Gå til innhold

Luksusfellen 10 år!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når har Luksusfellen rullet på TV-skjermene i hele 10 år.

Men hvorfor har vi ikke fått se hvordan langt fleire av deltakerne egentlig har klart seg i etterkant av programmene? 

Anonymkode: 858b1...f0c

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer sikkert tenker jeg "luksusfellen: 10 år hvordan har det gått?", men spørs hvor villige tidligere deltagere er :P 

Anonymkode: 669d8...700

• Liker 6
Skrevet

Tipper at godt over halvparten er tilbake der de var innen 3 år. 

• Liker 14
Skrevet (endret)

Jeg tror mange er falt tilbake i gamle spor, uten tvil. Mange, om ikke alle, har ikke engang greid å slutte og røyke når programlederne er tilbake etter en måned, røyking som er et av de største pengeslukene som finnes. Junkfood og røyking sliter mange å slutte med. Røyking er ikke tatt med i noe budsjett, og bare der ser man jo at budsjettet er nødt til å sprekke, allerede fra starten av.

Men sant skal sies, NOEN greier seg og noen får det bra  i etterkant. Det har blitt laget noen "Hvordan gikk det siden?" programmer om deltakere, men jeg tipper de tar med stort sett kun de som klarer seg der...

Endret av Million
  • Liker 6
Skrevet

Med så gode avtaler som de ekspertene klarer å få istand, så burde vel en del deltakere nå være ferdige med å betale ned på alle sine lån og kredittkort...

• Liker 7
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)
På ‎03‎.‎02‎.‎2018 den 17.13, Million skrev:

Jeg tror mange er falt tilbake i gamle spor, uten tvil. Mange, om ikke alle, har ikke engang greid å slutte og røyke når programlederne er tilbake etter en måned, røyking som er et av de største pengeslukene som finnes. Junkfood og røyking sliter mange å slutte med. Røyking er ikke tatt med i noe budsjett, og bare der ser man jo at budsjettet er nødt til å sprekke, allerede fra starten av.

Men sant skal sies, NOEN greier seg og noen får det bra  i etterkant. Det har blitt laget noen "Hvordan gikk det siden?" programmer om deltakere, men jeg tipper de tar med stort sett kun de som klarer seg der...

Nå er røyking visstnok ekstremt vanskelig å slutte med, hvis en først har begynt. Mange greier jo ikke å slutte med akkurat det, selv om de har kreft i siste stadium omtrent. Har sett kreftpasienter blitt trillet ut av sykehusene fordi de bare MÅÅÅ ha den røyken. Sikkert rart og uforståelig for de som aldri har vært avhengig av det.

Jeg velger å være optimist, og tror mange av de som har vært med i luksusfellen greier seg mye bedre nå enn før :). Programmet har uansett en pedagogisk kvalitet siden de som ser på programmet kan lære hvordan man kan komme i skikkelig økonomiske problemer, og hva som egentlig kan skje hvis de bare drar kortet hver gang de har lyst på et eller annet. Spesielt unge, fra familier hvor foreldrene er dårlige på personlig økonomi, kan nok ha stor nytte av slike programmer.

Endret av Atrix
  • Liker 4
Skrevet

Røyking vet jeg det er veldig vanskelig å slutte med.  Selv har jeg aldri røyket, men mamma har vært storrøyker så lenge jeg kan huske.  Per i dag går det +/- 30 sigaretter per dag, hvilket betyr at hun røyker for ca 180 kr/dag (basert på pris for en 20 pakning av hennes foretrukne sigaretter i dagligvarebutikk, det er svært sjelden hun får noe som er kjøpt i utlandet eller taxfree), noe som betyr en kostnad på ca 5.400 kr/mnd, på årsbasis i underkant at 65.000 kr.  Hun er uføretrygdet og pappa har en helt gjennomsnittlig inntekt.  Mamma sutrer fælt over at de ikke har råd til å reise på utenlandsferier og aldri spiser ute.  At hun røyker opp pengene som kunne vært brukt på den typen "luksus" skjønner hun nok innerst inne, men hun evner ikke å gjøre noe med det.  Vi har forsøkt å si at hun kan prøve å trappe ned til 15-20 per dag, det ville jo redusert utgiftene en god del, men hun får det bare ikke til.

Anonymkode: be9b5...25e

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, Atrix skrev:

Nå er røyking visstnok ekstremt vanskelig å slutte med, hvis en først har begynt. Mange greier jo ikke å slutte med akkurat det, selv om de har kreft i siste stadium omtrent. Har sett kreftpasienter blitt trillet ut av sykehusene fordi de bare MÅÅÅ ha den røyken. Sikkert rart og uforståelig for de som aldri har vært avhengig av det.

Joda, jeg er fullstendig klar over at det er vanskelig å slutte og røyke, ettersom jeg har vært en røyker selv. Røyket i 24 år, før jeg klarte å slutte, endelig, i 2010. Så jeg har full forståelse over at deltakerne i Luksusfellen kan finne det vanskelig å slutte med den vanen, selv om de egentlig økonomisk sett har kniven på strupen. Det hadde ikke jeg, og jeg greide det likevel. Viljestyrke og medisin hjalp meg.

• Liker 3
Skrevet

Det har jo vært noen reportasjer i VG/ Dagbladet om deltagere det har gått bra med. 

• Liker 1
Skrevet
På 3.2.2018 den 17.21, AnonymBruker skrev:

D Med så gode avtaler som de ekspertene klarer å få istand, så burde vel en del deltakere nå være ferdige med å betale ned på alle sine lån og kredittkort...

Ikke hvis de  har beholdt gamle vaner og tatt opp ny gjeld.

Anonymkode: 64e80...47d

Skrevet (endret)

Det har i alle fall vært noen minneverdige episoder på disse 10 årene. Det er sikkert og visst. Får ikke glemt det paret som bodde med en kamerat og hun var gravid. De røyket alle 3 som svamper! Kameraten hadde ikke lappen, men hadde tatt opp et billån. De hadde kjøpt dyr bil og campingvogn. Men da de kom tilbake etter 1 måned, så gikk det visst bra med de

Men flere har garantert falt tilbake til gamle uvaner. Tror nok flere mister motivasjonen og ikke klarer å leve på budsjettet når ekspertene drar. Noen har det jo gått bra med og har virkelig tatt seg i nakkeskinnet. Ekspertene klarer som regel å få til en avtale, men husker 2 ganger hvor de ikke klarte det. Pga deltagerne hadde fucket det til da ekspertene var borte 1 måned. Hun ene hadde kjøpt skisko til 4000 mens de var borte!! Og hadde ikke en gang ski! 🙈🙈🙈 Da er det nuĺl håp dessverre 

Endret av Aurora**
  • Liker 12
Skrevet

Jeg husker en snodig type, som var med for flere år siden. Han ønsket å ta opp forbrukslån. Men den lån-tilbyderen han ønsket avtale med hadde visst også en slags "nettbutikk" og for å kunne ta opp noen lån der, så måtte han visst først kjøpe ett eller annet hvitevarer / elektronikk fra den nettbutikken deres. :P

Så han valgte faktisk å kjøpe seg en tørketrommel tror jeg, som han egentlig ikke hadde bruk for i det hele tatt. For han hadde jo vanlig tørkestativ til å henge våte klær på, så den tørketrommelen hadde han vel nesten aldri brukt...   

Men jeg har ikke peiling på hvordan det egentlig gikk med ham i ettertid da...

• Liker 2
Skrevet

En dårlig vane er vond å vende, heter det. Men alle vonde vaner kan vendes likevel, om en får riktig hjelp, veiledning og har nok motivasjon. Åpenbart kan motivasjonen være både indre og ytre - dvs. både kreditorer som puster deg i nakken, eller at du selv vil slutte å være en egoistisk person som låner tusenlapper av din gavmilde mor.

Jeg tror mange av Luksusfellen-kandidatene havnet i en dårlig sirkel som var vond å bryte. Men for alle som har sett programmet, så ser vi jo at Hallgeir og de andre programlederne hjelper de ut av denne sirkelen. De lager gode avtaler for nedbetaling, et realistisk budsjett, osv. og gjør det såpass oversiktlig og enkelt å følge at selv en ape kan klare det. Når det er sagt så kan mye av betalingsproblemene relateres tilbake til benektelse. Denial, denial, denial... for hvor mange av deltakerne hadde fullstendig oversikt over egen økonomi? Ingen. Hvor mange kastet ikke brev og inkassokrav og regninger rett i peisen eller i søppeldunken? Svært mange. Og hvor mange hadde tatt kontakt med banken for å avklare om det var mulig å få hjelp med økonomien? Ingen. Å sette seg ned og få en fullstendig oversikt er ikke vanskelig. Det krever et par timer på telefon, kanskje ett møte eller to, og noen innlogginger på nettbanken. Problemet er at de på et eller annet tidspunkt skjønte at økonomien var skakkjørt og de nektet å innfinne seg med det. De lukka øynene og håpte at problemet på magisk vis skulle forsvinne. Slik som en ofte gjør da, med problemer som er vanskelige å takle. På samme måte som røykere lukker øynene når de ser bilder av sorte lunger med kreft. Luksusfellen-folka har kanskje hjulpet de i gang bare med å åpne øynene til deltakerne, og ikke minst gi de OVERSIKT over egen økonomi. 

For min del er det helt absurd å tenke på at noen ikke vet hvilke regninger som kommer neste måned, eller hvor mye en skylder banken. Jeg syns det er ekstremt frekt og egoistisk å låne penger av privatpersoner, og spiser heller knekkebrød en helt måned før jeg går til det steget. Nå trenger jeg ikke spise knekkebrød da, fordi jeg har ikke havna "uttafor" med økonomien og jeg er ikke i en ond sirkel. Men jeg FORSTÅR godt hvordan noen kan havne der. Det skal ikke så mange ubetalte regninger til før det skjer.. det er ikke så mange inkassokrav som skal til. Å kjøpe èn TV eller PC på kreditt kan være nok til at man kommer skjevt ut. Har du attpåtil en ufyselig vane med å bruke 100 kr dagen på røyk eller snus, så har du det vel gående da... 

Denne typen "problemer" havner i samme kategori som mange andre problemer. Folk som spiser for mye og legger på seg, selv om at de vet de bør gå ned i vekt. De som soler seg for mye og pådrar seg hudkreft. De som driver med ekstremsport uten å sikre seg med hjelmer og beskyttelser. Det er rett og slett veldig dårlig, ugjennomtenkt, umoden atferd som straffer seg i lengden. Det er ikke kult å velge å betale NRK-lisens og barnehageregningen i stedet for å reise på ferie til syden eller kjøpe ny mobiltelefon, men å prioritere de første gjør deg i det minste til en ansvarlig voksen person.

• Liker 5
Skrevet (endret)
7 timer siden, Aurora** skrev:

Det har i alle fall vært noen minneverdige episoder på disse 10 årene. Det er sikkert og visst. Får ikke glemt det paret som bodde med en kamerat og hun var gravid. De røyket alle 3 som svamper! Kameraten hadde ikke lappen, men hadde tatt opp et billån. De hadde kjøpt dyr bil og campingvogn. Men da de kom tilbake etter 1 måned, så gikk det visst bra med de

Den episoden glemmer jeg aldri, må være det verste tilfellet fra Luksusfellen noen sinne😂

Endret av fitnessjenta
  • Liker 1
Skrevet
På 3.2.2018 den 15.02, AnonymBruker skrev:

Når har Luksusfellen rullet på TV-skjermene i hele 10 år.

Men hvorfor har vi ikke fått se hvordan langt fleire av deltakerne egentlig har klart seg i etterkant av programmene? 

Det tror jeg du vet svaret på selv.....

Dette er TV-underholdning, ikke noe annet. Mange går rundt i den villfarelsen om at TV3 oppriktig ønsker å hjelpe mennesker som har havnet i økonomisk uføre... hjelpe meg så naivt. Dette er rå og brutal TV-underholdning, der de bruker vakre, vellykkede og søkkrike personer som programledere for å "hjelpe" mennesker som ligger nede. For mange er det å fornedre seg på TV foran et helt land siste utvei, og et desperat forsøk. De lar seg så til de grader bruke i underholdningsøyemed. Mange sier det er frivillig for den enkelte. Ja, i utgangspunktet er det det, men hvor "frivillig" er det egentlig? Hvis en person er så til de grader i økonomisk uføre, så tror jeg de gjør hva som helst for å komme seg ut av det, inkl. å la seg lure av TV3 som lover dem "hjelp".

Hva er det man ser når man leser om programmet på nettsidene? Jo, det er sammenbrudd. Når en av deltakerne kollapser, mister kontrollen eller får et stort sammenbrudd, fråtser mediene som gribber. Klippene florerer på nettsidene, og TV3 bruker dette i programreklamene sine. De får økt seertall, tjener store penger, og alle er glade.

For de som er med som deltakere, derimot, er det neppe mye hjelp, men hva betyr vel det for TV3 og gjengen der, de har jo tjent seg søkkrike på dette, og bryr seg fint lite om skjebnen til deltakerne.

Skulle likt å sett honoraret disse økonomene får for hver episode.... Luksusfellen er og blir søppel-TV.

Anonymkode: 7549a...cab

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Røyking vet jeg det er veldig vanskelig å slutte med.  Selv har jeg aldri røyket, men mamma har vært storrøyker så lenge jeg kan huske.  Per i dag går det +/- 30 sigaretter per dag, hvilket betyr at hun røyker for ca 180 kr/dag (basert på pris for en 20 pakning av hennes foretrukne sigaretter i dagligvarebutikk, det er svært sjelden hun får noe som er kjøpt i utlandet eller taxfree), noe som betyr en kostnad på ca 5.400 kr/mnd, på årsbasis i underkant at 65.000 kr.  Hun er uføretrygdet og pappa har en helt gjennomsnittlig inntekt.  Mamma sutrer fælt over at de ikke har råd til å reise på utenlandsferier og aldri spiser ute.  At hun røyker opp pengene som kunne vært brukt på den typen "luksus" skjønner hun nok innerst inne, men hun evner ikke å gjøre noe med det.  Vi har forsøkt å si at hun kan prøve å trappe ned til 15-20 per dag, det ville jo redusert utgiftene en god del, men hun får det bare ikke til.

Anonymkode: be9b5...25e

Det er bare så sykt!!

Anonymkode: dc697...4ec

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er TV-underholdning, ikke noe annet. Mange går rundt i den villfarelsen om at TV3 oppriktig ønsker å hjelpe mennesker som har havnet i økonomisk uføre... hjelpe meg så naivt. Dette er rå og brutal TV-underholdning, der de bruker vakre, vellykkede og søkkrike personer som programledere for å "hjelpe" mennesker som ligger nede. For mange er det å fornedre seg på TV foran et helt land siste utvei, og et desperat forsøk. De lar seg så til de grader bruke i underholdningsøyemed. Mange sier det er frivillig for den enkelte. Ja, i utgangspunktet er det det, men hvor "frivillig" er det egentlig? Hvis en person er så til de grader i økonomisk uføre, så tror jeg de gjør hva som helst for å komme seg ut av det, inkl. å la seg lure av TV3 som lover dem "hjelp".

Hva er det man ser når man leser om programmet på nettsidene? Jo, det er sammenbrudd. Når en av deltakerne kollapser, mister kontrollen eller får et stort sammenbrudd, fråtser mediene som gribber. Klippene florerer på nettsidene, og TV3 bruker dette i programreklamene sine. De får økt seertall, tjener store penger, og alle er glade.

For de som er med som deltakere, derimot, er det neppe mye hjelp, men hva betyr vel det for TV3 og gjengen der, de har jo tjent seg søkkrike på dette, og bryr seg fint lite om skjebnen til deltakerne.

Skulle likt å sett honoraret disse økonomene får for hver episode.... Luksusfellen er og blir søppel-TV.

Han i sist episode fikk god hjelp og var fornøyd, sparte/tjente 500.000 på det i form av renter som ble slettet.

Anonymkode: dc697...4ec

• Liker 7
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du klar over at deltakerne følges opp og får hjelp også etter at de er ferdig å filme? Jeg kjenner en av deltakerne, og vedkommende får fremdeles oppfølging og hjelp selv om det er lenge siden episoden ble sendt.

Anonymkode: 6f010...01f

• Liker 7
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...