Gå til innhold

Har hun spiseforstyrrelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 15 år.

på skolen har vi faste plasser, hvor jeg sitter ved siden av en annen jente. Når det er matpause, så har hun ikke hatt med seg mat  hele denne uken!

hun holder også på å bli sammen med en gutt...

tror dere dette kan være starten på en spise forstyrrelse? Kanksje hun gjør dette for at hun tror at han kommer til p like henne bedre da?

hva tror dere?

har selv vært i en slags spiseforstyrrelse, og ønsker ikke at hun skal oppleve det samme som meg...

Anonymkode: 127c1...864

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er veldig vanskelig å si..

Dersom du er bekymret kan du nevne det for lærer eller helsesøster

• Liker 3
Skrevet

Om hun er på vei inn i et forhold er hun mest sannsynlig veldig forelsket, og da er det også normalt å miste matlysten. Vi her kan uansett ikke vite hvorfor hun ikke har spist på skolen denne uka, så du får heller spørre om det går bra med henne

Anonymkode: 3a83b...44a

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanskelig å vite. Syns du bør snakke med enten lærer eller helsesøster om bekymringene dine. Flott at du legger merke til og blir bekymret for andre mennesker! 

Anonymkode: b814f...30c

• Liker 2
Skrevet

Vanskelig å si :/ spiseforstyrrelser er ganske komplekst. det er jo ikke sunt å hoppe over måltid flere dager da, men det kan være så mangt. Veldig fint at du bryr deg :) Enig med de andre, hvis du blir veldig bekymret så kan du snakke med lærer/helsesøster.

Skrevet

Jeg hadde en venn med spiseforstyrrelse. Hun sjanglet i flere år før jeg fikk greie på det. Jeg dro henne med til helse søster. Hun lovte at hun skulle fortelle moren snart, men det skjedde aldri, og helsesøster gjorde ikke noe særlig. Så jeg tok saken i egne hender og fikk Mamma til å fortelle det til foreldrene hennes. Nå får hun hjelp. 

Det er rett av deg og beskymre deg for henne. Jeg ambefaler at du snakker med en voksen. Som læreren din, helsesøster, foreldre. Det kan godt hende at hun har en spiseforstyrrelse da dette er svært vanlig. Og det er veldig viktig at hun får hjelp. 

Lykketil:)

• Liker 3
Skrevet

Nei det kan være så enkelt som at hun må spare penger eller ikke er sulten. Man har ikke spiseforstyrrelse bare fordi man ikke spiser lunsj. Spiseforstyrrelse er et veldig ømfindtlig og privat tema, og du skal ikke anta sånn om noen, uansett hvor tynne de er eller uansett hvor lite de spiser. Om du etterhvert ser at hun raser ned i vekt og fremdeles aldri spiser lunsj så kan du i meste fall si fra til helsesøster, men ikke til læreren deres eller snakke om det med andre medelever, det blir som mobbing...

Anonymkode: bd4eb...296

Skrevet

Så bra at du bryr deg ❤️

Har du prøvd å spørre henne hvorfor hun ikke spiser lunch? Hva sier hun i såfall? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan være så enkelt som at hun må spare penger eller ikke er sulten. Man har ikke spiseforstyrrelse bare fordi man ikke spiser lunsj. Spiseforstyrrelse er et veldig ømfindtlig og privat tema, og du skal ikke anta sånn om noen, uansett hvor tynne de er eller uansett hvor lite de spiser. Om du etterhvert ser at hun raser ned i vekt og fremdeles aldri spiser lunsj så kan du i meste fall si fra til helsesøster, men ikke til læreren deres eller snakke om det med andre medelever, det blir som mobbing...

Anonymkode: bd4eb...296

Jeg er helt uenig. Spiseforstyrelse er en veldig alvorlig psykisk sykdom. Du har all rett til å være beskymret. Personer med spiseforstyrelse trenger ikke å være kjempe tynne, de fleste er normalvektige. Itillegg vet de ikke sitt eget beste, og gjør alt de kan for at omgivelsene ikke skal vite om det. Foreldre har ofte ikke peiling. De lyger, sier unskyldninger, fjerner seg fra sitvasjoner med mat. De er også veldig opptatt av mat og trening. Det at hun ikke spiser lunsj er et faresignal. Jeg tenker at du bør ta litt ansvar og fortelle en voksen. 

• Liker 4
Skrevet

Siden det er høyst uvanlig for tenåringer å ha spisevaner som skiller seg fra normalen kan det være litt bekymringsverdig, ja. Men det trenger jo ikke være spisefortyrrelse, kanskje foreldrene ikke har kjøpt mat til henne? kanskje de er fattige eller sløser bort pengene på andre ting og vennen din er for flau til å si det til dere. 

Anonymkode: 55d2c...f9d

Skrevet

Det er nokk ikke på grunn av penger at hun ikke spiser... hun har veldig stort hus og i mitt syn ser det ut som at familien hennes har veldig mye penger.

jo jeg synes at jeg skal få lovt til å være bekymret! Jeg er en person som tenker veldig mye på hvordan andre har det, og vil at andre skal ha det bra. 

Det er bare at hun alltid har pleid å hatt med seg massevis av lunsj med seg på skolen før. Så jeg synes at det er så rart at hun plutselig ikke har med seg noenting.

jeg vet selv hvordan det med spiseforstyrrelse er... da jeg selv har vært i samme situasjon. Så jeg vil ikke ta det opp med henne direkte selv, da hun mest sannsynlig bare kommer til å bli sur, og kanksje det blir enda værre da. Fordi når jeg var i den situasjonen, ble jeg drit sur og stressa når folk kommenterte det med maten til meg.

-ts

• Liker 2
Skrevet

Synes dette var litt tynt grunnlag å basere det på. Jeg spiste ikke skolemat i lange perioder, men har aldri hatt spiseforstyrrelser. Kan dreie seg om at man ikke er så sulten relativt tidlig på dagen, eller ikke har et godt forhold til medelevene og ikke vil spise sammen med dem. 

Har du merket andre endringer i forhold til kropp/vekt/matvaner? Viktig å se på helheten...

Anonymkode: 78cc2...545

Skrevet

Jeg må også si at hun trener veldig ofte! Hun trener ikke noe mer nå enn hun har gjort før... men hun trener fortsatt veldig mange timer i uka!

-ts

Skrevet

Det er nokk ikke på grunn av penger at hun ikke spiser... hun har veldig stort hus og i mitt syn ser det ut som at familien hennes har veldig mye penger.

jo jeg synes at jeg skal få lovt til å være bekymret! Jeg er en person som tenker veldig mye på hvordan andre har det, og vil at andre skal ha det bra. 

Det er bare at hun alltid har pleid å hatt med seg massevis av lunsj med seg på skolen før. Så jeg synes at det er så rart at hun plutselig ikke har med seg noenting.

jeg vet selv hvordan det med spiseforstyrrelse er... da jeg selv har vært i samme situasjon. Så jeg vil ikke ta det opp med henne direkte selv, da hun mest sannsynlig bare kommer til å bli sur, og kanksje det blir enda værre da. Fordi når jeg var i den situasjonen, ble jeg drit sur og stressa når folk kommenterte det med maten til meg.

-ts

Du trenger jo ikke å anklage henne for å ha en spiseforstyrrelse, men bare vise at du tenker på henne? Om hun f.eks ikke har med seg mat hverken mandag eller tirsdag så kan du jo bare spørre om ikke hun blir veldig sulten av å ikke spise lunch? :) Og så ser du hva hun svarer.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes dette var litt tynt grunnlag å basere det på. Jeg spiste ikke skolemat i lange perioder, men har aldri hatt spiseforstyrrelser. Kan dreie seg om at man ikke er så sulten relativt tidlig på dagen, eller ikke har et godt forhold til medelevene og ikke vil spise sammen med dem. 

Har du merket andre endringer i forhold til kropp/vekt/matvaner? Viktig å se på helheten...

Anonymkode: 78cc2...545

Hun har alltid i hver dag i 2 og et halvt PR hatt med seg masse mat på skolen.

Skrevet

Det skader ingen at du forteller det til en voksen. Da starter du en prosses og det vises jo fort om hun har et problem.

Du kan også se litt på adferden hennes rundt måltider. Du kan jo f.eks. Tilby henne mat å se hvordan hun reagerer. Men ikke press henne. Spiseforstyrrelse er oppi hodet ikke nedi magen.

Skrevet
Akkurat nå, Sirah skrev:

Du trenger jo ikke å anklage henne for å ha en spiseforstyrrelse, men bare vise at du tenker på henne? Om hun f.eks ikke har med seg mat hverken mandag eller tirsdag så kan du jo bare spørre om ikke hun blir veldig sulten av å ikke spise lunch? :) Og så ser du hva hun svarer.

Hun har sagt at hun er sulten mange ganger før matpausen. Men hun har ikke spist noe for det om.

Skrevet
1 minutt siden, Soffee_ skrev:

Det skader ingen at du forteller det til en voksen. Da starter du en prosses og det vises jo fort om hun har et problem.

Du kan også se litt på adferden hennes rundt måltider. Du kan jo f.eks. Tilby henne mat å se hvordan hun reagerer. Men ikke press henne. Spiseforstyrrelse er oppi hodet ikke nedi magen.

Takk for tips, skal prøve dette:)

Skrevet

Takk for tips, skal prøve dette:)

Lykke til:) håper du finner ut av det😁

Skrevet

Slanker hun seg kanskje? Trenger hun det? For det er jo slik unge jenter slanker seg, dropper måltider og trener mye. Men så kan slanking gå over til å bli spiseforstyrrelse..

Anonymkode: 31b77...3d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...