Gå til innhold

Å redde tapt ansikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjorde dere for å komme igjennom en vanskelig periode hvor dere tapte ansikt, ære og det som er? 

Hvordan greide dere å gjenreise respekten fra andre, og vinne tilbake tillit?

Anonymkode: 3fffd...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, Eltele skrev:

Hva mener du da? Kan du være litt mer spesifikk?

La oss bare si at en jeg stolte på, plutselig førte meg bak lyset. Jeg har blitt offer for et tillitsbrudd, som nå har blitt brukt for å sanke venner i nærmiljøet. På min bekostning! Den personen nyter nå mye oppmerksomhet, men det folk ikke vet er at vedkommende har mye å skjule. H*n lever en løgn og har mye rart i sin fortid. Jeg støttet vedkommende i flere år, men nå ble jeg altså brukt for at h*n skulle slippe unna et negativt fokus og mistenksomhet fra andre. Nettopp ved å få andre til å se min retning, og lete etter feil hos meg. Men jeg har ingen skitten fortid! Det har h*n derigmot. Men nå som vedkommende blir sett opp til av andre, er det lite lurt av meg å fortelle ting jeg vet om personen. Da vil jo jeg bli den rare.. Så jeg velger å tie, så får heller andre finne ut av dette selv.

Jeg står uansett igjen nå som en slags tapende part, mens den andre parten smykker seg og koser seg i solen. Føler meg veldig lurt, og utrolig dum..

Som dere sikkert skjønner så er personen dyktig til å drive manipulering. Å være falsk og kunstig, ser ikke ut til å få opp øynene på noen. Folk lar seg lett blende og sjarmere desverre. 

Hva kan jeg gjøre for å overleve framover? Har kuttet ut dette mennesket, uten å före h*n med flere opplysninger og forklaringer. Så nå har h*n ingenting å gi andre på min bekostning :)

TS

 

 

Anonymkode: 3fffd...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

La oss bare si at en jeg stolte på, plutselig førte meg bak lyset. Jeg har blitt offer for et tillitsbrudd, som nå har blitt brukt for å sanke venner i nærmiljøet. På min bekostning! Den personen nyter nå mye oppmerksomhet, men det folk ikke vet er at vedkommende har mye å skjule. H*n lever en løgn og har mye rart i sin fortid. Jeg støttet vedkommende i flere år, men nå ble jeg altså brukt for at h*n skulle slippe unna et negativt fokus og mistenksomhet fra andre. Nettopp ved å få andre til å se min retning, og lete etter feil hos meg. Men jeg har ingen skitten fortid! Det har h*n derigmot. Men nå som vedkommende blir sett opp til av andre, er det lite lurt av meg å fortelle ting jeg vet om personen. Da vil jo jeg bli den rare.. Så jeg velger å tie, så får heller andre finne ut av dette selv.

Jeg står uansett igjen nå som en slags tapende part, mens den andre parten smykker seg og koser seg i solen. Føler meg veldig lurt, og utrolig dum..

Som dere sikkert skjønner så er personen dyktig til å drive manipulering. Å være falsk og kunstig, ser ikke ut til å få opp øynene på noen. Folk lar seg lett blende og sjarmere desverre. 

Hva kan jeg gjøre for å overleve framover? Har kuttet ut dette mennesket, uten å före h*n med flere opplysninger og forklaringer. Så nå har h*n ingenting å gi andre på min bekostning :)

TS

 

 

Anonymkode: 3fffd...9a8

Jeg opplevde at en eks fortalte løgner om meg til alle som lånte ham et øre. Han oppsøkte til og med naboene mine, og foreldrene til min sønns venner. Som han aldri hadde truffet før. 

Det er igrunnen ikke så mye man kan gjøre. Jeg måtte tvinge meg selv til å heve meg over det. Holdt fast ved tanken på at jeg selv, min familie og mine nærmeste venner visste sannheten, og at det er de som betyr noe for meg. Likevel fikk jeg nærmest angst for å gå på butikken en periode. Følte at folk kikket og hvisket. Synes det var forferdelig ubehagelig at folk hadde hørt og kanskje trodde på de fæle løgnene om meg. 

Sannheten vinner til slutt! Jeg tok ingen runde for å fortelle sannheten, men han ble likevel avslørt etterhvert. Folk begynte selv å lure på hans agenda (Hvilke typer mennesker går egentlig rundt til ukjent for å snakke dritt!? Hvem oppsøker ukjente, for å snakke ned en eks?), og folk som faktisk kjente meg, og ham, sa ifra, selv om jeg tiet. Løgnene rant ut i sanden. 

Det var fælt å oppleve dette, men jeg er glad for at jeg ikke sank ned til hans nivå, men stolte på meg selv og at sannheten ville fremkomme etterhvert. 

Føler med deg, men håper du har styrke til å stå det ut. Klemmer 

Anonymkode: 13012...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde at en eks fortalte løgner om meg til alle som lånte ham et øre. Han oppsøkte til og med naboene mine, og foreldrene til min sønns venner. Som han aldri hadde truffet før. 

Det er igrunnen ikke så mye man kan gjøre. Jeg måtte tvinge meg selv til å heve meg over det. Holdt fast ved tanken på at jeg selv, min familie og mine nærmeste venner visste sannheten, og at det er de som betyr noe for meg. Likevel fikk jeg nærmest angst for å gå på butikken en periode. Følte at folk kikket og hvisket. Synes det var forferdelig ubehagelig at folk hadde hørt og kanskje trodde på de fæle løgnene om meg. 

Sannheten vinner til slutt! Jeg tok ingen runde for å fortelle sannheten, men han ble likevel avslørt etterhvert. Folk begynte selv å lure på hans agenda (Hvilke typer mennesker går egentlig rundt til ukjent for å snakke dritt!? Hvem oppsøker ukjente, for å snakke ned en eks?), og folk som faktisk kjente meg, og ham, sa ifra, selv om jeg tiet. Løgnene rant ut i sanden. 

Det var fælt å oppleve dette, men jeg er glad for at jeg ikke sank ned til hans nivå, men stolte på meg selv og at sannheten ville fremkomme etterhvert. 

Føler med deg, men håper du har styrke til å stå det ut. Klemmer 

Anonymkode: 13012...1a6

Klem til dere 💜 samme erfaring har jeg,folk reagerer til slutt på den som sladrer hele tiden,og det går over

Anonymkode: 50951...dfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

La oss bare si at en jeg stolte på, plutselig førte meg bak lyset. Jeg har blitt offer for et tillitsbrudd, som nå har blitt brukt for å sanke venner i nærmiljøet. På min bekostning! Den personen nyter nå mye oppmerksomhet, men det folk ikke vet er at vedkommende har mye å skjule. H*n lever en løgn og har mye rart i sin fortid. Jeg støttet vedkommende i flere år, men nå ble jeg altså brukt for at h*n skulle slippe unna et negativt fokus og mistenksomhet fra andre. Nettopp ved å få andre til å se min retning, og lete etter feil hos meg. Men jeg har ingen skitten fortid! Det har h*n derigmot. Men nå som vedkommende blir sett opp til av andre, er det lite lurt av meg å fortelle ting jeg vet om personen. Da vil jo jeg bli den rare.. Så jeg velger å tie, så får heller andre finne ut av dette selv.

Jeg står uansett igjen nå som en slags tapende part, mens den andre parten smykker seg og koser seg i solen. Føler meg veldig lurt, og utrolig dum..

Som dere sikkert skjønner så er personen dyktig til å drive manipulering. Å være falsk og kunstig, ser ikke ut til å få opp øynene på noen. Folk lar seg lett blende og sjarmere desverre. 

Hva kan jeg gjøre for å overleve framover? Har kuttet ut dette mennesket, uten å före h*n med flere opplysninger og forklaringer. Så nå har h*n ingenting å gi andre på min bekostning :)

TS

 

 

Anonymkode: 3fffd...9a8

Det hørtes ikke ut som en hyggelig situasjon gitt. For å si det sånn så virker ikke din tidligere kamerat så veldig allright. Kanskje vedkommende viser sitt sanne jeg til slutt. 

Endret av Eltele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare konfrontere denne personen direkte og ta ting dere to i mellom? Altså konfrontere i forhold til det egentlige problemet/svik og ikke piss som hva som er blitt sagt til andre? 

Anonymkode: a6764...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde dere for å komme igjennom en vanskelig periode hvor dere tapte ansikt, ære og det som er? 

Hvordan greide dere å gjenreise respekten fra andre, og vinne tilbake tillit?

Anonymkode: 3fffd...9a8

Ære, respekt, stolthet og blodhevn. Da jeg var en ung mann på 800-tallet tapte jeg ansikt og mistet æren min. Det var etter at Halvgrim Helgrimsson kalte meg en feig hestekuk. Jeg ble så satt ut at jeg glemte å kreve holmgang der og da, før jeg visste ordet av det var Havgrim Helgrimsson over alle hauger. Jeg ble selvfølgelig stemplet som en balleløs feiging. Men, da slo tanken meg om blodhevn. Jeg utrydda all hans ætt i 4 ledd, trellebandt 5 ledd, og voldtok de i 6 ledd. Etter det så alle på meg med respekt.

Det jeg prøver å si med dette, ikke gjør som jeg gjorde. Du bør heller drite i det, ikke ta deg selv for høytidelig. Og har du gjort noe galt eller dumt, be ydmykt om unnskyldning, ta tyren ved horna, ha baller til å vise deg sårbar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare konfrontere denne personen direkte og ta ting dere to i mellom? Altså konfrontere i forhold til det egentlige problemet/svik og ikke piss som hva som er blitt sagt til andre? 

Anonymkode: a6764...d68

Det nytter nok ikke, desverre. H*n vil bare vri seg unna ved å spille dum og benekte alt..

Fra tidligere av i vennskapet var vedkommende langt nede, og fortalte at vennene tidligere brøt kontakten med h*n. De brøt kontakten uten å forklare hvorfor, noe jeg nå skjønner. For hvem gidder vel å diskutere med en bedreviter som aldri tar feil? Ikke vil h*n innrømme skyld for alt i verden..

Alt jeg kommer til å si til h*n er at jeg har tatt et valg, og kommer ikke til å utdype dette nærmere. H*n later uansett til å spille forvirret nå, og har ikke løftet en finger for å redde vennskapet. Dette i seg selv bekrefter at jeg har gjort et riktig valg :) Jeg var null verdt for vedkommende.

TS

Anonymkode: 3fffd...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ære og tanken om å "redde ansikt" har aldri slått meg , jeg tar meg selv ikke så høytidelig. Om jeg driter meg ut så driter jeg meg ut men det er enten raskt glemt eller så kan jeg le av det i ettertid. 

Jeg syntes ikke man skal fokusere så voldsomt på hva andre tenker om en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det nytter nok ikke, desverre. H*n vil bare vri seg unna ved å spille dum og benekte alt..

Fra tidligere av i vennskapet var vedkommende langt nede, og fortalte at vennene tidligere brøt kontakten med h*n. De brøt kontakten uten å forklare hvorfor, noe jeg nå skjønner. For hvem gidder vel å diskutere med en bedreviter som aldri tar feil? Ikke vil h*n innrømme skyld for alt i verden..

Alt jeg kommer til å si til h*n er at jeg har tatt et valg, og kommer ikke til å utdype dette nærmere. H*n later uansett til å spille forvirret nå, og har ikke løftet en finger for å redde vennskapet. Dette i seg selv bekrefter at jeg har gjort et riktig valg :) Jeg var null verdt for vedkommende.

TS

Anonymkode: 3fffd...9a8

Like så greit kanskje. Kjedelig å være i et vennskap der du må sitte å diskutere med personen hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5. februar 2018 den 19.33, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde at en eks fortalte løgner om meg til alle som lånte ham et øre. Han oppsøkte til og med naboene mine, og foreldrene til min sønns venner. Som han aldri hadde truffet før. 

Det er igrunnen ikke så mye man kan gjøre. Jeg måtte tvinge meg selv til å heve meg over det. Holdt fast ved tanken på at jeg selv, min familie og mine nærmeste venner visste sannheten, og at det er de som betyr noe for meg. Likevel fikk jeg nærmest angst for å gå på butikken en periode. Følte at folk kikket og hvisket. Synes det var forferdelig ubehagelig at folk hadde hørt og kanskje trodde på de fæle løgnene om meg. 

Sannheten vinner til slutt! Jeg tok ingen runde for å fortelle sannheten, men han ble likevel avslørt etterhvert. Folk begynte selv å lure på hans agenda (Hvilke typer mennesker går egentlig rundt til ukjent for å snakke dritt!? Hvem oppsøker ukjente, for å snakke ned en eks?), og folk som faktisk kjente meg, og ham, sa ifra, selv om jeg tiet. Løgnene rant ut i sanden. 

Det var fælt å oppleve dette, men jeg er glad for at jeg ikke sank ned til hans nivå, men stolte på meg selv og at sannheten ville fremkomme etterhvert. 

Føler med deg, men håper du har styrke til å stå det ut. Klemmer 

Anonymkode: 13012...1a6

Mye av det samme har skjedd her. Personen har invitert hjem to av naboene mine hjem til seg, og foret dem godt med info om meg. Alle tre ser jo ut til å være svært fornøyde om dagen.. Irriterende at en person som lever under et dekknavn, skal få gå rundt å bli trodd:P Er et lite miljø dette, så her er alle triks brukt fra vedkommende..

Ane ikke om jeg skal gidde å konfrontere naboene eller ikke. Lønner seg vel kanskje å la være, ved å late som ingenting? Har uansett ingenting å skjule.. Blir uansett slutt nå på dette giftige vennskapet. 

Anonymkode: 3fffd...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...