Gå til innhold

Hvordan bør tvillinger sove?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Førstegangsfødende med tvillinger i 3 trimester. Har hørt at tvillinger bør sove sammen den første tiden og at de trenger hverandres nærhet. Men jeg har også hørt at det kan bli et slit, da de ender opp med å vekke hverandre. Skal innrede barnerommet nå og lurer på hvordan jeg skal få dette til. 

Min første tanke var å kjøpe to enkel sprinkelsenger. Men er det mulig å feste sprinkelsenger sammen? De fra ikea for eksempel. Har ikke sett/funnet store senger hvor begge kan sove i, annet enn lekegrind, men det blir vel feil? Jeg har forresten to soverom i leiligheten. Bør jeg ha senga/sengene i mitt rom? Eller begge i eget rom? Isåfall hvor lenge? 

Huff så mange spørsmål men jeg har virkelig null ide ifht soving og type senger og jeg trenger deres hjelp.

Hva ville/har dere gjort?

Anonymkode: ee140...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet at tvillinger kan roe hverandre ned og hjelpe med nærhet og slikt, men om det er anbefalt... 🤔 Mulig kanskje det kan være greit om de trøster hverandre instarten, men når de starter å bevege seg mer... da er det kanskje greit med egen seng 😅 

Men blir mest synsing fra min side, håper noen tvillingfamiler kan veie inn! 👍🏻

Anonymkode: bd060...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillinger sover enten sammen eller hver for seg. Får du premature barn så skilles disse ved kuvøsebehandling. På føden blir de ofte lagt sammen i samme "baljen" som enlinger ligger i. 

Noen ganger er eneste måten å få dem til å roe seg å legge dem sammen. Dette bør du la barna styre selv når de kommer hjem og du ser hvilket behov de har for hverandres nærhet. 

Våre ble kuvøsebehandlet i lang tid og dermed "separert". Hvemme har de hatt hver sin seng, men lagt sammen i starten i en stor vanlig barnevogn. Når vi har vært hjemmefra så roer de seg fortsatt ikke uten å ligge tett sammenfiltret i hverandre. Da er problemet etterhvert blitt om reisesenga holder begge to. Kjøp to sprinkelsenger, og planlegg for soving hver for seg. De kan fint ligge begge to i en seng lenge. Når de ikke kan ligge samme veien med hodet, kan de ligge i hver sin ende av senga, selv om de da når de klarer å snu seg ofte vil ende opp ved siden av hverandre, dersom de vil det. 

Er din en eller toeggede? 

Anonymkode: c12fa...8e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine sove sammen i en seng ganske lenge, først på tvers og så anføttes. Jeg brukte den ene sprinkelsenga ved siden av vår seng. Jeg tok av langsiden og stilte senga inntil vår, enklere å trøste, amme etc. Den andre senga brukte vi som lekegrind/soveplass i stua til de trengte hver sin seng. I vogna hadde vi dobbeltbag som ble brukt til det ikke lengre var plass. 

Anonymkode: cb12c...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales at babyene ligger på rom med foreldrene til minimum 6 mnd. Etter det ville jeg lagt dem på samme rom. Det finnes ekstra store grindsenger. Kanskje det kan være et alternativ?

Anonymkode: d570f...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvillinger sover enten sammen eller hver for seg. Får du premature barn så skilles disse ved kuvøsebehandling. På føden blir de ofte lagt sammen i samme "baljen" som enlinger ligger i. 

Noen ganger er eneste måten å få dem til å roe seg å legge dem sammen. Dette bør du la barna styre selv når de kommer hjem og du ser hvilket behov de har for hverandres nærhet. 

Våre ble kuvøsebehandlet i lang tid og dermed "separert". Hvemme har de hatt hver sin seng, men lagt sammen i starten i en stor vanlig barnevogn. Når vi har vært hjemmefra så roer de seg fortsatt ikke uten å ligge tett sammenfiltret i hverandre. Da er problemet etterhvert blitt om reisesenga holder begge to. Kjøp to sprinkelsenger, og planlegg for soving hver for seg. De kan fint ligge begge to i en seng lenge. Når de ikke kan ligge samme veien med hodet, kan de ligge i hver sin ende av senga, selv om de da når de klarer å snu seg ofte vil ende opp ved siden av hverandre, dersom de vil det. 

Er din en eller toeggede? 

Anonymkode: c12fa...8e5

Eneggede jenter.

Skal prøve det du sier. Tusen takk! :)

Anonymkode: ee140...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det anbefales at babyene ligger på rom med foreldrene til minimum 6 mnd. Etter det ville jeg lagt dem på samme rom. Det finnes ekstra store grindsenger. Kanskje det kan være et alternativ?

Anonymkode: d570f...89c

Lurt. Skal sjekke og høre litt ifht til de grindene, bare de ikke er veldig dype. Takker!

Anonymkode: ee140...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde sprinkelsengene inntil hverandre i begynnelsen, så flyttet vi dem slik at de stod  etter hverandre langs den ene veggen. Dette var selvfølgelig etter at de ble flyttet på eget rom. Da de var 2 år fikk de hver sitt rom, bl.a fordi de hadde forskjellig døgnrytme og morgenfuglen vekket den andre. 

Da de sov inne hos oss lå de i samme seng, mest fordi det ikke er plass til to sprinkelsenger på soverommet vårt (knapt nok plass til en...).

Anonymkode: f2f0e...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre tvillinger sov sammen. Samkjøring av rutiner er nødvendig for å "overleve" som tvillingforeldre den første tiden, og det at de ligger i samme seng forenkler dette.

Anonymkode: 31902...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre lå i samme seng til de var 4 år. Først side om side, og så i hver sin ende av samme seng. Det ga dem stor trygghet, og oss foreldre mer ro. 

Jeg ammet etter klokken, og anbefaler det. Selv om en (eller begge) sov da det var amming ble de lagt til bryster, og drakk. Viktig å få dem inn i samme rutiner, så man ikke blir utslitt. 

Vi hadde tidlig tvillingene på eget rom, og det gikk fint, siden de hadde trygghet ved hverandre. Da de ble litt større hendte det ofte at jeg hørte at de våknet, men de lå tilfreds og pludret med hverandre ganske lenge før de "ropte" på meg. Fikk derfor mye mer hvile med tvillingene enn jeg fikk da storebror var baby. Jeg fikk også mer anledning til å rydde og gjøre annet, da de holdt hverandre med selskap. 

Om en hostet eller var syk på andre måter forsøkte vi noen ganger å snike det syke barnet inn til oss, når de begge hadde sovnet. Så det ikke skulle forstyrre det andre. Det gikk aldri bra. Da gikk det noen minutter, og så kom det et vræl fra den som lå igjen, og det ble ikke ro igjen før de begge lå sammen igjen. 

Det eneste som egentlig var mer jobb med tvillinger var dobbelt med bleier, og tungt å gå med stor vogn. Spesielt når man måtte ta buss. Ellers var jeg betydelig mer sliten da det bare var en baby, som ville ha min oppmerksomhet konstant. 

Gratulerer, og lykke til! :)

Anonymkode: c7c03...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Våre lå i samme seng til de var 4 år. Først side om side, og så i hver sin ende av samme seng. Det ga dem stor trygghet, og oss foreldre mer ro. 

Jeg ammet etter klokken, og anbefaler det. Selv om en (eller begge) sov da det var amming ble de lagt til bryster, og drakk. Viktig å få dem inn i samme rutiner, så man ikke blir utslitt. 

Vi hadde tidlig tvillingene på eget rom, og det gikk fint, siden de hadde trygghet ved hverandre. Da de ble litt større hendte det ofte at jeg hørte at de våknet, men de lå tilfreds og pludret med hverandre ganske lenge før de "ropte" på meg. Fikk derfor mye mer hvile med tvillingene enn jeg fikk da storebror var baby. Jeg fikk også mer anledning til å rydde og gjøre annet, da de holdt hverandre med selskap. 

Om en hostet eller var syk på andre måter forsøkte vi noen ganger å snike det syke barnet inn til oss, når de begge hadde sovnet. Så det ikke skulle forstyrre det andre. Det gikk aldri bra. Da gikk det noen minutter, og så kom det et vræl fra den som lå igjen, og det ble ikke ro igjen før de begge lå sammen igjen. 

Det eneste som egentlig var mer jobb med tvillinger var dobbelt med bleier, og tungt å gå med stor vogn. Spesielt når man måtte ta buss. Ellers var jeg betydelig mer sliten da det bare var en baby, som ville ha min oppmerksomhet konstant. 

Gratulerer, og lykke til! :)

Anonymkode: c7c03...7b8

Må nok ta buss en del siden jeg ikke har bil. Kjøpte meg en Emmaljunga double viking nylig. Jeg håper den triller bra og er lett å få på bussen.. Har du noen erfaringer ifht de vognene? Gruer meg også litt til å ta buss med de etterhvert ifht skrik og gråt.. Vet ikke helt hvordan det kommer til å gå..

Tusen takk :)

Anonymkode: ee140...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...