i dag, var hos helsesøster og diskuterte symptomene mine. Og jeg fikk svar på det jeg lurte på, så det hjalp meg nok

Skrevet

Du kan ha hatt det lengere i kroppen, de fleste med klamydia får ikke symptomer og mange kan tolke syptomene til å være noe helt annet. Det er selvfølgelig også mulig at samboeren din har hatt klamydia over lengere tid og at dere har smittet hverandre fram og tilbake (pingpong smitte) 

Skrevet

Jeg hadde nok klamydia i et par år. Det ble først oppdaget ifm utredning for ufrivillig barnløshet. Jeg googlet som en vill for å finne svar ang sterilitet. 

Etter en kikkhullsoperasjon konkluderte jeg med at barnløsheten IKKE skydes klamydiaen. 

Pinlige sykdommer hadde nettopp et tilfelle om ei som ikke var like heldig. Hun hadde smerter, og klarte ikke fullføre samleie. Der lå livmoren bakover og bøyd, og ene eggstokken vridd og hadde lekkasjer. I tillegg var det mye gørr pga klamydiaen hadde herjet en stund. Masse info jeg gjerne skulle hatt før :) 

Jeg har nå fått tre barn :) 

Anonymkode: 2a907...4f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...