AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #1 Skrevet 1. februar 2018 Jeg gikk på dalacin kapsler (antibiotika) i to uker. Det er nå en uke siden endt behandling, og jeg har følt meg uggen, men i natt fikk jeg et heftig tilbakefall. Symptomene er mye sterkere, allmenntilstanden er mye mer redusert og jeg har vekslende feber med kalde hender og føtter. Det føles som jeg blir slått hardt i hodet fra alle kanter, og nesen er tett, men renner. Noen som har peiling på dette? Redd jeg vil virke dum hvis jeg reiser på legevakta 😓 Og det er mye pågang på legekontoret. Anonymkode: 853e0...361
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #2 Skrevet 1. februar 2018 Ring legevakten, fortell alt, de sender en taxi om du ikke har mulighet til å komme selv Anonymkode: 8e051...590 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #3 Skrevet 1. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk på dalacin kapsler (antibiotika) i to uker. Det er nå en uke siden endt behandling, og jeg har følt meg uggen, men i natt fikk jeg et heftig tilbakefall. Symptomene er mye sterkere, allmenntilstanden er mye mer redusert og jeg har vekslende feber med kalde hender og føtter. Det føles som jeg blir slått hardt i hodet fra alle kanter, og nesen er tett, men renner. Noen som har peiling på dette? Redd jeg vil virke dum hvis jeg reiser på legevakta 😓 Og det er mye pågang på legekontoret. Anonymkode: 853e0...361 Sepsis er blodforgiftning. Da får du andre symptomer enn nå med begynnende influensa/-forkjølelse. Når folk er dårlige og redde de har noe potensielt dødelig så pleier vanlig tankegang være å komme seg på legevakt, ikke å konsultere Doctor Kvinneguiden. Anonymkode: 1fb9e...acc 6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #5 Skrevet 1. februar 2018 Er ingen på nett som kan forsvarlig fortelle deg hva du har eller ikke har. Ring legevakta, så får de vurdere symptomene dine. Anonymkode: 0b0ee...c20 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #6 Skrevet 1. februar 2018 Etter å ha hørt om en ganske heftig sykdomsutvikling som startet med symptomer som dine (det tok riktignok lenger tid) ville jeg nok fått det sjekket ut. Mest sannsynlig er det sesongens influensa du har fått, eller en heftig forkjølelse, men bedre å sjekke en gang for mye når du nettopp har vært syk. Anonymkode: 99233...d73 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #7 Skrevet 2. februar 2018 Sepsis gir ikke symptomer som tett og rennende nese. Det høres ut som om du har fått deg en skikkelig forkjølelse eller influensa. Men når du nettopp har vært syk så er det lurt å få det sjekket, så absolutt. Anonymkode: efa4d...e35
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #8 Skrevet 2. februar 2018 Sepsis er sånn at man må oppfylle 2 av SIRS-kriteriene. - temp over 38 eller under 36 - puls over 90 - respirasjonsfrekvens over 20 pr minutt (en respirasjon er ett innpust og ett utpust) - Leukocytter over 12 eller under 4. Sepsis er vanskelig å diagnostisere, sånn at mange som blir innlagt får kun sepsismistanke. Anonymkode: 75f6d...1d6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #9 Skrevet 2. februar 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sepsis er sånn at man må oppfylle 2 av SIRS-kriteriene. - temp over 38 eller under 36 - puls over 90 - respirasjonsfrekvens over 20 pr minutt (en respirasjon er ett innpust og ett utpust) - Leukocytter over 12 eller under 4. Sepsis er vanskelig å diagnostisere, sånn at mange som blir innlagt får kun sepsismistanke. Anonymkode: 75f6d...1d6 SIRS - kriteriene utgikk i 2016, og man bruker nå SOFA - kriteriene for å diagnostisere sepsis da SIRS er et fysiologisk respons som førte til betydelig overdiagnostikk og overbehandling. Uansett, jeg har vel aldri sett en sepsispasient som er oppegående nok til å knaste på KG, men hvis du er redd og føler deg dårlig ville jeg heller ringt legevakten enn å konsultere et forum. Anonymkode: 94326...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #10 Skrevet 2. februar 2018 Man får ikke sepsis når man har influensa/forkjølelses symptomer. Å er man rddd for livet sitt så drar man til legevakten! Det å sitte å spørre kg om hva man burde gjøre når man «er døden nær» er høl i huet. Ikke koster det mer enn et par minutter å ringe legevakten bare for å høre med den hva man skal gjøre heller. Anonymkode: a4e24...7ce
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #11 Skrevet 2. februar 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke sepsis når man har influensa/forkjølelses symptomer. Å er man rddd for livet sitt så drar man til legevakten! Det å sitte å spørre kg om hva man burde gjøre når man «er døden nær» er høl i huet. Ikke koster det mer enn et par minutter å ringe legevakten bare for å høre med den hva man skal gjøre heller. Anonymkode: a4e24...7ce Det går fint an å ha to diagnoser samtidig, her både forkjølelse/influensa og blodforgiftning for å bruke dagligtale og folkelig forståelig ord på sepsis. Men skal hun ha både influensa/forkjølelse og sepsis så må hun nesten også ha symptomer på begge deler og ikke bare på førstnevnte. Anonymkode: 1fb9e...acc
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #12 Skrevet 2. februar 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går fint an å ha to diagnoser samtidig, her både forkjølelse/influensa og blodforgiftning for å bruke dagligtale og folkelig forståelig ord på sepsis. Men skal hun ha både influensa/forkjølelse og sepsis så må hun nesten også ha symptomer på begge deler og ikke bare på førstnevnte. Anonymkode: 1fb9e...acc Eh ja? Jeg blir bare skeptisk til folks dømmekraft når de tror at de har sepsis (faaarlig) men velger å konsultere seg med kg doktoren fremfor en ordentlig lege Anonymkode: a4e24...7ce
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå