AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #21 Skrevet 1. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: vi kjøpte et hus fra 30 tallet for halvannet år siden, og holder nå på med å renovere hele hurven. River ned til bæring og bygger alt opp igjen. Huset har vært igjennom en del runder med oppussing, og etter min mening blitt "ødelagt" av dette. alle de fine sveitserstil detaljene har blitt bygd over og fjernet. De fine originale T-vinduene har på ett punkt blitt byttet ut med grelle kvadratiske vinduer med karm i furu. de nydelige utskjærte takbjelkene i stua var raserte med spikerhull og så tildekt. Nå har jeg fått byttet vinduene i 1. etasje til tidsriktige T-vinduer med sprosser og alt. Innvendig har vi blottlagt en del av de gamle nydelige bjelkene og prøvd å lage en stil som fremhever hvordan huset så ut. Renoveringen var forøvrig nødvendig pga slitasje, alder og skader. Folk som kommer på besøk nå tenker nok sitt om at vi også er sånne oppussere som bare MÅ ha nytt, men da viser jeg bare frem prospektet sånn at de får se skadene og hvordan det så ut før vi begynte Det har vært mye slit, men du dævven så billig det huset var, og ingen ville kjøpe det siden det trengte så mye arbeid. Vi hadde nok ikke kjøpt det vi heller om vi hadde visst akkurat hvor mye vi måtte pusse opp Anonymkode: e1462...5db Ble det bygget hus i sveitserstil så sent som på 30-tallet? Er du sikker på at det ikke er sen jugend eller 20-tallsklassisisme? Anonymkode: 26b7d...a61
Fanteria Skrevet 1. februar 2018 #22 Skrevet 1. februar 2018 Vi har pusset opp siden vi overtok for snart 4 år siden. Ett og ett rom av gangen. Også passer vi på å ta oss pauser mellom hvert prosjekt. I tillegg har vi bestemt oss for å gjøre endringene akkurat sånn vi vil ha det, så vi må ha midlene til det også. Jeg skjønner ikke hvor de får pengene fra som kan pusse opp alt med en gang. Og om det er nybygg, så kommer alt så fort på plass? Jeg trenger å bo meg «inn» for å finne ut hva jeg vil gjøre.
Påkrevd Skrevet 1. februar 2018 #23 Skrevet 1. februar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble det bygget hus i sveitserstil så sent som på 30-tallet? Er du sikker på at det ikke er sen jugend eller 20-tallsklassisisme? Anonymkode: 26b7d...a61 En epoke er ikke absolutt. Det er jo bare en trend som uthever seg litt ekstra i en periode. Det bygges fortsatt hus i sveitserstil. Noen ganger kan jo også forskjellige stilarter blandes, og være vanskelig å definere, men at det fortsatt ble bygget sveitserstil også på 30-tallet tror jeg absolutt. 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #24 Skrevet 2. februar 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ble det bygget hus i sveitserstil så sent som på 30-tallet? Er du sikker på at det ikke er sen jugend eller 20-tallsklassisisme? Anonymkode: 26b7d...a61 Ja, det var ganske vanlig i det området huset står i. hele bydelen har hus som er bygd i sveitserstil, så hus som ble bygd i senere år fortsatte med den stilen i denne bydelen. det er også bygd opp av materiale som er tatt fra et enda eldre hus. De var ganske gode på gjenbruk på den tiden Anonymkode: e1462...5db
sommermor Skrevet 2. februar 2018 #25 Skrevet 2. februar 2018 Mitt koselige rekkehus fra 70 tallet, ble pusset opp av tidligere eiere. Kjøkkenet er ganske nytt, bad og vaskerom skal pusses opp senere. Her vil jeg gjerne beholde de originale detaljene i huset, som dører og lamper. Og den fine blomstrete tapetet på soverommet.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #26 Skrevet 2. februar 2018 15 timer siden, Fanteria skrev: Vi har pusset opp siden vi overtok for snart 4 år siden. Ett og ett rom av gangen. Også passer vi på å ta oss pauser mellom hvert prosjekt. I tillegg har vi bestemt oss for å gjøre endringene akkurat sånn vi vil ha det, så vi må ha midlene til det også. Jeg skjønner ikke hvor de får pengene fra som kan pusse opp alt med en gang. Og om det er nybygg, så kommer alt så fort på plass? Jeg trenger å bo meg «inn» for å finne ut hva jeg vil gjøre. Det er vel ganske vanlig at folk setter av penger til å pusse opp det de føler må pusses opp når de kjøper? Altså, da vi så etter hus, så så vi også på tilstanden til ting, og på hva som "måtte" pusses opp innen x antall år. Så når vi var på visninger på hus hvor badet var helt horribelt, og det var uaktuelt å flytte inn så lenge det så sånn ut, så tok vi det med i beregningen når vi så om vi hadde råd til huset. Hadde vi 5 mill å rutte for, men så at vi ville måtte pusse opp for 200 000, så kunne vi ikke kjøpe huset om det kostet mer enn 4,8 mill, for da hadde vi ikke hatt råd til å pusse opp. Vi endte opp med å kjøpe et hus der vi så at vi måtte ha nytt sikringsskap (50 000) mer eller mindre første året, bytte ut oljefyren innen ett år (250 000), og bytte taket innen fem år (350 000 minst). Så da satt vi av 600 000 til oppussing, og trakk dette fra det beløpet vi da hadde igjen å kjøpe huset for. Og bød deretter. Anonymkode: 64d03...486
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #27 Skrevet 2. februar 2018 18 timer siden, Vera Vinge skrev: De fleste jeg kjenner som har hus, har brukt en del tid på oppussing, så jeg oppfatter det som veldig vanlig. Men, jeg syns noen tar det vel langt. Når de fjerner tidstypiske og unike detaljer fra husets tidsepoke, og kjører på med glatte vegger og nye dører over alt. Vi har pusset opp en del over tid, og husker vi diskuterte mye i starten rundt hvor mye vi skulle bevare av det gamle. Mannen min ville ha alt nytt over alt, og i påvente av at vi skulle bli enige om vi skulle skifte ut alle innedørene, byttet han ut håndtakene med moderne dørhåndtak. Men så gikk det et par år, og plutselig så han lyset (tror det var etter å ha sett mange episoder av Arkitektenes hjem på Nrk...), og ble like interessert som meg i å bevare de unike detaljene. Så de originale dørhåndtakene ble hentet opp fra kjelleren og skrudd på igjen, og ikke bare syns vi de er finere, men de er bedre også. Og hans ønske om å bytte eller male dører (sånne tredører som ikke er furu, men sånne glatte tredører man kan finne i hus fra 50/60-tallet) er helt borte. Så, jeg er veldig for å gjøre det fint og funksjonelt hjemme. F.eks. å ha et bad som fungerer syns jeg er viktig. Selv om jeg syns det var litt trist å ta bort de fine mosaikkflisene på det gamle baderomsgulvet, var de jo preget av tidens tann og det var ikke membran osv, så vi måtte jo bare oppgradere til moderne standard. Og parkettgulvet i stua fra huset ble bygd på 50-tallet slipte vi ned framfor å bytte ut fra vi flyttet inn, men vi begynner nå å lure på å bytte det likevel. Det knirker en del steder, og det er noe gammelt vannsøl på kjøkkenet og under radiatorene, så det ser jo ikke strøkent ut. Men syns det er sjarmerende, siden det er helt annerledes enn moderne parkett. Og vi valgte å beholde dør ut til yttergangen, bare malte den, da vi syns det er sjarmerende med sånne gammeldagse glassdører med hamret (?) glass, selv om det står i kontrast til ny ytterdør bl.a. Vet svigermor har mast om når den skal byttes i noe moderne... Så, jeg er litt enig med deg, ts. Alle hjem ender med å se litt like ut. Men jeg skjønner at mange bruker mye tid og penger på oppussing hvis man har kjøpt gammelt hus også. Men det er noe med å pusse opp i tråd med husets sjel, mener jeg. Jeg har sett vellykkede eksempler på det motsatte også, men ofte ender det bare med å se sjelløst ut. Spørs når denne tidstypiske epoken var da. Det er lett å bli nostalgisk over 50 tallet, men vårt hus fra 90 tallet med flisborder, furupanel etc. Er liksom ikke så stilig. Da vi kjøpte huset tullet vi med at vi hadde kjøpt huset der de i ‘mot i brøstet’ bor 😬😬😬 Anonymkode: bacef...047 3
Vera Vinge Skrevet 2. februar 2018 #28 Skrevet 2. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørs når denne tidstypiske epoken var da. Det er lett å bli nostalgisk over 50 tallet, men vårt hus fra 90 tallet med flisborder, furupanel etc. Er liksom ikke så stilig. Da vi kjøpte huset tullet vi med at vi hadde kjøpt huset der de i ‘mot i brøstet’ bor 😬😬😬 Anonymkode: bacef...047 Haha, ja, det er jeg enig i. Jeg hadde nok ikke lagt meg i selen for å ivareta 90-talls-stilen videre, nei, det må være unntaket.
Fanteria Skrevet 2. februar 2018 #29 Skrevet 2. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ganske vanlig at folk setter av penger til å pusse opp det de føler må pusses opp når de kjøper? Altså, da vi så etter hus, så så vi også på tilstanden til ting, og på hva som "måtte" pusses opp innen x antall år. Så når vi var på visninger på hus hvor badet var helt horribelt, og det var uaktuelt å flytte inn så lenge det så sånn ut, så tok vi det med i beregningen når vi så om vi hadde råd til huset. Hadde vi 5 mill å rutte for, men så at vi ville måtte pusse opp for 200 000, så kunne vi ikke kjøpe huset om det kostet mer enn 4,8 mill, for da hadde vi ikke hatt råd til å pusse opp. Vi endte opp med å kjøpe et hus der vi så at vi måtte ha nytt sikringsskap (50 000) mer eller mindre første året, bytte ut oljefyren innen ett år (250 000), og bytte taket innen fem år (350 000 minst). Så da satt vi av 600 000 til oppussing, og trakk dette fra det beløpet vi da hadde igjen å kjøpe huset for. Og bød deretter. Anonymkode: 64d03...486 Det er akkurat det. Det er jo dette som jeg heller vil si er det «normale». Men dette er jo heller ikke kostmetisk oppussing i den forstand, heller nødvendig. Noe av det vi har gjort her hjemme har ikke vært pga slitasje, men fordi vi ønsker å sette vårt eget preg på hjemmet. Og det er det jeg lurer på om noen av de på IG gjør. Pusser de opp for egen del når de gjør endringer for ente gang, eller for alle følgerne sine?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå