Gå til innhold

Dele premie vunnet på skrapelodd gitt i gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om gevinsten var 2 millioner? Ville dere fortsatt gitt giveren halvparten? :)

Anonymkode: 887a9...6dc

Jeg (TS) hadde garantert delt hvis det var snakk om en slik sum.  En million kroner kan jo virkelig endre livet til folk med dårlig råd.  Likeledes, hvis jeg hadde vunnet en hundrelapp hadde jeg ikke tenkt på å dele.  10 000 kroner føler jeg selv er i "grenseland".  Ser flere her foreslår middag/dra ut på byen, men det er ingen av oss spesielt glade i, men det er klart man kan jo finne noe vi begge liker og spandere det på henne.

Men samvittigheten min har det nok absolutt best hvis jeg deler pengene...

Anonymkode: e5735...ec8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger hun å få vite at du vant..?

Anonymkode: 803d3...5d9

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ha delt. Og når du sier samvittigheten din vil være dårlig om du ikke deler så har du svarer ditt der 😊

Du virker som en snill og omtenksom person 😊

Anonymkode: 1b9f3...489

Skrevet

Nei, et skrapelodd er en gave på lik linje med annet, og det er ikke forventet at man skal gi bort noe av en gave.

Behold alle pengene selv med god samvittighet!

Dere kan jo evt. finne på noe koselig sammen som du betaler for.

• Liker 2
Skrevet

Syns du skal dele om det er det du vil. Men fordi du vil og ikke av plikt. Takk for denne tråden. Så fikk jeg litt godhet inn i tilværelsen i dag. Bare at du tenker tanken gjør meg godt.

• Liker 2
Skrevet

Nei, du må ikke dele. Gi henne en blomst eller noe, eller inviter henne på middag (hjemme eller på restaurant).

Anonymkode: 18723...b13

• Liker 1
Skrevet

Jeg har iblant gitt bort skrapelodd og utfylte lottokuponger (dengang det var mulig uten brukerkort), og fått spørsmålet "men tenk om jeg vinner en million!". Da har jeg svart, som sant er, at dette er lodd jeg ikke hadde kjøpt til meg selv uansett, så en eventuell høy gevinst vil ikke føles bitter.

Så behold gevinsten selv, men du kan jo vurdere å gi en eske konfekt eller noen blomster til loddkjøperen.

• Liker 4
Skrevet

Hadde eg gitt bort et skrapelodd tror jeg faktisk jeg ville synes det var ubehagelig om mottaker ville dele gevinsten med meg. Det er en gave (som i de aller fleste tilfeller er ganske kjip gave hvor mottaker sitter igjen uten noe), kjøpt uten baktanker - å gi tilbake deler av den er egentlig å tillegge meg ganske smålige forventninger. Som T-Rex sier ville jeg jo ikke kjøpt loddet til meg selv, så det er ikke snakk om at jeg har gått glipp av noe. En middag eller noe annet hyggelig, ja, men ikke penger.

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke falt meg inn å dele, uansett sum. Loddet var en gave. Hun visste da hun ga den at du "risikerte" å vinne penger på det. Så hvorfor i alle dager skulle du da dele med henne? Om hun forventet noe slikt, burde "gaven" blitt gitt med "Her er et lodd vi kan dele, skal du eller jeg skrape det?". 

Anonymkode: 92792...1f4

• Liker 1
Skrevet

Å folk drar inn moral ondene diskusjonen 🙄 moral har ingenting med dette å gjøre. Gir man tilbake halvparten av en gave så har det ingenting med moral å gjøre. Tror folk må lese seg litt opp 

Anonymkode: 117ab...6ef

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville som flere over, syntes at det var ubehagelig om mottageren ønsket å dele gevinsten med meg. Gave er gave, gitt er gitt.

Tanken er fin, men jeg syns du kan beholde gevinsten med god samvittighet.

Anonymkode: 1d5d2...19a

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville som flere over, syntes at det var ubehagelig om mottageren ønsket å dele gevinsten med meg. Gave er gave, gitt er gitt.

Tanken er fin, men jeg syns du kan beholde gevinsten med god samvittighet.

Må utdype:

Når jeg gir en gave, så ønsker jeg å gi noe jeg tror mottager blir glad for. Om jeg får igjen deler av gaven, så føles det som om gaven ikke falt i smak, og at mottageren ikke ble glad for den. Jeg liker ikke å dele gaver jeg har gitt, da gir jeg heller noe på deling, om det gir noen mening.

Skrevet

Jeg vant også 10 000 på flax en gang 👍

Anonymkode: d1808...305

Skrevet

Jeg hadde delt :)
Jeg har vokst opp med at det å dele på godene er bra og du føler deg bedre etterpå =)
Men... Jeg forventer aldri at noen skal dele med meg heller...

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du er glad i uteliv, regner du med at alle er det. Men noen synes det er helt horribelt å sløse bort tusenvis av kroner på å fylle vomma. Hvorfor må du absolutt bestemme, kan du ikke heller gi henne penger slik at hun kan bruke pengene på noe HUN liker?

Anonymkode: 9b80d...d0a

Hvorfor er du så hissig?
Det er lov å takke nei og dessuten kjenner jeg min venninne. Jeg liker ikke å gå ut, men det gjør hun og jeg vet at hun hadde vært glad for en slik kveld.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Daria said:

Hadde eg gitt bort et skrapelodd tror jeg faktisk jeg ville synes det var ubehagelig om mottaker ville dele gevinsten med meg. Det er en gave (som i de aller fleste tilfeller er ganske kjip gave hvor mottaker sitter igjen uten noe)

Det man gir bort er et øyeblikks forventning/spenning. Og det kan være en grei nok gave til folk som ellers ikke ville fått noe som helst - julepresang til perifere slektninger, for eksempel, eller en "morsom" tilleggspresang.

Gjest NotNaomi
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moralen her. Aldri kjøp skrapelodd i gave.

Anonymkode: 8a464...e9d

Virkelig? Gå bort lodd selv i gave en tid jeg ikke hadde råd til "ordentlige"gaver til alle. En vant på ett av dem,og jeg ble veldig glad! Vedkommende trengte penger også,så ekstra morsomt.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Hadde du vunnet en mye større sum,så hadde det vært en hyggelig gest å gi henne litt Ts. Jeg personlig hadde gitt litt uansett om hun har veldig dårlig råd,men det er ikke nødvendig eller mer riktig å la være. Det er jo også en mulighet for at hun gleder seg med deg,og ikke vil ta i mot. Du kan uansett beholde dem med god samvittighet. Det var din gave :-) 

Skrevet

Hvis du gifter deg og får 10 000, gir du da tilbake 5 tusen?

Anonymkode: fd599...95d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...