Gå til innhold

Morgenstell på sykehjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal jobbe noen tidlige vakter fremover og har lite erfaring med dette. Jeg er oppmerksom på at spørsmålene jeg kommer med er kanskje åpenbare for de fleste som jobber på sykehjem, men jeg er en person som kanskje ikke alltid stoler på meg selv, og vil gjøre ting så riktig som mulig. Jeg har dermed noen spørsmål som jeg håper at noen gidder å svare på :)

1. Når man skal inn og stelle en pasient som bruker takheis - skifter man klærne i sengen ? Det hørtes rimelig ut å skifte det i sengen, men jeg tenker at det er lettere for begge om man skifter overdelen mens pasienten er i rullestolen?

2. Når man har en pasient som bruker passiv heis og man er 2 i stell er det bedre å heve hodeenden først slik at pasienten kan lettere sette seg på sengekanten eller bør vi hjelpe pasienten med det?

3. Dette hørtes kanskje komisk ut men jeg blir så nervøs når jeg skal drive med av- og påkledning. Dette er fordi noen klær er vanskeligere å få av og på, og alle har så ulike teknikker på dette på min arbeidsplass.

Personlig mener jeg at skal man ta på overdel mens en pasient er i sengen så er det bedre å heve hodeenden. Lettere for begge parter egentlig, men der jeg jobber så er det folk som lirer nattskjorte på mens de ligger flat, mens noen vrenger den, trer på ermene først for å deretter løfte den over hodet. Det hørtes skikkelig dumt ut men dette er virkelig en av tingene som gjør meg skikkelig nervøs når jeg steller med en annen. :redd: Hvilken metode er best?!

4. Hvis man er 2 i stell og jeg er assistenten, hva er min rolle egentlig? Jeg pleier å gjøre rommet klart også hjelper jeg pasienten med avkledning, mens den andre pleieren gjør utstyret klart og kommer og hjelper meg når vedkommende er ferdig. Er dette riktig? :ac: 

5. Hvis jeg jobber med en spl. eller generelt bare noen med mye autoritet, og jeg er satt som hovedpersonen i et stell hvor man skal være 2 personer, er det naturlig å la den autoritære personen ta styret eller skal jeg gjøre det? Igjen, jeg har opplevd mye forskjellig her. Noen følger listen til punkt og prikke, mens med andre som jeg jobber med så flyter det naturlig.

Ellers, hvordan ser en morgenstell ut for dere? Jeg er spl.student og prøver å trene meg på å bli så flink som mulig før jeg skal ut i praksis. Kanskje derfor jeg overtenker så mye :fnise:

 

Anonymkode: 9e297...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min opplevelse er at man må gjøre "alt" på forskjellig måte. Det finnes ingen fasit på hvordan man gjør noe, for som regel så blir det pasienten som "bestemmer" hvor og hvordan ting skal bli gjort. Det gjelder rett og slett å gjøre seg kjent med hver enkelt pasient. 

Anonymkode: 0a877...d25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skal jobbe noen tidlige vakter fremover og har lite erfaring med dette. Jeg er oppmerksom på at spørsmålene jeg kommer med er kanskje åpenbare for de fleste som jobber på sykehjem, men jeg er en person som kanskje ikke alltid stoler på meg selv, og vil gjøre ting så riktig som mulig. Jeg har dermed noen spørsmål som jeg håper at noen gidder å svare på :)

1. Når man skal inn og stelle en pasient som bruker takheis - skifter man klærne i sengen ? Det hørtes rimelig ut å skifte det i sengen, men jeg tenker at det er lettere for begge om man skifter overdelen mens pasienten er i rullestolen?
Det kommer helt an på pasienten og hva som er blitt en "vane" å gjøre inne hos pasienten. Hvis pasienten er klar og kan trykke sin mening om hvordan han/hun liker det, er det fint å spørre pasienten selv. Si bare at du ikke kjenner dem så godt og du vil gjøre det slik de liker det best. Hvis pasienten ikke er i stand til å utrykke seg ville jeg gjort det slik som de andre. 

2. Når man har en pasient som bruker passiv heis og man er 2 i stell er det bedre å heve hodeenden først slik at pasienten kan lettere sette seg på sengekanten eller bør vi hjelpe pasienten med det?
Det kommer jo helt an på hva pasienten klarer å utføre selv. 

3. Dette hørtes kanskje komisk ut men jeg blir så nervøs når jeg skal drive med av- og påkledning. Dette er fordi noen klær er vanskeligere å få av og på, og alle har så ulike teknikker på dette på min arbeidsplass.
Dette kommer av seg selv. Men hvis du er den som er inne hos pasienten på morgenen er det viktig at du lar pasienten velge selv. Jeg pleier feks å holde opp to plagg, og spørre pasienten om hvilket hun/han vil ha. Men noen pasienter har jo full oversikt selv over hva de har i skapet, og sier hva de ønsker seg. Kommer jo an på hvor klar pasienten er, igjen.  Men husk å alltid spørre om lov før du går i skapet til pasienten, eller si ifra til pasienten om det, uansett hvor "borte" du tror de er. 

Personlig mener jeg at skal man ta på overdel mens en pasient er i sengen så er det bedre å heve hodeenden. Lettere for begge parter egentlig, men der jeg jobber så er det folk som lirer nattskjorte på mens de ligger flat, mens noen vrenger den, trer på ermene først for å deretter løfte den over hodet. Det hørtes skikkelig dumt ut men dette er virkelig en av tingene som gjør meg skikkelig nervøs når jeg steller med en annen. :redd: Hvilken metode er best?!
 

4. Hvis man er 2 i stell og jeg er assistenten, hva er min rolle egentlig? Jeg pleier å gjøre rommet klart også hjelper jeg pasienten med avkledning, mens den andre pleieren gjør utstyret klart og kommer og hjelper meg når vedkommende er ferdig. Er dette riktig? :ac: 
Den som "leder" stellet skal alltid vaske. Assistenten holder pasienten på siden, og vasker fra andre siden når nødvendig. Ellers henter assistenten det man eventuelt har glemt. 

5. Hvis jeg jobber med en spl. eller generelt bare noen med mye autoritet, og jeg er satt som hovedpersonen i et stell hvor man skal være 2 personer, er det naturlig å la den autoritære personen ta styret eller skal jeg gjøre det? Igjen, jeg har opplevd mye forskjellig her. Noen følger listen til punkt og prikke, mens med andre som jeg jobber med så flyter det naturlig.
Det kommer an på. Veldig "autoritære" tar jo som regel styringen fra deg uansett. Kanskje det føles lettere for deg i starten uansett? 

Ellers, hvordan ser en morgenstell ut for dere? Jeg er spl.student og prøver å trene meg på å bli så flink som mulig før jeg skal ut i praksis. Kanskje derfor jeg overtenker så mye :fnise:
Det spørsmålet har like mange svar som det finnes pasienter :) Lær deg å kjenne de pasientene du skal ha med å gjøre. 
 

Det er kjempefint at du allerede har begynt å tenke over slike ting.  Bare husk at det alltid er hva pasienten foretrekker og ønsker som skal være i fokus. Respekterer du pasienten, så har du kommet en lang vei allerede :)
 

Hilsen sykepleier

 

Anonymkode: 9e297...a33

 

Anonymkode: eb889...1f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jo morgenstell være med vask/dusj. Så det beste er å få på klær etter vask, om bruker vaskes i seng, så er det jo greit å kle på i seng. Når du er student, så ville nok jeg vist deg først hvordan vi gjør det hjos Fru Olsen, og latt deg gjøre det hjos Herr Nilsen😊

Tenker at rolle til en utplassert student er å observe først, deretter utrette.

Og er nok slik som h*n over skriver, det er jo først og fremst pasient som bestemmer hvordan stell skal gjøres. Brukermedvirkning er og bør være noe vi har fokus på.

Anonymkode: 5dcd6...6bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig bra at du tenker og reflekterer over dette.

Når det gjelder hvordan man utfører stell, så er det forskjellige måter å gjøre det på. Avhengig av dagsform, pleieplan og hvor mange som skal utføre stellet. 

Så spør mye når du er der og før dere går inn til pasienten. Bedre enn en gang for mye enn en gang for lite. 

Anonymkode: 8c83d...317

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, saltvann skrev:

Du er reflektert og gjør det nok mye bedre enn du selv tror <3

Håper det :klem: 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min opplevelse er at man må gjøre "alt" på forskjellig måte. Det finnes ingen fasit på hvordan man gjør noe, for som regel så blir det pasienten som "bestemmer" hvor og hvordan ting skal bli gjort. Det gjelder rett og slett å gjøre seg kjent med hver enkelt pasient. 

Anonymkode: 0a877...d25

Takk for svar. Jeg tenker at jeg må roe meg ned og slutte å tenke for mye på alt. Det er som dere sier; ingen pasienter er like :)

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: eb889...1f7

Takk for svar! Jeg må nok bare bruke sunn fornuft, kommunisere mine spørsmål til den jeg jobber sammen med og ikke minst høre på hva pasienten vil.  Jeg prøver alltid å spørre hva pasienten foretrekker, men etter hvert så blir det en dårlig vane at man begynner å spørre om lov til å gjøre små ting, som å gå inn i skap f.eks, så veldig hyggelig å bli minnet på dette her. :)

 

 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig bra at du tenker og reflekterer over dette.

Når det gjelder hvordan man utfører stell, så er det forskjellige måter å gjøre det på. Avhengig av dagsform, pleieplan og hvor mange som skal utføre stellet. 

Så spør mye når du er der og før dere går inn til pasienten. Bedre enn en gang for mye enn en gang for lite. 

Anonymkode: 8c83d...317

Jeg er nok veldig usikker fordi når man jobber som ekstrahjelp og jobber med nye folk hver vakt, så er det så mange forskjellige rutiner å ta hensyn til. Også jobber jeg stort sett bare på kvelden så det er derfor jeg også var usikker på rutinene på morgenen :)

Takk for svar!

Anonymkode: 9e297...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...