Gå til innhold

er et foster like mye verdt som et nyfødt barn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

mener du at et menneske-foster er like mye verdt som et nyfødt barn ?

er livet hellig fra unnfangelsen av ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ett foster har både fingrer og tær og hele pakka når det bare er 7 uker! Et foster er faktisk ett menneske som bor i magen på en.

Så ja - jeg synes at livet er hellig fra unnfangelsen av.

Skrevet

Så ja - jeg synes at livet er hellig fra unnfangelsen av.

da kommer du opp i en rekke brutale problemstillinger. Du blir nødt å likestille et foster på f.eks en uke med et nyfødt barn.

Det vil m.a.o. ikke eksistere en eneste grunn god nok for at en kvinne/jente kan får innvilget abort, enten det være seg voldtekt, incest osv

Skrevet

Eg meinar ja - det er eit liv, uansett om det er inni eller utanfor livmora.

Skrevet

da kommer du opp i en rekke brutale problemstillinger. Du blir nødt å likestille et foster på f.eks en uke med et nyfødt barn.

Det vil m.a.o. ikke eksistere en eneste grunn god nok for at en kvinne/jente kan får innvilget abort, enten det være seg voldtekt, incest osv

Jeg forstår det, skjønner veldig godt problemstillingen. Men det endrer ikke min mening. Jeg er imot å drepe ett uskyldig barn uansett (for å si det brutalt).

Skrevet

Jeg forstår det, skjønner veldig godt problemstillingen. Men det endrer ikke min mening. Jeg er imot å drepe ett uskyldig barn uansett (for å si det brutalt).

Svaret ditt tyder på at du ikke går inn i de nødvendige problemstillingene som unektelig vil dukke opp hvis man skulle gjort ditt ståsted til det gjeldene syn.

hvis du mener at livet er hellig fra unfangelsen av er det tvilsom om man f.eks kunne ha foretatt abort hvis det stod om morens liv.

Ut i fra dette ståstedet blir min påstand er at morens liv kan ofres hvis det kan redde barnets liv.

Skrevet

Men så svart hvit er vel ikke virkeligheten?

Det må jo brukes litt skjønn ;)

Skrevet

Det må jo brukes litt skjønn ;)

da mener du altså ikke at livet alikevel er hellig fra unfangelsen av ?

hvis du i fult alvor mener at livet er hellig fra unnfangelsen av må det bety at et foster på .feks 2 uker er like mye verdt som et spebarn.

Den svart-hvite situasjonen er det du selv som maler deg inn i ed et slikt ståsted

Skrevet

Det er jo en helt tåpelig problemstilling, siden det faktisk kan være en realitet at morens liv står i fare om det oppstår komplikasjoner i graviditeten, men et barn på to uker umulig kan føre til det samme.

(Dessuten, for å være brutal, en mor kan få et nytt barn, men et barn kan aldri få en ny mor.)

Skrevet

Er det noe som er hellig i dagens samfunn?

Mellom svart og hvitt er det et hav av gråtoner. Et liv er mye verdt. Men jeg vil ikke si hellig. Det er tydlig her i verden at livet ikke er hellig. Synd.

Er det noen av abortmotstanderene som kan overbevise meg at de faktisk ser konsekvensene til det livet som blir bært frem? Noen av dem som har sett på "livets 7 faser" som det heter? Det kan bli store konsekvenser for et liv, fordi moren var i mot abort... Livet er ikke alltid slik man vil det, det er mye som skal falle på plass, det er ikke alle som har de godene som trengs... skal da barnet bli en kasteball hos barnevernet, kanskje?Avgjørelsen påvirker ikke bare mor, far og resten av familien. Den avgjørelsen påvirker barnet mer enn det gjør noen andre.

Skrevet
Er det noe som er hellig i dagens samfunn?

Mellom svart og hvitt er det et hav av gråtoner. Et liv er mye verdt. Men jeg vil ikke si hellig. Det er tydlig her i verden at livet ikke er hellig. Synd.

Er det noen av abortmotstanderene som kan overbevise meg at de faktisk ser konsekvensene til det livet som blir bært frem? Noen av dem som har sett på "livets 7 faser" som det heter? Det kan bli store konsekvenser for et liv, fordi moren var i mot abort... Livet er ikke alltid slik man vil det, det er mye som skal falle på plass, det er ikke alle som har de godene som trengs... skal da barnet bli en kasteball hos barnevernet, kanskje?Avgjørelsen påvirker ikke bare mor, far og resten av familien. Den avgjørelsen påvirker barnet mer enn det gjør noen andre.

mye enig med deg her

det som slår meg er at det oftest er kristne som mener at livet er hellig fra unnfagelsen av. I utgansgspunktet så virker ikke dette å være et så ille standpunkt men konsekvensen av det blir umenneskelig og innhumant.

Mange kristenkovervative mener dette seriøst og mener naturlig nok også at f.eks voldtekt ikke da er god nok grunn for å få abort. Når et menneske-foster får samme verdi som et nyfødt barn komer man straks opp i en rekke problemstillinger der man vil oppdage at knapt noen ting vil kvalifisere til abort.

Noen kristne mener dog at i noen tilfeller er god nok grunn til å få abort selv om de i utgangspunktet mener at livet er hellig fra unnfangelsen av (Høybråten). På den ene side sidestiller de et nyfødt barn med et menneskefoster og på den annen side gjør de grov forskjell. Hvem ville tatt livet av ett nyfødt barn fordi graviditeten var resultat av en voldtekt ??? - resultatet blir at de alikvel ikke mener at livet er hellig fra unnfangelsen av selv om de sier det.

De er ikke voksne nok til å gå inn i problemstillingene

Skrevet

Jeg mener at en celleklump som er noen timer gammel er like mye et menneske som et foster på 3, 5, 7, 12, 14, 16, 24 eller 30 uker er det. Jeg er likevel for abort. [Edit: Det bør vel kunne kalles fosterdrap - betegnelsen helliger ikke middelet uansett]

Gjør det meg til en potesiell morder? Ja, det gjør muligens det. (Selv om jeg nå og alltid tidligere har beskyttet meg for å slippe å måtte velge denne utveien. Jeg ville heller aldri valgt det, så lenge jeg er i stand til å gi barnet en oppvekst det er verdt å oppleve.)

Men jeg synes likevel at når en mor er i en posisjon hvor hun ser at dette lille mennesket går en vond framtid i møte, bør ha lov til å avslutte dets liv.

Når vi ser hvor vondt det kan være å vokse opp som neglisjert/ mishandlet eller misbrukt (og ikke minst hvilket sinne slike saker vekker hos normale mennesker) synes jeg det i mange tilfeller er svært ansvarlig av en potensiell mor å avgjøre hvorvidt hennes ufødte barn har det bedre med å slippe en slik oppvekst. Man beskytter sine fødte barn mot verdens ondskap etter beste evne; Hvorfor ikke beskytte de ufødte på samme måte?

Ingen velger å ta abort med lett hjerte! (Utad? Ja, muligens, men det er faktisk reell livstidsstraff for sånt...)

Og jeg skrev innlegget i en slik ordlyd med vilje. For et liv er et liv - ja! - Men det er mange måter å beskytte sitt barn på.

For the record: Jeg er også for aktiv dødshjelp... (I tilfelle noen skulle ønske å bruke det i mot meg, så vær min gjest...)

Skrevet

Jeg ville bare si et par ting. Gidder ikke diskutere dette egentlig.

Jeg er ikke imot abort, som i "abortmotstander" - men jeg tror ikke at jeg noen gang ville gjort det selv. (aldri si aldri, men som huisvingen så gjør jeg jo hva jeg kan for å unngå å havne i situasjonen).

Jeg tror heller ikke at jeg ville anbefalt noen å ta abort, fordi jeg synes det er ett drap.

Jeg er ikke kristen.

Jeg er for aktiv dødshjelp.

Jeg er for dødsstraff.

Kanskje "livet er hellig" er litt for sterke ord, tenkte vel ikke helt over betydningen.

Skrevet

Jeg er for fri vilje og at man faktisk kan få bestemme over sin egen kropp og livssituasjon.

Skrevet

Jeg tror heller ikke at jeg ville anbefalt noen å ta abort, fordi jeg synes det er ett drap.

Jeg er ikke kristen.

Jeg er for aktiv dødshjelp.

Jeg er for dødsstraff.

Utvilsomt et sammensatt syn som virker vanskelig forenelig.... :klø:

Men - for å svare på de innledende spørsmål: Ja og ja.

Gjest TomKrus
Skrevet

At noen har fingre (som mistenkelig ser ut som vinger i syvende uke. Er det et menneske? Er det en gris? Ikke vet jeg, der den har en utstrekning på tre centimeter) er ikke et tegn på at det er selvstendig individ. Kan det ikke overleve utenfor morens kropp (med hjelpemidler) så er det ikke et individ.

I syvende uke er fosteret et tre cm langt menneske, Sikka. Tipper lillefingeren din er større enn det. Og så veier den to gram. Hvor mange av disse grammene tror du er fordelt til kognitiv bevissthet?

Går rundt og ser på abort som drap? Er du klar over hvor mange kvinnekropper der ute som da er drapsmaskiner på grunn av hyppigheten av spontanaborter? Hadde liv vært hellig ville ikke slikt skjedd. Men det gjør det.

Skrevet

Det er mange tilfeller i verden der abort må utføres for å redde morens liv, så jo; så svart hvitt er verden.

Eller hva med en voldtatt hjerneskadet jente som blir gravid?

En annen intressant problemstilling hvis alt liv fra unnfangelsen er likeverdig med annet liv, er at man risikerer å bli tiltalt for drap om man sparker en kvinne i magen, selv om man ikke visste at hun var gravid, om sparket fører til abort.

Skrevet
Kan det ikke overleve utenfor morens kropp (med hjelpemidler) så er det ikke et individ.

Hva med en person tilknyttet respirator. Er heller ikke denne personen et individ? Merkelig definisjon på individ du har..

I syvende uke er fosteret et tre cm langt menneske, Sikka. Tipper lillefingeren din er større enn det. Og så veier den to gram. Hvor mange av disse grammene tror du er fordelt til kognitiv bevissthet?

I syvende uke regnes det ikke som et foster, men et embryo.

Går rundt og ser på abort som drap? Er du klar over hvor mange kvinnekropper der ute som da er drapsmaskiner på grunn av hyppigheten av spontanaborter?

Om det ikke er drap, så er det iallefall frarøvelse av et mulig liv. Jeg ser ikke helt den store etiske forskjellen.

Gjest TomKrus
Skrevet

Hva med en person tilknyttet respirator. Er heller ikke denne personen et individ? Merkelig definisjon på individ du har..

Og hva er et hjelpemiddel? Kanskje du trenger hjelpemiddelet briller for å klare å følge med i debatten?

Gjest TomKrus
Skrevet
Om det ikke er drap, så er det iallefall frarøvelse av et mulig liv. Jeg ser ikke helt den store etiske forskjellen.

Så da ser du heller ikke den store etiske forskjellen i å frarøve en maur sitt liv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...