AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Så lei av å ha besøk av barn som bare maser om å spille ipad/nettbrett og ps4 osv. Klarer ikke barn å leke?? Hver eneste gang. Omtrent alle barna. Vi får lov hjemme. Vi spiller mye hjemme. Sluttet på sfo for å spare penger,sitter hjemme i flere timer å spiller mens de venter på mor/far skal komme hjem. Og så om de går ut eller får besøk. Så skal de spille igjen. Eller så er folk kjipe. Er det så forbanna vanskelig å la barna leke og ikke sitte langt nedi nettbrett,ps4 eller tlf dagen lang hver eneste dag omtrent? Virkelig??? Og når mine er på besøk hos andre, er det akkurat det samme. De spiller.. hvorfor ikke brettspill eller leke? Ikke rart barn ikke går ut eller vet hva de skal leke/hvordan. Skjerp dere!!! Anonymkode: f0295...8cd 16
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #2 Skrevet 31. januar 2018 Jeg tror mange barn sier at dem får lov hjemme i håp om å få lov der dem er på besøk også! Også tror jeg det er vanskelig å kontrollere hva barna gjør når dem er alene hjemme. Men ja, jeg forstår hva du mener, og jeg merker det her også. Her har jeg hatt spilleforbud når man har hatt besøk frem til nå 10 år gammel. Men pga. en del utfordringer hos barnet/sosialt har jeg måttet løsne på det nå for at h*n skal orke å ha besøk rett og slett. Leke en stund, spille når man er sliten, leke litt igjen, og eventuelt spille til besøket er over på slutten hvis det varer i mange timer. Anonymkode: 045fb...3ca 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #3 Skrevet 31. januar 2018 Det enkleste for foreldrene er jo selvfølgelig å bruke datamaskin / nettbrett og sånne "duppeditter" som en slags barnevakt. Så slipper foreldrene å underholde og oppdra avkommet sitt selv... Anonymkode: 44e6a...434
Gjest Axl Rose Skrevet 31. januar 2018 #4 Skrevet 31. januar 2018 Late foreldre gir som oftest late barn. Barna leker ikke mye ute nå mer, sånn som før. Nå sitter de inne hele dagene å spiller.Er det rart dagens barn er feitere?
Minlillelykke Skrevet 31. januar 2018 #5 Skrevet 31. januar 2018 Vår sier særlig til besteforeldrene at han får ha ipaden hele dagen. Realiteten? 10 min hver kveld. 3 år er hab 8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #6 Skrevet 31. januar 2018 Ja barn sier mye. Men når de da er høyt i lvl og sier de ikke kommer ut for de skal spille. Eller spiller flere timer etter skolen for ingen er hjemme. Vet om flere som gjemmer brettet med engang foreldrene kommer å sjekker. Hvorfor tar ikke bare foreldrene og gjemmer brettene? Det gjør vi. Ingen problem. De får spille etter lekser mandagen en liten stund. Og resten av uken leker de. Inne eller ute. Men de er glad i å være ute. Søndagsmorning da får de kose seg om morningen mens vi slapper av litt i sengen. Bare synd det ikke er så mange barn ute lenger som før. Kjekt når gatene fylles av barn som leker og koser seg og er barn. At de snakker til hverandre og er med hverandre. Og ikke ansiktet i nettbrett osv.Er jo nesten som man er dritkjip med engang de ikke får bruke nettbrett osv her. Blir man fryst ut etterhvert om barna ikke får bruke brett/ps4 hver gang de har besøk? De begynner jo tidligere og tidligere. 1klassinger.. ser og at mange foreldre er veldig likegyldige til at barna spiller så mye. Så lenge de kan slappe av driter de i det. Hvorfor få barn? Er jo ett slit å dra med enklete på ting..ihvertfall visst det er ute.. Ts Anonymkode: f0295...8cd 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #7 Skrevet 31. januar 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja barn sier mye. Men når de da er høyt i lvl og sier de ikke kommer ut for de skal spille. Eller spiller flere timer etter skolen for ingen er hjemme. Vet om flere som gjemmer brettet med engang foreldrene kommer å sjekker. Hvorfor tar ikke bare foreldrene og gjemmer brettene? Det gjør vi. Ingen problem. De får spille etter lekser mandagen en liten stund. Og resten av uken leker de. Inne eller ute. Men de er glad i å være ute. Søndagsmorning da får de kose seg om morningen mens vi slapper av litt i sengen. Bare synd det ikke er så mange barn ute lenger som før. Kjekt når gatene fylles av barn som leker og koser seg og er barn. At de snakker til hverandre og er med hverandre. Og ikke ansiktet i nettbrett osv.Er jo nesten som man er dritkjip med engang de ikke får bruke nettbrett osv her. Blir man fryst ut etterhvert om barna ikke får bruke brett/ps4 hver gang de har besøk? De begynner jo tidligere og tidligere. 1klassinger.. ser og at mange foreldre er veldig likegyldige til at barna spiller så mye. Så lenge de kan slappe av driter de i det. Hvorfor få barn? Er jo ett slit å dra med enklete på ting..ihvertfall visst det er ute.. Ts Anonymkode: f0295...8cd Men så bra for deg at du har sånne regler for dine barn. Er dere med barna ut og leker? Eller sender dere de ut, så er dere inne og slapper av? Nei, barn blir ikke fryst ut om de ikke får spille nettbrett hos hverandre. Det har sjeldent vært noe mas om det her i alle fall. De leker sammen, om det er dukker, tegning, rollelek osv. Og noen ganger får de også spille på nettbrett. Men regner med at det blir mer internett jo elder de blir. Sånn var det jo når jeg var tenåring også. Chattet mye med hverandre. Anonymkode: 9770f...49e 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #8 Skrevet 31. januar 2018 Styr de i retning av riktig spill da så blir de proffe. Spilling er sport nå. Meld de på kurs i programmering og få de skikkelig interessert, hvem vet hva de kan utrette om 10-20 år innen IT og teknologi. Anonymkode: ce6c2...498 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #9 Skrevet 31. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det enkleste for foreldrene er jo selvfølgelig å bruke datamaskin / nettbrett og sånne "duppeditter" som en slags barnevakt. Så slipper foreldrene å underholde og oppdra avkommet sitt selv... Anonymkode: 44e6a...434 Den har jeg hørt før, av noen som ikke slipper sine barn i nærheten av data. De barn skjønner ikke opp eller ned på et nettbrett. Og de har ikke underholdt eller oppdratt avkommet sitt i så stor grad de heller.. barna deres er oppmerksomhetsyk og uhøflig. Både mot voksne og andre barn. Så data trenger ikke være synonymt med dårlig oppfølging fra foreldre. Og til TS.. Jeg tenker du kan ta deg sammen selv hvis du virkelig ikke klarer å sette grenser overfor barn som kommer på besøk og sier de vil game eller se TV. Du må jo ikke gi etter. Anonymkode: b65c8...8e6 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #10 Skrevet 31. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Det enkleste for foreldrene er jo selvfølgelig å bruke datamaskin / nettbrett og sånne "duppeditter" som en slags barnevakt. Så slipper foreldrene å underholde og oppdra avkommet sitt selv... Anonymkode: 44e6a...434 Jeg var barn før PC og nettbrett ble vanlig, og jeg ble ikke underholdt av mine foreldre. Vi måtte pent leke selv, enten ute eller innendørs med de få lekene vi hadde. Da jeg ble eldre ble jeg faktisk voerrasket over at foreldre lekte med barna sine, for det var ikke jeg vant til verken hos egne foreldre eller naboforeldre Anonymkode: 68dbd...6ba 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #11 Skrevet 31. januar 2018 1 time siden, Minlillelykke skrev: Vår sier særlig til besteforeldrene at han får ha ipaden hele dagen. Realiteten? 10 min hver kveld. 3 år er hab 3åring med iPad. Åhei! Min 4,5-åring aner ikke hva det er. Tegner, leker, leser istedet Anonymkode: e6551...983 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 31. januar 2018 #12 Skrevet 31. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: 3åring med iPad. Åhei! Min 4,5-åring aner ikke hva det er. Tegner, leker, leser istedet Anonymkode: e6551...983 Min er 2,5 år og nettbrettet har vært verdifullt for han. Det er ikke snakk om tullespill, men alfabet, tall og peke på dyr og annet pedagogisk. Han kunne alfabetet da han var 2 år. Men vi bruker ikke iPad som barnevakt. Vi sitter sammen med han og vi bruker det som et verktøy. Han kan f.eks tegne alle bokstavene via pekefunkjon der han følger bokstavene med fingeren. Og det er heller ikke snakk om timer, men litt her og der. Ellers leker vi mass med han, samtidig som han også er flink å leke for seg selv. Det finnes en gylden middelvei også.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #13 Skrevet 31. januar 2018 58 minutter siden, GoldenLioness skrev: Min er 2,5 år og nettbrettet har vært verdifullt for han. Det er ikke snakk om tullespill, men alfabet, tall og peke på dyr og annet pedagogisk. Han kunne alfabetet da han var 2 år. Men vi bruker ikke iPad som barnevakt. Vi sitter sammen med han og vi bruker det som et verktøy. Han kan f.eks tegne alle bokstavene via pekefunkjon der han følger bokstavene med fingeren. Og det er heller ikke snakk om timer, men litt her og der. Ellers leker vi mass med han, samtidig som han også er flink å leke for seg selv. Det finnes en gylden middelvei også. Kan du nevne noen av appene du bruker til dette? Anonymkode: ebe17...29f
Gjest GoldenLioness Skrevet 1. februar 2018 #14 Skrevet 1. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du nevne noen av appene du bruker til dette? Anonymkode: ebe17...29f Det meste er på engelsk dessverre, men det det har gått veldig fint. Han sier både engelsk og norske ord Touch Tales peke på dyr og høre lydene de lager Tab tale ABC masse morsomme ting som poppe bokstavboble, frukt tog, puslespill etc Baby Piano spiller dyrelyder Peekaboo dyr som er gjemt bak ting Pink Fong Abc morsomme sanger med farger og følge bokstav med finger og peke lek, engelsk Dave and Ava Abc se bokstaven, «skrape» frem en ting som starter på bokstaven og følge fingeren etter bokstaven, engelsk Fantorangen peke lek med gjemsel, bade, rydde, legge seg, pusse tenner, gå på do etc norsk Bogga Alfabet pedagogisk på norsk Han storkoser seg med dette. Lek og læring i ett
Sushi Skrevet 1. februar 2018 #15 Skrevet 1. februar 2018 Kjenner meg litt igjen i at barn ofte spør om å se TV/iPad når de er på besøk, og min eldste gjør sikkert det samme når hun er på besøk. Noen ganger kommer hun hjem fra en venn og det eneste de visstnok har gjort er å se på TV. Da lurer jeg litt på hva som er vitsen med å besøke hverandre (Men de deler jo opplevelsen, selvsagt) Her må de leke inne eller ute når de har besøk, og det godtar alle.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #16 Skrevet 1. februar 2018 6 timer siden, GoldenLioness skrev: Det meste er på engelsk dessverre, men det det har gått veldig fint. Han sier både engelsk og norske ord Touch Tales peke på dyr og høre lydene de lager Tab tale ABC masse morsomme ting som poppe bokstavboble, frukt tog, puslespill etc Baby Piano spiller dyrelyder Peekaboo dyr som er gjemt bak ting Pink Fong Abc morsomme sanger med farger og følge bokstav med finger og peke lek, engelsk Dave and Ava Abc se bokstaven, «skrape» frem en ting som starter på bokstaven og følge fingeren etter bokstaven, engelsk Fantorangen peke lek med gjemsel, bade, rydde, legge seg, pusse tenner, gå på do etc norsk Bogga Alfabet pedagogisk på norsk Han storkoser seg med dette. Lek og læring i ett Så flink du er👏👏👏 Takk for at du deler. Jeg skal laste dette for mitt barn. Mini er fortsatt for liten, men han syns det er gøy med iPad. Anonymkode: bbd34...e4a
Minlillelykke Skrevet 1. februar 2018 #17 Skrevet 1. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: 3åring med iPad. Åhei! Min 4,5-åring aner ikke hva det er. Tegner, leker, leser istedet Anonymkode: e6551...983 Slapp av. Min både tegner og leser også, men med ipaden finner han ro til å sitte å spise. Det er snakk om 10 minutter, har tar ingen skade av det 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #18 Skrevet 1. februar 2018 Jeg er enig med ts om at barna får for mye skjermtid. Kjenner ett vennepar som aldri er ute med barnet sitt i helgene. Kun en tur på butikken. Ellers sitter barnet med spill. Her hjemme er vi ute så ofte vi kan, men jeg elsker å være «gærn» på lekeplassen med barna og ikke bare sitte på benken og se på barna leker. Så jeg lånte ofte barna til venner og tar dem med på lekeplassen eller i skogen. De syns selv at det er morsommere når de voksne er med. Så jeg gleder meg til mitt eget barn er stor nok. Anonymkode: bbd34...e4a 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #19 Skrevet 1. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: 3åring med iPad. Åhei! Min 4,5-åring aner ikke hva det er. Tegner, leker, leser istedet Anonymkode: e6551...983 Uffda, da har du feilet i opplæringen av barnet ditt. Barn møter teknologi allerede tidlig i skolen, og om din kommer der og er teknologisk analfabet er ikke det akkurat en pangstart. Anonymkode: f5808...95a 6
Gjest GoldenLioness Skrevet 1. februar 2018 #20 Skrevet 1. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så flink du er👏👏👏 Takk for at du deler. Jeg skal laste dette for mitt barn. Mini er fortsatt for liten, men han syns det er gøy med iPad. Anonymkode: bbd34...e4a Takk, men det er han som er flink Han kommer nok til å bli flinkere enn meg med data etterhvert Men er veldig bra for finmotorikken så småen din vil nok kose seg 😃
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå