AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #21 Skrevet 1. februar 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med ts om at barna får for mye skjermtid. Kjenner ett vennepar som aldri er ute med barnet sitt i helgene. Kun en tur på butikken. Ellers sitter barnet med spill. Her hjemme er vi ute så ofte vi kan, men jeg elsker å være «gærn» på lekeplassen med barna og ikke bare sitte på benken og se på barna leker. Så jeg lånte ofte barna til venner og tar dem med på lekeplassen eller i skogen. De syns selv at det er morsommere når de voksne er med. Så jeg gleder meg til mitt eget barn er stor nok. Anonymkode: bbd34...e4a Enig! Anonymkode: f0295...8cd
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #22 Skrevet 1. februar 2018 Når vi foreldre selv sitter klistret til en skjerm store deler av dagen er det vanskelig å nekte barna. Barn flest har dessuten timeplanen full med aktiviteter hele uka, så de føler også behov for å bare chille litt når de har anledning. Anonymkode: b1734...06b 8
Tatja Skrevet 1. februar 2018 #23 Skrevet 1. februar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lei av å ha besøk av barn som bare maser om å spille ipad/nettbrett og ps4 osv. Klarer ikke barn å leke?? Hver eneste gang. Omtrent alle barna. Vi får lov hjemme. Vi spiller mye hjemme. Sluttet på sfo for å spare penger,sitter hjemme i flere timer å spiller mens de venter på mor/far skal komme hjem. Og så om de går ut eller får besøk. Så skal de spille igjen. Eller så er folk kjipe. Er det så forbanna vanskelig å la barna leke og ikke sitte langt nedi nettbrett,ps4 eller tlf dagen lang hver eneste dag omtrent? Virkelig??? Og når mine er på besøk hos andre, er det akkurat det samme. De spiller.. hvorfor ikke brettspill eller leke? Ikke rart barn ikke går ut eller vet hva de skal leke/hvordan. Skjerp dere!!! Anonymkode: f0295...8cd Helt enig. Jeg så det blant annet på hotellfrokost i helga. Unger sitter ved bordet, uten å se på eller snakke med foreldrene. De sitter med nesa i iPad! 🤔 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #24 Skrevet 1. februar 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lei av å ha besøk av barn som bare maser om å spille ipad/nettbrett og ps4 osv. Klarer ikke barn å leke?? Hver eneste gang. Omtrent alle barna. Vi får lov hjemme. Vi spiller mye hjemme. Sluttet på sfo for å spare penger,sitter hjemme i flere timer å spiller mens de venter på mor/far skal komme hjem. Og så om de går ut eller får besøk. Så skal de spille igjen. Eller så er folk kjipe. Er det så forbanna vanskelig å la barna leke og ikke sitte langt nedi nettbrett,ps4 eller tlf dagen lang hver eneste dag omtrent? Virkelig??? Og når mine er på besøk hos andre, er det akkurat det samme. De spiller.. hvorfor ikke brettspill eller leke? Ikke rart barn ikke går ut eller vet hva de skal leke/hvordan. Skjerp dere!!! Anonymkode: f0295...8cd Sikker på de får lov til å spille hele tiden hjemme. Barn sier gjerne "hjemme hos oss får vi alltid spille", for å prøve å overtale andre til det. Samme som sønnen min sier til meg, at alle andre får snop mitt i uka.... Data er kommet for å bli Sånn er det bare. Mine barn kan både leke og spille, men liker best å spille. Da er det opp til foreldre å aktivisere dem utenom. Min sønn spiller når han kommer hjem fra SFO - så fæl er jeg Men da er han alene, og det er ikke alltid så gøy/mye å gjøre på for en 9-åring alene hjemme. Synes du er veldig dømmende her. Anonymkode: f5874...a89 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #25 Skrevet 1. februar 2018 1 time siden, Tatja skrev: Helt enig. Jeg så det blant annet på hotellfrokost i helga. Unger sitter ved bordet, uten å se på eller snakke med foreldrene. De sitter med nesa i iPad! 🤔 Tror du de sitter slik hele tiden, selv om de gjorde det akkurat der? Anonymkode: f5874...a89 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #26 Skrevet 1. februar 2018 Mine barn er slitne når de kommer hjem fra skolen og har gjort lekser. De vil hvile de også, akkurat som jeg vil når jeg kommer fra jobb. Jeg synes det er deilig å sette meg ned foran dataen eller tv'en. Det samme gjør de. De er gjerne sammen med venner og det er litt forskjellig hva de gjør, men det blir fort spilling. Pokemon go er også populært, da får de beveget seg litt samtidig. Det er gylden middelvei her, ikke sånn at data og spill er djevelens verk. 1 klassingene her på skolen får Ipad til bruk skolen. De barna som ikke har sett en Ipad/nettbrett eller telefon før det må bruke tid til å lære seg det først. Men de aller fleste kan dette allerede i 1 klasse, ihvertfall enkelte ting på den. Anonymkode: cd693...d35 2
Tatja Skrevet 1. februar 2018 #27 Skrevet 1. februar 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du de sitter slik hele tiden, selv om de gjorde det akkurat der? Anonymkode: f5874...a89 Hva tror du?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #28 Skrevet 1. februar 2018 13 timer siden, GoldenLioness skrev: Min er 2,5 år og nettbrettet har vært verdifullt for han. Det er ikke snakk om tullespill, men alfabet, tall og peke på dyr og annet pedagogisk. Han kunne alfabetet da han var 2 år. Men vi bruker ikke iPad som barnevakt. Vi sitter sammen med han og vi bruker det som et verktøy. Han kan f.eks tegne alle bokstavene via pekefunkjon der han følger bokstavene med fingeren. Og det er heller ikke snakk om timer, men litt her og der. Ellers leker vi mass med han, samtidig som han også er flink å leke for seg selv. Det finnes en gylden middelvei også. Og min datter kunne også hele alfabetet da hun var 2, og har nå knekt lesekoden i en alder av 4. Hun kan skrive alle bokstavene, og korte ord som sol og is pluss navn til de nærmeste. Hun får se på film på nettbrett på bilturer som varer over 2 timer, og ellers har hun aldri brukt nettbrett eller spill eller noe. Vi leser bøker, tegner, skriver og bruker magnetbokstaver og bokstavkort f.eks. Man trenger virkelig ikke skjerm til små barn for å lære de bokstavene altså. Høres ut som en dårlig unnskyldning.. Anonymkode: ce03f...a45
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #29 Skrevet 1. februar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og min datter kunne også hele alfabetet da hun var 2, og har nå knekt lesekoden i en alder av 4. Hun kan skrive alle bokstavene, og korte ord som sol og is pluss navn til de nærmeste. Hun får se på film på nettbrett på bilturer som varer over 2 timer, og ellers har hun aldri brukt nettbrett eller spill eller noe. Vi leser bøker, tegner, skriver og bruker magnetbokstaver og bokstavkort f.eks. Man trenger virkelig ikke skjerm til små barn for å lære de bokstavene altså. Høres ut som en dårlig unnskyldning.. Anonymkode: ce03f...a45 Nei, men skolene nå til dags bruker faktisk disse verktøyene for å lære ungene ting. Ikke fordi man MÅ ha ipad for å lære å lese, men fordi man må lære seg teknologi for å fungere i dagens samfunn, og da brukes teknologi også i skolen så elevene får lært det også. Om du sender en unge på skolen, og han aldri har tatt i en ipad før, og er helt teknologisk tilbakestående, så har du gjort ungen din en bjørnetjeneste. Både faglig og sosialt. Anonymkode: f5808...95a 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #30 Skrevet 1. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men skolene nå til dags bruker faktisk disse verktøyene for å lære ungene ting. Ikke fordi man MÅ ha ipad for å lære å lese, men fordi man må lære seg teknologi for å fungere i dagens samfunn, og da brukes teknologi også i skolen så elevene får lært det også. Om du sender en unge på skolen, og han aldri har tatt i en ipad før, og er helt teknologisk tilbakestående, så har du gjort ungen din en bjørnetjeneste. Både faglig og sosialt. Anonymkode: f5808...95a Ok. Nå skal min unge på Montesorriskole og lære nyttige ting som fysiske ferdigheter, å dyrke mat, slakte dyr, bygge gapahuk, fiske osv i tillegg til normalt skolearbeid. Per idag bruker de ikke annet enn stasjonær pc der i noen få tilfeller. Hun har en far som er dataingeniør og en onkel som er grafisk designer, så hvis det kniper kan hun alltids få en kjapp innføring derifra. Den sykelige nødvendigheten av å kunne designe ditt eget operativsystem før ungdomskolen er voldsomt oppskrytt. Anonymkode: ce03f...a45
Gjest GoldenLioness Skrevet 1. februar 2018 #31 Skrevet 1. februar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og min datter kunne også hele alfabetet da hun var 2, og har nå knekt lesekoden i en alder av 4. Hun kan skrive alle bokstavene, og korte ord som sol og is pluss navn til de nærmeste. Hun får se på film på nettbrett på bilturer som varer over 2 timer, og ellers har hun aldri brukt nettbrett eller spill eller noe. Vi leser bøker, tegner, skriver og bruker magnetbokstaver og bokstavkort f.eks. Man trenger virkelig ikke skjerm til små barn for å lære de bokstavene altså. Høres ut som en dårlig unnskyldning.. Anonymkode: ce03f...a45 Hvor unnskylder jeg meg? Nettbrett og PC brukes både via PPT og skoler. Jeg personlig skjønner ikke denne anti nettbrett/PC bruken. Jeg ser på det som et nyttig verktøy såfremt at det brukes fornuftig. Jeg applauderer ikke de som mener at tv, nettbrett og mobiler er fanden selv. Hva er forskjellen å se på filmer over 2 timer eller at man bruker samme ting til pedagogiske ting?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #32 Skrevet 1. februar 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lei av å ha besøk av barn som bare maser om å spille ipad/nettbrett og ps4 osv. Klarer ikke barn å leke?? Hver eneste gang. Omtrent alle barna. Vi får lov hjemme. Vi spiller mye hjemme. Sluttet på sfo for å spare penger,sitter hjemme i flere timer å spiller mens de venter på mor/far skal komme hjem. Og så om de går ut eller får besøk. Så skal de spille igjen. Eller så er folk kjipe. Er det så forbanna vanskelig å la barna leke og ikke sitte langt nedi nettbrett,ps4 eller tlf dagen lang hver eneste dag omtrent? Virkelig??? Og når mine er på besøk hos andre, er det akkurat det samme. De spiller.. hvorfor ikke brettspill eller leke? Ikke rart barn ikke går ut eller vet hva de skal leke/hvordan. Skjerp dere!!! Anonymkode: f0295...8cd Hva er egentlig problemet ditt da? Jeg har ikke noe problem med å si at her i huset spiller vi bare mellom det og det klokkeslettet, og ingen av ungene vi har hatt på besøk har noe problem med det, kanskje med unntak av når de har blitt tenåringer og uansett ikke leker lengre, hva skal de da finne på? joda de hører på musikk og prater en del, men det blir fort kjedelig. Alternativet blir da fort å henge ved kisken e.l. Ikke akkurat så positivt. Ungene her leker mye de, tegner, perler, bygger lego og gjør alt mulig, selv om de av og til får spille litt også. Har heller aldri hørt om noen som kutter SFO tidlig pga økonomi. Problemet er heller at ungene ikke vil være på SFO fordi tilbudet av aktiviteter der er elendig. Kanskje er unger i dag litt dårligere til å leke, men når tilbudet til 9-10-åringene omtrent kun er å spille fotball ute dag etter dag (husk at det er snakk om flere timer hver dag) da blir mange unger fort lei. Her har de klart å holde ungene lengre på SFO ved at SFO skjerpet tilbudet om aktiviteter for de eldste barna. Og som noen kommentrerte her, i dag møter barna den digitale verdenen allerede i 1. klasse på skolen. Om de ikke er vant til å bruke pc og nettbrett så får de faktisk en ekstra utfordring i skolen. I tillegg har det vist seg at å spille digitale spill øker både konsentrasjonsevne og læreevne. Så alt med måte, men det er dumt å være negativ til alt som er nytt, og til at noen foreldre kanskje gjør ting litt annerledes enn deg selv. Anonymkode: 74c0c...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #33 Skrevet 1. februar 2018 5 minutter siden, GoldenLioness skrev: Hvor unnskylder jeg meg? Nettbrett og PC brukes både via PPT og skoler. Jeg personlig skjønner ikke denne anti nettbrett/PC bruken. Jeg ser på det som et nyttig verktøy såfremt at det brukes fornuftig. Jeg applauderer ikke de som mener at tv, nettbrett og mobiler er fanden selv. Hva er forskjellen å se på filmer over 2 timer eller at man bruker samme ting til pedagogiske ting? Hun ser film når vi kjører bil i MER ENN to timer. Altså hvis vi kjører Oslo-Bergen f.eks. Hvis vi kjører Oslo-Lillehammer klarer hun seg uten. Man skal ikke ha løse nettbrett i bil, det er farlig, og hun rekker ikke bort til skjermen som sitter fast når vi kjører. Jeg mener ikke skjerm er fanden verk, men studier viser at skjerm er skadelig for barn under to, og bør brukes minimalt så de lærer å orientere seg i den virkelige verden først og fremst. Anonymkode: ce03f...a45 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #34 Skrevet 1. februar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Uffda, da har du feilet i opplæringen av barnet ditt. Barn møter teknologi allerede tidlig i skolen, og om din kommer der og er teknologisk analfabet er ikke det akkurat en pangstart. Anonymkode: f5808...95a Ikke nødvendigvis. 😌 Barn kan lære slikt rimelig fort. Jeg er født i 70-årene. Jeg lå milevis foran de andre i min klasse på barneskolen i engelsk og tysk fordi jeg hadde lært det av programmer som gikk på TV. Dubbing var det jo ikke før. Jeg hadde en liten kalkulator da jeg var 5 år som het «The Little Professor»: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Little_Professor Min far hadde PC tidlig i 80-årene og videre oppover så jeg har hatt teknologi fra en relativt tidlig alder selv. Annen type teknologi, men likevel teknologi. Å si at noen har feilet i opplæring og at barnet er teknologisk analfabet når man tenker på hvor kjapt barn lærer, det vitner det om at man mangler en del i topplokket selv. Ikke en forelder jeg ville ha hatt noe med å gjøre. Hjelpe meg. Anonymkode: 4573c...2dc 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #35 Skrevet 1. februar 2018 Jeg har ikke vært så positiv til nettbrett. Synes også barn burde leke mer. Mitt barn hadde ikke noe nettbrett før hun begynte på skolen. Da fikk alle 1.klassinger utlevert ipad fra skolen.Ser jo at det er veldig mye bra de lærer med de læringsspillene de har der. Men fra at mitt barn nesten ikke ante var dette var så merker jeg mer og mer at hun helst vil sitte med ipad "hele" tiden. Det jeg synes er en veldig uting er at når barna skal spise på både skolen og på sfo så setter lærer/sfo-ansatt på en film eller annet på skjerm. Her går barna på skolen for å bl.a lære å skrive og lese, bli glad i bøker, vi foreldre blir oppfordret til å lese for barna våre, at det å lese for barna vil gi de masse fortrinn senere etc etc. Også setter skolen/sfo på skjerm som barna skal sitte å glo under hele den stunden de spiser. Det blir også benyttet mye skjerm i timene. Mitt barn har begynt å ta med seg ipaden til spisebordet. Jeg sier nei, ikke nå, nå skal vi spise, hvorpå hun titter undrende på meg og sier, man hva skal jeg gjøre da når jeg skal spise? Må si jeg ble litt sjokkert. Vi har alltid måltider sammen hvor vi prater sammen. Men denne vanen fra skolen ønsket mitt barn her hjemme. Synes det er leit at læreren/sfo-ansatt ikke kan lese for barna når de spiser. Evt bytte på å se på skjerm og å bli lest for av en voksen. Merker også at når jeg sender henne ut for å leke med nabobarn, sola skinner og det er en skikkelig flott dag, nei da plutselig går de inn til det ene barnet for å se på ipad. Veldig vanskelig å være den foreldre som da sier nei, mitt barn skal leke ute nå i det fine været. Legger til at jeg også er ute med henne hver helgedag og finner på noe, hjemme spiller vi mye spill, leker, perler etc. Og med tanke på all den skjermtiden de har på skolen idag, og all den skjermtiden mange barn har hjemme, så synes jeg dette er litt synd. Det er så mye mer i livet der ute enn skjerm. Og jeg tenker på alle de barna som ikke har foreldre som kan gi de lesestunder og annet, og nå får de det ikke på skolen engang. Så ja til mindre skjermtid!! Anonymkode: dd136...909 1
MammaFiera Skrevet 1. februar 2018 #36 Skrevet 1. februar 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lei av å ha besøk av barn som bare maser om å spille ipad/nettbrett og ps4 osv. Klarer ikke barn å leke?? Hver eneste gang. Omtrent alle barna. Vi får lov hjemme. Vi spiller mye hjemme. Sluttet på sfo for å spare penger,sitter hjemme i flere timer å spiller mens de venter på mor/far skal komme hjem. Og så om de går ut eller får besøk. Så skal de spille igjen. Eller så er folk kjipe. Er det så forbanna vanskelig å la barna leke og ikke sitte langt nedi nettbrett,ps4 eller tlf dagen lang hver eneste dag omtrent? Virkelig??? Og når mine er på besøk hos andre, er det akkurat det samme. De spiller.. hvorfor ikke brettspill eller leke? Ikke rart barn ikke går ut eller vet hva de skal leke/hvordan. Skjerp dere!!! Anonymkode: f0295...8cd Enig!også når man har dem på overnatting eller felles hyttetur så er det faktisk foreldrene som minner dem på å sier feks «så la mamma/pappa iPaden i sekken» og typ «ja så litt senere kan du få se pp iPaden» wtf hører du fra meg da for å si det sånn... heldigvis bryr ikke datteren vår seg om sånn, vi finner på andre ting:) 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 1. februar 2018 #37 Skrevet 1. februar 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun ser film når vi kjører bil i MER ENN to timer. Altså hvis vi kjører Oslo-Bergen f.eks. Hvis vi kjører Oslo-Lillehammer klarer hun seg uten. Man skal ikke ha løse nettbrett i bil, det er farlig, og hun rekker ikke bort til skjermen som sitter fast når vi kjører. Jeg mener ikke skjerm er fanden verk, men studier viser at skjerm er skadelig for barn under to, og bør brukes minimalt så de lærer å orientere seg i den virkelige verden først og fremst. Anonymkode: ce03f...a45 Han får mer enn nok stimulering selv om vi bruker litt nettbrett. I helgene er vi ute i flere timer og om sommeren så er vi ute nesten frem til kvelds. Men du skal få ha din mening. Jeg synes nettbrett er positivt såfremt det bruker moderat og på riktig måte, ikke som barnevakt.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #38 Skrevet 1. februar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Når vi foreldre selv sitter klistret til en skjerm store deler av dagen er det vanskelig å nekte barna. Barn flest har dessuten timeplanen full med aktiviteter hele uka, så de føler også behov for å bare chille litt når de har anledning. Anonymkode: b1734...06b Ehhh javel? Har inntrykk av at det er en del foreldre som gjør det ja. Men ikke alle.. store deler av dagen? Hva med jobb , middag,lekser osv da? Chille er greit. Men hver dag? Mye? Nei Anonymkode: f0295...8cd
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #39 Skrevet 1. februar 2018 12 timer siden, Tatja skrev: Helt enig. Jeg så det blant annet på hotellfrokost i helga. Unger sitter ved bordet, uten å se på eller snakke med foreldrene. De sitter med nesa i iPad! 🤔 Det blir jo helt feil.. istedenfor å snakke sammen. Anonymkode: f0295...8cd 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå