AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #1 Skrevet 5. februar 2018 Hei. Jeg er inne på tanken om å skaffe oss et bur dyr, men jeg ønsker at det skal være gjennomtenkt da vi må ta vare på dyret i flere år. Hamster er uaktuelt. Jeg har en sønn som skal være hjemme fra barnehagen i ett år. Han er to år gammel. Så han vil jo være med på den daglige stellet, rensing av bur, mating osv. Vi har en veranda som er innglassert. Så tanken på en kanin ute har slått meg. Men marsvin er jo også noen fine dyr. Jeg har erfaring med begge, så nå trenger jeg bare noen flere råd. Hva ville dere valgt i en situasjon hvor barnet skal være med på stellet osv? Anonymkode: 57676...905
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #2 Skrevet 5. februar 2018 Kanin er ikke burdyr! Så den tanken kan du slå fra deg med en gang. En kanin skal kun ha et bur dersom det blir brukt som base og er åpent. En kanin trenger å røre masse på seg flere timer om dagen, å de er gjerne mest aktive når mennesket sover. Et stort bur er ikke nok. Med mindre dere km avse et område på minimum 3x3 kvm så bør dere ikke ha kanin. De burde også være to stk for å ikke bli ensomme. De skal kastreres for å unngå unger og uønsket adferd, slossing osv, å man kan få tak i ferdig bondede kaninpar hos dyrebeskyttelsen. Meld dere inn i «den store kaninboka» på Facebook hvis dere vurderer kanin. Dette kommet utrolig mye ny info om hvordan man skal holde kanin for at dem skal leve et best mulig liv. Anonymkode: bafb8...3d6 11
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 Med mindre du tenker å ha kaninen frittgående/boende i binge kan du bare slå fra deg det. Kaniner er også veldig redde av seg. 2 åringen bør åpenbart ikke håndtere dyret for mye, så du burde egentlig vente til han er 7+ Anonymkode: d9e73...cf0 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #4 Skrevet 6. februar 2018 By the way, hvis du skal ha kaninen ute så MÅ du ha varmelampe. Den kan ikke gå ute i mange minus selv om noen mener at det er tilstrekkelig med halm i en hule. Anonymkode: bafb8...3d6 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #6 Skrevet 6. februar 2018 2-3 åringer er for små... Ikke støtt burdyr-salg. Ingen dyr burde holdes i bur... Kan dere være fosterhjem for en hjemløs katt? Anonymkode: 2f686...4a4 6
Gjest NotNaomi Skrevet 6. februar 2018 #7 Skrevet 6. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: By the way, hvis du skal ha kaninen ute så MÅ du ha varmelampe. Den kan ikke gå ute i mange minus selv om noen mener at det er tilstrekkelig med halm i en hule. Anonymkode: bafb8...3d6 En skulle kanskje ikke tro at kaniner takler mange minus,men det gjør de. Vet om to husstander som har hver sin kanin som løper fritt. Den ene gravde seg ut fra innhegning,og den lever tredje vinteren ute nå. Pelsen er mye tykkere enn "tamkaniner". Den andre vet jeg ikke hvor mange vintre den har vært ute fritt,men flere enn tre! Vet at det ikke er å anbefale selvfølgelig,men ville bare si at de godt kan overleve gjennom kalde vintre. De holder seg rundt gårdene og får mat osv. Ellers skjønner jeg ikke at noen klarer å ha burdyr. Gjør vondt når jeg er i dyrebutikker og ser fire,fem kaniner "stuet"i bur. Og fugler som har vinger,har dem fordi de skal fly. Ikke være i et bur flesteparten av døgnets tider fordi mennesker vil ha noe "å drive med",og se på.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #9 Skrevet 7. februar 2018 Nordmenn har kommet relativt langt når det gjelder dyrehold. Dessverre (heldigvis?) betyr dette at nordmenn flest forstår at dyr flest ikke trives i små bur. Om man ønsker "burdyr" må man aktivisere den og/ eller ha veldig store but med mye aktiviteter og leker. Å ha et lite glassbur på noen få kvadratcm er ikke nok for at et pattedyr skal ha et bra liv. Om du ikke ville utsatt en hund for den type bur og behnadling du ser for deg, ikke gjør det mot andre dyr bare fordi de er mindre og ikke har stemmer og kroppspråk som kan protestere slik at du tar dem alvorlig Anonymkode: c99ae...666 2
Tvist Skrevet 7. februar 2018 #10 Skrevet 7. februar 2018 Bare husk på at ingen "burdyr" bør være i buret hele dagen, uansett hvor stort det er. De fleste "burdyr" er sarte og kan ikke håndteres av et så lite barn på egen hånd. De liker stort sett ikke å sitte på fanget, ofte sitter de på fanget fordi de er redde og ikke tør å stikke av. Det finnes selvsagt unntak, men det krever mye innsats. 2
Gjest N-Nøff Skrevet 7. februar 2018 #11 Skrevet 7. februar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: By the way, hvis du skal ha kaninen ute så MÅ du ha varmelampe. Den kan ikke gå ute i mange minus selv om noen mener at det er tilstrekkelig med halm i en hule. Anonymkode: bafb8...3d6 Jo, det kan de. Det holder med en isolert hule.
palamina Skrevet 7. februar 2018 #12 Skrevet 7. februar 2018 Akkurat nå, Neinøff skrev: Jo, det kan de. Det holder med en isolert hule. Men det er ikke noe liv for dem, kroppen går jo i beredskap og det eneste de prioriterer er å holde seg i livet. Kaniner som får et valg velger å holde seg inne når gradestokken kryper under ti-femten grader ute. De er virkelig ikke glad i kulde. 2
Gjest N-Nøff Skrevet 7. februar 2018 #13 Skrevet 7. februar 2018 1 minutt siden, palamina skrev: Men det er ikke noe liv for dem, kroppen går jo i beredskap og det eneste de prioriterer er å holde seg i livet. Kaniner som får et valg velger å holde seg inne når gradestokken kryper under ti-femten grader ute. De er virkelig ikke glad i kulde. Det er jo bare tøys Mine kaniner har både hule langt nede i bakken (der det er ganske varmt!), samt et fullstendig isolert hus med masse strø inni. De velger å hoppe rundt i snøen og kose seg, sitter ute i sola og soler seg ved siden av hverandre. De har et valg, og det er helt tydelig at de velger å sitte ute, i snøen. Var nettopp hos veterinær med dem (1 gang, minst, hvert år) og de er i tipp topp form. Det viktigste er å gi dem et valg.
Meley Skrevet 7. februar 2018 #14 Skrevet 7. februar 2018 Hvorfor er hamster uaktuelt? Fordi ungen skal gå med den å gjøre? I såfall anbefaler jeg vinter hvit. De er ofte meir våken på dagtid og passer bedre for familier ein syrisk hamster.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #15 Skrevet 7. februar 2018 Hvorfor vil du ha et dyr i bur..? Fordi du på død og liv skal gi sønnen din et kjæledyr? Hva med å lære ham at dyr ikke skal fanges og tvinges til å leve bak gitter hele sitt liv? Gi ham et akvarium? Det er superspennende for en toåring. Anonymkode: 6b9e7...3b5 5
Gjest -Willow Skrevet 7. februar 2018 #16 Skrevet 7. februar 2018 Jeg ville ha ventet til barnet var eldre. Det er mye som kan gå galt dersom barnet skal håndtere et lite dyr, både for dyret og for barnet. Skal du først ha et "bur"dyr (da mener jeg IKKE kanin), så trenger det god aktivisering utenfor buret helst daglig, og da er det ikke ideelt at barnet ditt er 2-3 år gammelt. Til senere ville jeg kanskje ha vurdert ørkenrotter, da de ser sosiale og biter sjeldent. De burde ha et stort akvarium som de kan grave i, samt et bur festet over der igjen, så de kan klatre litt og generelt ha mer plass.
palamina Skrevet 7. februar 2018 #17 Skrevet 7. februar 2018 5 minutter siden, Neinøff skrev: Det er jo bare tøys Mine kaniner har både hule langt nede i bakken (der det er ganske varmt!), samt et fullstendig isolert hus med masse strø inni. De velger å hoppe rundt i snøen og kose seg, sitter ute i sola og soler seg ved siden av hverandre. De har et valg, og det er helt tydelig at de velger å sitte ute, i snøen. Var nettopp hos veterinær med dem (1 gang, minst, hvert år) og de er i tipp topp form. Det viktigste er å gi dem et valg. Jeg snakker om har et valg som i at de kan velge å være inne sammen med eier i motsetning til å gå ut i hagen. Når du har utekananiner som må velge mellom å være inne i et lite utebur eller strekke på beina i snøen har de jo i realiteten ikke noe valg, da oppbevares de jo ute uansett hva de mener om det. 1
Gjest N-Nøff Skrevet 7. februar 2018 #18 Skrevet 7. februar 2018 2 minutter siden, palamina skrev: Jeg snakker om har et valg som i at de kan velge å være inne sammen med eier i motsetning til å gå ut i hagen. Når du har utekananiner som må velge mellom å være inne i et lite utebur eller strekke på beina i snøen har de jo i realiteten ikke noe valg, da oppbevares de jo ute uansett hva de mener om det. De fleste kaniner har det mye bedre ute, enn inne. Uansett. Kaniner er ikke skapt for å hoppe rundt på parkett og syntetiske mikrofiberplast-tepper... De er skapt for å gnage på kvist og være utendørs, i naturen. Det er der de hører hjemme. Jeg har hatt kaniner både ute og inne, og ser at de har det mye bedre utendørs der de kan utfolde seg, grave seg huler osv. Hvordan tilfredsstiller du kaniners behov for å grave huler innendørs? Har du en 500 liter stor tank med jord du putter dem oppi så de kan grave?
palamina Skrevet 7. februar 2018 #19 Skrevet 7. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du ha et dyr i bur..? Fordi du på død og liv skal gi sønnen din et kjæledyr? Hva med å lære ham at dyr ikke skal fanges og tvinges til å leve bak gitter hele sitt liv? Gi ham et akvarium? Det er superspennende for en toåring. Anonymkode: 6b9e7...3b5 Støtter akvarium jeg også, og selv har jeg veldig sansen for kampfisk, de får med seg alt som skjer på utsiden. Det å ta vare på burdyr på en god måte krever veldig mye av eieren ts. Jeg ser at du i tillegg er ute etter et sosialt burdyr og det er en kombinasjon som er veldig uheldig. Jeg har og har hatt rotter og kaniner. Men da uten bur, rottene var i bur om natta bare. Det blir fort for mye for noen som ikke orker å sette seg inn i måten å holde slike dyr på i frihet og med en toåring er det ikke noe særlig. 1
palamina Skrevet 7. februar 2018 #20 Skrevet 7. februar 2018 4 minutter siden, Neinøff skrev: De fleste kaniner har det mye bedre ute, enn inne. Uansett. Kaniner er ikke skapt for å hoppe rundt på parkett og syntetiske mikrofiberplast-tepper... De er skapt for å gnage på kvist og være utendørs, i naturen. Det er der de hører hjemme. Jeg har hatt kaniner både ute og inne, og ser at de har det mye bedre utendørs der de kan utfolde seg, grave seg huler osv. Hvordan tilfredsstiller du kaniners behov for å grave huler innendørs? Har du en 500 liter stor tank med jord du putter dem oppi så de kan grave? Her tror jeg ikke vi kommer noen vei. What ever floats your boat. Jeg har alltid hatt kanin løs i huset uten bur, 200 kvm inne med tilgang gjennom kattedør til et mål inngjerdet tomt ute. Full frihet døgnet rundt året rundt. Inne har jeg tre svære kasser med strø, greiner og jord å grave i. Ikke at de graver så ofte, men det hadde de nok gjort hvis de hadde kjedet vettet av seg i en liten innhegning i hagen. Ikke minst får de dekket behovet for å være sosial med familien sin når de ønsker det og ikke bare når noen kommer ut i hagen for å sette av litt tid til dem. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå