Gå til innhold

Problemer med å huske

Fremhevede innlegg

Skrevet

Usikker på om jeg skulle plassere denne tråden her eller på tv og film, men la gå. Jeg sliter med å huske filmer/serier jeg har sett og bøker jeg har lest. Jeg kan elske en serie, men om et år husker jeg ingen detaljer omtrent, jeg bare vet hva det handlet om. Jeg så for eksempel Breaking Bad i 2014, men om folk rundt med snakker om scener og ulike plot så kan jeg ikke huske det eller personene med mindre de var veldig sentrale. Visse ting husker jeg jo selvfølgelig, men egentlig ikke nok til å kunne holde en samtale om det. 

Det er på samme måten med bøker. Jeg husker veldig lite fra bøker jeg leste for bare et halvt år siden! Og det er jo ikke sånn at det jeg leser eller ser på er uforståelig for meg eller at jeg ikke fatter interesse for det, det er jo helt motsatt. 

Men dette plager meg. Jeg har lyst til å kunne ha samtaler om ting jeg har sett/lest og elsket, men det går jo ikke med mindre jeg nettopp er ferdig med det.

Er det noen her som har det på samme måte? Hva er isåfall det som er normalt? Skal man virkelig glemme så mye, til og med av ting man liker?

Jeg er i begynnelsen av tjueårene om det skulle være relevant, så det er nok ikke noe demens akkurat :fnise:

Anonymkode: b227f...446

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synest ikke det høres unormalt ut å ikke huske detaljer fra en serie du så i 2014? Det gjør ikke jeg heller, med mindre jeg har sett serien flere ganger. Husker f.eks. veldig godt mye av det som skjer i Sex and the city, men jeg har sett den serien minst 10 ganger med jevne mellomrom mellom årenes løp. Ser den på nytt nå og oppdager at det er mye detaljer jeg har glemt. Hva med serier du har sett flere ganger for kor tid siden? Dersom du har det? Noen folk ser jo aldri ting på nytt, og da er det ikke rart de ikke husker ting fra serier!

Jeg klarer heller ikke å huske detaljene fra en bok jeg har lest for et halvt år siden heller. 

Altså med all informasjon og ting vi mater minnet vårt med hver dag så er det ikke det minste rart, man må sortere ut de detaljene som er viktige. Jeg synest det er RART dersom dine venner husker detaljer fra Breaking Bad som de så i 2014 (det er faktisk snart 4 år siden så det er jo veldig lenge!). Det tror jeg ikke på, da har de enten sett serien i etterkant eller flere ganger tidligere.

Det kan også være du ikke følger så godt med når du ser på en serie, kanskje du ikke er interessert nok i detaljene. 

Jeg tror ikke det er noe som helst galt med hukommelsen din. Slapp av. 

Skrevet
7 timer siden, missmcbeal skrev:

Jeg synest ikke det høres unormalt ut å ikke huske detaljer fra en serie du så i 2014? Det gjør ikke jeg heller, med mindre jeg har sett serien flere ganger. Husker f.eks. veldig godt mye av det som skjer i Sex and the city, men jeg har sett den serien minst 10 ganger med jevne mellomrom mellom årenes løp. Ser den på nytt nå og oppdager at det er mye detaljer jeg har glemt. Hva med serier du har sett flere ganger for kor tid siden? Dersom du har det? Noen folk ser jo aldri ting på nytt, og da er det ikke rart de ikke husker ting fra serier!

Jeg klarer heller ikke å huske detaljene fra en bok jeg har lest for et halvt år siden heller. 

Altså med all informasjon og ting vi mater minnet vårt med hver dag så er det ikke det minste rart, man må sortere ut de detaljene som er viktige. Jeg synest det er RART dersom dine venner husker detaljer fra Breaking Bad som de så i 2014 (det er faktisk snart 4 år siden så det er jo veldig lenge!). Det tror jeg ikke på, da har de enten sett serien i etterkant eller flere ganger tidligere.

Det kan også være du ikke følger så godt med når du ser på en serie, kanskje du ikke er interessert nok i detaljene. 

Jeg tror ikke det er noe som helst galt med hukommelsen din. Slapp av. 

Folk på min alder har ofte detaljerte diskusjoner om filmer og serier de så for flere år siden, uten at de nødvendigvis har sett de mange ganger. 

Syns det er helt rart at jeg skal glemme nesten alt fra en bok/serie/film jeg likte så godt. Det er som om jeg ikke har lest den boka likevel, bare lest en kort oppsummering på internett..

Anonymkode: b227f...446

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...