Gå til innhold

To versus tre barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du barn på 2 og 5 år. Med tiden lurer vi litt på vi skal få en til. Hvor mye mer jobb er det med tre enn to? Fordeler og ulemper? Vi tenker ikke å få de så tett, 4-5 mellom midterste og siste eventuelt..

Anonymkode: 9df50...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tre tette (2 år mellom hver) og vil ikke anbefale det. Anbefaler strengt tatt ikke 3 heller. Om man har sterkt ønske om 3, ville jeg kanskje hatt litt større mellomrom mellom dem enn det vi har.....  Samtidig er det jo litt rart å få søsken når man skal spre dem ut så lenge man kan. Jeg har stor aldersforskjell mellom meg og mine søsken, da forsvinner jo nesten litt av poenget med å ha søsken. 

Anonymkode: 64a5c...cb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tre tette (2 år mellom hver) og vil ikke anbefale det. Anbefaler strengt tatt ikke 3 heller. Om man har sterkt ønske om 3, ville jeg kanskje hatt litt større mellomrom mellom dem enn det vi har.....  Samtidig er det jo litt rart å få søsken når man skal spre dem ut så lenge man kan. Jeg har stor aldersforskjell mellom meg og mine søsken, da forsvinner jo nesten litt av poenget med å ha søsken. 

Anonymkode: 64a5c...cb1

Oj, tre så tette. Det hadde jeg aldri orket. Hvor gamle er de nå? Jeg tenker jo at 4-5 år mellom søsken ikke er så mye jeg da. I hvert fall ikke når de blir litt større/voksne. 

Anonymkode: 9df50...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tre tette (2 år mellom hver) og vil ikke anbefale det. Anbefaler strengt tatt ikke 3 heller. Om man har sterkt ønske om 3, ville jeg kanskje hatt litt større mellomrom mellom dem enn det vi har.....  Samtidig er det jo litt rart å få søsken når man skal spre dem ut så lenge man kan. Jeg har stor aldersforskjell mellom meg og mine søsken, da forsvinner jo nesten litt av poenget med å ha søsken. 

Anonymkode: 64a5c...cb1

Så utrolig bra at du er ærlig. Jeg har to tette gutter, og er ferdig. To barn holder i massevis for oss. 

Anonymkode: a8ad9...b8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn på 1, 3 og 5 år. Hektisk men herlig. Mye i hverdagen må planlegges godt i forhold til logistikk. Største utfordringen er at det er «mange» barn... flere enn de voksne og dermed ofte en hånd for lite.. de største må ofte være tålmodig og vente osv.. 

jeg skal gå mot strømmet og si at jeg tror det kan være vra å få de tett. Det er hektisk når det står på, men når yngste er 3-4 år, så tror jeg alt blir litt lettere, iallefall i forhold til aktiviteter. Dersom man har 4-5 år mellom barna så vlir det stor avstand mellom eldste og yngste og vanskelig p finne felles aktiviteter.

Når de er tette får de tidlig mye selskap i hverandre og kanskje følger de hverandre tettere resten av livet??

Anonymkode: f9f14...c8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre tette barn, to år mellom hver så de er nå 5, 7 og 9, og kan anbefale det. Det er herlig at de er så tette i alder og har så mye glede av hverandre. Joda, det har vært intenst til tider, men samtidig har de fra tidlig alder hatt mye selskap i hverandre og det er veldig enkelt å finne aktiviteter som passer hele familien. Jeg synes ikke tre barn er så mye mer jobb enn to, man har jo allerede alle rutiner på plass og den siste bare føyer seg inn i de allerede etablerte familievanene. Tre barn er virkelig helt perfekt. :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har to tette først også over tre år fra mellomste til siste. 

Jeg ville gjerne ha flere barn, men jeg ville ikke ha to babyer eller to bleiebarn samtidig igjen. Det fungerte godt, med siste. 

Faktisk var det mye mindre omveltninger for meg og min mann å få nummer tre, enn det var å få nummer to. Nummer to ankom før nummer en kunne snakke, spise selv, gå på do. Så det ble på mange måter to babyer. 

Den tredje har hatt mer "nytte" av søskenene enn det andremann hadde. De to første var omtrent bare konkurrenter i oppmerksomhet og ta leker fra hverandre, men de hadde begge blitt større og utviste omsorg og likte å leke litt med yngste, underholde.... Samt at de aksepterte "vent litt" når jeg ammet den tredje. 

De var også såvidt til hjelp med den tredje, hentet gjerne bleie, smokk eller en leke. 

Jeg vil hundre ganger heller anbefale en tredje, enn jeg vil anbefale to tette. Det var et mareritt til tider, til den yngste av de to tette passerte 1,5 år. 

 

Men, det er ikke alle som passer å ha tre. Ikke alle passer to tette. Noen fikser tre tette. Noen fikser to sett tvillinger og synes det er stas. Noen får angst av å tenke tilbake til barseltid med et sett tvillinger. 

Vi er alle forskjellige, så lytt til hva dere vil. Så fikser dere det dere ønsker å fikse :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Zoey skrev:

Vi har to tette først også over tre år fra mellomste til siste. 

Jeg ville gjerne ha flere barn, men jeg ville ikke ha to babyer eller to bleiebarn samtidig igjen. Det fungerte godt, med siste. 

Faktisk var det mye mindre omveltninger for meg og min mann å få nummer tre, enn det var å få nummer to. Nummer to ankom før nummer en kunne snakke, spise selv, gå på do. Så det ble på mange måter to babyer. 

Den tredje har hatt mer "nytte" av søskenene enn det andremann hadde. De to første var omtrent bare konkurrenter i oppmerksomhet og ta leker fra hverandre, men de hadde begge blitt større og utviste omsorg og likte å leke litt med yngste, underholde.... Samt at de aksepterte "vent litt" når jeg ammet den tredje. 

De var også såvidt til hjelp med den tredje, hentet gjerne bleie, smokk eller en leke. 

Jeg vil hundre ganger heller anbefale en tredje, enn jeg vil anbefale to tette. Det var et mareritt til tider, til den yngste av de to tette passerte 1,5 år. 

 

Men, det er ikke alle som passer å ha tre. Ikke alle passer to tette. Noen fikser tre tette. Noen fikser to sett tvillinger og synes det er stas. Noen får angst av å tenke tilbake til barseltid med et sett tvillinger. 

Vi er alle forskjellige, så lytt til hva dere vil. Så fikser dere det dere ønsker å fikse :)

Jeg tror jeg er der du er, at tette barn ikke passer oss. Jeg ser på vennene mine som har tette barn. De klarer jo ikke å være alene og legge to barn om kvelden feks? Må alltid ha mannen med når de har barn med 1,5-2 års mellomrom.

Men jeg ser absolutt fordelen med å ha de tett når de blir eldre.. 

Anonymkode: 9df50...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre tette med tvillinger på tre år og tredjemann på snart to.
Mannen min og jeg føler at vi alltid mangler ett par armer. Siden de er såpass små føler vi at vi alltid må ha med oss en tredje voksen i f.eks svømmehallen. Tungvindt!

Nå er det riktig nok litt annerledes hos deg siden du da vil få litt større aldersglippe enn hva vi har.
Fordelen der vil nok være at storesøsken får mer interesse av tredjemann og kanskje ønsker og hjelpe til osv. 


Vi angrer ikke på barna, men vi angrer kanskje litt på at tredjemann kom så fort etter tvillingene. Hadde vi kunne gjort det annerledes idag, ville vi nok ventet minst tre år med nr tre.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser på vennene mine som har tette barn. De klarer jo ikke å være alene og legge to barn om kvelden feks? Må alltid ha mannen med når de har barn med 1,5-2 års mellomrom.

Anonymkode: 9df50...55a

Da er det jo ikke det å ha tette barn som er problemet, men foreldrene selv.  Her er det et par ganger i uken trening eller annet som gjør at den ene må ta seg av og legge alle tre samtidig, det har virkelig aldri vært et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arkana skrev:

Da er det jo ikke det å ha tette barn som er problemet, men foreldrene selv.  Her er det et par ganger i uken trening eller annet som gjør at den ene må ta seg av og legge alle tre samtidig, det har virkelig aldri vært et problem.

Dette. 

Noen fikser det lett, andre ikke. 

Jeg er blant dem som ikke fikser det. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Zoey skrev:

Dette. 

Noen fikser det lett, andre ikke. 

Jeg er blant dem som ikke fikser det. 😄

Vi er forskjellige:) men jeg ser bare hvor mye lettere det har vært å være alene med en baby og en treåring enn vennene mine som har to år eller mindre i mellom. De er jo helt hjelpesløse uten mann eller familie som hjelper. 

Anonymkode: 9df50...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Arkana skrev:

Da er det jo ikke det å ha tette barn som er problemet, men foreldrene selv.  Her er det et par ganger i uken trening eller annet som gjør at den ene må ta seg av og legge alle tre samtidig, det har virkelig aldri vært et problem.

Det kan jo være, men det kan også tenkes at du har «enklere» barn? Altså - jeg vet jo ikke, men jeg ser jo at endel har holdninger til hvordan barnelivet funker som jeg ser ikke har samme barn som person X eller Y.

Jeg er typen som lett vippes av vippen altså og blir stresset av kaos - men jeg ser også(og får bekreftet) at eksempelvis mitt barn kan være mer intens enn mer «bedagelige/rolige/sjenerte» barn av andre venner igjen. 

Jeg tenker det delvis er foreldrene, men også delvis og noen ganger helt barna det kommer an på.

——————————————-

Når det er sagt TS: jeg ønsker meg 2(vet ikke om jeg får oppfylt det ønsket), og har noen ganger vurdert om jeg kanskje kunne tenkt meg 3 om det lot seg gjøre.

Og jeg ser jo iallefall mine begrensninger. Jeg er typen som lett blirr sliten i hodet av mye kommunikasjon på kryss og tvers - og føler meg fort sliten om jeg aldri når over noe, og det flyter kaotisk. 

Og eksempelvis idag så var jeg med mitt barn et sted, hvor det kommer et foreldrepar med 3 barn; 10 år/4 år/1,5 år. Tror også mor var gravid med en 4. Hele tiden mens vi var der, så var jo barna ganske selvstendige og ikke spesielt høylytte/masete - ingen sutring heller. Men samtlige barn hadde jo sine spørsmål og ønsker, som gikk på kryss og tvers - og foreldrene hadde jo ikke sjans til å få med seg ting. 

Den eldste lurte på noe med overnattingsbesøk, mens den miderste var opptatt av sin aktivitet/ville gjerne gjøre den sammen med en voksen, mens den minste gjorde som småbarn flest: gikk rundt og rev ut masse ting, var nysgjerrig på alt og klatret i hyller som kunne velte. 

Det var absolutt ikke kaotisk der, men jeg så jo at jeg selv sannsynligvis ville blitt veldig sliten av å ha 3 barn på en gang som skal ha avklaringer/avtaler/spørsmål/behov på kryss og tvers. Mest fordi jeg selv ønsker å være fullt tilstede for alle - og nok hadde følt det vanskelig å høre at barna fikk respons kanskje sånn 4 av 10 ganger. 

Barna var jo fornøyde og virket ikke tenke på det, men jeg som forelder hadde følt på det selv - og synes det var intenst med mye aktivitet. Jeg trodde før barn at jeg skulle like mye liv og røre, men jeg glemte jo litt bort at barn faktisk trenger mye oppfølging av voksne og mye veiledning.

Men dette har nok mye med energinivå å gjøre, jeg har ganske moderat energinivå.

Anonymkode: 38c2a...cca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det var den helt store forskjellen å gå fra to til tre. Det er en del praktiske ting som blir annerledes, siden mye er tilpasset 2 voksne + 2 barn, men omsorgs- og tidsmessig syntes jeg det store mammasjokket kom med nummer en. Etter det har det stort sett vært grei skuring. Vi har to tette, deretter et mellomrom på fire år, og så to tette til. Funket fint for oss, selv om det er klart det er hektisk til tider føler jeg aldri at vi ikke klarer det eller at vi være to (som noen nevner over her).

Anonymkode: c9697...ddc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2 her. Jeg kan si meg enig i at det hadde nok vært lettere å få nr. 3 om vi hadde ventet ett eller to år til. Tre såpass tette ble for hektisk for oss. Fordeler med 3 tette er at søsknene får flere å spille på/velge blant. Men hos oss har det nok vært uheldig med tanke på dynamikken, fordi den ene av våre har hatt problemer med å finne sin plass i søskenflokken. Hun hadde nok profitert på større aldersforskjell eller færre søsken. Sånne ting kan man jo ikke forutse. 
Tre tette kan også underholde seg selv i stor grad - men det hadde de nok gjort om de "bare" var 2 også. 

Nå er alle 3 i småskolealder, og det meste har blitt mye lettere. Men jeg tror ikke jeg ville gjort det på nytt. 

Som andre skriver kan det være en fordel med tette barn med tanke på aktiviteter og ferier etc. Husker jeg hadde en kollega med 4 barn som sa at familien ble "satt tilbake" for hvert nye barn. Skjønte veldig godt hva hun mente da jeg fikk barn selv. Da er det kanskje en fordel med tette barn, at familien utvikler seg i noenlunde samme tempo og man går inn i nye faser i noenlunde samme takt. 

Anonymkode: 64a5c...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo være, men det kan også tenkes at du har «enklere» barn? Altså - jeg vet jo ikke, men jeg ser jo at endel har holdninger til hvordan barnelivet funker som jeg ser ikke har samme barn som person X eller Y.

Jeg er typen som lett vippes av vippen altså og blir stresset av kaos - men jeg ser også(og får bekreftet) at eksempelvis mitt barn kan være mer intens enn mer «bedagelige/rolige/sjenerte» barn av andre venner igjen. 

Jeg tenker det delvis er foreldrene, men også delvis og noen ganger helt barna det kommer an på.

——————————————-

Når det er sagt TS: jeg ønsker meg 2(vet ikke om jeg får oppfylt det ønsket), og har noen ganger vurdert om jeg kanskje kunne tenkt meg 3 om det lot seg gjøre.

Og jeg ser jo iallefall mine begrensninger. Jeg er typen som lett blirr sliten i hodet av mye kommunikasjon på kryss og tvers - og føler meg fort sliten om jeg aldri når over noe, og det flyter kaotisk. 

Og eksempelvis idag så var jeg med mitt barn et sted, hvor det kommer et foreldrepar med 3 barn; 10 år/4 år/1,5 år. Tror også mor var gravid med en 4. Hele tiden mens vi var der, så var jo barna ganske selvstendige og ikke spesielt høylytte/masete - ingen sutring heller. Men samtlige barn hadde jo sine spørsmål og ønsker, som gikk på kryss og tvers - og foreldrene hadde jo ikke sjans til å få med seg ting. 

Den eldste lurte på noe med overnattingsbesøk, mens den miderste var opptatt av sin aktivitet/ville gjerne gjøre den sammen med en voksen, mens den minste gjorde som småbarn flest: gikk rundt og rev ut masse ting, var nysgjerrig på alt og klatret i hyller som kunne velte. 

Det var absolutt ikke kaotisk der, men jeg så jo at jeg selv sannsynligvis ville blitt veldig sliten av å ha 3 barn på en gang som skal ha avklaringer/avtaler/spørsmål/behov på kryss og tvers. Mest fordi jeg selv ønsker å være fullt tilstede for alle - og nok hadde følt det vanskelig å høre at barna fikk respons kanskje sånn 4 av 10 ganger. 

Barna var jo fornøyde og virket ikke tenke på det, men jeg som forelder hadde følt på det selv - og synes det var intenst med mye aktivitet. Jeg trodde før barn at jeg skulle like mye liv og røre, men jeg glemte jo litt bort at barn faktisk trenger mye oppfølging av voksne og mye veiledning.

Men dette har nok mye med energinivå å gjøre, jeg har ganske moderat energinivå.

Anonymkode: 38c2a...cca

Ja, det er nok forskjell på barn og altså, men min eldste er ikke den enkleste typen han heller, men det er vel noe med at barn ikke starter å utvikle empati før treårsalderen. Før det er de mest opptatt av seg selv. 

Anonymkode: 9df50...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alt handler om innstilling. Jeg har tre supertette, og elsker det. Hadde lenge tre bleiebarn, og var på det meste alene med dem i et døgn da eldste var tre år. Da eldste var 4,5 år var jeg alene i en uke. Man kan hvis man vil, men man kan ikke regne med nylakkerte negler og ryddig hus før ungene blir større. Ungene nærmer seg skolealder, og de kan nå leke sammen fem timer i strekk uten at jeg trenger å bidra med annet enn å være i huset. Fantastisk! Hadde mannen ønsket det, hadde det nok blitt flere barn etter hvert.

Anonymkode: 43674...7d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du barn på 2 og 5 år. Med tiden lurer vi litt på vi skal få en til. Hvor mye mer jobb er det med tre enn to? Fordeler og ulemper? Vi tenker ikke å få de så tett, 4-5 mellom midterste og siste eventuelt..

Anonymkode: 9df50...55a

To og fem er tre år i mellom. Tenk litt på mår barna blir større og dere skal på aktiviteter, ferier ol. Det den største kan være med på kan ikke den nå minste være med på. Det den nå minste kan være med på kan ikke en attpåklatt være med på. To tette og en større/mindre er betydelig bedre når barna blir større både for barn og voksne. 

Anonymkode: a9ec7...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt feil formulert av meg. Jeg har barn på to og fem år nå. Vi tenker dersom der blir en tredje. Da tenker vi 4-5 år mellom to og tre. Hi

Anonymkode: 9df50...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre tette, i underkant av 3,5 år mellom nr 1 og nr 3. Syns det har gått greit hele veien, nå er de 6, 7 og 9. Selvfølgelig har det vært litt styr og kaos, spesielt i starten. Med alt i alt er vi fornøyde med hvordan ting ble:) men skjønner godt at det ikke passer alle. Jeg ser ikke problemet med å være "hjemme alene" med tre barn, man må bare legge opp løpet deretter. 

Anonymkode: c3f05...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...