Gå til innhold

25 % av menn er normalvektig, resten feite

Fremhevede innlegg

Skrevet
10 minutter siden, GauteS skrev:

75% overvektige, 25% normalvektige og 0% undervektige? Dette er bare tull og misbruk av ord. Normalvekt er matematisk sett medianen av kroppsvektene til gruppa, altså det punktet der det fins like mange som veier mindre som mer. Hvis en vil operere med 3 grupper som nevnt over, setter en grensene slik at ca. tredjeparten faller i hver.

Det som nok menes, er ikke hva som er NORMAL vekt, men hva som anses som IDEALVEKT etter gjeldende kulturs oppfatning om hvordan verden burde ha vært. Og det er noe ganske annet.

Normalvekt er det som er BMI mellom 18,5 og 24,9. Det er ikke medianen, men hva som ansees som en helsemessig bra vekt. Det kalles normalvekt selv om det skulle være matematisk feil å bruke denne betegnelsen.

Idealvekt og da normalvekt handler ikke om en oppfatning om hvordan verden bør være, men det er en forskningsbasert oppfatning av hva som er gunstig helsemessig å være. En del her bruker argumenter som at svært muskuløse mennesker kan ha BMI som ligger på fedme, men det er en gang sånn at det også er tungt for hjertet å pumpe blod ut i en kropp som er svært tung av muskler også. Det gir også større slitasje på ledd. Det beste en kan gjøre for kroppen er et sunt kosthold, være normalvektig, trene regelmessig og helst en variasjon av styrke og kondisjon og være generelt akriv i hverdagen. De aller, aller, aller fleste til og med veldig muskuløse mennesker ligger innenfor normalvekt eller bare så vidt i overkant. 

Anonymkode: dd943...00f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tabloid måte å fremstille det på.

Ta en titt på dette bildet.

cowboys-kneeling-football-ap-mem-170926_

100% av mennene på dette bildet er ikke bare overvektige, de er det man på  engelsk kaller obesed i følge BMI-skalen.

BMI mellom 25-29 er overweight. 30 og oppvoer er obese.

Gjennomsnittlig BMI blant amerikasne fotballspillere er 31,5

Bildet er et eksempel på BMIs svakhet. Den sier ingenting om hva vekten består av. Bare hva vekten er.

Anonymkode: 0301d...244

Mange fotballspillere har ikke sunn vekt, så det er ikke så far off. Bare fordi de er aktive betyr ikke at det er sunt å ha mye kroppsfett. Det er ikke bare muskler de gutta har. Pluss, at det er en ekstrem liten andel nordmenn som trener så mye at BMI blir så misledende. 

When they looked at what kind of weight that was - muscle or fat - they found that linemen were adding from 0.05 to 0.3 percent fat each year - something like an 11 percent increase in body fat percentage since 1942.

Heavier people have higher blood pressure, higher risk of heart disease and metabolic disorders like diabetes. One study looked at 510 retired NFL players and found that nearly 60 percent of linemen had metabolic syndrome, while non-linemen were far closer to the national average of about 23 percent. In the NCAA, 48.6 percent of linemen had at least three risk factors for metabolic syndrome during.

Anonymkode: fb534...9c7

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Normalvekt er det som er BMI mellom 18,5 og 24,9. Det er ikke medianen, men hva som ansees som en helsemessig bra vekt. Det kalles normalvekt selv om det skulle være matematisk feil å bruke denne betegnelsen

Det er umulig å ta seriøst at 75% er over, ingen under og 25% er "normale". Det uklart sagte er det uklart tenkte. Så mye for den "vitenskapen", selv om den prøver å smykke seg med fremmedspråklige t.b.f.-er.

Skrevet

Absolutt alle menn jeg finner attraktive er overvektig ifølge bmi. Fordi de har mye muskler. Jeg trener selv vekter, og bmi blir da håpløst å måle overvekt ut fra. Da er det fettprosent og muskelmasse som gjelder. 

Anonymkode: 29b7e...45f

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange fotballspillere har ikke sunn vekt, så det er ikke så far off. Bare fordi de er aktive betyr ikke at det er sunt å ha mye kroppsfett. Det er ikke bare muskler de gutta har. Pluss, at det er en ekstrem liten andel nordmenn som trener så mye at BMI blir så misledende. 

When they looked at what kind of weight that was - muscle or fat - they found that linemen were adding from 0.05 to 0.3 percent fat each year - something like an 11 percent increase in body fat percentage since 1942.

Heavier people have higher blood pressure, higher risk of heart disease and metabolic disorders like diabetes. One study looked at 510 retired NFL players and found that nearly 60 percent of linemen had metabolic syndrome, while non-linemen were far closer to the national average of about 23 percent. In the NCAA, 48.6 percent of linemen had at least three risk factors for metabolic syndrome during.

Pluss at det er veldig mange i amerikansk fotball (ihvertfall på høyere nivå) som bruker anabole steroider. Og det er jo som kjent ikke akkurat sundt for hjertet.

Anonymkode: e659a...ce7

Gjest chisandra
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så mye vi trener? Folk flest er da svært lite aktive. De aller fleste på treningssenteret til og med svetter ikke en dråpe. Legg merke til dette neste gang du er der. 

Anonymkode: dd943...00f

Ja, det er forsåvidt en del der som ikke vil rote til sminken 😏

Gjest Axl Rose
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt alle menn jeg finner attraktive er overvektig ifølge bmi. Fordi de har mye muskler. Jeg trener selv vekter, og bmi blir da håpløst å måle overvekt ut fra. Da er det fettprosent og muskelmasse som gjelder. 

Anonymkode: 29b7e...45f

Jeg har også muskler og godt trent. Likevel normalvektig.

Skrevet
3 timer siden, Axl Rose skrev:

Jeg er normalvektig og trent. Sjelden vare. 
Fedme er et stort problem blant både kvinner og menn. Skremmende mange som lider av fedme. Hvorfor kan ikke folk spise sunnere og trene mer?

Du går vel hjemme hele dagen så du har mulighet til å trene som du vil. 

Vi som har anlegg for å legge på oss som jobber hver dag og skal ta vare på barna våre i tillegg til å løpe i skytteltrafikk mellom sykehus og gamlehjem for å ta vare på våre eldre, vi får så vidt mulighet til å spise sunt og det hjelper ikke mye når vi aldri får trent. Noen må faktisk jobbe hver dag for at andre skal kunne gå hjemme. og er man så heldig at man har en ledig time eller to så blir noen syke på jobb og man må steppe inn eller så ramler mannen om med hjerneslag på jobb. Er alltid noe som skjer og ting må prioriteres. Da kommer ikke trening høyt på lista altså.

Anonymkode: 0f5a4...205

Gjest Athleisure
Skrevet

Det er svært mange overvektige kvinner også. En god del eser ut under/etter graviditeten og får aldri den slanke kroppen tilbake. Har sett noen overvektige menn også, og det skyldes dårlig kosthold. Brus, ferdigmat, snop og lite mosjon.

Var i Italia for to år siden - ble nærmest sjokkert over hvor slanke alle sammen var, sammenlignet med Norge 

Skrevet

Sjeldent du ser en voksen mann over 30 som er trent og har bra kropp. Som regel får de den karakteristiske magen som stikker ut

Anonymkode: eb636...82b

Skrevet
På 1.2.2018 den 1.34, AnonymBruker skrev:

Vi som har anlegg for å legge på oss som jobber hver dag og skal ta vare på barna våre i tillegg til å løpe i skytteltrafikk mellom sykehus og gamlehjem for å ta vare på våre eldre, vi får så vidt mulighet til å spise sunt og det hjelper ikke mye når vi aldri får trent. Noen må faktisk jobbe hver dag for at andre skal kunne gå hjemme. og er man så heldig at man har en ledig time eller to så blir noen syke på jobb og man må steppe inn eller så ramler mannen om med hjerneslag på jobb. Er alltid noe som skjer og ting må prioriteres. Da kommer ikke trening høyt på lista altså.

I stor grad enig i denne. Jeg har (heldigvis) ikke barn, så jeg får som regel litt tid til å trene jevnlig. Men arbeidsdagene er til gjengjeld lange og tøffe, ikke uvanlig med 12+ timer i min bransje - opptil 7 dager i uka i et halvt år i strekk. Og jeg forstår jo mine kollegaer som har ennå flere private forpliktelser enn meg, som har daglige gjøremål (som ikke inkluderer egentid) fra 5.00 om morgenen til 23.00 om kvelden. Da er det frekt av trygdehodene å påstå at man må trene for å ikke bli lat. 

Så den dagen norske, late kvinner (med tanke på innsats i arbeidslivet) gidder å bidra like mye på jobb, så skal jeg ta norske kvinner seriøst. Inntil da kan norske kvinner holde kjeft om trening og hvor mye man "gidder" å holde seg i form. Det er nemlig mange som må stå på i arbeidslivet for at andre skal ha muligheten til å ha fri og gå hjemme. Og med sånne holdninger som kommer frem i denne tråden, så spørs det vel hvor lenge de som står på og jobber hardt gidder, tipper oppslutningen om velferdsstaten synker kraftig i løpet av de neste tiårene. Borgerlig regjering og gjenvalg av den samme borgerlige regjeringen er en kraftig indikasjon på nettopp det. 

Anonymkode: ea881...107

Skrevet
På 31.1.2018 den 21.40, Axl Rose skrev:

Det er likevel usunt og ikke bra med overvekt og fedme. 

Du kan være overvektig selv om du er godt trent. En bodybuilder er overvektig med tanke på bmi. Bli er en latterlig målernhet.  Den tar kun hensyn til vekt ut i fra høyde, men en med mye muskler er naturligvis tyngre enn en som kanskje har litt mer fett. 

Anonymkode: 64448...86b

Gjest Axl Rose
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan være overvektig selv om du er godt trent. En bodybuilder er overvektig med tanke på bmi. Bli er en latterlig målernhet.  Den tar kun hensyn til vekt ut i fra høyde, men en med mye muskler er naturligvis tyngre enn en som kanskje har litt mer fett. 

Anonymkode: 64448...86b

Ja så klart, men det er i det minste mye sunnere å være overvektig av muskler enn fett. Det er på grunn av fedme jeg mener er usunt og ikke bra.

Skrevet
On 2/1/2018 at 1:34 AM, AnonymBruker said:

Man trenger ikke trene for å være normalvektig. Du kan spise sjokolade og pizza hver dag om du vil, og fortsatt være normalvektig. Men du kan ikke spise for mye av det. Er selv slapp nerd som i perioder av livet har levd på pomfri og potetgull, men jeg var fortsatt normalvektig fordi jeg aldri spiste for mye av det. Så selv den mest late personen med dårligst tid kan gå ned i vekt om den spiser mindre. noe som er en god nyhet for en som er lat og vil gå ned i vekt. Men det er sannsynligvis enklere å gå ned i vekt om man spiser mye kalorifattig mat som for eks grønnsaker. Spiser du bare pizza er det ikke mye du kan spise i løpet av en dag før du er over 2000 kalorier

Skrevet
På 31.1.2018 den 21.28, AnonymBruker skrev:

Er jo helt utrolig så mange overvektige menn som finnes. 

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/tre-av-fire-norske-menn-er-overvektig-eller-lider-av-fedme/

Anonymkode: eb636...82b

Sikkert fordi vi kvinner forer dem med godsaker både nå og da. Eller? Vet så godt at du kan redusere, men da kjøper de ofte tingene selv. En kan lissom ikke bestemme over hva de putter i munnen heller da. Det er kun den kroppen det skjer med, som det vil gå ut over.

Skrevet (endret)

Leste dette forleden i VG:

02A01469-56ED-47F9-BC95-E4CEE206E37E.png

Endret av Perle
Skrevet

Også har industrien mye av skylda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...