AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 Lurer på hvorfor mange velger å ha kattene sine inne? Skjønner greia om man bor i blokk o.l men hvis alt ligger til rette for å være ute, hvorfor er den da inne? Alle katter har instinkter og det naturlige for dem er å få være ute.. Jeg har en rasekatt som jeg ofte får spørsmål om hvordan jeg tør la være ute... Eller at "denne rasen er en innekatt, hvorfor går den ut"..? Katten min elsker å være ute, den har kattedør så den går inn og ut som det passer den dag og natt.. Hvorfor skal den ligge til pynt i en sofa eller vinduskarm bare fordi den kostet noen tusen?! Anonymkode: 142ba...53f 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 Hadde innekatt fordi jeg bodde i et område uegnet for katter. For mye trafikk osv. Men jeg hadde to stk og sørget alltid for at de hadde noe nytt å finne på inne. Så flyttet jeg til et avsides sted å der fikk de kose seg ute. Anonymkode: 20115...016
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 Vi har innekatt. Det var aldri meningen at hun skulle bli innekatt, men hun var aldri interessert i å gå ut. Har en hund hun leker med og 3.etg hus som hun får gå fritt i, så hun kjeder seg aldri. Masse leker og klatrestativ. En veldig fornøyd innekatt Anonymkode: 81400...ab8 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #4 Skrevet 6. februar 2018 Vår var innelåst i byen og ble utekatt når vi flyttet til hus med hage. Men vi er restriktive. Kun ute mens vi er hjemme og våkne. Roper inn før vi legger oss og er inne når vi er på jobb. Anonymkode: 260c4...569
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #5 Skrevet 6. februar 2018 Jeg syns ikke innekatt bør være et alternativ. Det er dyreplageri. Dersom en bor såpass ulemplig til så burde en ikke skaffe seg katt! Anonymkode: e604f...d67 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #6 Skrevet 6. februar 2018 De som bor midt i Oslo sentrum og ønsker katt burde heller finne seg en blind katt som uansett får best liv inne. Anonymkode: e604f...d67 2
SunnivaOslo Skrevet 6. februar 2018 #7 Skrevet 6. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De som bor midt i Oslo sentrum og ønsker katt burde heller finne seg en blind katt som uansett får best liv inne. Anonymkode: e604f...d67 Ja det er jo så ekstremt mye bedre at disse kattene ikke har et hjem og må vandre ute eller må være med 500 katter hos dyrebeskyttelsen enn at de får et godt hjem med stell,mat og kos. Noen folk ass.. 14
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #8 Skrevet 6. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns ikke innekatt bør være et alternativ. Det er dyreplageri. Dersom en bor såpass ulemplig til så burde en ikke skaffe seg katt! Anonymkode: e604f...d67 Det er ikke diskusjonen her. Lag din egen tråd Anonymkode: 20115...016 1
Påkrevd Skrevet 6. februar 2018 #9 Skrevet 6. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns ikke innekatt bør være et alternativ. Det er dyreplageri. Dersom en bor såpass ulemplig til så burde en ikke skaffe seg katt! Anonymkode: e604f...d67 Det er sikkert riktig at katter generelt har det bedre hvis de har mulighet til å komme seg ut, men når det er snakk om dette, er det alltid katter som blir brukt som eksempler. Er det noe bedre med hamster, reptiler, akvariefisk eller fugler? Man hører liksom aldri noe særlig kritikk mot å ha undulater? 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #10 Skrevet 6. februar 2018 Mine er innekatter fordi dem vil det selv. Anonymkode: 1d91c...cd4 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #11 Skrevet 6. februar 2018 2 minutter siden, Påkrevd skrev: Det er sikkert riktig at katter generelt har det bedre hvis de har mulighet til å komme seg ut, men når det er snakk om dette, er det alltid katter som blir brukt som eksempler. Er det noe bedre med hamster, reptiler, akvariefisk eller fugler? Man hører liksom aldri noe særlig kritikk mot å ha undulater? Det er bare det at de du nevner der ikke klarer seg ute i Norge, - da dør de. Katten er et dyr som trives best ute på jakt. De skal selvfølgelig inn iblant, og når det er kaldt liker de seg best inne. Anonymkode: 0a0a4...4d3
Påkrevd Skrevet 6. februar 2018 #12 Skrevet 6. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er bare det at de du nevner der ikke klarer seg ute i Norge, - da dør de. Katten er et dyr som trives best ute på jakt. De skal selvfølgelig inn iblant, og når det er kaldt liker de seg best inne. Anonymkode: 0a0a4...4d3 Ja, det vet jeg, men da bør det jo egentlig bare være enda større grunn til kritikk. Å dra dyr med til et sted de trenger konstant beskyttelse under helt unaturlige forhold for å ikke umiddelbart dø. Det er rare greier. Katter kan man jo alltids la rusle ut hvis det er behov for det, bruke bånd, eller ta dem med til steder der de kan utfolde seg litt. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #13 Skrevet 6. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det er bare det at de du nevner der ikke klarer seg ute i Norge, - da dør de. Katten er et dyr som trives best ute på jakt. De skal selvfølgelig inn iblant, og når det er kaldt liker de seg best inne. Anonymkode: 0a0a4...4d3 Hvordan vet katten at den trives best ute om den aldri har prøvd det? Den savner ikke noe den ikke vet hva er. Det er ikke slik at gjeterhunder har det best når de gjeter selv om de har iboende instinkter, den må bare få bruke energien sin på noe annet og drive med andre ting som er givende. Mange katter blir faktisk mobbet og får bank av de største kattene i nabolaget, gjerne de som ikke er kastrerte, og man kan ikke tvinge andre til å kastrere katten sin. Anonymkode: 441cf...9cf 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #14 Skrevet 6. februar 2018 Vi hadde en periode en innekatt, og det funka dårlig. Han ville jo bare gå ut stakkar. Til slutt forsvant han ut, og siden har vi ikke sett han. Han hadde bånd med telefonnummer og var chippet, men endeløse forsøk på å finne han igjen er gitt opp, håper han er tatt godt vare på av noen andre. Katten vi har nå, er delvis innekatt. Han er inne når det er kaldt ute (han liker virkelig ikke kulden) og ute når det er temperatur til det, han trives med det selv om han aller helst ville vært ute. Siden han trives best ute er han fort ute et par dager i strekk, og kommer bare hjem i ti minutter for å spise nå og da. Nå skal vi bytte ut ei dør på baksiden av huset slik at han får katteluke og heller kan styre det som han vil. Anonymkode: 7d202...930
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #15 Skrevet 6. februar 2018 Fordi det er en tidligere villkatt som er ekstremt sky og redd. Har blitt anbefalt å holde den inne pga. Det er stor sannsynlighet for at den skal bli skremt ute, løper og gjemmer seg og ender opp vill igjen. Også er hun livredd for andre katter da så det ville ikke blitt noen suksess å slippe hun ut tror jeg Anonymkode: de3fb...daf
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #16 Skrevet 6. februar 2018 Jeg har 3 innekatter. Nå blir jeg sikkert kalt dyreplager, men de er tidligere hjemløse utekatter. De har altså alle sammen opplevd å være ute store deler av sitt liv, så de er fullt klar over hva som er utenfor døren. Den andre tvisten er at jeg bor nesten midt i byen i en relativt liten leilighet. Noen mener sikkert at jeg burde avstått fra å gi disse hjemløse kattene et hjem siden jeg ikke har mer å tilby, for katter trives vel bare i store hus på landet med endeløse enger og skogsområder å boltre seg på? Nei, er min mening etter å ha observert kattene mine. Leiligheten min er innredet med store kattestativer som går opp helt til taket, kattehuler og hyller på veggene slik at de kan klatre og komme seg opp i høyden. De har masse leker å kose seg med og får kattemat av høy kvalitet. Jeg har også fått hjelp av et kreativt familiemedlem og laget 2 luftebur på hver side av leiligheten. Den ene er på 2x3 (høy) meter med hyller og klatreplass og den andre ca 2x2 meter med 2 etg og flere hyller. Kattene mine har tilgang til den ene luftegården 24/7 og bruker den andre når vi er hjemme og åpner vinduet til de. Fra luftegårdene kan de luske på fugler, glo på det yrende folkelivet, kjefte på nabokatter og fange insekter. De storkoser seg og når våren nærmer seg har vi vinduet åpent hele døgnet omtrent. De solte seg i hele fjor sommer og så svært lykkelige ut. Og de er 100% trygge. Hvorfor er mine katter innekatter? (Mange som bor her slipper kattene løs..) -SVÆRT trafikkert. Enveiskjørt gate 3 meter fra huset. Motorvei 50 meter fra huset. -Mye festing og en del folk jeg ikke stoler på. -Fugler. Det er mye fugl her, jeg synes ikke det er riktig at kattene mine skal torturere fugleunger i hjel. -Ofte er det plakater med savnede katter i området. De bare forsvinner. -Mye boder, kjellere, garasjer osv. Katter kan lett smette inn og bli sittende fast om huseier reiser bort. -Svært mye folk og butikker i nærheten. -Mye rottegift lagt ut. Den største grunnen er for meg trafikken her. Jeg kunne aldri rettferdiggjort det at kattene mine hadde havnet under et hjul med at de fikk smake frihet (som mange gjør..) Katter har ikke et naturlig instinkt som forteller de at biler er farlige. De er dårlige på å beregne farten til bilen og løper gjerne ut i veien samtidig som bilen kommer. Noen katter kan lære seg å bli flinkere, men redde katter (som mine) blir fort skremt og da er det gjort. Ellers er kattene mine alltid i godt humør, de går med halen høyt, er avslappede og maser aldri på døren om å få gå ut. De er friske og sunne, kosete, normalvektige og aktive. Hvorfor skal jeg slippe mine ut? Anonymkode: 13463...8f2 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #17 Skrevet 6. februar 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 3 innekatter. Nå blir jeg sikkert kalt dyreplager, men de er tidligere hjemløse utekatter. De har altså alle sammen opplevd å være ute store deler av sitt liv, så de er fullt klar over hva som er utenfor døren. Den andre tvisten er at jeg bor nesten midt i byen i en relativt liten leilighet. Noen mener sikkert at jeg burde avstått fra å gi disse hjemløse kattene et hjem siden jeg ikke har mer å tilby, for katter trives vel bare i store hus på landet med endeløse enger og skogsområder å boltre seg på? Nei, er min mening etter å ha observert kattene mine. Leiligheten min er innredet med store kattestativer som går opp helt til taket, kattehuler og hyller på veggene slik at de kan klatre og komme seg opp i høyden. De har masse leker å kose seg med og får kattemat av høy kvalitet. Jeg har også fått hjelp av et kreativt familiemedlem og laget 2 luftebur på hver side av leiligheten. Den ene er på 2x3 (høy) meter med hyller og klatreplass og den andre ca 2x2 meter med 2 etg og flere hyller. Kattene mine har tilgang til den ene luftegården 24/7 og bruker den andre når vi er hjemme og åpner vinduet til de. Fra luftegårdene kan de luske på fugler, glo på det yrende folkelivet, kjefte på nabokatter og fange insekter. De storkoser seg og når våren nærmer seg har vi vinduet åpent hele døgnet omtrent. De solte seg i hele fjor sommer og så svært lykkelige ut. Og de er 100% trygge. Hvorfor er mine katter innekatter? (Mange som bor her slipper kattene løs..) -SVÆRT trafikkert. Enveiskjørt gate 3 meter fra huset. Motorvei 50 meter fra huset. -Mye festing og en del folk jeg ikke stoler på. -Fugler. Det er mye fugl her, jeg synes ikke det er riktig at kattene mine skal torturere fugleunger i hjel. -Ofte er det plakater med savnede katter i området. De bare forsvinner. -Mye boder, kjellere, garasjer osv. Katter kan lett smette inn og bli sittende fast om huseier reiser bort. -Svært mye folk og butikker i nærheten. -Mye rottegift lagt ut. Den største grunnen er for meg trafikken her. Jeg kunne aldri rettferdiggjort det at kattene mine hadde havnet under et hjul med at de fikk smake frihet (som mange gjør..) Katter har ikke et naturlig instinkt som forteller de at biler er farlige. De er dårlige på å beregne farten til bilen og løper gjerne ut i veien samtidig som bilen kommer. Noen katter kan lære seg å bli flinkere, men redde katter (som mine) blir fort skremt og da er det gjort. Ellers er kattene mine alltid i godt humør, de går med halen høyt, er avslappede og maser aldri på døren om å få gå ut. De er friske og sunne, kosete, normalvektige og aktive. Hvorfor skal jeg slippe mine ut? Anonymkode: 13463...8f2 Jeg skjønner og ser hva du skriver her. Så fantastisk at du har tatt deg av 3 hjemløse katter! Og det er nokk ingen tvil om at kattene dine har det bra. Men jeg synes at dem som velger å skaffe seg katt bør bo en plass med mindre trafikk, slik at katten kan gå fritt ute. kattene dine har det nokk sikkert bedre enn mange andre inne katter. Mange skaffer seg innekatter uten å tenke på mange av de tingene du har tenkt på. skal man ha katt så skal den få lovt til å gå ute. Hvis ikke skal man hvertfall ha fikset det til slikt inne som hun over her har gjort. Anonymkode: 5491a...f03
moho Skrevet 6. februar 2018 #18 Skrevet 6. februar 2018 Jeg har en katt som er ute på tur hver dag hele året, og en katt som er inne hele den ni måneder lange vinteren for så tilbringe sommeren på gelenderet på verandaen. Begge har valgt helt selv. Jeg har prøvd å jage innekatta ut av og til fordi hunblir tjukk av å ligge hjemme hele dagen, men til ingen nytte. :fnis:
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #19 Skrevet 6. februar 2018 En kombinasjon i at jeg er så vanvittig glad i dem, og at vi bor i tettbygd strøk der jeg vet det har vært tilfeller av dyreplageri. Derfor har jeg to - de har så mye selskap i hverandre. De har også mange leker og klatretre, og jeg prioriterer lek og kos hver dag. Og de har luftegård som brukes i sommerhalvåret. De er lykkelige, lekne og kjælne. De viser ikke interesse for å gå ut, og har aldri sneket seg av gårde om en dør eller et vindu er glemt. Anonymkode: e214b...40f 4
Navne Løs Skrevet 6. februar 2018 #20 Skrevet 6. februar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner og ser hva du skriver her. Så fantastisk at du har tatt deg av 3 hjemløse katter! Og det er nokk ingen tvil om at kattene dine har det bra. Men jeg synes at dem som velger å skaffe seg katt bør bo en plass med mindre trafikk, slik at katten kan gå fritt ute. kattene dine har det nokk sikkert bedre enn mange andre inne katter. Mange skaffer seg innekatter uten å tenke på mange av de tingene du har tenkt på. skal man ha katt så skal den få lovt til å gå ute. Hvis ikke skal man hvertfall ha fikset det til slikt inne som hun over her har gjort. Anonymkode: 5491a...f03 Dette gjelder uansett hvilket dyr man skaffer seg. Man må sette seg inn i hva dyret trenger for å trives. Og innekatt er ikke svart/hvitt, derfor blir jeg provosert når man blankt kaller alle med innekatt dyreplagere. Man kan jo ha innekatter med en luftegård på 50 m2 om man har plass. Fantasien setter grenser! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå