Gå til innhold

ny fastlege

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg må snarest finne meg en ny fastlege i bergen. har lest vurderinger på legelisten.

er syk med flere diagnoser, så er viktig for meg å finne en som er dyktig. er det feil å tenke at jeg ikke vil ha en som har 300 ledige plasser? noen som kan anbefale en utfra egne erfaringer?

Anonymkode: 0664d...331

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var student tok jeg en fastlege med mange ledige plasser. Årsaken var at «ingen» valgte denne legen pga (utenlandsk) navn. Kjempeflink lege som alltid hadde time og ekstra tid :)

Skrevet

Bytt til en som holder til i rimelig avstand fra der du bor, så du slipper å kjøre/busse fra Ytrebygda til Åsane når du har legetime. Anbefaler også å bytte til en som er i et fellesskap med flere leger, da er det lettere å få akuttime om behovet er der, og det er noen som er vikar når fastlegen din er på ferie eller har fri. Ellers er det veldig personlig hva som er en bra fastlege, den som er bra for meg trenger ikke være en du liker og omvendt. Ikke tro på alt som står på legelisten, ofte er de som skriver der et snevert utvalg av befolkningen. Hvis du leser en del rundt vil du se at mange som er negative er det fordi de ikke har fått det de ville hos legen, f.eks henvisng til spesielist eller medisiner, mens de som er fornøyd ofte kommenterer at legen er raske med å henvise videre. Det betyr ikke at legen er flink, det kan faktisk være en indikasjon på det motsatte. Så ta innleggene med en klype sunn skepsis.

Når det gjelder antall ledige plasser reguleres dette av flere forhold. Leger som starter med null pasienter og skal bygge seg opp til 1000 vil bruke en stund på å nå det tallet. Det betyr ikke at de er dårlige, men det tar tid å få mange pasienter. Innimellom økes også lister, så i steden for å ha 800 pasienter skal legen gjerne øke til 1200, og så er det mange hundre ledig. Som nevnt over skyr også nordmenn leger med utenlands navn, selv om de ofte er både født og oppvokst her i landet, og like flinke som alle andre. Jeg hadde selv en fastlege med utenlandsk navn i mange år, fantastisk dyktig, men sluttet dessverre. Noen kontor ligger også litt dårlig til mtp kollektiv og har derfor ledige plasser, og en del i Bergen har nok ledige plasser fordi alle på død og liv skal ha fastlege i sentrum.

Sist jeg byttet fastlege byttet jeg til en med 500 ledige plasser og dårlig omtale på legelisten, men for meg er vedkommende en god fastlege. Har også sett andre gi positiv omtale i fb grupper og forum, men fordi ingen av dem skriver på legelisten får bare de snurte vurderingene stå. Nå er listen full og det er venteliste.

Anonymkode: f555a...7f0

• Liker 1
Skrevet

Hvor i Bergen ønsker du å ha fastlege?

Anonymkode: 36120...338

Skrevet

Det kan være lurt å velge de med mange ledige plasser. Men les anbefalinger om dem før du velger. De med mange ledige plasser har ofte bedre tid :)

Skrevet

takk for svar☺️

jeg ønsker i utg.punktet i sentrum,

men tar gjerne buss, så lenge det ikke er tidkrevende og tungt.

i perioder må jeg dra en gang i uken, så er en fordel om det er lettvint. men pri 1 er altså at legen er dyktig. skulle gjerne hatt en som var god på stoffskifte og autoimmune sykdommer

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk for svar☺️

i perioder må jeg dra en gang i uken, så er en fordel om det er lettvint. men pri 1 er altså at legen er dyktig. skulle gjerne hatt en som var god på stoffskifte og autoimmune sykdommer

Si fra hvis du finner en. Jeg har prøvd å finne en i 4 år...

Anonymkode: 58121...4cd

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

takk for svar☺️

Da belger du Helsetorget. Det legesenteret brukes av Haukeland og andre aktører når de skal prøve ut nye løsninger fordi kontoret er velorganisert med stor faglig tyngde og dyktighet. 

Anonymkode: c4d6f...61b

Skrevet

Er du student? Jeg hadde en lege på Legene på høyden, som var rasende dyktig. Har også en autoimmun sykdom, og dette hadde hun god kunnskap om. Følte hun var dyktig, nøye og veldig hyggelig og enkel å prate med. Men ikke sikkert du er student eller at det er så mange ledige plasser der igjen. Jeg måtte bytte når jeg flyttet fra Bergen, ellers hadde jeg valgt å beholde henne. Det ene som var litt kjipt var at det kunne ta litt tid å få time fort, dersom man ikke ringte. 

Ang. om legen har mange ledige plasser, så kan det jo være flere faktorer som gjør til at det er ledige plasser. Jeg hadde flaks når jeg valgte den nye fastlegen min her, hun var relativt nyansatt og hadde derfor mange ledige plasser da jeg valgte henne. Man er jo med en gang skeptisk når det er ny og ung lege, men jeg tok sjansen. Dessuten hadde hun også et utenlandsk navn, men det viser seg at hun snakker østlandsdialekt, så hun er nok oppvokst i Norge. I tillegg visste jeg ikke når jeg valgte den nye fastlegen, at hun var ute i permisjon, så jeg måtte nesten gjennom et år med forskjellige ymse vikarleger før hun kom tilbake, men det var virkelig verdt det når hun endelig kom tilbake! 

Hun var veldig hyggelig, nøye, hadde lest seg opp på journalen og var oppdatert på meg når jeg kom inn. Var veldig behagelig å snakke til. Trodde ikke jeg skulle finne en tilsvarende lege som i Bergen, men hun var minst like fint. Av nysgjerrighet måtte jeg inn etterpå og sjekke etterpå på hun hadde ledige plasser, og det er ikke en eneste ledig. Det er ikke det minste rart, nå er hun nok blitt beryktet for å være en god lege. Og for ordens skyld, så er det andre leger på det legesenteret jeg går til som har vært der lenger en hun, og som har flere ledige plasser. Nå tror jeg riktignok hun tar litt mindre fordi hun er sykehjemslege en gang i uken, men når jeg valgte henne var det med ganske god margin at jeg fikk plass. Så noen ganger er det som noen sier, så har ikke legen rukket å bygge opp en liste, pga. at de er nyansatte, unge og kanskje har et navn som gjør en skeptisk. Jeg traff gullfuglen der.

Men dersom det er en lege som har jobbet lenge på et senter, har redusert liste og mange ledige plasser, da hadde jeg med en gang stilt meg litt skeptisk. Når jeg menre mange ledige, så tenker jeg sånn 100 ledige plasser på f.eks. en liste på 700-800. Dersom det er snakk om 20 plasser er det ikke veldig dramatisk, det kan jo være bytter som følge av flytting eller at pasientene har dødd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...