Gå til innhold

Flytte katt fra hus til leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får meg snart samboer med katt. I 8 mnd har han bodd i hus med stor hage hvor denne katten kan løpe inn og ut som han vil gjennom katteluke. Før det vokste han opp inne i leilighet. Om et par måneder flytter de inn til meg. Jeg bor i leilighet hvor det er dør rett ut til en bakgård, også vei på fremsiden. 

Skjønner katten at han må passe seg fra bilene? 

Hvordan skal vi venne han til nye hjemmet? (Har han på besøk i dag for å se, og det går fint) 

Er det lurt å ta han med ut i bånd for å "vise" han uteområdet de første gangene? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette i et by område hvor det er typisk masse blokker og trafikk rundt? I så fall ber dere om at katten blir påkjørt. Hadde du bare visst hvor mange katter som blir påkjørt i løpet av et år. De fleste gangene klarer pus å passe seg, men plutselig smeller det. 

Anonymkode: f31b3...c45

Skrevet

Jeg spammer forumet med dette tipset til alle som lurer, jeg lover at det fungerer. Gi katten en klut eller et håndkle, la den markere det med haken sin mens dere koser den, lek litt med katten med denne kluten. Ta så denne kluten og gni den inn rundt i leiligheten din. Du sprer kattens duft som bare den kan lukte, neste gang pus kommer vil den finne sin egen lukt og føle trygghet og kontroll myyye fortere enn ellers.

Anonymkode: e5fe9...e88

• Liker 2
Skrevet

Dette hadde jeg ikke hatt samvittighet til å gjøre.

Hvorfor må man absolutt bo midt i det verste asfalthelvetet med dyr? 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spammer forumet med dette tipset til alle som lurer, jeg lover at det fungerer. Gi katten en klut eller et håndkle, la den markere det med haken sin mens dere koser den, lek litt med katten med denne kluten. Ta så denne kluten og gni den inn rundt i leiligheten din. Du sprer kattens duft som bare den kan lukte, neste gang pus kommer vil den finne sin egen lukt og føle trygghet og kontroll myyye fortere enn ellers.

Hva hadde det med å la katten gå ute å gjøre? 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, penny_ skrev:

Dette hadde jeg ikke hatt samvittighet til å gjøre.

Hvorfor må man absolutt bo midt i det verste asfalthelvetet med dyr? 

Fordi alternativet var avliving hos veterinæren. Det var ikke noe reelt alternativ, og en gammel katt på +10 år vil ingen ha. Så jeg tok innekatten min med meg. Flyttet tvers over landet. Bosatte oss midt i sentrum. Katten stortrives med utsikt til alt som skjer i gata rett utenfor. Han kan bussrutene like godt som meg.

Anonymkode: c65bf...4c7

Skrevet
1 hour ago, Sunstone said:

Får meg snart samboer med katt. I 8 mnd har han bodd i hus med stor hage hvor denne katten kan løpe inn og ut som han vil gjennom katteluke. Før det vokste han opp inne i leilighet. Om et par måneder flytter de inn til meg. Jeg bor i leilighet hvor det er dør rett ut til en bakgård, også vei på fremsiden. 

Skjønner katten at han må passe seg fra bilene? 

Hvordan skal vi venne han til nye hjemmet? (Har han på besøk i dag for å se, og det går fint) 

Er det lurt å ta han med ut i bånd for å "vise" han uteområdet de første gangene? 

Hold først katta inne i rundt tre-fire uker så den blir vant til hvor den er og "utvikler retningssansen på nytt". Du kan evt ta katta ut i bånd i mellomtida. Men hvis katta ikke er vant med bånd fra den var liten vil det antakelig være et mareritt å bruke det.

Hvis katta er vant til å bo i nærheten av mye trafikk er det ikke noe problem for katta, men som AB#2 skriver så vet man aldri. Dog synes jeg det er litt drøyt av AB#2 å si at dere "ber om at katta blir påkjørt". I de fleste tilfeller går det bra. Jeg har selv flytta fra en leilighet til en annen. Den første leiligheten lå litt mer "skjermet" og i nærheten av mye skog. Der vi bor nå er en av byens mest trafikkerte veier som "nærmeste nabo". Det har alltid gått bra for min katt, og jeg har aldri hørt at noen andre katter har blitt påkjørt her i det siste heller. Min katt har lært seg til at hun holder seg i området rundt der vi bor, og det er mer enn nok av flotte steder for en katt i nærheten her på vår side av veien.

Katta deres har erfaringer fra der den kunne løpe ut gjennom katteluke, og vet fra den gang at der at der var det den veien som gikk an å gå inn og ut. Du har dør ut til en bakgård, og så dør ut til veien på fremsiden? Prøv å venne katta til å bruke bare døra til bakgården

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde det med å la katten gå ute å gjøre? 

Det har det ikke, jeg skrev det så pus fortere kjenner seg hjemme inne.

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, Millimani skrev:

Hold først katta inne i rundt tre-fire uker så den blir vant til hvor den er og "utvikler retningssansen på nytt". Du kan evt ta katta ut i bånd i mellomtida. Men hvis katta ikke er vant med bånd fra den var liten vil det antakelig være et mareritt å bruke det.

Hvis katta er vant til å bo i nærheten av mye trafikk er det ikke noe problem for katta, men som AB#2 skriver så vet man aldri. Dog synes jeg det er litt drøyt av AB#2 å si at dere "ber om at katta blir påkjørt". I de fleste tilfeller går det bra. Jeg har selv flytta fra en leilighet til en annen. Den første leiligheten lå litt mer "skjermet" og i nærheten av mye skog. Der vi bor nå er en av byens mest trafikkerte veier som "nærmeste nabo". Det har alltid gått bra for min katt, og jeg har aldri hørt at noen andre katter har blitt påkjørt her i det siste heller. Min katt har lært seg til at hun holder seg i området rundt der vi bor, og det er mer enn nok av flotte steder for en katt i nærheten her på vår side av veien.

Katta deres har erfaringer fra der den kunne løpe ut gjennom katteluke, og vet fra den gang at der at der var det den veien som gikk an å gå inn og ut. Du har dør ut til en bakgård, og så dør ut til veien på fremsiden? Prøv å venne katta til å bruke bare døra til bakgården

Drøyt å si at man ber om at katten blir påkjørt når man sender den ut i trafikken? Javel ja. 

Skrevet

Takk for masse svar. Jeg bor ikke i byen. Jeg bor i en bygd, men leiligheten er midt i sentrum, så er en vei rett ved der fartsgrensen er 40 kmt. Masse katter rundt her. Bor i sameie med egen oppgang så står fritt til å bare slippe katten ut. Han har trivdes veldig godt her i natt. Maser ikke, og sover og spiser bra. Men det er kanskje ikke lurt at han er her flere dager, sånn at han blir forvirret? 

Skrevet
1 minutt siden, Sunstone skrev:

Takk for masse svar. Jeg bor ikke i byen. Jeg bor i en bygd, men leiligheten er midt i sentrum, så er en vei rett ved der fartsgrensen er 40 kmt. Masse katter rundt her. Bor i sameie med egen oppgang så står fritt til å bare slippe katten ut. Han har trivdes veldig godt her i natt. Maser ikke, og sover og spiser bra. Men det er kanskje ikke lurt at han er her flere dager, sånn at han blir forvirret? 

Mine katter var ofte med på besøk til mine besteforeldre. De bodde omtrent på fjellet, veldig avsides, så de var helt trygge der. De ble til slutt så vandt til stedet at jeg kunne slippe dem løst rett fra bilen :) så om katten viser at den er trygg så ser jeg ingen grunn til at den ikke skal få være på besøk 

• Liker 1
Skrevet

Det er forresten bare et par km fra der han bodde før. Kanskje 500 m i luftrekkevidde (over en elv). Har det noe å si? Må han være lenger inne av den grunn?

Skrevet
3 hours ago, Sunstone said:

Det er forresten bare et par km fra der han bodde før. Kanskje 500 m i luftrekkevidde (over en elv). Har det noe å si? Må han være lenger inne av den grunn?

Ja det bør han absolutt. Jeg gjorde det sånn da jeg flytta. Jeg vet om andre som ikke gjorde det og som stadig måtte hente den katta si fra forrige bosted knapt 200 meter unna. Den gikk fra det nye hjemmet til det gamle, men kom ikke hjem til det nye hjemmet uten å bli henta først. Fram til de prøvde å holde katta inne i noen uker, da gikk det fint 

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Drøyt å si at man ber om at katten blir påkjørt når man sender den ut i trafikken? Javel ja. 

Skjerp deg! Det er MANGE som bor sånn, som har utekatter som det går helt fint med! Det er ikke BARE bilvei rett utenfor et hus! FORSTÅR DU DET????? 

Skrevet
1 minutt siden, Millimani skrev:

Skjerp deg! Det er MANGE som bor sånn, som har utekatter som det går helt fint med! Det er ikke BARE bilvei rett utenfor et hus! FORSTÅR DU DET????? 

SNAKKER DU SÅNN TIL ANDRE MENNESKER Å??? HÆÆ?? 

Det å sende katten ut på trafikkert vei er faktisk litt som å be om at den blir påkjørt. FORSTÅR IKKE DU DET ELLER?? ELLER TENKER DU AT ALLE FLYTTER SEG FOR PUS?? 

Det er mange som bor sånn, å jeg personlig har hentet ut MANGE påkjørte katter fra veier. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

SNAKKER DU SÅNN TIL ANDRE MENNESKER Å??? HÆÆ?? 

Det å sende katten ut på trafikkert vei er faktisk litt som å be om at den blir påkjørt. FORSTÅR IKKE DU DET ELLER?? ELLER TENKER DU AT ALLE FLYTTER SEG FOR PUS?? 

Det er mange som bor sånn, å jeg personlig har hentet ut MANGE påkjørte katter fra veier. 

Skjerp deg jævlig idiotisk som du er, troller for å få oppmerksomhet og hisse opp andre! Jeg snakker sånn til folk som er som deg!!

Har du katt selv kanskje? Bor du i nærheten av en av byens mest trafikkerte veier? 

Nettopp. Det er mange som bor sånn, og de fleste katter går det bra med. Ikke alle klarer å bremse for pus, men det betyr ikke at det er uansvarlig å ha katt selv om man bor ved siden av en veldig trafikkert vei! 

Skrevet
2 minutter siden, Millimani skrev:

Skjerp deg jævlig idiotisk som du er, troller for å få oppmerksomhet og hisse opp andre! Jeg snakker sånn til folk som er som deg!!

Har du katt selv kanskje? Bor du i nærheten av en av byens mest trafikkerte veier? 

Nettopp. Det er mange som bor sånn, og de fleste katter går det bra med. Ikke alle klarer å bremse for pus, men det betyr ikke at det er uansvarlig å ha katt selv om man bor ved siden av en veldig trafikkert vei! 

Hahah trolling ja. Du roper til meg da får du tåle å få tilbake med samme mynt, eller tåler du ikke det kanskje?? 

Jeg har katt nettop fordi jeg bor på et sted hvor katten kan gå trygt ute. Å før jeg flyttet hit var den innekatt. Men det er vel galt det å eller?? Er du en av de som mener innekatt er misshandling? 

Jo jeg syns det er uansvarlig. Skal man absolutt ha katt for alt det er verdt så får man passe på den.

Skrevet

Å by the way Millimani, bare fordi du er uenig med noen så gir det deg INGEN rett til å angripe folk på den måten du gjør. Folkeskikk er en fin ting! Denne diskusjonen legger vi død for jeg har en følelse av at du kun er ute etter å skape en debatt fordi du ikke klarer at noen har andre meninger enn deg. Takk for meg 

Skrevet

Jeg bor selv trafikkert til og slipper ikke mine katter ut. Det tryggeste alternativet er kattegård, da kan pus fremdeles nyte solen og været uten å risikere å bli knust under hjulene på en bil. Utrolig mange tips på nett. Kan bygges liten eller stor, frittstående eller inntil huset. Det er ikke min på bildet, men samme stil. Kattene mine er tidligere hjemløse utekatter som har tilpasset seg bylivet perfekt. Og det er luftegården sin fortjenelse!

catio.jpg

Anonymkode: 00260...ba1

Skrevet

Det er mange katter som bor rundt omkring her. Ser ofte katter som vandrer rundt. Vil ikke kalle det veldig trafikkert. Kjører kanskje 10-20 biler i timen. Utgangsdøren er til en bakgård med litt gress, busker og kratt. Kunne aldri hatt han inne eller i en bakgård. Han elsker å jakte ute, så da tror jeg han hadde blitt depressiv. 

Et annet spørsmål. Jeg har et barn på 2 år. Hun hilste på han i dag for andre gang. Men han er litt skeptisk. Han gikk rundt beina hennes et par ganger og la seg ned. Regner med han underkastet seg? Men et barn i den alderen har jo masse brå bevegelser og høy stemme. Så han gikk for det meste inn i reiseburet eller på et annet rom og gjemte seg. Går det seg til? Venner han seg til barnet? Jeg er ganske streng på at barnet ikke skal følge etter og respektere katten. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...