Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en katt som har tissa i vogna vår som sto i barnehagen.

Jeg tok den med hjem og vaska hele sportsdelen, kalesjen dyna jeg i en blanding av eddik og zalo før jeg sylte den i dusjen. Så sto den til tørk på det ene badet vårt, hvor vi skrudde opp varmekablene. Det var varmt på badet, og det lukta ingenting etterpå. Både jeg og mannen lukta, og kjente ingenting til tisselukta. Dette var forrige helg.

Så sier de i barnehagen nå på fredagen, at det luker av vogna enda, og de tror den må kastes. (Det er en Emmaljunga leatherette fra 2009, så ikke noe nytt.) Men så sier hun at det stinker tiss av hele verandaen der, og at de hadde hatt døra oppe litt, og da kom tisselukta inn. 

Vi kan virkelig ikke lukte noe av vogna nå. Så hva gjør vi? Gutten blir 3 år om ei uke, men han trenger å hvile litt i barnehagen enda. Jeg syns det er litt håpløst å måtte skaffe ei ny vogn! Men samtidig så ber de oss om å fjerne vogna. Eller,  hun sa jo til slutt at det var jo våres valg om gutten skulle sove i tisselukta da, men hun mente den var ødelagt! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke gutten hvile inne? 

Jeg hadde ikke kjøpt en ny vogn ihvertfall..evt se om noen gir bort en gammel en på finn og ha den stående i barnehagen.

Anonymkode: 9ccb1...b4b

• Liker 3
Skrevet

Sikker på at det ikke er en annen vogn som lukter? Evt om katten har markert på veggen? Hannkatter stinker noe helt jævlig og markerer på absolutt alt mulig

Anonymkode: 2cf87...668

• Liker 8
Skrevet

Ville ikke kjøpt ny vogn, nei. De tror sikkert at det stinker av vogna, men så har stanken satt seg i husveggen og i nesene deres. Ganske vanlig, og jeg har opplevd lignende selv. Ta det helt med ro og la barnet sove i vogna til det er ferdig med å hvile i barnehagen. Så ser du om du får solgt den dyre vogna etterpå, det vil vise om den faktisk stinka eller ikke. 

• Liker 3
Skrevet

Det finnes spesielle vaskemidler med micro-organismer som skal bryte ned urin og fjerne lukt. Disse får man i velassorterte dyrebutikker eller på nett. Ville prøvd det før det ble kjøpt ny vogn

• Liker 7
Skrevet (endret)
31 minutter siden, Susa skrev:

Jeg tok den med hjem og vaska hele sportsdelen, kalesjen dyna jeg i en blanding av eddik og zalo før jeg sylte den i dusjen. Så sto den til tørk på det ene badet vårt, hvor vi skrudde opp varmekablene. Det var varmt på badet, og det lukta ingenting etterpå. Både jeg og mannen lukta, og kjente ingenting til tisselukta. Dette var forrige helg.

Så sier de i barnehagen nå på fredagen, at det luker av vogna enda, og de tror den må kastes. (Det er en Emmaljunga leatherette fra 2009, så ikke noe nytt.) Men så sier hun at det stinker tiss av hele verandaen der, og at de hadde hatt døra oppe litt, og da kom tisselukta inn. 

Vi kan virkelig ikke lukte noe av vogna nå. Så hva gjør vi? Gutten blir 3 år om ei uke, men han trenger å hvile litt i barnehagen enda. Jeg syns det er litt håpløst å måtte skaffe ei ny vogn! Men samtidig så ber de oss om å fjerne vogna. Eller,  hun sa jo til slutt at det var jo våres valg om gutten skulle sove i tisselukta da, men hun mente den var ødelagt! 

Den burde bli erstattet av bgh om det er kattepiss i den! 

Endret av carmen81
  • Liker 6
Skrevet
28 minutter siden, Susa skrev:

I kulde lukter ting mindre enn i høyere temperatur. Du har i tillegg brukt Eddik(!) Og kan du ikke forvente at lukta av katteurin forsvinner. 

Men barnehagen må da for P...! Klare å holde kattene unna. En ting er katteurin, katteavføring med bakterier barn ikke skal ha tilgang til, en annen sak er allergiske barn som blir eksponert for katteallergener noe som kan trigge allergi mot katt. 

Det nytter vel lite å konsentrere seg om vogn(er?) så lenge bhg ikke klarer å holde katt(er?) Unna barnas soveplass. Klarer ikke styrer å ordne opp, så er det enten media eller kommunens smittevernoverlege som må på banen. Deretter kan du begynne å tenke på vogna -den du har får du nok aldri ren og der lar du barnet ditt sove? Barnet lukter vel og etter sin tur i vogna. 

Anonymkode: 60da0...7b3

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, carmen81 skrev:

Den burde bli erstattet av bgh! Hadde ikke gitt meg på det! 

En  i år gammel vogn er avskrevet både erstatningsmessig fra bhg og fra ett hvert forsikringsselskap. Så der er ingenting å hente.

Nyere vogner enn denne gis bort på finn.no. 

Skrevet

Det er ei gammal vogn, så er absolutt ikke ute etter noe erstatnina eller noe sånt! Men vi hadde vogna stående på et veldig varmt bad ei helg etter vask, og vi kunne ikke lukte noenting av den. Allikevel sier bhg at det lukter når vogna står ute i kulda. 

Vognene må stå ute i vår bhg, får ikke lagret dem noe annet sted. 

Ts

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I kulde lukter ting mindre enn i høyere temperatur. Du har i tillegg brukt Eddik(!) Og kan du ikke forvente at lukta av katteurin forsvinner. 

Er du også en av de som mener at eddik tar vare på lukt? Helt utrolig hvor mange det er som er feilinformerte ang det. 

Eddik fjerner bakterier og lukt, det konserverer det ikke. Det er derfor man kan bruke det som konserveringsmiddel, fordi bakterier ikke overlever.

• Liker 11
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men barnehagen må da for P...! Klare å holde kattene unna. En ting er katteurin, katteavføring med bakterier barn ikke skal ha tilgang til, en annen sak er allergiske barn som blir eksponert for katteallergener noe som kan trigge allergi mot katt. 

Det nytter vel lite å konsentrere seg om vogn(er?) så lenge bhg ikke klarer å holde katt(er?) Unna barnas soveplass. Klarer ikke styrer å ordne opp, så er det enten media eller kommunens smittevernoverlege som må på banen. Deretter kan du begynne å tenke på vogna -den du har får du nok aldri ren og der lar du barnet ditt sove? Barnet lukter vel og etter sin tur i vogna. 

Vi lukta ingenting da vogna sto i varmen, så hvordan kan de lukte mer da dem står i kulda? Og hvorfor skal det lukte av gutten da?

• Liker 1
Skrevet

Hvis det ikke lukter av vognen deres er det vel en nabovogn. Evt har katten pisset oppetter en dør/vegg. Synes du kan be de undersøke de andre vognene og spyle området/veggen. 

• Liker 4
Skrevet

Prøv urine off fra dyrebutikk.

Anonymkode: 8bc5f...a5f

Skrevet

Jeg ville ha klagd til ledelsen. Og krevd en form for kompensasjon.

Kattepiss er ikke noe en kan forvente at vogna skal bli utsatt for i barnehagen.

Finn gir jo bort lignende vogner hele tiden så sjekk om du får tak i en ny der. 

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du også en av de som mener at eddik tar vare på lukt? Helt utrolig hvor mange det er som er feilinformerte ang det. 

Eddik fjerner bakterier og lukt, det konserverer det ikke. Det er derfor man kan bruke det som konserveringsmiddel, fordi bakterier ikke overlever.

Det du skriver her vitner om totalt mangel på kunnskap om eddik. At eddik er bakteriedrepnede er så langt unna sannheten det er mulig å komme. 

42 minutter siden, Susa skrev:

Vi lukta ingenting da vogna sto i varmen, så hvordan kan de lukte mer da dem står i kulda? Og hvorfor skal det lukte av gutten da?

Lukt er subjektivt. Tar du vogna onn i varmen og lukter selv eller får noen andre til å lukte, så kan de være totalt uenig med deg. Skal du lukte er det i tillegg en stor fordel om du kommer utenfra, og går direkte og lukter på en oppvarmet vogn med tilbehør.  

Når vogna står ute i kulden vi nå har over det ganske land, vil den lukte mindre enn når den kommer inn i varmen. Det samme gjelder når barnet har sovet og lagt og varmet opp vogna med tilbehør. Da vil både vogna og barnet lukte, forutsatt at der er noe lukt. Jeg betviler at bhg personalet forteller deg skrøner om at det lukter?  

Av samme grunn som over så legger man ikke barn i barnevogner med jordslag, enten man tror at man har vasket jordslaget bort eller overser problemet. (Det har flere her inne gitt klar melding ut om tidligere.)

• Liker 1
Skrevet

Det kan jo være andre vogner i bhg som lukter eller gulvet/veggen. 

Vaske den en gang til for sikkerhetsskyld, og om ingen av dere merke noe da heller. Så er det ikke vognen deres som er problemet. 

Veldig mange bhg har ikke mulighet til å oppbevare vogner inne. Om foreldrene da velger å la vognene stå i bhg, så er det på eget ansvar. 

• Liker 2
Skrevet

Hvordan oppbevarer bhg vognene? Synes det er rart at det skulle ha kommet en katt og tissa i vogna uansett... dekkes dette av forsikringen til enten bhg eller din? Jeg ville sjekka det før jeg lagde noen sak av dette. Men jeg synes at man bør kunne forvente at man har kattefrie vogner i bhg... 

Anonymkode: c17bb...ed1

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver her vitner om totalt mangel på kunnskap om eddik. At eddik er bakteriedrepnede er så langt unna sannheten det er mulig å komme. 

Lukt er subjektivt. Tar du vogna onn i varmen og lukter selv eller får noen andre til å lukte, så kan de være totalt uenig med deg. Skal du lukte er det i tillegg en stor fordel om du kommer utenfra, og går direkte og lukter på en oppvarmet vogn med tilbehør.  

Når vogna står ute i kulden vi nå har over det ganske land, vil den lukte mindre enn når den kommer inn i varmen. Det samme gjelder når barnet har sovet og lagt og varmet opp vogna med tilbehør. Da vil både vogna og barnet lukte, forutsatt at der er noe lukt. Jeg betviler at bhg personalet forteller deg skrøner om at det lukter?  

Av samme grunn som over så legger man ikke barn i barnevogner med jordslag, enten man tror at man har vasket jordslaget bort eller overser problemet. (Det har flere her inne gitt klar melding ut om tidligere.)

Les deg opp.
https://www.mattilsynet.no/planter_og_dyrking/plantevernmidler/godkjenning_av_plantevernmidler/basisstoffer.21348/binary/Basisstoffer

Anonymkode: ab556...d35

Skrevet
5 timer siden, Susa skrev:

Men Herrefred for en tråd. Hva er det med folk på nett? :lol: 

Ta med vogna hjem til helga. Sett den varmt. Sjekk om den lukter etter å ha stått varmt over helga. Stikk nesa ordentlig nedi - det er jo der ungen sover. Dersom vogna ikke stinker så er det noe annet som lukter. Dersom vogna stinker så kaster du den - ingen vil vel at et barn skal sove i katteurin? :vetikke: Problem løst.

Så sender du et brev til barnehagestyrer med kopi til kommunelege om at katter benytter vognene nattestid. Katter i vogner er ikke først og fremst et luktproblem. Det er et helseproblem. Kattene er mer sannsynlig enn noe annet villkatter (fordi det er så innmari mange av dem) og må antas å ha ekle kattesykdommer og innvollsorm. Som ungene kan pådra seg. Her må barnehagen ta seg på tak.

Anonymkode: a9331...ddd

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men Herrefred for en tråd. Hva er det med folk på nett? :lol: 

Ta med vogna hjem til helga. Sett den varmt. Sjekk om den lukter etter å ha stått varmt over helga. Stikk nesa ordentlig nedi - det er jo der ungen sover. Dersom vogna ikke stinker så er det noe annet som lukter. Dersom vogna stinker så kaster du den - ingen vil vel at et barn skal sove i katteurin? :vetikke: Problem løst.

Så sender du et brev til barnehagestyrer med kopi til kommunelege om at katter benytter vognene nattestid. Katter i vogner er ikke først og fremst et luktproblem. Det er et helseproblem. Kattene er mer sannsynlig enn noe annet villkatter (fordi det er så innmari mange av dem) og må antas å ha ekle kattesykdommer og innvollsorm. Som ungene kan pådra seg. Her må barnehagen ta seg på tak.

Anonymkode: a9331...ddd

JA! Forventer at bhg har vognene på et trygt sted for katter. Ikke bare pga. kattetiss og katteavføring, men bakterier generelt og allergier hos barn. 

Anonymkode: ab556...d35

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...