Gå til innhold

Prate bokmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mange som prater bokmål?

 

 

 

Anonymkode: 71c8b...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg kan faktisk finne på å si at jeg gjør det, siden jeg har lagt om dialekten min og følger moderat bokmål/riksmål i bøyninger og syntaks. Jeg former altså ikke min tale etter noen dialekt, men etter skriftlig, konservativ norsk. Jeg kaller det dog oftere standard østnorsk, men bruker nettopp ordet bokmål (eller riksmål) for å understreke at jeg modellerer talen min etter skriftlig norsk, særlig med langt større kasusbevissthet og -kunnskap i bunn enn det som vanlig er. Og så er det en liten bonus at jeg kan erte på meg folk ved å kalle det bokmål. 

Anonymkode: 04d17...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Cocosa skrev:

Bokmål er et skriftspråk. Man kan ikke prate bokmål.

Ikke sant? Vanvittig irriterende når folk påstår de gjør det.

Anonymkode: e87d2...59c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg kan faktisk finne på å si at jeg gjør det, siden jeg har lagt om dialekten min og følger moderat bokmål/riksmål i bøyninger og syntaks. Jeg former altså ikke min tale etter noen dialekt, men etter skriftlig, konservativ norsk. Jeg kaller det dog oftere standard østnorsk, men bruker nettopp ordet bokmål (eller riksmål) for å understreke at jeg modellerer talen min etter skriftlig norsk, særlig med langt større kasusbevissthet og -kunnskap i bunn enn det som vanlig er. Og så er det en liten bonus at jeg kan erte på meg folk ved å kalle det bokmål. 

Anonymkode: 04d17...9b5

Fyller et innlegg med så mange fine ord, (se så flink jeg er! ) men innholdet er jo bare tull.

Anonymkode: e87d2...59c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Cocosa skrev:

Bokmål er et skriftspråk. Man kan ikke prate bokmål.

Nå prater jo sophieelise faktisk bokmål, så påstanden din er tilbakevist. 

Anonymkode: 3d800...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå prater jo sophieelise faktisk bokmål, så påstanden din er tilbakevist. 

Anonymkode: 3d800...472

Tull. Ingen prater bokmål. Som Cocosa sier er bokmål et SKRIFTSPRÅK, ikke et talespråk.

Anonymkode: e87d2...59c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Ingen prater bokmål. Som Cocosa sier er bokmål et SKRIFTSPRÅK, ikke et talespråk.

Anonymkode: e87d2...59c

I og med at sophieelise prater bokmål så tar du feil.

Anonymkode: 3d800...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I og med at sophieelise prater bokmål så tar du feil.

Anonymkode: 3d800...472

Herregud. Nei! Hverken hun eller andre gjør det!  Enten elsker du Sofie eller så er du bare vrang og vil provosere.

Anonymkode: e87d2...59c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Nei! Hverken hun eller andre gjør det!  Enten elsker du Sofie eller så er du bare vrang og vil provosere.

Anonymkode: e87d2...59c

I så fall er jeg heller vrang og provoserende enn å bli anklaget for å elske sophieelise. Likevel, hun prater jo bokmål, så da.

Anonymkode: 3d800...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull. Ingen prater bokmål. Som Cocosa sier er bokmål et SKRIFTSPRÅK, ikke et talespråk.

Anonymkode: e87d2...59c

Hva kaller man det da, Østlandsk? :P 

Anonymkode: 79c71...119

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva kaller man det da, Østlandsk? :P 

Anonymkode: 79c71...119

Ja, du er kanskje ikke klar over at det finnes dialekter på Østlandet?

Anonymkode: 79e05...4cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, du er kanskje ikke klar over at det finnes dialekter på Østlandet?

Anonymkode: 79e05...4cc

Det er jeg fullstendig klar over, det er derfor jeg spør.

Anonymkode: 79c71...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jeg fullstendig klar over, det er derfor jeg spør.

Anonymkode: 79c71...119

Det virker ikke som om du er klar over det, akkurat :fnise:

Anonymkode: 79e05...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det virker ikke som om du er klar over det, akkurat :fnise:

Anonymkode: 79e05...4cc

Neivel. 

Her er et eksempel: På et utested ble jeg kjent med en fra Tynset som kommer fra Tynset sentrum. Av en eller annen grunn skjønte jeg ikke hva han sa den kvelden, og måtte spørre om igjen hele tiden. En venninne av han som satt ved samme bordet sa til meg "Men han snakker jo bokmål!". Hun mente jeg burde skjønne dialekten fordi han snakker alt annet enn bredt. Så hva skulle hun sagt hvis hun ikke skulle sagt bokmål?

Anonymkode: 79c71...119

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nordmenn snakker vel en eller annen slags dialekt. Jeg som er oppvokst på Oslo vest gjør i hvert fall også det. 

Noen kan vel kanskje sies å snakke bokmål i enkelte settinger, f.eks. ved at nyhetsopplesere i NRK ble bedt om å holde seg til normert bokmål eller nynorsk også i talespråket og dermed legge igjen alle dialekttrekk i garderoben. Det er vel nå slutt på det som et formelt krav.

Samtidig kan jo godt det å "snakke bokmål" være en ålreit beskrivelse, og jeg (som fint kan innrømme at jeg snakker en ganske uspennende dialekt) tar meg ikke akkurat nær av å få høre at jeg visstnok snakker bokmål. Det mest bokmålsnære talespråket er vel standard østnorsk, men det er jo også et ganske flytende begrep. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neivel. 

Her er et eksempel: På et utested ble jeg kjent med en fra Tynset som kommer fra Tynset sentrum. Av en eller annen grunn skjønte jeg ikke hva han sa den kvelden, og måtte spørre om igjen hele tiden. En venninne av han som satt ved samme bordet sa til meg "Men han snakker jo bokmål!". Hun mente jeg burde skjønne dialekten fordi han snakker alt annet enn bredt. Så hva skulle hun sagt hvis hun ikke skulle sagt bokmål?

Anonymkode: 79c71...119

Hun burde vel sagt "standard østnorsk" hvis fyren rent faktisk snakket det, eller i hvert fall at han snakket noe lignende standard østnorsk. Eventuelt at han skriver bokmål og snakker deretter og derfor ikke bør være vanskelig å forstå. Han snakket neppe bokmål, det er i hvert fall ingen som gjør det naturlig, selv om man som nevnt i det NRK-eksempelet mitt over jo alltids kan prøve å viske ut alle dialekttrekk og snakke akkurat slik man ville skrevet på enten bokmål eller nynorsk.

Men selv da har jo de fleste dialekttrekk i bånn som skiller oss fra hverandre. En fra Bodø som skal "snakke bokmål" og en fra Trondheim som skal gjøre det samme vil f.eks. legge trykket i ordet "boka" på ulikt sted. Det virker kanskje som en liten forskjell, men den er stor nok til at vi faktisk grovdeler inn alle norske talemål i vestnorsk og østnorsk etter den forskjellen. Skulle bokmål vært et talespråk på lik linje med (andre) dialekter måtte det i hvert fall vært noen kriterier for å snakke det utover at talespråket kan skrives likt. Hverken bergensere eller språkforskere vil mene at en med rulle-r og lavtone (dvs. en som sier boken slik østlendinger og trøndere gjør fremfor slik vestlendinger og nordlendinger gjør det) snakket bergensk. Bokmål har ingen slike "regler" fordi det er et skriftspråk, så absolutt alle uttalemåter ville eventuelt vært like bokmål som andre bare de ble skrevet likt. Da er det ikke et talespråk det er noen fornuftig mening i å omtale under ett.

Det å "snakke bokmål" er vel likevel av mange brukt som en beskrivelse av noe som ligner på standard østnorsk og det man forbinder med storbyer på Østlandet, eller i det hele tatt det at noen kutter bort dialektale trekk som palatalisering ("hainnhoinn i bainn"). Det trenger ikke være noe galt i å bruke den beskrivelsen, for folk skjønner jo som regel hva man mener. Og det virker ganske pussig å sitte på et utested på Tynset og si "Han snakker jo standard østnorsk-nært!" eller "Han snakker en dialekt som i muntlig form i relativt liten grad avviker fra skriftlig bokmål!". Da må man gjerne si at noen snakker bokmål fordi det er en grei forklaring alle skjønner. Men han snakket neppe skriftspråket bokmål, sånn hvis man først skulle analysert talemålet hans. Noe man heldigvis sjelden gjør ute på byen :) 

Anonymkode: 080ac...cc1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bokmål er som nynorsk, et skriftspråk. Bokmål ble laget for å være mest mulig likt talemålet, men ingen snakker bokmål. Alle har forskjellige dialekter ut ifra hvor i landet man er fra, det er ikke et eneste sted som har «bokmål» som dialekt. Enkelt og greit 

Anonymkode: e9a29...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke så entydig som så mange tror. En vanlig oppfatning er at man ikke "snakker" bokmål, og det stemmer at vi ikke har et offisielt normert talemål i Norge, slik man har i mange land, men likevel vet jo alle at "Oslo-vest"-dialekt har funksjon som de facto standard, altså "talt bokmål". Denne "dialekten" stammer jo fra nettopp dansk skriftspråk, i motsetning til talemål som i større grad har dialekttrekk nedarva fra norrønt. Og i og med at mange har denne varieteten som morsmål, så er det ikke helt feil å si at man "snakker bokmål". Det er beskrevet i faglitteraturen også.

Nynorsk blir litt annerledes. Det er ingen som snakker "ren" nynorsk som morsmål, selv om det er dialekter som er svært nynorsknære. Likevel kan man "lese" nynorsk, slik man f.eks. gjør på nyhetene.

Men igjen, det er ikke svart/hvitt. Det er en interessant diskusjon, men jeg ville aldri ha formulert meg så bastant som mange over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/1/2018 at 2:19 PM, AnonymBruker said:

Det å "snakke bokmål" er vel likevel av mange brukt som en beskrivelse av noe som ligner på standard østnorsk og det man forbinder med storbyer på Østlandet, eller i det hele tatt det at noen kutter bort dialektale trekk som palatalisering ("hainnhoinn i bainn"). Det trenger ikke være noe galt i å bruke den beskrivelsen, for folk skjønner jo som regel hva man mener. Og det virker ganske pussig å sitte på et utested på Tynset og si "Han snakker jo standard østnorsk-nært!" eller "Han snakker en dialekt som i muntlig form i relativt liten grad avviker fra skriftlig bokmål!". Da må man gjerne si at noen snakker bokmål fordi det er en grei forklaring alle skjønner. Men han snakket neppe skriftspråket bokmål, sånn hvis man først skulle analysert talemålet hans. Noe man heldigvis sjelden gjør ute på byen :) 

Anonymkode: 080ac...cc1

Haha, nettopp :fnise: Og nei, han snakket nok ikke bokmål.

Anonymkode: 79c71...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...