AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #21 Skrevet 3. februar 2018 Jeg har tre barn på 5, 3 og 1 år. Det går veldig fint. Men ting som hjelper oss er -alle fem i familien er friske, vi har ok økonomi (1,1million til sammen), arver en del, har flinke besteforeldre som stiller opp, har vaskedame, stort hus, opptatt av at en voksen alltid får sove ut en dag i helga, har to biler, vi voksne samarbeider godt og gir hverandre frihet til en tur med venner, jobber uten overtid, kort reisevei til jobb, vi lærte tidlig å kunne legge alle tre alene (minstemann var 9 måneder) osv. Aberet er at de har aldri sovet særlig mye og det er ett helvetet ved omgangssyke. Man må ta høyde for mer enn bare å ha lyst på en til. Anonymkode: a80bd...aeb 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #22 Skrevet 3. februar 2018 Er det så mange som virkelig har 4 soverom og store biler? Når en passerer "normen" med to barn, så må jo alt bli større for at ungene skal ha det greit. Huset og bilen i hvert fall. Hvor lett får dere barnevakt til 3 barn? Anonymkode: 2c556...f05
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #23 Skrevet 3. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det så mange som virkelig har 4 soverom og store biler? Når en passerer "normen" med to barn, så må jo alt bli større for at ungene skal ha det greit. Huset og bilen i hvert fall. Hvor lett får dere barnevakt til 3 barn? Anonymkode: 2c556...f05 Minstemann har sovet borte en gang da vi alle lå rett ut med omgangssyke. De to eldste har aldri sovet borte sammen. Vi skal i påsken ha barnevakt en kveld for alle tre men da skal vi legge og komme hjem på kvelden (barnevakten skal sove her da å stå opp på morgen). Eldstemann blir hentet i barnehagen en gang i uken på onsdager og sover hos besteforeldre. Ellers får vi litt hjelp til kjøre på dynga innimellom, bake til bursdagsfeiring, handle litt hvis en av bestemødrene tilfeldigvis er i byen. Vi er heldige, men det er også viktig å prøve å tenke positivt når man er oppe hver eneste natt (uten overdrivelse) og må opp 5.30 hver dag. Jeg og mannen min er veldig gode på å bytte på. Klappe den andre på skulderen og si ta deg 30 minutter med en bok, bytte konsekvent på å stå opp annen hver dag osv. Få gode systemer i huset på tøy osv. Anonymkode: a80bd...aeb
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #24 Skrevet 3. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det så mange som virkelig har 4 soverom og store biler? Når en passerer "normen" med to barn, så må jo alt bli større for at ungene skal ha det greit. Huset og bilen i hvert fall. Hvor lett får dere barnevakt til 3 barn? Anonymkode: 2c556...f05 Haha, vi får knapt barnevakt til to, så det endrer seg trolig ikke så mye Anonymkode: 9df50...55a 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #25 Skrevet 3. februar 2018 27 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har tre barn på 5, 3 og 1 år. Det går veldig fint. Men ting som hjelper oss er -alle fem i familien er friske, vi har ok økonomi (1,1million til sammen), arver en del, har flinke besteforeldre som stiller opp, har vaskedame, stort hus, opptatt av at en voksen alltid får sove ut en dag i helga, har to biler, vi voksne samarbeider godt og gir hverandre frihet til en tur med venner, jobber uten overtid, kort reisevei til jobb, vi lærte tidlig å kunne legge alle tre alene (minstemann var 9 måneder) osv. Aberet er at de har aldri sovet særlig mye og det er ett helvetet ved omgangssyke. Man må ta høyde for mer enn bare å ha lyst på en til. Anonymkode: a80bd...aeb Ekstremt viktige momenter her. Jeg ble syk etter tredjemann og ble aldri frisk igjen.... Da sitter man plutselig litt i det, og har hendene fullere enn man makter. Det hadde nok vært slitsomt nok med 3 barn om alle var friske - men det kompliserer ting VELDIG at den ene voksne blir kronisk syk. 18 minutter siden, AnonymBruker said: Er det så mange som virkelig har 4 soverom og store biler? Når en passerer "normen" med to barn, så må jo alt bli større for at ungene skal ha det greit. Huset og bilen i hvert fall. Hvor lett får dere barnevakt til 3 barn? Anonymkode: 2c556...f05 Også viktig å ta høyde for. Man må ha økonomi til stor nok bolig og stor nok bil, med mindre man bor midt i byen. Og det ER vanskeligere å få avlastning med flere enn 2 barn. Anonymkode: 64a5c...cb1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #26 Skrevet 3. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det så mange som virkelig har 4 soverom og store biler? Når en passerer "normen" med to barn, så må jo alt bli større for at ungene skal ha det greit. Huset og bilen i hvert fall. Hvor lett får dere barnevakt til 3 barn? Anonymkode: 2c556...f05 Har svart tidligere i tråden, vi har jo fire. Og veldig sjelden barnevakt, men det er litt fordi vi ikke er så gira på det selv heller. De yngste er 4 og 5 nå og jeg kan se for meg at det blir annerledes når de blir litt større. Da blir det nok mer tid til hobbyer, trening og par-tid. Men nå er vi såpass kjørt etter uka (de to eldste er travelt opptatt med diverse aktiviteter og slikt) at vi egentlig bare ønsker å være hjemme i helgen og sjelden går ut, annet enn hver for oss. For oss føles det ikke som noe savn, ikke i det hele tatt. For andre kan dette sikkert være vanskelig. Det kommer an på så mye. Vi tenker mer at de siste årene har vi hatt barn og jobb i fokus, så får resten av livet vente litt. Ellers har vi stort hus, men vi har én bil (riktignok syvseter), vi tjener bra, har ikke vaskedame, sover ikke ut i helgen, gir hverandre mye frihet, ett barn med spesielle behov (litt mer tyngende enn normalen, men ikke dramatisk) jobber minst mulig overtid og har kort reisevei til jobb. Sånn for å spinne videre på lista som ble ramset opp lenger opp i tråden. Besteforeldre trår til hvis vi ønsker, men som sagt er det ikke så ofte vi benytter oss av "barnevakt": Vi vil heller at de er sammen på egne premisser og at besteforeldrene tar med seg feks en og en eller to og to på morsomme ting eller hytteturer. Barna har glede av hverandre på kryss og tvers av alder. Det er ikke gitt at stor aldersforskjell gir et fjernt forhold, selv om det naturligvis blir mer likeverdig når man er nær hverandre i alder. Men det er mye å hente også hos søsken som ikke er så nære. Jeg tenker at det er mye viktigere at foreldrene føler seg klare for et barn til enn at aldersforskjellen er "riktig". Anonymkode: c9697...ddc 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #27 Skrevet 3. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tre barn på 5, 3 og 1 år. Det går veldig fint. Men ting som hjelper oss er -alle fem i familien er friske, vi har ok økonomi (1,1million til sammen), arver en del, har flinke besteforeldre som stiller opp, har vaskedame, stort hus, opptatt av at en voksen alltid får sove ut en dag i helga, har to biler, vi voksne samarbeider godt og gir hverandre frihet til en tur med venner, jobber uten overtid, kort reisevei til jobb, vi lærte tidlig å kunne legge alle tre alene (minstemann var 9 måneder) osv. Aberet er at de har aldri sovet særlig mye og det er ett helvetet ved omgangssyke. Man må ta høyde for mer enn bare å ha lyst på en til. Anonymkode: a80bd...aeb Godt reflektert! Man skal ha mye på plass og valget om nr. 3 bør være nøye gjennomtenkt. Anonymkode: a8ad9...b8c 2
Felidays Skrevet 4. februar 2018 #28 Skrevet 4. februar 2018 Vi har tre (7,4,1) og jeg elsker det. Travelt hverdag med 100% jobb pluss overtid, men jeg er heldig å ha en mann som til nå har jobbet redusert (men går tilbake på 100% nå i Mars). Vi er flinke til å prioritere aktiviteter for oss voksne, helg eller kveld alene med alle tre går helt fint, ferie også. Vi deler oss også mye opp i helga og gi oss mye rom både alene og 1:1 med de enkelte barn. 1 bil, leier hus med fire soverom, sjelden barnevakt for alle tre. Lite familie omkring, men venner og vi hjelper ut hverandre når det trengs. Jeg venter nå at hun på 1 blir lit mere selvstendig, langsomt er det enok med småbarns-tiden for min del 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #29 Skrevet 4. februar 2018 Vi har to ganske tette (to år imellom), og det var så slitsomt at vi ventet nesten seks år før vi fikk tredjemann. Har aldri angret på yngstemann, som nå er ett år, han er en berikelse for oss alle, og er høyt elsket av sine eldre brødre. Veldig rørende å se forholdet mellom dem. Av ulemper vil jeg nevne at det er mye vanskeligere med barnepass nå enn før. Ferier og aktiviteter er også vanskelig, og ender ofte opp med at vi deler oss. Vil nok være endel sånn framover, siden barna vil ha ulike behov og ønsker. Det er ganske slitsomt å ha med baby/ettåring på ymse aktiviteter. Og det er mye mer klesvask og arbeid generelt med tre enn med to. Anonymkode: b55ce...f24 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #30 Skrevet 4. februar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det så mange som virkelig har 4 soverom og store biler? Når en passerer "normen" med to barn, så må jo alt bli større for at ungene skal ha det greit. Huset og bilen i hvert fall. Hvor lett får dere barnevakt til 3 barn? Anonymkode: 2c556...f05 Vi har fire soverom, og selvsagt litt avhengig av hvor man bor, er nok ikke det så uvanlig. Men selv om vi har fire soverom er ikke huset i seg selv så stort, og vi ser oss om etter noe større nå. Ikke nødvendigvis flere soverom, bare mer plass. Nå er det ikke sånn at man MÅ ha eget soverom til alle, da. Men stor bil trenger man (vi måtte kjøpe ny), og ikke minst må man ha råd til løpende utgifter, som blir ganske store. Vi må for eksempel kjøpe ganske mye nytt til minste, siden det meste rett og slett er utslitt etter å ha blitt brukt av to barn (mellomste er av typen som sliter klær veldig). Hvis man allerede sliter med økonomien, vil jeg ikke anbefale et barn til. Anonymkode: b55ce...f24 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #31 Skrevet 4. februar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det så mange som virkelig har 4 soverom og store biler? Når en passerer "normen" med to barn, så må jo alt bli større for at ungene skal ha det greit. Huset og bilen i hvert fall. Hvor lett får dere barnevakt til 3 barn? Anonymkode: 2c556...f05 Hadde ikke så store biler, men hadde to stuer, to biler, fire soverom før vi fikk et eneste barn. Ikke enormt hus, men eneboliger har som regel 3-4 soverom. Vi har oppgradert nå, så vi har seks soverom. Det ene blir brukt som gjesterom, et som kontor/kott også har vi tre barn. Anonymkode: cb884...3a8 1
Arkana Skrevet 4. februar 2018 #32 Skrevet 4. februar 2018 Vi har fire soverom, men det må man vel strengt tatt ikke ha. Barn kan fint dele rom. Vi har bil med syv seter, veldig greit hvis vi vil ha med et par av barnas venner. Det er en VW Touran, så ikke en spesielt stor eller dyr bil heller. De fleste jeg kjenner med tre barn har helt ordinære biler. Barnevakt har vi veldig sjelden, men det er ikke fordi vi har tre barn, men fordi vi har valgt å bosette oss langt fra begges familier. Når familiene er på besøk sitter de gjerne barnevakt og hadde nok gjort det med jevne mellomrom hadde vi bodd nærmere. Pakkeferier og slikt er gjerne beregnet på familier på fire, men vi har aldri likt den typen ferier uansett så dette har aldri vært et problem når vi skal på ferie. Vi har alltid valgt feriehus framfor hotell og da har antall barn veldig lite å si. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå