AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #1 Skrevet 5. februar 2018 Forrige uke sklei jeg veldig på isen i en sving, mistet helt kontrollen på bilen i kanskje 1-2 sekunder (barna i baksetet merket ikke noe) skjedde ingenting, måtte rygge litt tilbake for å få ta på veien og kjøre videre oppover. Kom en bil som måtte stoppe akkurat i det jeg justerte bilen for å kjøre videre som tutet, viste meg fingeren og blinket på meg. Jeg lurer bare på om det er «vanlig» å skli litt når det er ren is ute, eller om det bare er idioter som gjør det og jeg ikke burde kjøre mer når det er glatt? Ble så overrasket over reaksjonen til den møtende bilen. Som absolutt ikke var i fare for å bli kjørt på og som måtte stoppe noen sekunder. Anonymkode: e6081...2f3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #2 Skrevet 5. februar 2018 Du bør bli flinkere til å tilpasse fart etter føret. Det er ikke ‘vanlig’ å skli på den måten der. Du trenger mer trening i å kjøre på glatt underlag. Så tren, i stedet for å droppe kjøring. Anonymkode: e4563...670 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #3 Skrevet 5. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forrige uke sklei jeg veldig på isen i en sving, mistet helt kontrollen på bilen i kanskje 1-2 sekunder (barna i baksetet merket ikke noe) skjedde ingenting, måtte rygge litt tilbake for å få ta på veien og kjøre videre oppover. Kom en bil som måtte stoppe akkurat i det jeg justerte bilen for å kjøre videre som tutet, viste meg fingeren og blinket på meg. Jeg lurer bare på om det er «vanlig» å skli litt når det er ren is ute, eller om det bare er idioter som gjør det og jeg ikke burde kjøre mer når det er glatt? Ble så overrasket over reaksjonen til den møtende bilen. Som absolutt ikke var i fare for å bli kjørt på og som måtte stoppe noen sekunder. Anonymkode: e6081...2f3 Det er vanlig å følge veitrafikkloven og ferdes aktpågivende, hensynsfullt og varsomt, og å tilpasse farten etter forholdene. Sklir du så kjører du uforsvarlig, og kan straffes for uaktsom kjøring om du blir tatt eller påfører noe eller noen skade. Du får begynne å kjøre etter forholdene og ikke hindre eller forstyrre andre bilførere, eller parkere bilen om du ikke klarer å kjøre etter forholdene. Anonymkode: a3378...174 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #4 Skrevet 5. februar 2018 Det kan skje alle. Særlig at bilen glipper i et-par sekunder, slik du beskriver. Glatt underlag kan være veldig uforutsigbart, selv ved lave hastigheter. Jeg er i snitt 1 time i bilen hver dag, året rundt, ofte på glatt føre. Og kjører bil som er tilpasset forholdene. Har mistet kontrollen to ganger. Ene gangen var det spor, var veldig klar over risikoen, kjørte forsiktig og var konsentrert, men plutselig glapp veigrepet og jeg fikk sleng på bilen. En annen gang lå jeg i 10kmt ned en bakke, likevel var plutselig alt av veigrep borte. Begge gangene var selvfølgelig fart tilpasset, slik det også var for deg, og man fikk tilbake kontrollen nesten umiddelbart. Du har lært hvor fort det kan skje, og vil være enda mer forsiktig neste gang. Og ikke bry deg om reaksjonen til sjåføren. Vise fingeren hører aldri hjemme uansett. Det er noe oppegående mennesker sluttet med på ungdomsskolen da det var "kult", og vitner kun om den mentale modenheten til personen. Anonymkode: d3f10...8c4 1
tdm900 Skrevet 5. februar 2018 #5 Skrevet 5. februar 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forrige uke sklei jeg veldig på isen i en sving, mistet helt kontrollen på bilen i kanskje 1-2 sekunder (barna i baksetet merket ikke noe) skjedde ingenting, måtte rygge litt tilbake for å få ta på veien og kjøre videre oppover. Kom en bil som måtte stoppe akkurat i det jeg justerte bilen for å kjøre videre som tutet, viste meg fingeren og blinket på meg. Jeg lurer bare på om det er «vanlig» å skli litt når det er ren is ute, eller om det bare er idioter som gjør det og jeg ikke burde kjøre mer når det er glatt? Ble så overrasket over reaksjonen til den møtende bilen. Som absolutt ikke var i fare for å bli kjørt på og som måtte stoppe noen sekunder. Anonymkode: e6081...2f3 Å skli på isen er nok noe alle gjør før eller seinere. Det gir en real støkk, og passer på etterpå. Har selv vært ute for det. Bare håpe du rakk å vise finger’n tilbake mot en slik idiot😳😁😁 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #6 Skrevet 5. februar 2018 Satt en god støkk i meg, ja. Hehe, Rakk ikke det, var bare opptatt av å komme meg kjappest mulig avgårde og ikke plage han mer. Anonymkode: e6081...2f3
Illuminatum Skrevet 6. februar 2018 #7 Skrevet 6. februar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Forrige uke sklei jeg veldig på isen i en sving, mistet helt kontrollen på bilen i kanskje 1-2 sekunder (barna i baksetet merket ikke noe) skjedde ingenting, måtte rygge litt tilbake for å få ta på veien og kjøre videre oppover. Kom en bil som måtte stoppe akkurat i det jeg justerte bilen for å kjøre videre som tutet, viste meg fingeren og blinket på meg. Jeg lurer bare på om det er «vanlig» å skli litt når det er ren is ute, eller om det bare er idioter som gjør det og jeg ikke burde kjøre mer når det er glatt? Ble så overrasket over reaksjonen til den møtende bilen. Som absolutt ikke var i fare for å bli kjørt på og som måtte stoppe noen sekunder. Anonymkode: e6081...2f3 Slikt skjer. Ofte kan det være lurt å sette på nødblink når slikt skjer. Vedkommende hadde kanskje ikke vist deg fingeren da.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 Jeg mistet kontrollen på bilen i en sving en gang. Men enset ikke at det var glatt siden veien var helt vanlig. Havnet nesten ut i grøfta og surret rundt i veikrysset. Flaks det ikke kom trailere og biler. Eller var forgjengere der. Vær obs på hvite felt i veien, som ser ut som pudder. Der er det lett å bli lurt, i hvert fall på en solfylt og varmere mars dag. Ellers har jeg klart meg bra på glatta enda jeg mister veigrepet og det er greit å bruke varsellys når du sklir. Det gjør du også når du kjører på glatt føre og det ligger en idiot helt oppi rompa di, da skjønner de og holder avstand før det blir ulykke. Man må tenke og handle helt annerledes når man bremser og avstand på glatt føre. Da gjelder det å ikke kjøre nære andre i det hele tatt som mange gjør. Også i svinger så må man sette ned farten lenge før, eller hvis du glemmer deg bort kan du svinge veldig forsiktig på rattet mens du pumpe bremser, men har man for høy fart så går det galt. Anonymkode: 950dd...ba4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #9 Skrevet 1. mars 2018 På 5.2.2018 den 18.44, AnonymBruker skrev: Det er vanlig å følge veitrafikkloven og ferdes aktpågivende, hensynsfullt og varsomt, og å tilpasse farten etter forholdene. Sklir du så kjører du uforsvarlig, og kan straffes for uaktsom kjøring om du blir tatt eller påfører noe eller noen skade. Du får begynne å kjøre etter forholdene og ikke hindre eller forstyrre andre bilførere, eller parkere bilen om du ikke klarer å kjøre etter forholdene. Anonymkode: a3378...174 Det kan skje at det er så glatt at man ikke får bilen fremover og man sklir i alle retninger. Det skjer også at man blir fryktelig overrasket når man setter ned farten betraktlig og ligger på andre gir i en bratt sving for å plutselig miste veigrep og kontroll. Man kan ikke alltid noe for at det kan være fryktelig glatt på små punkter i veien. Da kan man ikke gjøre så mye annet enn å håpe på at det går bra. Anonymkode: 950dd...ba4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #10 Skrevet 6. mars 2018 Bullshit uten like at hvis man sklir litt så kjører man uforsvarlig. Jeg kjører veldig fint og forsvarlig, og har også klart å skli når veiene har vært glatte. Anonymkode: 10357...0cd
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #11 Skrevet 6. mars 2018 Herregud, jævla pekefinger viftende bedrevitere. Stikk heller den pekefingeren i rævva. Alle kan gli! Kjørte sakte på isete føre, det var sporete og bilen gled litt, men pga sporet fikk jeg skikkelig sleng. Sånn skjer. Også dere. Anonymkode: 58b42...29e 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #12 Skrevet 6. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, jævla pekefinger viftende bedrevitere. Stikk heller den pekefingeren i rævva. Alle kan gli! Kjørte sakte på isete føre, det var sporete og bilen gled litt, men pga sporet fikk jeg skikkelig sleng. Sånn skjer. Også dere. Anonymkode: 58b42...29e Du trenger ikke være aggressiv Anonymkode: 8f40a...f92
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #13 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke være aggressiv Anonymkode: 8f40a...f92 Du trenger ikke bry deg. Anonymkode: 58b42...29e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå