Gå til innhold

Løse hunder - eier ikke kontroll

Fremhevede innlegg

Skrevet
32 minutter siden, kvinneguide said:

Jeg synes da folk er lite rause med hverandre jeg da. Jeg forstår at man ikke ønsker å bli plaget av andres hunder, men det er jo langt ifra det som beskrives i denne tråden. Jeg har en hund som kommer på innkalling selv, men jeg har stor forståelse for at dette er krevende å innlære, og dette kan ikke bare læres med flexibånd. Det er ofte jeg møter på hunder som følger etter oss på tur fordi den ikke gidder å høre på eier med en gang. Jeg opplever ikke det som et stort problem da alle disse hundene bare er snille

Det eneste jeg forventer er at folk som har hunder som er agressive eller kan virke truende skal holdes i bånd. Og man skal plukke opp og vise hensyn. 

Hvorfor må folk være så stressa at de står å sjekker om jeg har pose når hunden min tisser? Senk skuldra litt 

Har ikke noe å si HVORFOR folk ikke ønsker at hunder skal komme bort til dem/deres hunder. Hvis man ikke ønsker det så burde det respekteres uten at hundeeiere må "godkjenne" grunnen først.

Anonymkode: 44629...2fc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja la oss alle ha hundene i bånd i Norge, så blir de så sosiale og omgjengelige. En jeg gikk på hundetrenerskole med som er fra Ungarn reagerer på at hundene her i Norge er mye vanskeligere i møtesituasjoner enn hundene der han kommer fra, han tror det kommer av at her går nesten alle hunder i bånd hele tiden...

Anonymkode: 525ac...7d0

• Liker 1
Skrevet

Det mest irriterende jeg vet, er når jeg går tur med tispen min når hun har løpetid. Da blir vi daglig overfalt av hannhunder uten eier. Er jo umulig å bli kvitt disse hundene, og hunden min blir så sur når hun blir overfalt av kåte hannhunder. Har hendt at vi rett og slett må karre oss tilbake til bilen, med min surpomp som knurrer og kjefter, og en hannhund på slep.

Anonymkode: ad28e...ebc

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja la oss alle ha hundene i bånd i Norge, så blir de så sosiale og omgjengelige. En jeg gikk på hundetrenerskole med som er fra Ungarn reagerer på at hundene her i Norge er mye vanskeligere i møtesituasjoner enn hundene der han kommer fra, han tror det kommer av at her går nesten alle hunder i bånd hele tiden...

Så har vi noe som heter båndtvang da. Jeg har bodd forskjellige steder i utlandet og der går de like mye i bånd med hundene sine som vi gjør.. Så det er nok ikke en "norsk greie"..

Uansett, har man en usikker hund(pga feks gener) vil ikke den bli mer sikker bare fordi den omgås med feks store ivrige hunder, heller tvert i mot.. Sånn er det bare, alle hunder er forskjellig.

Anonymkode: 6f6c8...437

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det samme tenket jeg! Alt for mye bruk av bånd i Norge. Bruker ikke bånd på mine noen gang omtrent, men man blir ofte halshugd for å ha de løs selv om de stort sett er klistra til hofta mi.

Anonymkode: 2612a...ecc

Skrevet

På grunn av arrogante hundeeiere som slipper ulydige hunder løs må jeg alltid gå med min i hel kroppssele, så jeg kan løfte henne opp når det kommer en vill, svær hund ut av ingensteder og skal «leke». Min hund på 2 kg kan ikke leke med en oppaset stor hund. Det er ikke gøy å måtte være hysterisk småhundeier, men vil jo ikke at hun skal dø heller. Har bare skjedd 4-5 ganger, men det er nok for meg. Kjempegøy når de i tillegg hopper opp på meg for å få tak i hunden. Drittfolk.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Joppeline skrev:

På grunn av arrogante hundeeiere som slipper ulydige hunder løs må jeg alltid gå med min i hel kroppssele, så jeg kan løfte henne opp når det kommer en vill, svær hund ut av ingensteder og skal «leke». Min hund på 2 kg kan ikke leke med en oppaset stor hund. Det er ikke gøy å måtte være hysterisk småhundeier, men vil jo ikke at hun skal dø heller. Har bare skjedd 4-5 ganger, men det er nok for meg. Kjempegøy når de i tillegg hopper opp på meg for å få tak i hunden. Drittfolk.

Enig! Jeg skal aldri ha liten hund igjen KUN fordi jeg ikke orker bekymringene med at noen skal skade min hund på 3 kg. En gang jaget en stor løs hund min(i bånd) rundt og rundt mens eieren sto og lo!! Min var livredd og jeg klarte ikke få tak i han siden han var i langline.. Det er slike hendelser som gjør mange små hunder til nervevrak. Hjelper ikke at jeg trener daglig for at han skal bli en trygg og selvsikker hund når slike hendelser tar oss 10 steg tilbake. 

Mange med store hunder er utrolig ignorante til hvordan vi med små hunder har det. En hund på 3 kg er SÅ mye mer sårbar enn en hund på 20 kg. Vi elsker alle hundene våre, håper jeg, å vil selvfølgelig ikke at den skal bli skadet og da er det naturlig at spesielt de med små hunder ikke vil at en stor løs hund skal komme bort. Snill eller ei, det aner man ikke på forhånd.. Og selv om din løse hund er snill kan hunden i bånd reagere aggressivt fordi den føler seg truet og da vet man ikke hvordan situasjonen kan utarte seg.

• Liker 1
Skrevet

Husker når min hund var valp(1 kg) å vi var ute for å sosialisere og det kommer 2 løse schæfere som bykser bort til valpen min, jeg løfter den selvfølgelig opp i akkurat denne situasjonen og begge hundene hopper opp etter meg. Når eier endelig kommer etter får JEG kjeft fordi jeg løftet valpen opp som gjør at schæferene blir interessert. Altså... Disse hundene kunne skadet denne 1 kilos valpen nesten bare ved å snuse på den(ja jeg overdriver, men dere skjønner). 

Folk må skjønne at det aldri er greit at din løse hund kommer bort, snill eller ei. Det handler om respekt! 

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Så har vi noe som heter båndtvang da. Jeg har bodd forskjellige steder i utlandet og der går de like mye i bånd med hundene sine som vi gjør.. Så det er nok ikke en "norsk greie"..

Uansett, har man en usikker hund(pga feks gener) vil ikke den bli mer sikker bare fordi den omgås med feks store ivrige hunder, heller tvert i mot.. Sånn er det bare, alle hunder er forskjellig.

Jeg har aldri sagt det er bare en norsk greie! Jeg snakket om Ungarn og om at han Ungareren sa at hundene virket roligere der. Har det også fra en som tok med seg en hund fra Ungarn til Canada. I Ungarn fikk hunden hele tiden hilse på andre hunder, og møtesituasjoner gikk greit. I Canada derimot, som det visst er båndtvang overalt ifølge henne, har de mye mere problemer i møtesituasjoner fordi hunden ikke får møtt så  mange hunder mens den er løs.
I Irland går de løse også, men i England gjør de det ikke. Noen jeg kjenner flyttet til England, så til Irland, og i England ble hunden deres angrepet av en annen hund, mens i Irland ble den mere sosial enn den noengang hadde vært. Jeg var på besøk der, og hundene kom ned på veien og hilste på når man gikk tur forbi gårdene, helt uproblematisk selv om vi kom ridende med hest og hadde med hund.
Selv har jeg en hund som "klikker" i møtesituasjoner om hun er i bånd, men er hun løs er det uproblematisk. Senest idag traff vi en hund på en smal vei, jeg hadde ingen mulighet til å vasse ut i snøen  med henne, så jeg slapp henne løs og møtet gikk helt uten problemer.

Og store ivrige hunder blir ikke så ivrige om de får gå mye løse. Hunder med mye energi som alltid går i bånd derimot...

Skrevet
2 timer siden, Joppeline skrev:

Og enda verre når hunden som kommer og hilser på er aggressiv, noe som ikke er så uvanlig. Det har jeg opplevd med en valp en gang. Har hele tre aggressive labradorer i gata vi bor i (!) og en av dem bykset ut fra hagen sin da jeg passerte. Rakk akkurat å redde valpen fra et tygg over ryggen og måtte holde den over hodet for at udyret ikke skulle få tak i den igjen. Resultatet var at jeg kom hjem helt oppskrapet av klør og full av sikkel etter at udyret klatret desperat på meg for å få tak i valpen. Satt et kne i magen på den, da gav den seg. Kan ikke huske å ha hatt en eneste valp som ikke har blitt angrepet i bånd faktisk, fordi folk ikke greier å passe på de sinnsyke hundene sine. Schæfer og labrador hver gang, vet ikke om det er en grunn til det.

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri sagt det er bare en norsk greie! Jeg snakket om Ungarn og om at han Ungareren sa at hundene virket roligere der. Har det også fra en som tok med seg en hund fra Ungarn til Canada. I Ungarn fikk hunden hele tiden hilse på andre hunder, og møtesituasjoner gikk greit. I Canada derimot, som det visst er båndtvang overalt ifølge henne, har de mye mere problemer i møtesituasjoner fordi hunden ikke får møtt så  mange hunder mens den er løs.
I Irland går de løse også, men i England gjør de det ikke. Noen jeg kjenner flyttet til England, så til Irland, og i England ble hunden deres angrepet av en annen hund, mens i Irland ble den mere sosial enn den noengang hadde vært. Jeg var på besøk der, og hundene kom ned på veien og hilste på når man gikk tur forbi gårdene, helt uproblematisk selv om vi kom ridende med hest og hadde med hund.
Selv har jeg en hund som "klikker" i møtesituasjoner om hun er i bånd, men er hun løs er det uproblematisk. Senest idag traff vi en hund på en smal vei, jeg hadde ingen mulighet til å vasse ut i snøen  med henne, så jeg slapp henne løs og møtet gikk helt uten problemer.

Og store ivrige hunder blir ikke så ivrige om de får gå mye løse. Hunder med mye energi som alltid går i bånd derimot...

Slipp gjerne løs hunden din når du har fått "lov" av den andre hundeeieren. Er ikke det som er problemet, problemet er de hundeeierne som lar deres løse hund komme bort til andre hunder i bånd når de ikke har fått tillatelse. Selv om hunden din er snill, aner du ikke hvordan hunden i bånd vil reagere. Den kan være aggressiv eller den kan være et nervevrak, og at den er i bånd gjør ikke situasjonen bedre. Og hunden er som regel i bånd av en grunn, enda en grunn til å ikke la en løs hund gå bort til en i bånd. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og enda verre når hunden som kommer og hilser på er aggressiv, noe som ikke er så uvanlig. Det har jeg opplevd med en valp en gang. Har hele tre aggressive labradorer i gata vi bor i (!) og en av dem bykset ut fra hagen sin da jeg passerte. Rakk akkurat å redde valpen fra et tygg over ryggen og måtte holde den over hodet for at udyret ikke skulle få tak i den igjen. Resultatet var at jeg kom hjem helt oppskrapet av klør og full av sikkel etter at udyret klatret desperat på meg for å få tak i valpen. Satt et kne i magen på den, da gav den seg. Kan ikke huske å ha hatt en eneste valp som ikke har blitt angrepet i bånd faktisk, fordi folk ikke greier å passe på de sinnsyke hundene sine. Schæfer og labrador hver gang, vet ikke om det er en grunn til det.

Slike hundeeiere burde få en advarsel om at dersom det skjer igjen blir de anmeldt, kanskje(!) de tenker seg om før de lar hunden gå løs igjen.. Lov å håpe :alice:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...