Gå til innhold

Løse hunder - eier ikke kontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om det? Jeg kjenner jeg blir skikkelig provosert over folk som har hunden sin løs men har ikke kontroll på den. Jeg møter minst 1 daglig som er løs og kommer bort til min hund som er i bånd. Jeg mener at dersom hunden din ikke kommer 10/10 ganger på innkalling bør hunden være i bånd.. er nettopp derfor min hund er i bånd, han kommer ikke 10/10 ganger.

Anonymkode: 6f6c8...437

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Folk som ikke har kontroll eller ikke evner å trene hunden sin får enten holde den i bånd eller vurdere om fisk er et mer passende kjæledyr. Uansvarlige hundeeiere er det mest irriterende man kan møte på tur. Det er sikkert de samme som driter i å plukke opp etter hunden å.

Anonymkode: 71791...265

Skrevet

Helt henig! Har på kanten til forbi mot hunder (som er litt tabu å si høyt). Hadde så lyst til å kjefte på ei venninne "Kan ikke forstå de som mener det burde være båndtvang året rundt, er jo nesten dyreplageri. Om hunden hopper opp på noen vi treffer er de jo bare for dem å si at vi må ta den ned" :dry:  :dry:

Men pga. stor tabu så holdt jeg igjen.

Anonymkode: 9d7a2...8da

Skrevet

Amen. Nabo-tispa har løpetid, og da er det ikke så veldig festlig for meg som har hannhund å møte andre hannhunder. Spesielt ikke når jeg har min i bånd og den andre er løs (med eieren 50 meter bak med nesen i mobilen).  Skal ikke mye til før det er skikkelig slosskamp mellom to hanner når det er tispe med løpetid i nærheten.

Skrevet

Jeg mener at det er alt for mange som skaffer en hund som ikke passer dem. Du kjøper ikke husky dersom du ikke har mulighet til å la den jobbe. Enten ved at den trekker deg på ski flere ganger i uka eller at du har kickspark eller lignende. Om sommeren bruker man feks sykkel. 

Har du ikke mulighet til å aktivisere bikkja di uten å slippe den så har du feil hund for ditt behov. (Nå kommer sikkert hundemafiaen å skyter meg men det får nå bare være) 

• Liker 4
Skrevet

Veldig enig. Dessverre er det sånn i Norge at folk fokuserer veldig lite på å ha hunden løs så mye som mulig sammenliknet med andre land, og dermed har også mange minimal kontroll på hunden når den er løs. Det blir en ond sirkel. Å øve innkalling er det man bør fokusere absolutt mest på når man har hund. Hvis man ikke greier å lære hunden å komme 10/10 ganger får man nesten ta konsekvensen av det, som du sier.

Anonymkode: 2612a...ecc

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at det er alt for mange som skaffer en hund som ikke passer dem. Du kjøper ikke husky dersom du ikke har mulighet til å la den jobbe. Enten ved at den trekker deg på ski flere ganger i uka eller at du har kickspark eller lignende. Om sommeren bruker man feks sykkel. 

Har du ikke mulighet til å aktivisere bikkja di uten å slippe den så har du feil hund for ditt behov. (Nå kommer sikkert hundemafiaen å skyter meg men det får nå bare være) 

Tispa mi blir mer enn nok aktivisert, men jeg var hun løs hver eneste dag så hun fe strekket på kroppen/løpt. Hun er 10 år, og derfor litt stiv og støl i kroppen. 

Jeg er ingen hundemafia, men å ha hunden løs er ikke bare for å ha den løs, ikke i mitt tilfelle hvertfall.

Anonymkode: a31d8...e9d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller man unngår rett og slett å kjøpe hunder med så grassalt jakinstinkt som huskyen har. Hadde aldri orket å ha en hund jeg ikke kunne trene opp til å være løs, og det kan man aldri med en husky. ;)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår heller ikke de som driver med oppdrett som selger hund til upassende eiere.

Anonymkode: 44629...2fc

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller man unngår rett og slett å kjøpe hunder med så grassalt jakinstinkt som huskyen har. Hadde aldri orket å ha en hund jeg ikke kunne trene opp til å være løs, og det kan man aldri med en husky. ;)

Jeg har eid en Alaska husky å han fantes det ikke jaktinstinkt i. Han kom uten unntak alltid på kommando, så å si at det ikke går vitner om dårlig kunnskap om rasen. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår heller ikke de som driver med oppdrett som selger hund til upassende eiere.

Anonymkode: 44629...2fc

Det å. Som oppdretter har man et ansvar for å sørge for at hunden kommer til riktige mennesker 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har eid en Alaska husky å han fantes det ikke jaktinstinkt i. Han kom uten unntak alltid på kommando, så å si at det ikke går vitner om dårlig kunnskap om rasen. 

Alaskahusky er ingen rase. Alaskahusky kan være sammensatt av en hvilken som helst blanding som løper raskt og er utholdende. ;)

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alaskahusky er ingen rase. Alaskahusky kan være sammensatt av en hvilken som helst blanding som løper raskt og er utholdende. ;)

Jeez 🙄

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig. Dessverre er det sånn i Norge at folk fokuserer veldig lite på å ha hunden løs så mye som mulig sammenliknet med andre land, og dermed har også mange minimal kontroll på hunden når den er løs. Det blir en ond sirkel. Å øve innkalling er det man bør fokusere absolutt mest på når man har hund. Hvis man ikke greier å lære hunden å komme 10/10 ganger får man nesten ta konsekvensen av det, som du sier.

Vi øver på innkalling hele tiden når vi går tur med han(i bånd) og han kommer 9/10 ganger. Men får han ferten av ei god lukt er det umulig å nå inn til han, han går inn i ei slags sone som er umulig å få han ut av. Derfor stoler jeg ikke på han til å være løs. Men han har lang line som han får springe i. Dette er en omplasseringhund og derfor har mye med han vært vanskelig å endre på, men får jeg ny hund fra den er valp en gang skal jeg trene på innkalling fra dag 1.

Ts

Skrevet

Mener du virkelig at fordi man lar hunden sin være sosial og hilse på andre hunder på en kontrollert måte så har man "ikke kontroll på hunden sin"? :balltre:

Anonymkode: 68d1a...395

• Liker 2
Skrevet

Mener du virkelig at fordi man lar hunden sin være sosial og hilse på andre hunder på en kontrollert måte så har man "ikke kontroll på hunden sin"? :balltre:

Hvor leser du det...? Jeg snakker hovedsakelig om de som roper 3-4 ganger på hunden sin men den kommer fortsatt bort til min. Og hva om jeg ikke vil at fremmede hunder skal hilse på min? Det kan være 100 grunner til at jeg ikke vil det.

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal 2 fremmede hunder hilse burde begge være løs eller begge være i bånd..

• Liker 6
Skrevet

Vi øver på innkalling hele tiden når vi går tur med han(i bånd) og han kommer 9/10 ganger. Men får han ferten av ei god lukt er det umulig å nå inn til han, han går inn i ei slags sone som er umulig å få han ut av. Derfor stoler jeg ikke på han til å være løs. Men han har lang line som han får springe i. Dette er en omplasseringhund og derfor har mye med han vært vanskelig å endre på, men får jeg ny hund fra den er valp en gang skal jeg trene på innkalling fra dag 1.

Ts

Da har du ikke full innkalling på han og da hadde det vært uansvarlig å ha han løs ja. Synd ikke alle forstår det for det er jo de som ødelegger for alle andre. Jeg er såpass egoisitisk at jeg alltid begynner på scratch med valp for å få til innkallingen for det er så viktig å ha. Har i hvert fall alltid kommet dit at hunden kommer på innkalling uansett hva slags distraksjoner som frister innen to års alder, det er en investering som krever kjempemye jobb men man får SÅ mye igjen for det senere. Hatt fem hunder nå som alle har blitt helt sikre på innkalling så det krever mest at man er dedikert tror jeg. :)

Skrevet

Jeg synes da folk er lite rause med hverandre jeg da. Jeg forstår at man ikke ønsker å bli plaget av andres hunder, men det er jo langt ifra det som beskrives i denne tråden. Jeg har en hund som kommer på innkalling selv, men jeg har stor forståelse for at dette er krevende å innlære, og dette kan ikke bare læres med flexibånd. Det er ofte jeg møter på hunder som følger etter oss på tur fordi den ikke gidder å høre på eier med en gang. Jeg opplever ikke det som et stort problem da alle disse hundene bare er snille

Det eneste jeg forventer er at folk som har hunder som er agressive eller kan virke truende skal holdes i bånd. Og man skal plukke opp og vise hensyn. 

Hvorfor må folk være så stressa at de står å sjekker om jeg har pose når hunden min tisser? Senk skuldra litt 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, kvinneguide skrev:

Jeg synes da folk er lite rause med hverandre jeg da. Jeg forstår at man ikke ønsker å bli plaget av andres hunder, men det er jo langt ifra det som beskrives i denne tråden. Jeg har en hund som kommer på innkalling selv, men jeg har stor forståelse for at dette er krevende å innlære, og dette kan ikke bare læres med flexibånd. Det er ofte jeg møter på hunder som følger etter oss på tur fordi den ikke gidder å høre på eier med en gang. Jeg opplever ikke det som et stort problem da alle disse hundene bare er snille

Det eneste jeg forventer er at folk som har hunder som er agressive eller kan virke truende skal holdes i bånd. Og man skal plukke opp og vise hensyn. 

Hvorfor må folk være så stressa at de står å sjekker om jeg har pose når hunden min tisser? Senk skuldra litt 

Har du en trygg og stødig hund selv så skjønner jeg at du ikke ser det som noe problem at andre hunder løper bort til din, men veldig mange har ikke det. Og for usikre hunder er det enda verre når de selv er i bånd og den andre hunden er løs. Hundeeiere bør få bestemme selv hvilke hunder deres hund skal hilse på, det handler ikke om rauset. Det handler om at man går 10 skritt tilbake med en usikker eller aggressiv hund når den blir overrumplet av løshunder.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...