Gå til innhold

Hormonell migrene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har hatt migrene siden jeg var ca. 12 år. I voksen alder er det spenningsmigrene noen ganger og migrene forårsaket av matvarer andre ganger. Disse typer migrene klarer jeg å unngå ved å spise riktig. Verre er det med den hormonelle migrenen som kommer hver 14 dag og varer i 2-4 dager. Veldig slitsomt! Opplever at migrenemedisinen Maxalt ikke hjelper, har tidligere prøvd Relpax og Imigran. 

Er det noen som har samme type migrene og har funnet medisin eller annen behandling som hjelper?

Anonymkode: 20dbd...ed6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del hjalp det å begynne på hormonprevensjon i mild form. God effekt av både Cerazette (piller) og hormonspiral. Vanlige p piller derimot, gjorde migren hundre ganger verre. 

• Liker 1
Skrevet

Hormonell migrene kommer av fallet i østrogennivået som inntrer rett før blødningen starter. I tillegg er det vist at underlivsblødning i seg selv trigger migrene. 

Du trenger derfor noe som kan gjøre østrogennivået stabilt, samt sørge for at blødningene dine blir mildere, eller helst stanser helt.  Det gjøres best med langtidsprevensjon.  Du kan ta vanlige p-piller og hoppe over pausen. Eller bytte til hormonspiral, p-stav eller p-sprøyte. 

Et alternativ er også å bruke Naratriptan (Naramig) som korttidsforebyggende mot menstruasjonsmigrene.  Da starter du 2 dager før ventet menstruasjon, og tar en Naramig hver 12. time.  Det kan du gjøre i 5 dager sammenhengende. 

Naramig er et triptan på lik linje med Maxalt (Rizatriptan), Relpax (Eletriptan) og Imigran (Sumatriptan) men med litt svakere styrke, og lengre halveringstid. 

Dette må du selvsagt avtale med legen din. 

Hodepineforbundet har en times chat hver torsdag kveld, hvor du kan snakke med en hodepinespesialist. 

Skrevet

Jeg har hormonell migrene og har hormonspiral, uten at det gjør noen forskjell. Har like mye migrene for det. 

Skrevet

Jeg gikk på yasmin ppiller og ddt tok migrenen, helt til jeg fikk blodpropp. Nå må jeg bare tåle det før mensen, under mensen og rett etter... dritt.. bruker zomig. 

Anonymkode: 101e4...89e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...