Gå til innhold

Har huseier lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet inn i ny leilighet for noen dager siden, hvor jeg betaler en husleie på 9000 inkl strøm.

Huseier nevnte i dag at jeg ikke måtte overdrive strømmen, noe jeg ikke har tenkt til å gjøre. Men jeg har heller ikke tenkt til å sitte i mørket og fryse, spesielt ikke nå som jeg nærmer meg termin og skal ha to baby i hus.

Nå istad gikk strømmen og jeg måtte ringe huseier for å spør hva som hadde skjedd, da de har sikringsskapet i dems del. Han kalte det en overbelastning (?) og at det var grunnen til at den gikk. 5 min senere kom strømmen tilbake. Jeg stod og lagde mat og hadde ikke på noe annet enn kjøkkenlyset på da det skjedde. Tenker på hva som hadde skjedd hvis dem hadde vært på ferie f.eks. Hva kan det være? 

Han tok GET boksen min, som også er inkludert i leia fordi han så at jeg ikke benyttet meg av den de 2 gangene han har vært innom. Han betaler ca 100 kr i mnd for en pakke men jeg får ikke avslag i husleie, selv om det inngår i leia. 

Dersom det er noen møbler her jeg ikke ønsker å benytte meg av, sa han at JEG måtte flytte de ut og legge de i MIN bod her. Jeg må jo ha plass til barnevogn i boden snart og han har en kjempe stor garasje og bod selv. Er dette riktig?

Det er IKKE brannslukkingsapperat her.

Varmekablene på badet og soverommet fungerer ikke og jeg bruker en frittstående varmeovn til han får tid til å ordne det men det fikk jeg kjeft for.. og måtte love han å fjerne den eller kjøpe " olje ovn "

Har egen parkeringsplass i følge annonse og kontrakt men jeg har ikke bil. Når kjæresten min er på besøk, ønsker jeg at han skal ha plassen til å parkere men han har satt hengeren sin der. Kan jeg be om den plassen?

Det står ingen oppsigelse på kontrakten, hva er oppsigelsestiden da?

Hva kan jeg gjøre eller si? Føler meg veldig trukket på av han :( 

Anonymkode: 2adb8...45e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om strømmen går en gang kan være helt tilfeldig. Har skjedd her også en gang på halvannet år. 
Men du bør selvfølgelig ha tilgang slik at du får slått på sikringene igjen! 
Det er ett veldig legitimt spørsmål å stille huseier om, "hva skjer om sikringen går når dere er borte"

Er internett/get boks inkludert i leie skal du ha tilgang til det, og det vil kunne defineres som en mangel. Da må du klage til huseier, og uten utbedring kan du holde tilbake leie. 

Leier du møblert er det helt naturlig at du selv må sørge for oppbevaring av ekstra/unødvendig møbler.

Om oppvarming ikke fungerer tilstrekkelig, og utleier ikke utbedrer etter klage (helst skriftlig), så kan det bli ansett som mangel på utleiebolig. 

En parkeringsplass som er inkludert i leiekontrakt skal være disponibel for deg til en hver tid, om det ikke er avtalt annet. 

Er det ikke oppsigelse, så er det tidsbestemt kontrakt, og det må du forholde deg til. 
Du bør ta kontakt med leieboerforening, for å få mer informasjon om hva du kan kreve av huseier her, og hvordan gå fram for å få ting gjort. Det er flere punkter som du nevner som kan klages på, men det er ikke nødvendigvis nok for å avslutte en kontrakt. 
Du skal ha det kontrakten sier, du er pliktig til å varsle dersom noe slutter fungerer, og huseier skal ha rimelig tid til å utbedre. Hva som blir sett på som "rimelig tid", og hva som blir sett på som riktig beløp ved eventuelt tilbakeholding av husleie blir vurdert fra sak til sak.

Anonymkode: 905c3...52d

• Liker 15
Skrevet

Her står også sikringsskapet i utleier sin del. Vi har nøkkel inn til dem dersom strømmen går og de ikke er her. 

Dersom du ikke har tidsbestemt kontrakt og det ikke står noe om oppsigelsestid så gjelder loven og da er det 3mnd. Mener jeg. 

Sjekk med leieboerforeningen. Vi har en unormalt snill utleier så jeg vet ikke helt hvordan du skal forholde deg egentlig🙈

Anonymkode: 99483...3fa

• Liker 3
Skrevet (endret)
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her står også sikringsskapet i utleier sin del. Vi har nøkkel inn til dem dersom strømmen går og de ikke er her. 

Dersom du ikke har tidsbestemt kontrakt og det ikke står noe om oppsigelsestid så gjelder loven og da er det 3mnd. Mener jeg. 

Sjekk med leieboerforeningen. Vi har en unormalt snill utleier så jeg vet ikke helt hvordan du skal forholde deg egentlig🙈

Anonymkode: 99483...3fa

Så fint å se at det er flere som har en unormal snill utleier. Der jeg bodde før var utleier slik. Her jeg bor nå er det også stor takhøyde.

En ting er hva en har krav på, en annen ting er å bo hos en slik utleier som ts gjør. Tror jeg ville vurdert å flytte.

Endret av emilie123
  • Liker 5
Skrevet

Virker som en vrang og gjerrig utleier du har. Tror du enten bør se deg om etter noe annet med en gang eller ta et møte med ham der du gjør det klart at dette ikke er akseptabelt. Det er klart du ikke skal sitte og fryse, sjekk på nettet hvor mye strøm som er vanlig å bruke i en leilighet på den størrelsen. Står det noe i kontrakten om møblene som står der fra før? Og hvis du ifølge kontrakten har parkeringsplass, så skal du ha det, han skal ikke ha noe som helst stående der permanent. GET-boksen skal tilbake og varmekablene skal fikses, ellers krever du avslag i husleien. Lag en liste over ting som du vil ha endret og konfronter ham med det .

Synes som andre sier at du burde ta kontakt med Leieboerforeningen. I utgangspunktet er det 3 mnd oppsigelsesfrist når ingenting annet er avtalt, men siden han bryter kontrakten på flere punkter, kan det være mulig at du slipper. En annen ting er at hvis han er så uproff og urutinert som det høres ut, er det faktisk mulig at han ikke kjenner til regelen på 3 mnd.

Vet du om han har leid ut til noen før? Høres egentlig ut som at han bare har funnet på en måte å få inn penger på uten å ta hensyn til forpliktelsene som hører med det å være utleier.

Lykke til:)

Skrevet (endret)

Han kan ikke kreve at du skal kjøpe en annen type ovn. Det er helt urimelig. Hva er årsaken til det? Du må kunne bruke stikkontaktene til det de er ment for. 

Det kan hende at kursen til kjøkkenet ikke tåler så mye. Der jeg bodde før gikk sikringen om jeg hadde stekeovnen på varmluft i 5-10 minutter. Hadde også litt mange ting på gang på badet en gang her jeg bor nå (hårføner, ovn på høy varme, vifte og lys). 

Du må spørre huseier om hva som skjer om sikringen går mens han er borte. Huseieren min har garantert noen (familie eller noe) som kan komme innom. De er greie og ordner om det skulle være krise. Det er sånn det skal være. Dessuten har de et familiemedlem som nabo. 

Som de andre sier så må du klage til utleier. Gjør det skriftlig (sms eller e-post). Du må være klar på at hvis han ikke fikser det du har rett til å bruke i følge kontrakten, så holder du tilbake husleie. Gulvvarme på badet trenger man ikke, så det er ikke en mangel som gjør leiligheten ubeboelig, men han kan ikke nekte deg å bruke egen ovn. Hvis du MÅ bruke oljeovn, så får han kjøpe det selv.

Endret av penny_
  • Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, ti10 skrev:

Virker som en vrang og gjerrig utleier du har. Tror du enten bør se deg om etter noe annet med en gang eller ta et møte med ham der du gjør det klart at dette ikke er akseptabelt. Det er klart du ikke skal sitte og fryse, sjekk på nettet hvor mye strøm som er vanlig å bruke i en leilighet på den størrelsen. Står det noe i kontrakten om møblene som står der fra før? Og hvis du ifølge kontrakten har parkeringsplass, så skal du ha det, han skal ikke ha noe som helst stående der permanent. GET-boksen skal tilbake og varmekablene skal fikses, ellers krever du avslag i husleien. Lag en liste over ting som du vil ha endret og konfronter ham med det .

Synes som andre sier at du burde ta kontakt med Leieboerforeningen. I utgangspunktet er det 3 mnd oppsigelsesfrist når ingenting annet er avtalt, men siden han bryter kontrakten på flere punkter, kan det være mulig at du slipper. En annen ting er at hvis han er så uproff og urutinert som det høres ut, er det faktisk mulig at han ikke kjenner til regelen på 3 mnd.

Vet du om han har leid ut til noen før? Høres egentlig ut som at han bare har funnet på en måte å få inn penger på uten å ta hensyn til forpliktelsene som hører med det å være utleier.

Det stemmer at oppsigelsestiden er 3 måneder hvis det ikke er avtalt noe annet.

Jeg vil ikke si at manglende gulvvarme på badet, brannslukningsapparat og TV er vesentlige mangler. Det går an å bo der. 

Les paragraf 2-10 til 2-12. https://lovdata.no/NL/lov/1999-03-26-17/§2-10

Endret av penny_
Skrevet

Brannslukningsapparat er vel en vesentlig mangel? Så vidt meg bekjent så er man pålagt å ha det i huset. Sammen gjelder vel brannalarm?

Når feiern er innom her annethvert år så sjekker han i hvertfall det, og noterer ned hvis det er mangel på det. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Rotehodet skrev:

Brannslukningsapparat er vel en vesentlig mangel? Så vidt meg bekjent så er man pålagt å ha det i huset. Sammen gjelder vel brannalarm?

Når feiern er innom her annethvert år så sjekker han i hvertfall det, og noterer ned hvis det er mangel på det. 

Jeg vet ikke helt, men TS må uansett kreve at huseier fikser det før hun kan heve kontrakten.

Endret av penny_
Skrevet

Foreslår at du foreslår til utleier at han kan leie parkeringsplassen din for, tja, 500-1000kr /mnd? :alice:

• Liker 10
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om strømmen går en gang kan være helt tilfeldig. Har skjedd her også en gang på halvannet år. 
Men du bør selvfølgelig ha tilgang slik at du får slått på sikringene igjen! 
Det er ett veldig legitimt spørsmål å stille huseier om, "hva skjer om sikringen går når dere er borte"

Er internett/get boks inkludert i leie skal du ha tilgang til det, og det vil kunne defineres som en mangel. Da må du klage til huseier, og uten utbedring kan du holde tilbake leie. 

Leier du møblert er det helt naturlig at du selv må sørge for oppbevaring av ekstra/unødvendig møbler.

Om oppvarming ikke fungerer tilstrekkelig, og utleier ikke utbedrer etter klage (helst skriftlig), så kan det bli ansett som mangel på utleiebolig. 

En parkeringsplass som er inkludert i leiekontrakt skal være disponibel for deg til en hver tid, om det ikke er avtalt annet. 

Er det ikke oppsigelse, så er det tidsbestemt kontrakt, og det må du forholde deg til. 
Du bør ta kontakt med leieboerforening, for å få mer informasjon om hva du kan kreve av huseier her, og hvordan gå fram for å få ting gjort. Det er flere punkter som du nevner som kan klages på, men det er ikke nødvendigvis nok for å avslutte en kontrakt. 
Du skal ha det kontrakten sier, du er pliktig til å varsle dersom noe slutter fungerer, og huseier skal ha rimelig tid til å utbedre. Hva som blir sett på som "rimelig tid", og hva som blir sett på som riktig beløp ved eventuelt tilbakeholding av husleie blir vurdert fra sak til sak.

Anonymkode: 905c3...52d

For noe tull. Det skal spesifiseres at det er tidsbestemt kontrakt for at man skal ha lov til å kalle den det. Dersom det ikke står noe om oppsigelse er det vanlige 3 mnd.

Anonymkode: 0e081...d82

• Liker 9
Skrevet

At en sikring går er ikke unormalt. Det trenger ikke være overbelastning, men kan være defekt på en lampe eller elektronikk, og tilfeldige spenningsvariasjoner. Det vil man oppleve fra tid til annen. Om sikringsskapet står i hans leilighet må dere ha en avtale om hvordan det løses når de er bortreist. 

Vedrørende GET boks kommer det an på hva som står i leieavtalen. Er det inkludert i leia skal du enten ha boksen, eller fradrag i leiekostnad. Dersom det ikke er regulert i avtalen har han full rett til å fjerne denne akkurat når han vil. 

Dersom det står i leiekontrakten at den leies ut møblert, er det riktig at det er ditt ansvar å lagre møblene. Men her har jeg alltid vært vant med å ha god dialog med utleier, så synes dette var sært i og med at han har plass selv. 

Han er pålagt at det er bannslukkingsapparat i enheten. Noe han også bør ha egeninteresse i. Imidlertid ville jeg ikke latt den diskusjonen drøye, et apparat er billig, og i tillegg bør man ha brannteppe tilgjengelig, så den lille investeringen i egen sikkerhet ville jeg tatt med en gang. 

Han er pliktig å inkludere løsninger for oppvarming. Men igjen, er snakk om småpenger for en liten oljeovn. 

Parkeringsplass skal være regulert i kontrakt. Antar du så at kontrakt var i henhold til annonse før signering? Om du har rett på parkeringsplass skal denne holdes disponibel til deg, selv om den stort sett står ledig. 

Oppsigelsestiden er regulert i husleieloven. 

Anonymkode: 8fa09...e37

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

En husvert som ikke anskaffer et slokkeapparat til 400-500 kr og ikke fikser kabler på badet?

Men hva undersøkte du egentlig da du flyttet inn? Både kabler og brannslukkingsapparat burde du ha krevd fikset den dagen du flyttet inn. Du skal selvsagt også ha adgang til sikringsskap.

Møbler inkludert i leiekontrakten må du oppbevare selv.

Skrevet
3 timer siden, ti10 skrev:

Enig i det du sier. Han sa at han hadde leid ut til noen før, men at det hadde oppstått mye problemer som førte til at de kjørte sak mot hverandre. Det var snakk om mangel på renhold/vedlikehold og sen betaling av husleie. Takk for nyttig informasjon :) 

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, Blondie65 skrev:

En husvert som ikke anskaffer et slokkeapparat til 400-500 kr og ikke fikser kabler på badet?

Men hva undersøkte du egentlig da du flyttet inn? Både kabler og brannslukkingsapparat burde du ha krevd fikset den dagen du flyttet inn. Du skal selvsagt også ha adgang til sikringsskap.

Møbler inkludert i leiekontrakten må du oppbevare selv.

Skulle nok brukt mer tid på å undersøke men jeg hadde 1 uke igjen av oppsigelsestiden og var avhengig av en kontrakt kjappest mulig. At det skulle vært brannslukkingsapperat der tok jeg som en selfølge men jeg så bare ikke etter det og det var min feil. Kablene var montert og jeg trodde at de bare var av, til jeg trykket PÅ knappen og det ikke fungerte..

Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skulle nok brukt mer tid på å undersøke men jeg hadde 1 uke igjen av oppsigelsestiden og var avhengig av en kontrakt kjappest mulig. At det skulle vært brannslukkingsapperat der tok jeg som en selfølge men jeg så bare ikke etter det og det var min feil. Kablene var montert og jeg trodde at de bare var av, til jeg trykket PÅ knappen og det ikke fungerte..

Brannslukkerapparat får du på Clas Ohlson til den prisen jeg nevnte. Spør husvert om du skal kjøpe det der og hvordan han vil gjøre opp: Vipps'e deg beløpet før du kjøper eller om du skal trekke på neste husleie.

Varmekablene: spør når han skal fikse det eller om HAN kan skaffe deg den alternative oppvarmingskilden du trenger. For det er faktisk han som skal gjøre det.

Skrevet
2 timer siden, penny_ skrev:

Han kan ikke kreve at du skal kjøpe en annen type ovn. Det er helt urimelig. Hva er årsaken til det? Du må kunne bruke stikkontaktene til det de er ment for. 

Det kan hende at kursen til kjøkkenet ikke tåler så mye. Der jeg bodde før gikk sikringen om jeg hadde stekeovnen på varmluft i 5-10 minutter. Hadde også litt mange ting på gang på badet en gang her jeg bor nå (hårføner, ovn på høy varme, vifte og lys). 

Du må spørre huseier om hva som skjer om sikringen går mens han er borte. Huseieren min har garantert noen (familie eller noe) som kan komme innom. De er greie og ordner om det skulle være krise. Det er sånn det skal være. Dessuten har de et familiemedlem som nabo. 

Som de andre sier så må du klage til utleier. Gjør det skriftlig (sms eller e-post). Du må være klar på at hvis han ikke fikser det du har rett til å bruke i følge kontrakten, så holder du tilbake husleie. Gulvvarme på badet trenger man ikke, så det er ikke en mangel som gjør leiligheten ubeboelig, men han kan ikke nekte deg å bruke egen ovn. Hvis du MÅ bruke oljeovn, så får han kjøpe det selv.

Det er montert varmekabler på badet som ikke fungerer. Han sier at frittstående ovn er brannfarlig, selv om jeg har den på midt i rommet, ikke nær veggen. Jeg venter tvillinger og kommer til å tilbringe tid på badet ifht stell og det er veldig kaldt der.. det bekymrer meg litt :( Er redd for å bli trukket i depositum hvis jeg holder tilbake leie. Kan han gjøre det? 

Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Brannslukkerapparat får du på Clas Ohlson til den prisen jeg nevnte. Spør husvert om du skal kjøpe det der og hvordan han vil gjøre opp: Vipps'e deg beløpet før du kjøper eller om du skal trekke på neste husleie.

Varmekablene: spør når han skal fikse det eller om HAN kan skaffe deg den alternative oppvarmingskilden du trenger. For det er faktisk han som skal gjøre det.

Takk. Det skal jeg gjøre 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...