tussi84 Skrevet 4. februar 2018 #1 Skrevet 4. februar 2018 Har diabetes 2 og går på metaformin 3 ganger om dagen. Har ikke målt så veldig ofte før da dette ikke har vært nødvendig, men har nå blitt gravid og må måle flere ganger om dagen. Jeg spiser ikke mye godteri, men blodsukkeret er fortsatt høyt.. og gjerne høyest om morgen. Jeg kan også spise feks samme måltid til frokost 2 dager på rad.. og den ene dagen øker det med 0.5 og neste dag 1.8 etter 2 timer. Her er målingene mine siste par døgnet. Fredag før leggetid 7.7 Lørdag fastende 9,0 etter 12 t uten mat/drikke Måltid. Grovt brød med servelat og agurk 1 skive. 2 T ETTER måltid 9.4 Før lunsj 7.5, måltid 2 skiver grovtbrød med ost og skinke, paprika. 2 t etter måltid 8.1 Før middag 6.7. Middag salat med dressing. 2 t etter middag 7.6 Før kvelds 7.4, kveldsmat var det samme som middag. Måling ved leggetid er 9, 2. Måling natt etter 4 t søvn 8.4. Sover da 4 timer til.. Og målingen før frokost idag viser 8.8. Jeg tar det samme til frokost som i går.. og målingen viser 10.6 etter 2 t.. Jeg skjønner ikke at det kan være så forskjell fra i går til idag når jeg spiser akkurat det samme? Samtidig hvorfor er blodsukkeret mitt så høyt når jeg står opp når det er mindre kvelden før? Legen vil ha meg ned på 5,3 fastende og 6,7 etter måltid, men for meg ser det ut som en umulig oppgave når kroppen min ser ut til å produsere blodsukker av seg selv på natta. Spiser forøvrig sjeldent is/sjokolade/kaker/potetgull, og drikker kun light brus om jeg først drikker brus. Tar små mengder av pasta/ris/potet men mer grønnsaker. Jeg skjønner jo ingenting av dette og blir demotivert. Er det noen som skjønner noe her inne? Eller som har vært borte i det?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #2 Skrevet 4. februar 2018 Jeg synes du ligger litt høyt. Er det lenge siden du har vært til kontroll? Anonymkode: 3351f...090
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #3 Skrevet 4. februar 2018 Diabetes er ikke mat inn = blodsukker. Du må legge inn dagsform og aktivitetsnivå i formelen din. Eller bare ta til fornuften og gå for moderne teknologi og skaffe deg en sånn dings som måler konstant og viser målingene på en app på mobilen. Jeg ville gjort det siste. Altså: dette er 2018. I forhold til mat: bruk Internett. Du må ikke la det gå 12(!) timer mellom måltidene. Få i deg dine anbefalte 6-7 måltider om dagen, og øk inntaket av senopptak fiber, og du skal se at ting stabiliserer seg mer. Knekkebrød eller hjemmebakt brød er gjerne beste utvei (eller havregrøt). Kjøpebrød inneholder for mye sukker og rare greier til at det kan spises mye av til hverdags. Anonymkode: f46d5...254
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #4 Skrevet 4. februar 2018 Dette er en legesak å vurdere. I tillegg er det uvanlig å gå på tabletter og ikke insulininjeksjoner el. Når man er så ung at man kan bli gravid. Er dette noe fastlegen din har bestemt eller har du vært innom sykehus/spesialist? Senskader er langt større med denne måten å behandle diabetes hos unge på. Anonymkode: f0a55...046
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå