Gå til innhold

Jeg hater min bestevenninnes samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, å hate er et forferdelig sterkt ord, men i dette tilfellet er det faktisk kun det ordet som beskriver følelsen godt nok.

Min venninne er samboer med en mannssjåvinist, en som driver psykisk terror mot henne og kun tenker på seg selv. Han lager ikke mat, for det er kvinnens oppgave. Det samme gjelder med vasking av klær, hus etc. De har begge full jobb, og hun jobber ofte lenger dager enn han til og med. Han har vært utro mot henne, og hun sier at det var forferdelig dårlig gjort av han, og sier at det er utilgivelig osv, men så lar hun det bare gå også lever de livet videre som om ingenting har skjedd. Hun er en så oppegående og snill jente, og hun ble dumpet av sin tidligere kjæreste som hun hadde vært sammen med noen år på en vond måte, før hun ble sammen med sin nåværende samboer ganske fort etterpå. Han er ikke bare slem mot henne (han har aldri vært voldelig, bare nedlatende og utrolig slem i måten han snakker til henne på.) han er sånn mot meg også, hennes nærmeste venninne. Spesielt om vi er på felles arrangementer som involverer alkohol. Da kan han kalle meg de styggeste ting, ta hardt tak i meg og fortelle meg hvor lite verdt jeg er osv. Min venninne begynner alltid å gråte når dette skjer, før han begynner å skjelle ut henne også. Jeg har alltid svart tilbake og bedt han ta seg sammen, og forlatt situasjonen. Disse hendelsen skjer alltid uprovosert, ofte om han er i dårlig humør for noe. Hadde min kjæreste gjort dette mot mine venninner hadde jeg gått fra han. Alt hun gjør er å si «nei uff, han tåler ikke alkohol han stakkar, da sier han litt dumme ting» også går livet videre. Jeg kjenner jeg er så LEI, og sint. Og lei av at han sitter i sofaen og ber henne gå å lage mat, så gjør hun det. Lei av at han sier «nå var det jævelig rotete her hjemme, klarer du ikke å rydde du eller?» så ler hun også begynner hun å rydde, mens han sitter like godt i sofaen og ser på TV. Hun kan ofte si i mot han, og da føyer han seg men det skjer ingen endring. Det er ingen som forstår hvorfor hun er sammen med han. Jeg orker ikke å omgås han mer.. Nå er jeg bare skikkelig lei meg. Han tar også så stor plass, snakker og interesserer seg KUN for seg selv, og snakker i timesvis om seg selv og ting han har gjort/opplevd. Om min venninne har besøk av venninner og han kommer hjem fra jobb kan han be de dra hjem, eller flytte seg for han skal sitte på plassen sin. Og da står han bare å er sint og tripper til vedkommende flytter seg så han får plassen sin. Min venninne sier først «nei, ikke si sånn da» til han, men så hører ikke han og hun lar det skje. Om og om igjen. Hun lager også matpakke til han og blir med på alt han sier hun må bli med på, selvom hun ikke har lyst. Vi bor på en liten plass i nord og de fleste vet hvem han er, og han har et negativt rykte på seg. Vi er i midten av 20 årene, han er et år eldre enn henne.

 

Uff, jeg måtte bare få det ut. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg merker at det gode vennskapet jeg og min venninne hadde/har begynner å skrante, for han kommer alltid først og dette ødelegger absolutt alt. 

Anonymkode: 3490a...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er hun som må ta steget ut av forholdet, og før hun innser hva hun lever med, så kommer hun nok til å bli med han dessverre. Inviter henne til deg i stedet for å dra dit. Du kan være ærlig med din venninne og si rett ut at en slik person orker du ikke være rundt, men at hun er hjertelig velkommen til å besøke deg og finne på ting uten han. 

Anonymkode: 2214f...efd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er født til være andres eiendeler. Din venninne er en slik. 

Sånn er livet, ikke noe å gjøre med det. Du får enten akseptere at dette er din venninnes liv, ellers må du finne andre venner.

Anonymkode: 0dc95...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er fortvilet, jeg hadde følt det på samme måte om det var min venninne. Men hun må dessverre avgjøre selv hvordan hun vil leve. Det eneste du kan gjøre er å være støttende og bygge henne opp når han bryter henne ned. Kanskje du kan få henne til å reise bort sammen med deg en helg eller uke på venninne tur, kanskje blir hun å få øynene opp når hun er borte fra han noen dager.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å kalle ham Hitler istedet for virkelig navn. Også til ham. Bli sint når han snakker sånn til deg hvor flere er tilstede. Ikke vær redd for scener. Helt greit at hun blir skikkelig flau over ham. Mår hun sier tull som "han tåler ikke alkohol så godt, stakkar" så ikke jatt med. Svar at han er bare mer mannevond enn til vanlig, og han er et ufyselig menneske.

Anonymkode: 53202...e36

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen er født til være andres eiendeler. Din venninne er en slik. 

Sånn er livet, ikke noe å gjøre med det. Du får enten akseptere at dette er din venninnes liv, ellers må du finne andre venner.

Anonymkode: 0dc95...eef

Tror du er litt skadet.

Anonymkode: 177b2...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen!

Har tidligere ikke vært redd for å lage scener med han, og har ofte konfrontert han foran henne. Men han blir skikkelig sint og kaller oss som konfronterer han de styggeste skjellsord. I alle slite situasjoner er hun nøytral og ender alltid opp med å ta hans forsvar til slutt. Hun forteller meg ofte om hvor dårlig han oppfører seg, men hun bare ler det bort. Er så utrolig lei nå, begynner å bli lei vennskapet vårt også for jeg kjenner det koker inni meg hver gang hun forsvarer en av de dumme handlingene hans. Er så utrolig trist for vi var så gode venner. Men hun har forandret seg etter hun ble sammen med han. Er ikke noe tak i henne lenger, og hun lever for å tilfredsstille han.. Det går ikke! 😞 lurer på om jeg kan ta avstand fra henne å er om hun blir å ta kontakt..

Anonymkode: 3490a...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen!

Har tidligere ikke vært redd for å lage scener med han, og har ofte konfrontert han foran henne. Men han blir skikkelig sint og kaller oss som konfronterer han de styggeste skjellsord. I alle slite situasjoner er hun nøytral og ender alltid opp med å ta hans forsvar til slutt. Hun forteller meg ofte om hvor dårlig han oppfører seg, men hun bare ler det bort. Er så utrolig lei nå, begynner å bli lei vennskapet vårt også for jeg kjenner det koker inni meg hver gang hun forsvarer en av de dumme handlingene hans. Er så utrolig trist for vi var så gode venner. Men hun har forandret seg etter hun ble sammen med han. Er ikke noe tak i henne lenger, og hun lever for å tilfredsstille han.. Det går ikke! 😞 lurer på om jeg kan ta avstand fra henne å er om hun blir å ta kontakt..

Anonymkode: 3490a...f07

Gjør det, men fortell henne hvorfor. Si at du ikke kan være venn med henne så lenge hun er sammen med han. Hun tåler å høre det.

Anonymkode: 735c5...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar avstand fra henne, si tydelig ifra at du alltid vil være der hvis hun går fra ham. Og at det kun er pga ham, hun har antagelig ikke verdens beste selvtillit.  Husk at det er mye vanskeligere for folk å forlate en som mishandler dem når de ikke har noe nettverk lenger. 

Og det er vel også en klassisk psykopat metode, å isolere partneren fra familie og venner så stakkaren blir svak og avhengig og ikke tør... 

Men for all del, skjønner deg godt. Og kanskje det kan være bra for henne og få høre at hun ikke fortjener å bli behandlet sånn. Hvis folk bare ser på og godtar det (selv om de baksnakker ham og tar avstand) er det jo lettere for henne å tro at det er akseptabelt. 

Anonymkode: 48f5d...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...