Gå til innhold

Barnehage og kattetiss!


Susa

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

JA! Forventer at bhg har vognene på et trygt sted for katter. Ikke bare pga. kattetiss og katteavføring, men bakterier generelt og allergier hos barn. 

Anonymkode: ab556...d35

Du kan absolutt ikke forvente at bhg skal oppbevare vognen for deg. De fleste bhg har ikke kapasitet til det. Vognene må enten tas med hjem, eller så står de på eget ansvar. 

Noen velger å ta de inn på avdelingen om natten eller har en utenom de kan settes i. Men det er ikke ett krav. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, MissPierce skrev:

Du kan absolutt ikke forvente at bhg skal oppbevare vognen for deg. De fleste bhg har ikke kapasitet til det. Vognene må enten tas med hjem, eller så står de på eget ansvar. 

Noen velger å ta de inn på avdelingen om natten eller har en utenom de kan settes i. Men det er ikke ett krav. 

Etter hva jeg har erfart så er det vanlig å ha ei vogn stående i barnehagen til den daglige hvilen. Disse vognene står gjerne ute, men innelåst i "overbygg" eller hva det nå heter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MissPierce skrev:

Du kan absolutt ikke forvente at bhg skal oppbevare vognen for deg. De fleste bhg har ikke kapasitet til det. Vognene må enten tas med hjem, eller så står de på eget ansvar. 

Noen velger å ta de inn på avdelingen om natten eller har en utenom de kan settes i. Men det er ikke ett krav. 

Jo, det kan man forvente, dersom barnehagen sier at de har vognskur eller bod til trygg, innelåst oppbevaring av vogner, så skal man stole på det. Og da skal hverken narkomane eller katter komme til. 

Det blir noe annet om barnehagen sier at de ikke tar ansvar for oppbevaring og man vet at vognene står ute uten tilsyn, lås, eller tilstrekkelig tak og gjerde for dyr og vær. Da kan de skylde seg selv. Men i det sekundet barnehagen tilbyr oppbevaring av vogner (og det gjør stort sett alle barnehager som krever/ønsker vogn til de som sover på dagen) så kreves det et minimum av oppbevaringstilbudet deres. 

Anonymkode: 6155e...88e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, BeautyBox skrev:

Etter hva jeg har erfart så er det vanlig å ha ei vogn stående i barnehagen til den daglige hvilen. Disse vognene står gjerne ute, men innelåst i "overbygg" eller hva det nå heter. 

 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan man forvente, dersom barnehagen sier at de har vognskur eller bod til trygg, innelåst oppbevaring av vogner, så skal man stole på det. Og da skal hverken narkomane eller katter komme til. 

Det blir noe annet om barnehagen sier at de ikke tar ansvar for oppbevaring og man vet at vognene står ute uten tilsyn, lås, eller tilstrekkelig tak og gjerde for dyr og vær. Da kan de skylde seg selv. Men i det sekundet barnehagen tilbyr oppbevaring av vogner (og det gjør stort sett alle barnehager som krever/ønsker vogn til de som sover på dagen) så kreves det et minimum av oppbevaringstilbudet deres. 

Anonymkode: 6155e...88e

En del har skur med tilhørende bod som de kan bruke. Noen oppbevarer de på avdelingen etter stenge tid. Da skal de selvfølgelig stå trygt, og da er det bhg sitt ansvar. Det får man klar beskjed av fra bhg når man starter der. 

En del bhg oppbevare vognene for deg, men absolutt ikke alle. Selv om barna må sove ute i vogn. 

Der jeg jobber nå må barna ha vogn og sove i, men vi har ikke mulighet til å oppbevare de inne. Så de må tas med hjem, eller stå ute på eget ansvar. Foreldrene har da ansvar for å sjekke vognen om morgenen. 

Har vært i mange sånne bhg, spesielt i Oslo. 

 

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MissPierce skrev:

 

En del har skur med tilhørende bod som de kan bruke. Noen oppbevarer de på avdelingen etter stenge tid. Da skal de selvfølgelig stå trygt, og da er det bhg sitt ansvar. Det får man klar beskjed av fra bhg når man starter der. 

En del bhg oppbevare vognene for deg, men absolutt ikke alle. Selv om barna må sove ute i vogn. 

Der jeg jobber nå må barna ha vogn og sove i, men vi har ikke mulighet til å oppbevare de inne. Så de må tas med hjem, eller stå ute på eget ansvar. Foreldrene har da ansvar for å sjekke vognen om morgenen. 

Har vært i mange sånne bhg, spesielt i Oslo. 

Ja da er det sikkert litt både-og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MissPierce skrev:

 

En del har skur med tilhørende bod som de kan bruke. Noen oppbevarer de på avdelingen etter stenge tid. Da skal de selvfølgelig stå trygt, og da er det bhg sitt ansvar. Det får man klar beskjed av fra bhg når man starter der. 

En del bhg oppbevare vognene for deg, men absolutt ikke alle. Selv om barna må sove ute i vogn. 

Der jeg jobber nå må barna ha vogn og sove i, men vi har ikke mulighet til å oppbevare de inne. Så de må tas med hjem, eller stå ute på eget ansvar. Foreldrene har da ansvar for å sjekke vognen om morgenen. 

Har vært i mange sånne bhg, spesielt i Oslo. 

Ja, men da er vi egentlig enige. Oppbevaring varierer, men om barnehagen ikke kan oppbevare tørt, innelåst og trygt, så plikter de å informere foreldrene. Min barnehage har isolert og låsbart vognskur som en av fordelene de lister opp. Da plikter de også å ta vogna inn i den, låse døra og passe på om det skulle dukke opp skadedyr feks (som er kanskje det som har skjedd i TS sin barnehage, hull i gjerde eller tilsvarende). Og da er det riktig å melde fra. 

Dog, jeg tror jeg ville sagt klart fra til barnehagen før kommunelegen... 

Anonymkode: 6155e...88e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men da er vi egentlig enige. Oppbevaring varierer, men om barnehagen ikke kan oppbevare tørt, innelåst og trygt, så plikter de å informere foreldrene. Min barnehage har isolert og låsbart vognskur som en av fordelene de lister opp. Da plikter de også å ta vogna inn i den, låse døra og passe på om det skulle dukke opp skadedyr feks (som er kanskje det som har skjedd i TS sin barnehage, hull i gjerde eller tilsvarende). Og da er det riktig å melde fra. 

Dog, jeg tror jeg ville sagt klart fra til barnehagen før kommunelegen... 

Anonymkode: 6155e...88e

Det skal de absolutt informere om, og det gjør de også. Aldri opplevd at de ikke gjør det. Men har opplevd foreldre som klager på at vognen er ødelagt, enda de vet at den står på eget ansvar etter stenge tid. 

Katter hopper glatt over gjerdene til bhg, eller går under porten. Så det er vanskelig å forhindre at katter kommer inn. Mange bruker også bhg som leke plass etter stenge tid. Vi møtte en elg i på lekeplassen til bhg om morgenen, fordi at noen hadde latt porten stå åpen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, MissPierce skrev:

Det skal de absolutt informere om, og det gjør de også. Aldri opplevd at de ikke gjør det. Men har opplevd foreldre som klager på at vognen er ødelagt, enda de vet at den står på eget ansvar etter stenge tid. 

Katter hopper glatt over gjerdene til bhg, eller går under porten. Så det er vanskelig å forhindre at katter kommer inn. Mange bruker også bhg som leke plass etter stenge tid. Vi møtte en elg i på lekeplassen til bhg om morgenen, fordi at noen hadde latt porten stå åpen. 

 

Men de fleste vognskur er vel tette, slik at det ikke er mulig for en katt å komme seg inn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men Herrefred for en tråd. Hva er det med folk på nett? :lol: 

Ta med vogna hjem til helga. Sett den varmt. Sjekk om den lukter etter å ha stått varmt over helga. Stikk nesa ordentlig nedi - det er jo der ungen sover. Dersom vogna ikke stinker så er det noe annet som lukter. Dersom vogna stinker så kaster du den - ingen vil vel at et barn skal sove i katteurin? :vetikke: Problem løst.

Så sender du et brev til barnehagestyrer med kopi til kommunelege om at katter benytter vognene nattestid. Katter i vogner er ikke først og fremst et luktproblem. Det er et helseproblem. Kattene er mer sannsynlig enn noe annet villkatter (fordi det er så innmari mange av dem) og må antas å ha ekle kattesykdommer og innvollsorm. Som ungene kan pådra seg. Her må barnehagen ta seg på tak.

Anonymkode: a9331...ddd

Man kan ikke forvente at barnehagen skal ha tak til alle barnevognene? Om de ikke har skur burde foreldrene kunne ta med seg vogna hjem om natta. På dagtid kan jeg anbefale regntrekk eller myggnetting over vogna. De ansatte er der for å passe på barna, ikke vognene. 

Anonymkode: ba923...9e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, BeautyBox skrev:

Men de fleste vognskur er vel tette, slik at det ikke er mulig for en katt å komme seg inn? 

De fleste vognskur er stolper og tak, uten vegger. Noen ganger med en vegg eller to for ly. Noen har en bod tilknyttet vognskur, de er tette og låsbare. 

Ellers står vogner ofte inntill veggen på bhg med markise som kan brukes som tak over vognene. 

Men ts skriver at vognen sto ute, og at bhg ikke har oppbevaringsplass. 

Ett gjerde rundt bhg og lekeplassen kommer en katt seg lett forbi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, MissPierce skrev:

De fleste vognskur er stolper og tak, uten vegger. Noen ganger med en vegg eller to for ly. Noen har en bod tilknyttet vognskur, de er tette og låsbare. 

Ellers står vogner ofte inntill veggen på bhg med markise som kan brukes som tak over vognene. 

Men ts skriver at vognen sto ute, og at bhg ikke har oppbevaringsplass. 

Ett gjerde rundt bhg og lekeplassen kommer en katt seg lett forbi. 

Ok, da er det noe helt annet enn hva jeg har erfaringer med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BeautyBox skrev:

Ok, da er det noe helt annet enn hva jeg har erfaringer med. 

Nyere bhg og større bhg har ofte denne typen skur - bilde 1.

Men mange andre bhg har mulighet - bilde 2

Å så er det 100 andre løsninger mellom der. 

Bildene er tilfeldig valgt fra Google...

 

Screenshot_20180204-213047.png

Screenshot_20180204-213144.png

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, MissPierce skrev:

Nyere bhg og større bhg har ofte denne typen skur - bilde 1.

Men mange andre bhg har mulighet - bilde 2

Å så er det 100 andre løsninger mellom der. 

Bildene er tilfeldig valgt fra Google...

 

*Snippet bildene*

 

Skjønner, de barnehagene jeg har erfaring med har fullstendig lukke på skurene/bodene sine. 

Endret av BeautyBox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BeautyBox skrev:

 

Skjønner, de barnehagene jeg har erfaring med har fullstendig lukke på skurene/bodene sine. 

Den på øverste bilde har skyve dør, som kan lukkes og låses.

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MissPierce skrev:

Den på øverste bilde har skyve dør, som kan lukkes og låses.

Ah :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, MissPierce skrev:

Du kan absolutt ikke forvente at bhg skal oppbevare vognen for deg. De fleste bhg har ikke kapasitet til det. Vognene må enten tas med hjem, eller så står de på eget ansvar. 

Noen velger å ta de inn på avdelingen om natten eller har en utenom de kan settes i. Men det er ikke ett krav. 

Det kommer an på hva som står i forskriftene til barnehagen. I noen barnehager har de eget vognrom eller vognskjul til oppbevaring av vogner, da er vognene ofte dekket av forsikringen til barnehagen. Vet om et tilfelle der foreldre fikk erstattet vogner pga mugg i kalesjene, da det hadde vært vannlekkasje i vognskuret en vinter, så hadde ikke vognene fått tørke.

Anonymkode: 85b58...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hva som står i forskriftene til barnehagen. I noen barnehager har de eget vognrom eller vognskjul til oppbevaring av vogner, da er vognene ofte dekket av forsikringen til barnehagen. Vet om et tilfelle der foreldre fikk erstattet vogner pga mugg i kalesjene, da det hadde vært vannlekkasje i vognskuret en vinter, så hadde ikke vognene fått tørke.

Anonymkode: 85b58...90d

Om de har vognskur eller vognrom så har de jo kapasitet til å oppbevare vognene. 

Men man kan ikke kreve eller forvente at bhg skal oppbevare vogner om de ikke har dette. Har de ikke steder å sette vognen, så må de tas med hjem eller stå ute på eget ansvar. 

Du skriver akkurat det samme som meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter kanskje ikke så mye etter dere hadde vasket den selv om den tørket på varmekabler. Men med varmen fra kroppen til barnet deres på plassen det ble tisset, så er det ikke usannsynlig at lukten kan blomstre opp igjen. Hadde en katt som tisset på ett par sko jeg hadde stående ute, jeg vasket de to ganger og de luktet absolutt ingenting kattetiss. Men når jeg hadde brukt skoene en stund så stinket det kattetiss. Så jeg tror barnehagen kan ha rett i det de sier.

Jeg tror enten jeg ville funnet ei billig vogn på finn eller høre om han kan hvile inne fra nå av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...